Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

bgadk og ande

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
213 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • exitnuE Offline
    exitnuE Offline
    exitnu
    wrote on sidst redigeret af
    #154

    Slaget ved Donbass

    "Krieg in der Ukraine: Die Schlacht um den Donbass"

    God gennemgang fra d. 6. maj. omkring Slaget ved Donbass.

    1 Reply Last reply
    1
    • H Offline
      H Offline
      Hyst
      wrote on sidst redigeret af
      #155

      OSTO har holdt deres store summit-møde.

      Det der er værd at bemærke hvor lidt Stan-Stan-landene gik ind i Ukraine sagen i modsætning til Rusland og Hvidrusland.

      OSTO står dermed ikke særlig samlet og Armenien klagede ligefrem over at de ikke fik militær hjælp da de var i konflikt med Azabajan.

      Link Preview Image
      CSTO summit

      The Kremlin hosted a meeting of the heads of state of the Collective Security Treaty Organisation.

      favicon

      President of Russia (en.kremlin.ru)

      1 Reply Last reply
      1
      • H Offline
        H Offline
        Hyst
        wrote on sidst redigeret af
        #156

        Og her bliver det virkelig interessant:
        https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-05-17-pensioneret-oberst-kommer-med-sjaelden-kritik-paa-russisk-stats-tv

        Link Preview Image
        Retired colonel speaks out on Russian TV

        Mikhail Khodarenok gives a rare insight saying the military operation in Ukraine can only get worse.

        favicon

        (www.bbc.com)

        https://twitter.com/BBCSteveR/status/1526329765065539592

        1 Reply Last reply
        1
        • H Offline
          H Offline
          Hyst
          wrote on sidst redigeret af
          #157

          Det ser ud til at være fra den 10. maj, men jeg har først bemærket det nu.

          1 Reply Last reply
          1
          • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
            Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
            Helge_LarsenPI-redaktør
            wrote on sidst redigeret af
            #158

            Jeg fangede den påTwitter for nogle dage siden. De danske medier har først historien i dag.

            1 Reply Last reply
            0
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #159

              Ruslands magt i sit nærområde, har været direkte proportionalt med sin militære styrke, og viljen til at bruge den. Så når Ruslands viser sig ikke at være så stærke på slagmarken som først antaget, så mister stan´erne respekten for dem.
              Kazakhstan ledere er vel stadig meget taknemmelige for at Rusland reddede deres skind.
              Armenien har stadig brug for Ruslands militære støtte for ikke at blive løbet over ende af Aserbajdsjan.

              Men derudover, så kan mange af Stan'erne også ringe til Xi hvis de får problemer, og deres marked ligger også mest i Kina - ikke særligt meget i Rusland.

              Kazakhstan og Uzbekistan er vel nok også lidt mugne over at Rusland blokerede deres olierørledning til Sortehavet, med påskud om at den skulle "vedligeholdes", så de ikke kunne eksportere til Europa.

              Samlet set så giver Ruslands svaghed, Kina store muligheder i centralasien.

              1 Reply Last reply
              2
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk
                wrote on sidst redigeret af
                #160

                Jeg har set interviewet omtalt tidligere. Den mest interessante vinkel på det er nok, at diktatorer også skal placere sig i midten politisk i deres magtapparat hvis de skal beholde magten.

                Lige nu er Putins største indenrigspolitiske problem ikke krigsmodstand, men derimod de russiske høges krav om generalmobilisering og erklæring af krig mod Ukraine (se Igor Girkin m.fl.).

                Derfor kan Mikhail Khodarenok meget vel være sendt i byen af Putin, som kommunikator for Putins holdning om at en general mobilisering ikke vil tjene Ruslands interesser, og at det ikke er vejen til at vinde i Ukraine men derimod starten på en krig mod "resten af verden", som Rusland ikke kan vinde.

                Altså er Khodarenoks udtalelser tænkt som et modspil mod overdreven krigslyst i de russiske medier og i den russiske nationalistiske højrefløj. Den tidligere præsident og tætte Putin støtte, Dmitrij Medvedev, har også lagt sig ud i overhalingsbanen til højre for Putin, og det er nok højrefløjen som Putin mere er bekymret for, når det kommer til hans fortsatte position og personlige sikkerhed.

                1 Reply Last reply
                1
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk
                  wrote on sidst redigeret af
                  #161

                  Her er endnu et kritisk russisk indlæg. Det er fra Igor Girkin, tidligere "forsvarsminister" i russisk Donbas, og oberst i FSB.
                  Han tilhører "højrefløjen" i Rusland, som kræver fuld mobilisering og total krig mod Ukraine, med det mål at tage hele landet.

                  Link Preview Image
                  Igor Strelkov - 19 May Doomdate

                  favicon

                  (justpaste.it)

                  Masser af kritik her....

                  1 Reply Last reply
                  0
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #162

                    Så fandt jeg noget mere fra samme pensionerede oberst (Mikhail Khodarenok). Denne gang fra 3. februar, altså før invasionen startede. Der går han i rette med diverse "eksperter" som mener at en invasion af Ukraine vil blive hurtig og nem. Han har stort set fået ret i alt hvad han sagde den gang. Skarp, vidende og forudseende herre....

                    Link Preview Image
                    Прогнозы кровожадных политологов

                    О восторженных ястребах и торопливых кукушках

                    favicon

                    (nvo.ng.ru)

                    Selvom jeg havde russisk i gymnasiet, så er jeg ikke specielt skarp, så jeg har brugt Google Translate, hvilket I også kan gøre.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #163

                      Her en video fra en køretur på en smuk sommerdag i øst ukraine.

                      Solskin, med enkelte skyer og en let regn af granater....

                      https://twitter.com/ArisMessinis/status/1528763701859209216

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • H Offline
                        H Offline
                        Hyst
                        wrote on sidst redigeret af
                        #164

                        Interessant.

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #165

                          Ja, den forudsigelse slap 007 ikke så godt fra.

                          Ruslands offensiv bliver mere og mere koncentreret da de ikke har tropper til mere. Til gengæld går det lidt bedre med et par mindre gennembrud i østukraine tæt på Severodonetsk. Måske kan det lykkedes for dem at få afskåret og omringet de to mest østlige byer (Severodonetsk og Lysychansk). Og så skal russerne ellers ud i bykamp igen igen, medmindre Ukrainerne vælger at forlade byerne og trække sig tilbage mod vest.
                          Ukraine ser heller ikke ud til at være i stand til væsentlige offensiver, så det ser ikke ud til at der kommer en vinder foreløbigt. Der er simpelthen ingen af de to parter som er interesseret i fred, med den nuværende status på slagmarken.

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • 0 Offline
                            0 Offline
                            007
                            wrote on sidst redigeret af
                            #166

                            Okay okay, ingen sikring af luftrummet... men en proxy krig på landjorden i stedet.

                            Sell in april?

                            Hold i øvrig øje med datoen 5 juni.

                            1 Reply Last reply
                            0
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #167

                              NATO har holdt sig temmelig meget ude af krigen, og der er ikke noget nu som tyder på at der kommer en reel involvering. Faktisk er vi efter min mening længere væk end nogensinde på at NATO involverer sig direkte.

                              Det er der en del grunde til:

                              a) NATO kan slet ikke blive enige om involvering, så længe der ikke findes en artikel 5 grund. Det vil sige et direkte angreb på et NATO land. Intet land i NATO er forpligtet af traktaten til handlinger som ikke er omfattet af artikel 5, så det kræver enstemmighed - og den kommer der ikke.
                              Det er her hvor det kan ses at NATO grundlæggende er en forsvarsalliance, fordi det er utroligt svært med traktaten og strukturen at bruge alliancen til noget som helst andet end forsvar, hvis et medlemsland er blevet angrebet.

                              b) Hverken Tyskland eller Frankrig er specielt interesserede i Ukraine. De vil hellere have et godt forhold til Rusland. Så de er fodslæbende når det kommer til militær indgriben, og vil slet slet ikke sætte egne soldater ind. Det er derfor et EU forsvar aldrig kan bruges til noget som helst.

                              c) Hvis der skal ske en direkte involvering enten i luften eller på jord, så kræver det at USA tager initiativet og samler en "koalition af de villige". Ellers er der ikke den nødvendige militære styrke bag. Biden administrationen har tidligt besluttet sig på at USA ikke skal direkte involveres og kun et stærkt folkeligt pres i USA kan ændre på denne beslutning. Et sådan pres kunne være kommet i forbindelse med russisk terrorbombardement og udslettelse af de store Ukrainske byer, Kiev, Kharkiv og Odessa hvor hundrede tusinder ville være blevet dræbt, hvis russerne havde ført deres sædvanelige "bykamp" der. Men det har russerne måtte opgive da de simpelthen ikke har den militære styrke. Kamp i Donbas er også blodig, men der er ikke de civile ofre i hundrede tusinde vis som ville kunne have påvirket den amerikanske opinion.
                              Så jeg har svært ved at se hvorfor USA nu skulle ændre holdning, medmindre Rusland bruger atomvåben.

                              PS1. Der var vist ingen grund til at sælge i April. Hvis man skulle have solgt så burde det have været i januar.

                              PS2. Hvad skal der i øvrigt ske den 5. juni?

                              1 Reply Last reply
                              1
                              • TheNoteT Offline
                                TheNoteT Offline
                                TheNote
                                wrote on sidst redigeret af
                                #168

                                Man må grine lidt af oversættelsen - "strike" er ikke strejker, men ild-angreb, angrebs kamp eller/og lignende. 🙂

                                1 Reply Last reply
                                1
                                • 0 Offline
                                  0 Offline
                                  007
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #169

                                  Hej bgadk,

                                  Hvad betyder Proxykrig? Søg evt. på Google

                                  Hvor meget er SP 500 faldet? Subtrahere evt. kursen d. 1 april (4596p) med en laver kurs fx 4050p = kurstabet i points.

                                  Når der adderes, skal det gøres det i omvendte rækkefølge, derved fås tabet i procent, husk at trække en fra.

                                  1 Reply Last reply
                                  0
                                  • bgadkB Offline
                                    bgadkB Offline
                                    bgadk
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #170

                                    Hej 007,
                                    SP500 var i 4797 den 4. januar.
                                    SP500 var den 1. april i 4546, hvis man tager dit "Sell in April", som 1. april.
                                    Tager man den 14. april (midt i måneden) så var SP500 i 4393.

                                    Under alle omstændigheder var det bedst at sælge i januar.

                                    Er ikke uenig i at det er begyndt at ligne en proxykrig i Ukraine, men det var altså ikke din forudsigelse i marts.

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • bgadkB Offline
                                      bgadkB Offline
                                      bgadk
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #171

                                      007, til din information så er jeg øvrigt gammel mat-fys student og har gået nogle år på HCØ og NBI. Så helt uden baggrund i matematik er jeg ikke...
                                      Men jeg har også haft tilstrækkeligt meget epistemologi til at vide, hvornår matematiske modeller giver mening, og hvornår ikke.

                                      Nogle gange skal man bruge kvalitative metoder, og andre gange kvantitative, hvis man skal komme nærmere på et meningsfuldt svar.

                                      Og ikke bare få resultatet 42.

                                      1 Reply Last reply
                                      1
                                      • 0 Offline
                                        0 Offline
                                        007
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #172

                                        Dit ræsonnement over, hvornår et salg skulle have fundet sted, er triviel og ikke brugbar.

                                        Systemet "markedet" er ikke hvidstøj! Kursdannelsen er pinkstøj dvs tilfældighed med hukommelse. Det er denne "hukommmelse" der "back tester" når der kvantificeres.

                                        Et salg kan først komme på "tale" når tendensen, eller markedets "trend" er brudt.

                                        (Jeg forstår på dit skriv, at du har læst på bla. NBI => Niels Bors Institut) Mønstre på under 6db(signal to noise) bære ingen signifikans, og er hvidstøj, gælder på alle tidsrammer.

                                        GARCH modellerne vil typisk signaler heteroskedasticitet i fejlleddet dvs. forudsætningsbrud om varianshomogenitet. Forudsætningsbruddet sker før bruddet af tendenslinjen, dvs. mens markedet stadig er i et handelsinterval. Et andet udtryk for heteroskedasticitet er volatilitet.

                                        Teknisk analyse beskriver så udmærket, hvornår et salg skal finde sted: Når markedet testet halslinjen fra en tidligere dobbelt top.

                                        Toppen som jeg misser med 4 dage, og er den anden top i en kompleks første lower high i en større hovede skulder formation. I Thomas Bullowski's Encyclopedia of Chart Patterns har dette mønster en en succesrate på 56%. Dette er lave odds.


                                        I en uniform fordeling, har en ternings udfald samme sandsynlighed for alle terningens seks sider.

                                        Hvis der er to terninger i spil, og der i stedet for "øje" på terningen, gås efter summen ændre sandsynlighederne sig radikalt.


                                        "Begynder at ligne en proxykrig"?

                                        • Senatet i USA har med et stort flertal på 86-11 stemt for en hjælpepakke på næsten 40 milliarder dollar til Ukraine.

                                        • Mitch McConnell sagde inden afstemningen " Fremtiden for amerikansk sikkerhed og strategiske kerneinteresser vil blive formet af udfaldet af denne kamp"

                                        • Nancy Polosi sagde i repræsentanternes hus
                                          " Vi vil gøre, hvad der er nødvendigt for at hjælpe det ukrainske folk, når de forsvarer demokratiet med deres nation... for verden".

                                        Med den seneste pakke har USA ydet hjælp til Ukraine for i alt 54 milliarder dollar, i løbet af to måneder.

                                        EU- Rådet har vedtaget to bistandsforanstaltning på € 2 mia. som vil gøre det muligt for EU at støtte Ukraines væbnede styrker.

                                        1 Reply Last reply
                                        0
                                        • bgadkB Offline
                                          bgadkB Offline
                                          bgadk
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #173

                                          Mit ræsonnement om hvornår det var bedst at sælge er ikke triviel. Den er faktuel!

                                          Med hensyn til dine teorier om teknisk analyse, så er det din ikke beviste hypotese.

                                          Som jeg ser markederne så er de kaotiske, og selv små ændringer i forudsætninger, gør at næste iteration kan ende langt væk fra det forudsete. Selv små målefejl gør markederne uforudsigelige efter ganske få iterationer og informationsværdien er nul i diverse indikatorer (varians m.m.)

                                          1 Reply Last reply
                                          0

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger