bgadk og ande
-
Hvad jeg ville gøre, hvis jeg var Putin, var at skabe et todelt monetært system, som Sydafrika engang havde med den finansielle rand og en indenlandske rand.
Altså støtte den indenlandske rubel med guld for at genoprette tilliden blandt det russiske folk, men lade rublen flyde ifb. med internationale transaktioner - det modsatte af, hvad FDR gjorde i 1934.
-
Zelenskyj / Ukraine har udmeldt, at de kan overveje neutralitet imod garantier fra tredjelande, samt afgivelse af en del af Donbas regionen ( da de erkender at tilbageerobring vil udløse 3. Verdenskrig ) - jf danske aviser.
Hvis Rusland er moden til at stoppe deres håbløse invadering af Ukraine så har de muligheden nu ! De vil endda kunne udråbe sig som sejrherre i hjemlandet.
Lad os håbe på en snarligt afslutning !
-
-
Ja lige præcis, det kommer jo ikke lige flydende i morgen.
Jeg kan ikke komme ind på Blomberg news, der var en udmærket artikel, der beskrev mulige senarier.
Men her er en CNBC, hvis du ikke allerede har læst den.
-
-
India Will Drop the Dollar to Trade with Russia, Replacing SWIFT.
https://www.independentsentinel.com/india-will-drop-the-dollar-to-trade-with-russia-replacing-swift/ -
Det får Rusland ikke særlig meget ud af. Indien køber meget mere af Rusland end Rusland køber i Indien. Det vil sige at Indien ender med en negativ Rubel saldo, eller Rusland med en positiv Rupi saldo. Og hvad kan de så bruge den til?
Enten må Indien købe færre våben eller mindre olie fra Rusland, eller også må Rusland købe mere fra Indien for at regnestykket går op.
Jeg tror ikke Rusland er interesseret i at få en kæmpe beholdning af indiske rupi stående i Indien. Så et eller andet er ikke holdbart i den konstruktion. I det øjeblik at Rusland forsøger at veksle Rupi's om til andre valutaer, så ender de inde i den samme blokade som hidtil. Det vil sige at de ikke kan få Euros eller USD fra Rupi's uden at de bliver beslaglagt.
Alternativt så kan Rusland forsøge at betale med Rupis når de køber noget andre steder i verden.... men i sidste ende så løber de indiske banker en alt for stor risiko ved at håndtere Ruslands indkøb rundt i verden via Rupis, til at de vil ønske at medvirke, da de kan risikere at miste adgang til USD og EUR.Man ender i virkeligheden tilbage i noget som minder om det gamle vare bytte system som det var under Sovietunionens tid. Jeg kan huske en gang hvor Sovietunionen gerne ville købe et skib af et dansk skibsværft, men kun kunne betale i jernbaneskinner.....
-
Så galt kommer det slet ikke til at gå.
Rusland står for 40% af EU's gas forbrug, hvilket præcis er det som forbrugerne bruger.
Så selv hvis man slet ikke kan få mere gas andre steder fra, og Rusland lukker helt, så kan man holde industrien kørende helt uden problemer, ved i stedet at lukke for forbrugerne.
De har så indtil næste vinter til at skifte deres opvarmning.
Hvis man i stedet droppede at bruge gas til at generere elektricitet (og istedet bruge kul), så kunne forbrugerne få halv ration i forhold til i dag. Og hvis USA og Qatar kan sende 10%-15% af Europas gasforbrug som LNG, så er det lige før man kan holde forbrugerne skadesløse ved kun at droppe gas forbruget til elektricitets generering.Det ser ikke så skidt ud endda.
Der er dog større regionale forskelle internt i Europa, som betyder at sydeuropa stort set ikke bliver påvirket af stop af russisk gas, hvorimod Tyskland og østeuropa bliver hårdere ramt. Men igen så er løsningen nok bare at sige til forbrugerne at gassen er lukket.
-
Gassen kommer stadig selv om ingen betaler i rubler.
Mon der endelig er nogen der har sagt til putin, at det er slut med selvdestruktive dekreter.
Hvis gassen stoppes så er kontrakterne misligeholdt og der kommer ikke mere gas til bl.a. EU. Det er vel muligt at de har fattet det ?
Man kan håbe !
-
Ser at betaling fro gas først sker medio denne måned. Så lad os se.
Vi klarer også en lukning.
Personligt er jeg på vej væk fra gasfyr og har bestilt alternativ opvarmning.
Mange industrier, der i dag bruger gas, kan også omstilles relativt hurtigt.
Mon ikke man kunne skalere varmepumpeindustrien til at producere mange flere varmepumper. Lige nu begynder leveringstiderne at blive et problem.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind