Qfuel potentiale
-
Jeg har fundet denne hjemmeside der er opdateret på priser på plastik. Den er vist den bedste der findes.
Raw Materials & Prices
plasticker is the leading market place for plastics industry in Germany.
(plasticker.de)
Her er priserne pænt højere end dem du anslår.
Tjek også MST rapporten side 58. Der starter priserne ved 5,25 kr./ton
-
Hej Oxe
Ja det er nu endt med 2 projekter som kan stå alene men naturligvis tænkes sammenlagt. Men vigtigt at understrege der IKKE er tale om en mekanisk linje. Det er udelukkende kemisk genanvendelse på grunden.
Når vi ser på hvad det koster at bygge Aalborg sortering, 60 mio NOK, for 20.000 tons sorterings kapacitet, så vil 8x 20.000 svare til det sorteringsanlæg der skal bygges i Esbjerg. Altså ca 480 mio NOK.
Men vi ved QF har sagt det koster 670 mio NOK at bygge. Altså ca 190 NOK ekstra. Vi må derfor antage det er udgifter som reelt var tiltænkt i PtL anlægget som oprindeligt var sat til 750 mio dkk eller ca 1 mia NOK. Men så trækker vi de 190 mio NOK fra og kommer til ca 810 mio +670 mio NOK
-
Nu kan jeg godt følge din argumentation. Så du mener den mekaniske linje i princippet fordyrer PtL linien på capex og opex siden. Men linien er nødvendig da den blandede plastik der kommer til Esbjerg ikke umiddelbart er egnet til PtL anlægget.
Men de skriver i præsentationen at den mekaniske linie har en IRR på over 30%. Det betyder, at QF forventer indtægter fra den mekaniske linje. Hvilke indtægter ser du fra den mekaniske sortering?
-
Oxe der bliver som nævnt IKKE mekanisk genindvinding på QF grunden. Udelukkende kemisk.
QF får betaling for både at modtage affaldet samt sælge dele af det til ekstern mekanisk genvinding hos 3. part
-
Som denne, der reklamerer imellem linierne for QF
NB : Blandede lokal debat ind i artikel!
:-()
https://www.tv2fyn.dk/kerteminde/plast-paa-vej-til-at-blive-det-mest-klimavenlige-kan-laves-af-luft-og-vand -
Det er ikke hvad der står i selve artiklen. Så jeg tror der er en redaktør der har fået strammet den mere, end hvad kilderne har har fortalt dem.
At det ikke passer kan vi også se ved at forventninger til året som helhed blot er 12.000T. Hvis linjerne 3+4 også køre 100% oppetid fra Q3, så vil vi ende signifikant over de 12.000. Tættere på de 15.000
-
Hej Troldmanden,
Jeg er helt med på at det udelukkende er et sorteringsanlæg der skal laves i fase 1 af investeringen i Esbjerg. Investeringsomkostningen er sat til 670 mNOK for et anlæg på 160.000 tons plast. Jeg tænker det er et højteknologisk sorteringsanlæg for blandet plast. Jeg kan også godt følge dig i at overslaget for at anlæg i Aalborg på 20.000 tons og som koster 60 mNOK (har du en kilde?), så burde et sorteringsanlæg der er 8 gange større, koste 480 mNOK. Men hvis teknologien er forskellig, så kan der sagtens være den angivne prisforskel. Jeg tænker derfor at Esbjerg løsningen er baseret på en højteknologisk løsning (Se s. 69-71), mens teknologien i Aalborg er en lavteknologisk ala koncept 2 se side 66-69. Det passer med prisoverslagene. Tror du ikke det er to forskellige teknologier i Aalborg og Esbjerg? -
Projektet i Esbjerg er opdelt i 2 faser. Fase 1 er sorteringsanlægget til 670 mNOK og fase 2 er PtL anlægget. Jeg forstod på Lars Rosenløv, at de foretog emissionen (400 mNOK) som de gjorde, for at de kunne honorere deres finansieringsandel af sorteringsanlægget. Han nævnte, at der var mindst 1 investor i data-rummet, som var klar til at medfinansiere. Har I nogen ide om hvem denne investor kunne være? Tænker det må være en der arbejder med affald i forvejen, og formodentlig går ind med 50 % af finansieringen, eller andre bud?
-
Tænker nu også det i Aalborg er ret teknisk setup siden det koster så meget
Quantafuel ruster sig til fuldskala i Esbjerg med nyt anlæg i Aalborg
Quantafuel investerer i en plastaffaldssorteringslinje i tilknytning til Geminors eksisterende aktiviteter i Aalborg.
Energy Supply (www.energy-supply.dk)
-
Jeg håber på Geminor. Det vil være det logiske valg.
-
Der står investeringen sker igennem Geminor. Så 50%.
Jeg hælder stadig til det også bliver Geminor i Esbjerg
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind