Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

bgadk og ande

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
213 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • SolsenS Offline
    SolsenS Offline
    Solsen
    wrote on sidst redigeret af
    #106

    Det kommer ikke til at ske.

    Der bliver panik nogle steder, men det må være prisen.

    Slut med russisk olie og lad os komme videre uden Rusland, som det styres nu.

    1 Reply Last reply
    2
    • 0 Offline
      0 Offline
      007
      wrote on sidst redigeret af
      #107

      Tror du Putin lukker for gassen?

      1 Reply Last reply
      0
      • SolsenS Offline
        SolsenS Offline
        Solsen
        wrote on sidst redigeret af
        #108

        Hvad den idiot gør gider jeg end ikke gætte på.

        De 400 mln eur der dagligt sendes til rusland skal ophøre hurtigst muligt.

        Så må vi fryse til vinter.

        1 Reply Last reply
        3
        • 0 Offline
          0 Offline
          007
          wrote on sidst redigeret af
          #109

          Gas anvendes til meget andet opvarmning.

          Det kan udløser en recession.

          1 Reply Last reply
          1
          • SolsenS Offline
            SolsenS Offline
            Solsen
            wrote on sidst redigeret af
            #110

            Og det kommer vi os over !

            Krigsmaskinen skal stoppes hurtigst muligt.

            1 Reply Last reply
            4
            • 0 Offline
              0 Offline
              007
              wrote on sidst redigeret af
              #111

              hmm, 30 % arbejdsløshed samt mulig hyperinflation.

              Jeg tror den skal forsøges landet, så skånsom for EU som muligt.

              Men ja, absolut pengestrømmen fra EU skal lukkes.

              Læste: Indien nyde godt af billig olie fra Rusland.

              1 Reply Last reply
              1
              • SolsenS Offline
                SolsenS Offline
                Solsen
                wrote on sidst redigeret af
                #112

                Det er vist et gæt ud i det blå 🙂

                US har dækket 30% af den "manglede" russiske gas, som udgør ca 40% af EUs gasforbrug. Mon ikke vi kan spare 10-20% point af det samlede forbrug og omstille resten til olie.

                Gassen kan han vist ikke lige omdirigere.

                1 Reply Last reply
                1
                • 0 Offline
                  0 Offline
                  007
                  wrote on sidst redigeret af
                  #113

                  Ja lige præcis, det kommer jo ikke lige flydende i morgen.

                  Jeg kan ikke komme ind på Blomberg news, der var en udmærket artikel, der beskrev mulige senarier.

                  Men her er en CNBC, hvis du ikke allerede har læst den.

                  Access Denied

                  favicon

                  (www.cnbc.com)

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • H Offline
                    H Offline
                    Hyst
                    wrote on sidst redigeret af
                    #114

                    30% ? hvor kommer dette tal fra?

                    1 Reply Last reply
                    0
                    • 0 Offline
                      0 Offline
                      007
                      wrote on sidst redigeret af
                      #115

                      HYST, ja det er rigtigt, der burde også have stået depression (1929).

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • H Offline
                        H Offline
                        Hyst
                        wrote on sidst redigeret af
                        #116

                        Mystisk, jeg svarede ellers Solsen på hans 30% gas fra USA af russisk gas.

                        Rækkefølgen i tråde går lidt galt.

                        Men hvis du får ret er der jo blot én vej frem "Stauning eller kaos"

                        Spørgsmålet er så hvem vi skal sætte ind i stedet for Stauning.

                        1 Reply Last reply
                        0
                        • 0 Offline
                          0 Offline
                          007
                          wrote on sidst redigeret af
                          #117

                          India Will Drop the Dollar to Trade with Russia, Replacing SWIFT.
                          https://www.independentsentinel.com/india-will-drop-the-dollar-to-trade-with-russia-replacing-swift/

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk
                            wrote on sidst redigeret af
                            #118

                            Det får Rusland ikke særlig meget ud af. Indien køber meget mere af Rusland end Rusland køber i Indien. Det vil sige at Indien ender med en negativ Rubel saldo, eller Rusland med en positiv Rupi saldo. Og hvad kan de så bruge den til?

                            Enten må Indien købe færre våben eller mindre olie fra Rusland, eller også må Rusland købe mere fra Indien for at regnestykket går op.
                            Jeg tror ikke Rusland er interesseret i at få en kæmpe beholdning af indiske rupi stående i Indien. Så et eller andet er ikke holdbart i den konstruktion. I det øjeblik at Rusland forsøger at veksle Rupi's om til andre valutaer, så ender de inde i den samme blokade som hidtil. Det vil sige at de ikke kan få Euros eller USD fra Rupi's uden at de bliver beslaglagt.
                            Alternativt så kan Rusland forsøge at betale med Rupis når de køber noget andre steder i verden.... men i sidste ende så løber de indiske banker en alt for stor risiko ved at håndtere Ruslands indkøb rundt i verden via Rupis, til at de vil ønske at medvirke, da de kan risikere at miste adgang til USD og EUR.

                            Man ender i virkeligheden tilbage i noget som minder om det gamle vare bytte system som det var under Sovietunionens tid. Jeg kan huske en gang hvor Sovietunionen gerne ville købe et skib af et dansk skibsværft, men kun kunne betale i jernbaneskinner.....

                            1 Reply Last reply
                            1
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #119

                              Så galt kommer det slet ikke til at gå.

                              Rusland står for 40% af EU's gas forbrug, hvilket præcis er det som forbrugerne bruger.

                              Så selv hvis man slet ikke kan få mere gas andre steder fra, og Rusland lukker helt, så kan man holde industrien kørende helt uden problemer, ved i stedet at lukke for forbrugerne.
                              De har så indtil næste vinter til at skifte deres opvarmning.
                              Hvis man i stedet droppede at bruge gas til at generere elektricitet (og istedet bruge kul), så kunne forbrugerne få halv ration i forhold til i dag. Og hvis USA og Qatar kan sende 10%-15% af Europas gasforbrug som LNG, så er det lige før man kan holde forbrugerne skadesløse ved kun at droppe gas forbruget til elektricitets generering.

                              Det ser ikke så skidt ud endda.

                              Access Denied

                              favicon

                              (www.weforum.org)

                              Der er dog større regionale forskelle internt i Europa, som betyder at sydeuropa stort set ikke bliver påvirket af stop af russisk gas, hvorimod Tyskland og østeuropa bliver hårdere ramt. Men igen så er løsningen nok bare at sige til forbrugerne at gassen er lukket.

                              1 Reply Last reply
                              1
                              • SolsenS Offline
                                SolsenS Offline
                                Solsen
                                wrote on sidst redigeret af
                                #120

                                Gassen kommer stadig selv om ingen betaler i rubler.

                                Mon der endelig er nogen der har sagt til putin, at det er slut med selvdestruktive dekreter.

                                Hvis gassen stoppes så er kontrakterne misligeholdt og der kommer ikke mere gas til bl.a. EU. Det er vel muligt at de har fattet det ?

                                Man kan håbe !

                                1 Reply Last reply
                                0
                                • SolsenS Offline
                                  SolsenS Offline
                                  Solsen
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #121

                                  Ser at betaling fro gas først sker medio denne måned. Så lad os se.

                                  Vi klarer også en lukning.

                                  Personligt er jeg på vej væk fra gasfyr og har bestilt alternativ opvarmning.

                                  Mange industrier, der i dag bruger gas, kan også omstilles relativt hurtigt.

                                  Mon ikke man kunne skalere varmepumpeindustrien til at producere mange flere varmepumper. Lige nu begynder leveringstiderne at blive et problem.

                                  1 Reply Last reply
                                  0
                                  • 0 Offline
                                    0 Offline
                                    007
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #122

                                    Lige nu?

                                    Jeg ventede 3mdr. på en 3 polet hybridinverter.

                                    1 Reply Last reply
                                    0
                                    • D Offline
                                      D Offline
                                      Daytrader_DK
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #123

                                      Hvor skal den ekstra strøm så komme fra til de nye varmepumper og fremstillingen af dem? (Der må være mange millioner af europæere der skal have dem, i stedet for deres gas fyr)

                                      • Man bliver nok nød til at betragte det som energi i en helhed (kul, gas og olie inkl.).
                                        Fjerner man energi et sted, skal der noget nyt til for at erstatte det.
                                      1 Reply Last reply
                                      0
                                      • SolsenS Offline
                                        SolsenS Offline
                                        Solsen
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #124

                                        Varmepumper er jo geniale, idet de med et input på 1 kwh strøm danner varme svarende til hvad 5 kwh elvarme kan producere.

                                        Samtidig bruges mest varme i blæsevejr og samtidig lave temperaturer, hvor vindenergiproduktionen er højst.

                                        Så en generelt en ganske god.

                                        Det er ikke alle huse, der er egnede til varmepumper.

                                        1 Reply Last reply
                                        2
                                        • D Offline
                                          D Offline
                                          Daytrader_DK
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #125

                                          Ja, men det er ikke pointen. Det er jo ikke bare at alle skifter til en anden opvarmningsform eller et anden type energi, så er problemet løst.
                                          Hvis der skal bruges mere strøm fordi man bruger mindre gas, skal denne strøm jo produceres. Det kan være via vindmøller, solceller, olie, gas, kul etc.
                                          Men en energiform skal erstattes af en anden.
                                          At du får f.eks. 30-40 millioner (løst skud) europæere over at bruge strøm til opvarmning i stedet for gas. Ja, så mangler der strøm produktion i stedet for gas.
                                          Så det løser ikke rigtigt problemet, medmindre du kan få en tilsvarende mængde energi et andet sted fra.
                                          Og ja, det gør man så ikke på 14 dage.
                                          Så er der gas lagre og olie lagre og en bedre årstid i sigte, men der skal ske rigtig meget + at markedspriserne på AL energi stiger til himlen i mellem tiden.

                                          Så der skal handles rationelt og ikke med følelser, hvis man vil løse problemet.

                                          1 Reply Last reply
                                          1

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger