Omnikron
-
-
Well, der er nogle egenskaber ved Omikron som gør den mere uhyggelig end Delta og de andre tidligere varianter. Så helt irrationel er angsten altså ikke.
Heldigvis ser dødeligheden for vaccinerede ud til at være lavere, så selvom risikoen for at blive smittet er meget højere, så er dødsrisikoen for den enkelte smittede lavere.
-
Nej.
0,8% er ikke dødsraten for Omikron. 0,8% er den del af danskerne som ville dø indenfor et år, hvis tallene for smitte og død med Omikron gjaldt alle danskere.
0,8% er mindre end andelen som dør om året.
Blandt de smittede med Omikron: 0,8% dør om året.
Blandt de u-smittede med Omikron: 0,9% dør om året.Derfor gælder: Andelen af døde er MINDRE for dem, som har været smittet indenfor den seneste måned, end for dem som ikke har været smittet med Omikron.
Den statistiske lægmand (journalist) kunne derfor måske få den tanke, at risikoen for død også var mindre efter smitte.
Det sjove er vinklen: "X antal er døde efter smitte med Omikron" (Omikron er farligt).
Eller: "Efter smitte med Omikron ses færre dødsfald end ellers" (Omikron er sundt).
To forskellige journalistiske vinkler, som begge bygger for korrekt fakta. Men fortolkningen er bare helt i skoven. Det er det sjove, som jeg ville sætte fokus på.
Og også som svar på OP: Man aner ikke om nogen dør af Omikron ud fra de tal som TV-Avisen oplyste. Sund fornuft tilsiger at der sikkert dør nogen af det, men hvor mange er simpelthen uvist. Det kan være alt fra nul og til en hel del.P.S. WHO forventede i marts 2020, at 0,28% af dem som blev smittet med Covid ville dø af det. Hvor får du de 1,4% fra?
-
Man dør ikke af omikron eller andre corona varianter hvis man er sund og rask med normalt immunsystem. Eller risikoen er i hvert fald så minimal.
Vaccine eller ikke vaccine.Heldigvis er man ved at vågne lidt op og vi får snart corona karaktiseret som Influenza.
Den gives til dem der har brug for den og resten kan købe den.Fint med mig hvis den forbliver gratis for alle der ønsker den.
Men jeg skal ikke have flere vacciner... de gavner mig ikke, så længe jeg er sund og rask. -
Omikron er så ny at man slet ikke kan lave den slags statistik endnu. Det tager tid fra smitte til indlæggelse til død.
Hvor har du de 0,8% fra?Hvor jeg har de 1,4% fra, kan du se i linket i ovenstående indlæg. Der er også en god redegørelse for, hvordan de kommer frem til tallet. Der findes mange andre estimationer, og der er mange faktorer som påvirker regionalt, men jeg har henvist til denne artikel, fordi den ligger midt i feltet, og så ydermere forklarer alle de faktorer man skal tage højde for.
Jeg tror dog at den rammer for højt i Danmarks tilfælde, fordi vi har så mange vaccinerede (og beregningerne er som allerede nævnt, under alle omstændigheder lavet for de tidligere varianter).
Hvis man ser på antallet af indlæggelser som er mange doblet siden september, så er dødstallet fulgt nogenlunde med op (sådan ca. 8 gange flere nyindlagte per dag, og ca. 8 gange flere dødsfald per dag).
Hvor meget af det som er Delta og hvor meget som er Omikron, kan man ikke se ud af data, også fordi mange som dør, blev indlagt da Delta stadig var dominerende. -
Man kan ikke sige at man ikke dør af Corona hvis man er sund og rask med et normalt immunsystem. Især ikke hvis man er uvaccineret.
Vi har ikke så mange yngre folk med risikofaktorer i Danmark (overvægt, sukkersyge, højt blodtryk) og sammenholdt med at folk i Danmark er gode til at søge sygehus hurtigt ved forværring af sygdommen, plus et godt sundhedssystem og et højt vaccinations niveau, så giver det en i global sammenhæng meget lav dødsrate for de yngres vedkommende.
Hvis ikke alle de yngre havde fået vaccinen tidligt, så ville man have set rigtig mange flere dødsfald blandt dem nu hvor Covid spreder sig ukontrolleret.Hvis man skal sammenligne alvorligheden af Omikron Covid med influenza, så gælder det kun så længe du er vaccineret for ikke alt for lang tid siden.
I øvrigt vil det ikke være så smart af dig at droppe fremtidige revaccinationer. Måske dør du ikke af det, så længe du jævnligt bliver naturligt smittet af det, men der kan altså nemt støde så alvorlige komplikationer til, at du skal indlægges. Og så har man det altså ikke rart. For øjeblikket er der lige mange indlagt i aldersgruppen 20-65, som der i 65+. Dødsfaldende er ganske vist rigtig sjældne blandt de yngre, men det er altså ikke rart at ligge og ralle i en hospitalsseng selvom man er ung.
-
Vi ved ikke endnu hvor mange som kommer til at dø af Omikron endnu. Så den sammenligning er svær at lave på nuværende tidspunkt.
Hvis man ser på normal år (altså ikke 2018/19), så dør der 500-800 per år af influenza. Med omkring 15 dødsfald om dagen for tiden, så er Covid meget mere dødelig. Også selvom vi har meget høj vaccinedækning.
Influenza tal:
Se tabel 2:Influenzasæsonen - opgørelse over sygdomsforekomst 2018/19
Influenzasæsonen - opgørelse over sygdomsforekomst 2018/19
(www.ssi.dk)
-
Her er et andet syn på Covid og Omikron fra en førende epidemiologi:
https://mobile.twitter.com/drericding
En af de første til at udpege Covid19 som en trussel, og absolut kvalificeret. Jeg synes dog ikke han har svar på hvordan vi stopper epidemien nu hvor Omikron kan smitte tidligere syge og vaccinerede uden de store problemer. Hans svar ser ud til at være N95 masker.
Vil det være nok til at bringe R under 1?
Skal vi virkelig permanent gå rundt med N95 masker i alle offentlige sammenhænge? -
De 0,8% er fra DR1, TV-Avisens tal. Starten af januar.
Lidt simpel matematik viser at relativt færre dør efter smitte med Omikron, end uden smitte. Nok fordi populationen er en anden - yngre, sundere.
Det var dét som journalisterne ikke forstod, og på trods af de propaganderede "panik", så var der absolut ingen belæg for det i de data som de præsenterede.Selvom journalister ikke kan meget statistik, så er de dygtige til at formidle data fra andre. Så tallene for hhv. smittede og døde efter smitte med Omikron er der nok en hæderlig chance for er korrekte. Mener de kom fra SSI, men kan ikke huske det.
Ligeledes er de 0,28% fra DR1, TV-Avisen, som citerede og viste video fra WHO. Og det var den gamle, farligere, variant. Så jeg tror ikke på de 1,4% fra dit link.
-
Faktum 1: Der dør ca. 150 om dagen i Danmark
(Danmarks Statistik, https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/doedsfald).Faktum 2: I uge 1 var 2,180% smittet med corona
(Statens Serum Institut, https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2022/vaksten-i-smitten-tager-af). Delt på 7 dage er det 0,3114% om dagen.Heraf kan udledes, at såfremt Omikron er 100% ufarlig, og populationen som smittes er repræsentativ for Danmarks befolkning, så vil 14,2 personer i Danmark dø hver dag med corona.
14,2 døde med corona om dagen er altså ikke nogen overdødelighed.
-
Det tal virker ikke særligt pålideligt, fordi der næppe kunne nå at dø nogen af Omikron så tidligt efter at den havde overtaget smitten. Det tager tid at dø af Covid.
Derfor er det altid godt at have den direkte reference, fremfor bruge tal man husker fra medierne. DR har i øvrigt ofte svært ved at forstå fakta - jeg har haft en længere korrespondance med en af deres redaktører hvor jeg bad dem om at rette en faktuel forkert artikel på deres hjemmeside, men det var godt nok opad bakke.. De henviser til Ritzau, som de skriver af fra, hælder vand ud af ørene o.s.v.
Tallet 1,4% er nok fra før vaccination, men ellers meget konservativt og korrekt estimeret, hvor man tager højde for en lang række faktorer som skal medtages for et korrekt billede.
Her er global sammenligning:
-
Sådan kan du ikke gøre det op. Blandt de 2,18% som har Corona, vil der stadig dø 14,2 personer om dagen af andre årsager. Corona vil tilføje yderligere 15 personer til denne dødelighed - altså dobbelt op blandt de smittede. Man registreres ikke som Corona dødsfald i Danmark, hvis ikke Corona er årsagen til dødsfaldet. Sådan gjorde man helt i starten for at undgå diskussion, men tallene er nu baseret på reel dødsårsag.
-
Jamen heldigt for dig - hvilket nok er billedet for rigtig mange. Husk på at man stadig regner med at 40% er asymptomatiske.
Når du får Omikron (og det gør du nok - tidligere Delta infektion giver stort set ingen beskyttelse), så bliver det næppe heller særligt alvorligt.Men jeg ser ingen grund til at undlade vaccinationerne, fordi jeg ønsker ikke at spille russisk roulette med sygdom og long-covid. Også selvom der kun er "1 kugle ud af 6 i revolveren".
Stikket gav i øvrigt ingen bivirkninger og kunne stort set ikke føles (også af mig som ikke kan lide nåle)...
-
bgadk: der ligger ikke en masse og raller.
Der er så få indlagte i min aldersgruppe når vi taler ikke kronikere.Nogen raske er givetvis indlagte...men dete r så kort tid og så er de ude igen.
Det er et fåtal der får alvorlige bivirkninger og mange har dem kun en periode.Men helt generelt taler vi få % af alle smittede...
-
Som jeg skrev ovenfor, så medmindre at du er i aldersgruppen under 20 år, så er det ikke korrekt.
Du får her dagens tal for indlæggelser fordelt på aldersgrupper. Taget fra SSI Dashboard.
https://experience.arcgis.com/experience/aa41b29149f24e20a4007a0c4e13db1d/page/page_0/Som du kan se så er alders gruppen 40-64 den med flest indlagte, men også aldersgruppen 20-39 er godt repræsenteret. Samlet set så er der lige mange indlagte mellem 20 og 64, som der er over 64 år.
Tvivler på at der er ret mange kronikkere blandt gruppen 20-64.Hvis man er indlagt, så har man det ret skidt. Også hvis man er yngre. Alle dem som kan behandles derhjemme, vil man helst holde der, så de ikke kommer ind på hospitalerne og man risikerer at de smitter videre.
Men det er da rigtig nok at det kun er en mindre del af de smittede som kommer på hospitalet. Heldigvis.

-
https://covid19.ssi.dk/overvagningsdata/ugentlige-opgorelser-med-overvaagningsdata
50-60% har underliggende sygdomme.
Derudover skal du trække alle dem ud som er indlagt på grund af andre sygdomme og MED corona.
Om det er 25 eller 33% ved jeg ikke.
Mange tal florerer.Kigger man på intensiv og yderligere respirator, taler vi virkelig mikroskopiske tal.
Dødsfald i forhold til antal smittede er næsten usynligt. Igen 70-80% med en underliggende sygdom.
Jeg havde skrevet meget mere, men slettet igen da det bare var gentagelser.
-
Jeg har nu aldrig troet på de tal...
Passer meget godt med sidste nyt.Hvor vi tidligere har set mange Delta-smittede, ser vi nu, at patienterne på intensivafdelingen på Rigshospitalet bliver indlagt med Omikron-varianten og ikke er syge af Omikron. Langt de fleste patienter er indlagt af andre årsager end corona, siger Anders Perner, overlæge på intensivafdelingen på Rigshospitalet, til TV 2.
-
Det passer ikke, jvf SSI, d.d. https://covid19.ssi.dk/datakilder-og-definitioner
Du skriver at der dør 15 med Covid i Danmark om dagen. Du bruger tal fra SSI, som står for opgørelser om Covid-tilfælde og -dødsfald i Danmark. Når SSI definerer et "Dødsfald relateret til covid-19", så er det "en person, der er død indenfor 30 dage efter påvist covid-19-infektion eller covid-19-reinfektion."
Jvf. SSIs hjemmeside, d.d., gælder det altså uanset om "Corona er årsagen til dødsfaldet".Når man registrerer alle dødsfald, som indenfor de seneste 30 dage er testet positiv, og ca. 10% har testet positiv indenfor de seneste 30 dage, så vil ca. 15 personer dø "efter påvist covid-19-infektion eller covid-19-reinfektion". Uden at det har noget med Covid at gøre.
Det gør absolut ikke Covid-infektioner farlige, at de ikke kan redde folk fra døden.Hvis der er noget man kan konkludere for nuværende, så er det at der ikke er statistisk belæg for at Covid-infektion kan redde folk fra døden, og ej heller at Covid-infektion kan bringe folk i døden.
Ligeledes var der ikke i 2020 nogen statistisk signifikant over- eller under-dødelighed af betydning.
Du skriver at "Vi ved ikke endnu hvor mange som kommer til at dø af Omikron endnu.", og det kan jo selvfølgelig være at den pludseligt bliver meget farligt. Men de historiske data fra Omikron tyder indtil videre ikke på det.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind