Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

bgadk og ande

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
213 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • 0 Offline
    0 Offline
    007
    wrote on sidst redigeret af
    #103

    Hvad jeg ville gøre, hvis jeg var Putin, var at skabe et todelt monetært system, som Sydafrika engang havde med den finansielle rand og en indenlandske rand.

    Altså støtte den indenlandske rubel med guld for at genoprette tilliden blandt det russiske folk, men lade rublen flyde ifb. med internationale transaktioner - det modsatte af, hvad FDR gjorde i 1934.

    1 Reply Last reply
    0
    • SolsenS Offline
      SolsenS Offline
      Solsen
      wrote on sidst redigeret af
      #104

      Zelenskyj / Ukraine har udmeldt, at de kan overveje neutralitet imod garantier fra tredjelande, samt afgivelse af en del af Donbas regionen ( da de erkender at tilbageerobring vil udløse 3. Verdenskrig ) - jf danske aviser.

      Hvis Rusland er moden til at stoppe deres håbløse invadering af Ukraine så har de muligheden nu ! De vil endda kunne udråbe sig som sejrherre i hjemlandet.

      Lad os håbe på en snarligt afslutning !

      1 Reply Last reply
      2
      • 0 Offline
        0 Offline
        007
        wrote on sidst redigeret af
        #105

        Marts d. 31 er skæringsdatoen for "ikke venligsindede nationer"... at betale deres gas i rubler.

        1 Reply Last reply
        1
        • SolsenS Offline
          SolsenS Offline
          Solsen
          wrote on sidst redigeret af
          #106

          Det kommer ikke til at ske.

          Der bliver panik nogle steder, men det må være prisen.

          Slut med russisk olie og lad os komme videre uden Rusland, som det styres nu.

          1 Reply Last reply
          2
          • 0 Offline
            0 Offline
            007
            wrote on sidst redigeret af
            #107

            Tror du Putin lukker for gassen?

            1 Reply Last reply
            0
            • SolsenS Offline
              SolsenS Offline
              Solsen
              wrote on sidst redigeret af
              #108

              Hvad den idiot gør gider jeg end ikke gætte på.

              De 400 mln eur der dagligt sendes til rusland skal ophøre hurtigst muligt.

              Så må vi fryse til vinter.

              1 Reply Last reply
              3
              • 0 Offline
                0 Offline
                007
                wrote on sidst redigeret af
                #109

                Gas anvendes til meget andet opvarmning.

                Det kan udløser en recession.

                1 Reply Last reply
                1
                • SolsenS Offline
                  SolsenS Offline
                  Solsen
                  wrote on sidst redigeret af
                  #110

                  Og det kommer vi os over !

                  Krigsmaskinen skal stoppes hurtigst muligt.

                  1 Reply Last reply
                  4
                  • 0 Offline
                    0 Offline
                    007
                    wrote on sidst redigeret af
                    #111

                    hmm, 30 % arbejdsløshed samt mulig hyperinflation.

                    Jeg tror den skal forsøges landet, så skånsom for EU som muligt.

                    Men ja, absolut pengestrømmen fra EU skal lukkes.

                    Læste: Indien nyde godt af billig olie fra Rusland.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • SolsenS Offline
                      SolsenS Offline
                      Solsen
                      wrote on sidst redigeret af
                      #112

                      Det er vist et gæt ud i det blå 🙂

                      US har dækket 30% af den "manglede" russiske gas, som udgør ca 40% af EUs gasforbrug. Mon ikke vi kan spare 10-20% point af det samlede forbrug og omstille resten til olie.

                      Gassen kan han vist ikke lige omdirigere.

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • 0 Offline
                        0 Offline
                        007
                        wrote on sidst redigeret af
                        #113

                        Ja lige præcis, det kommer jo ikke lige flydende i morgen.

                        Jeg kan ikke komme ind på Blomberg news, der var en udmærket artikel, der beskrev mulige senarier.

                        Men her er en CNBC, hvis du ikke allerede har læst den.

                        Access Denied

                        favicon

                        (www.cnbc.com)

                        1 Reply Last reply
                        1
                        • H Offline
                          H Offline
                          Hyst
                          wrote on sidst redigeret af
                          #114

                          30% ? hvor kommer dette tal fra?

                          1 Reply Last reply
                          0
                          • 0 Offline
                            0 Offline
                            007
                            wrote on sidst redigeret af
                            #115

                            HYST, ja det er rigtigt, der burde også have stået depression (1929).

                            1 Reply Last reply
                            0
                            • H Offline
                              H Offline
                              Hyst
                              wrote on sidst redigeret af
                              #116

                              Mystisk, jeg svarede ellers Solsen på hans 30% gas fra USA af russisk gas.

                              Rækkefølgen i tråde går lidt galt.

                              Men hvis du får ret er der jo blot én vej frem "Stauning eller kaos"

                              Spørgsmålet er så hvem vi skal sætte ind i stedet for Stauning.

                              1 Reply Last reply
                              0
                              • 0 Offline
                                0 Offline
                                007
                                wrote on sidst redigeret af
                                #117

                                India Will Drop the Dollar to Trade with Russia, Replacing SWIFT.
                                https://www.independentsentinel.com/india-will-drop-the-dollar-to-trade-with-russia-replacing-swift/

                                1 Reply Last reply
                                1
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #118

                                  Det får Rusland ikke særlig meget ud af. Indien køber meget mere af Rusland end Rusland køber i Indien. Det vil sige at Indien ender med en negativ Rubel saldo, eller Rusland med en positiv Rupi saldo. Og hvad kan de så bruge den til?

                                  Enten må Indien købe færre våben eller mindre olie fra Rusland, eller også må Rusland købe mere fra Indien for at regnestykket går op.
                                  Jeg tror ikke Rusland er interesseret i at få en kæmpe beholdning af indiske rupi stående i Indien. Så et eller andet er ikke holdbart i den konstruktion. I det øjeblik at Rusland forsøger at veksle Rupi's om til andre valutaer, så ender de inde i den samme blokade som hidtil. Det vil sige at de ikke kan få Euros eller USD fra Rupi's uden at de bliver beslaglagt.
                                  Alternativt så kan Rusland forsøge at betale med Rupis når de køber noget andre steder i verden.... men i sidste ende så løber de indiske banker en alt for stor risiko ved at håndtere Ruslands indkøb rundt i verden via Rupis, til at de vil ønske at medvirke, da de kan risikere at miste adgang til USD og EUR.

                                  Man ender i virkeligheden tilbage i noget som minder om det gamle vare bytte system som det var under Sovietunionens tid. Jeg kan huske en gang hvor Sovietunionen gerne ville købe et skib af et dansk skibsværft, men kun kunne betale i jernbaneskinner.....

                                  1 Reply Last reply
                                  1
                                  • bgadkB Offline
                                    bgadkB Offline
                                    bgadk
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #119

                                    Så galt kommer det slet ikke til at gå.

                                    Rusland står for 40% af EU's gas forbrug, hvilket præcis er det som forbrugerne bruger.

                                    Så selv hvis man slet ikke kan få mere gas andre steder fra, og Rusland lukker helt, så kan man holde industrien kørende helt uden problemer, ved i stedet at lukke for forbrugerne.
                                    De har så indtil næste vinter til at skifte deres opvarmning.
                                    Hvis man i stedet droppede at bruge gas til at generere elektricitet (og istedet bruge kul), så kunne forbrugerne få halv ration i forhold til i dag. Og hvis USA og Qatar kan sende 10%-15% af Europas gasforbrug som LNG, så er det lige før man kan holde forbrugerne skadesløse ved kun at droppe gas forbruget til elektricitets generering.

                                    Det ser ikke så skidt ud endda.

                                    Access Denied

                                    favicon

                                    (www.weforum.org)

                                    Der er dog større regionale forskelle internt i Europa, som betyder at sydeuropa stort set ikke bliver påvirket af stop af russisk gas, hvorimod Tyskland og østeuropa bliver hårdere ramt. Men igen så er løsningen nok bare at sige til forbrugerne at gassen er lukket.

                                    1 Reply Last reply
                                    1
                                    • SolsenS Offline
                                      SolsenS Offline
                                      Solsen
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #120

                                      Gassen kommer stadig selv om ingen betaler i rubler.

                                      Mon der endelig er nogen der har sagt til putin, at det er slut med selvdestruktive dekreter.

                                      Hvis gassen stoppes så er kontrakterne misligeholdt og der kommer ikke mere gas til bl.a. EU. Det er vel muligt at de har fattet det ?

                                      Man kan håbe !

                                      1 Reply Last reply
                                      0
                                      • SolsenS Offline
                                        SolsenS Offline
                                        Solsen
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #121

                                        Ser at betaling fro gas først sker medio denne måned. Så lad os se.

                                        Vi klarer også en lukning.

                                        Personligt er jeg på vej væk fra gasfyr og har bestilt alternativ opvarmning.

                                        Mange industrier, der i dag bruger gas, kan også omstilles relativt hurtigt.

                                        Mon ikke man kunne skalere varmepumpeindustrien til at producere mange flere varmepumper. Lige nu begynder leveringstiderne at blive et problem.

                                        1 Reply Last reply
                                        0
                                        • 0 Offline
                                          0 Offline
                                          007
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #122

                                          Lige nu?

                                          Jeg ventede 3mdr. på en 3 polet hybridinverter.

                                          1 Reply Last reply
                                          0

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger