Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Aktier: En dag med Black Friday tilbud?

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
66 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    pbjpbj-vin.dk
    wrote on sidst redigeret af

Så længe vi ikke har mere styr på om folk flyver med en corona infektion, så er der sgu ikke meget håb! Men det burde jo ikke være så svært at tjekke folk inden de stiger på et fly og heller ikke tjekke dem inden man lukker den ind i sit land. I lille Danmark gør vi jo heller ikke noget ved det. Lidt paradoksalt så er det jo for at please erhvervslivet som vi støtter med aktiekøb ☹️!

1 Reply Last reply
    1
    • S Offline
      S Offline
      SofC_I

Tjoh, det kan der være noget om, men det er jo TINA, det koster penge med negative renter, det er vel netop derfor marked har været så pumpet?

1 Reply Last reply
      0
      • S Offline
        S Offline
        SofC_I

bgadk Det var jo derfor jeg følte mig tvunget til at sælge 🙂

1 Reply Last reply
        0
        • bgadkB Offline
          bgadkB Offline
          bgadk

Så lad også være med at genkøbe mandag når det hele stiger..

1 Reply Last reply
          1
          • S Offline
            S Offline
            SofC_I

lol, tror jeg venter et års tid før jeg går i aktier igen og blot holder øje og tager ved lære.

1 Reply Last reply
            1
            • S Offline
              S Offline
              stocktiger

Op eller ned? Frygter at tyngdekraften er tilbage igen efter en lille stigning.

1 Reply Last reply
              1
              • S Offline
                S Offline
                stocktiger

Gad vide om det nu går opad til toppen igen? Det er lidt skizofrent

1 Reply Last reply
                0
                • S Offline
                  S Offline
                  SofC_I

Ja, det var godt jeg ikke gjorde det, nu er den endnu længere nede igen 🙂

1 Reply Last reply
                  1
                  • S Offline
                    S Offline
                    stocktiger

Der er kamp mellem bear og bull..

1 Reply Last reply
                    0
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk

Der er dele af markedet som er meget rimeligt prissat også på lang sigt. Det vil være aktier som man kan købe og lægge væk uden de store problemer. Ja, deres kurs kan falde, men så må man lade være med at sælge og så tage sig til takke med udbyttet indtil kursen stiger igen.

1 Reply Last reply
                      0
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk

Jeg synes historien med den sydafrikanske læge har været dækket pænt af pressen. Det er ikke en forside historie, og den er ikke lige så væsentlig som de andre "omikron" historier.
                        Grunden til det er:

1. Det er bare en enkelt læges observationer, og det er ikke et peer reviewed studie med et metodologisk grundigt udvalgt materiale og med et resultat som er behandlet for signifikans.
                          Altså det beviser ingen ting.

2. En af fejlkilderne kunne f.eks. være, at patienterne allerede havde haft andre varianter tidligere. Det sammenlagt med at lægen nævner, at patienterne er relativt yngre, betyder i sig selv at den nye infektion med Omikron varianten giver et mildere sygdomsbillede (Ung alder + antistoffer fra tidligere infektion).
                          Hvis det er tilfældet, så er det faktisk meget foruroligende, da det betyder at tidligere inficerede kan geninficeres med stor lethed. Altså lille immunitet med de eksisterende antistoffer, omend den næste sygdom er lettere (på samme måde som at vaccinerede godt kan blive syge, men ikke så slemt som hvis de ikke havde fået vaccinen.

Sydafrika er lav vaccinations grad, men et meget højt antal tidligere smittede, så den samlede andel med antistoffer mod SARS-COV2 er faktisk høj (kender ikke det præcise tal). Så hvis Omikron kan starte en ny smittebølge, hvor mange tidligere inficerede eller vaccinerede bliver syge igen, så er det rigtig, rigtig skidt.

Men al det er spekulationer. Vi får se:

1. Om varianten breder sig i Europa (det tror jeg, fordi det ser ud til at den er mere smitsom end Delta).

2. Hvor let den kan smitte vaccinerede (vigtigt at den ikke kan, da Europæernes immunitet især stammer fra vaccinering og ikke fra tidligere infektion).

3. Hvor syge vaccinerede og tidligere smittede bliver i forhold til delta varianten.

4. I hvor høj grad gennembruds infektioner med Omikron kan smitte videre.

5. Hvor syge uvaccinerede bliver af Omikron i forhold til smitte med Delta.

Hvis 1) sker, så får vi svarene på resten i løbet af december.

1 Reply Last reply
                        2
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk

NielsC, jeg er ikke enig med dig.
                          Det VAR (Datid) planen at vi skulle tilbage til det normale liv, men selv uden Omikron, så lykkedes det ikke.
                          Jeg tror ikke at nogen politikere ser nogen som helst fordel ved at genindføre restriktioner.

De nyindførte restriktioner er et forsøg på mildest muligt at begrænse smitten. Faktisk mest ved at presse uvaccinerede til at få vaccinen ved at gøre deres daglige liv mere besværligt, og så i øvrigt lade mundbindene være en påmindelse om at vi IKKE kan gå tilbage til normal, og at man skal være forsigtig.

Oprindelig var planen at man skulle lade smitten køre blandt mindre børn (under 12 år) og så opnå flokimmunitet, når de fleste var blevet smittet.
                          Men det går simpelthen for hurtigt, fordi der udover børnene er en del over 12 år som ikke har ville lade sig vaccinere (herunder rigtig mange 12-18 årige).
                          Konsekvensen af at det går for hurtigt, er at vi kaster folk med svækket immunsystem "under bussen". Ja, der dør endnu ikke flere end under en kraftig gang influenza, med de nuværende smitte niveau (4000 om dagen), men udvikler det sig hurtigere, så bliver de svageste altså hårdt ramt. Og det i sig selv vil ramme økonomien, når de vælger at blive hjemme for ikke at risikere at blive alvorligt syg.

Man kan altid diskuttere om man skulle vælge den ene restriktion eller den anden. Det er en palet af muligheder, hvor man udvælge efter effektivitet kontra omkostninger. Herunder økonomiske omkostninger, hvem som rammes (helst ikke egne vælgere) og generel folkelig accept af indgrebene.

Hvis man ville lukke effektivt ned for epidemien, så skulle man sende eleverne (folkeskole, børnehaver, vuggestuer) under 12 år hjem til fjernundervisning og så kræve at alle over 12 år skulle vise Coronapas ved alle offentlige aktiviteter.
                          Men sender man de små børn hjem, så giver man forældrerne et problem som vil koste dyrt på samfundets produktivitet.

Så det gør man ikke. Man laver nogle lette tiltag, som man håber sænker hastigheden lidt igen, så der ikke dør så mange sårbare og samfundsaktiviteten ikke påvirkes på en måde som koster Staten for mange penge....

Hvordan Omikron varianten kommer til at påvirke Danmark, ved vi ikke endnu, men vi får det snart at vide....

1 Reply Last reply
                          2
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk

Her er et andet bud på en coronastrategi:
                            https://www.berlingske.dk/kronikker/den-nuvaerende-coronastrategi-er-den-mest-skadelige-og-omkostningsfulde

Permanent skal der være konstante nationale test, mundbind indendør og udluftning...
                            Ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det forslag.

1 Reply Last reply
                            1
                            • D Offline
                              D Offline
                              deleted-user

Hvis man var så bange for at smide de ældre og svage ind under bussen, så havde man ophævet kravet om 6 måneder + 14 dage-reglen i forhold til 3. stik og sat alle sejl ind på at vaccinere. Ekstremt mange ældre mennesker ønsker jo stikket, men kan ikke få en tid. Så - igen - har man sovet i timen, og det koster menneskeliv. Det er efterhånden forholdsvis faktabaseret. Jeg ved ikke hvad bevæggrunden for ikke at vaccinere som ind i helvede er, men udefra ser det komplet inkompetent ud. Medmindre man selvfølgelig accepterer inkompetence - som besynderligt nok virker til at vinde indpas i befolkningen.

Jeg er både træt corona, men jeg er i høj grad også træt af uduelige politikere og i særdeles regeringen, som slet ikke magter opgaven - ganske sikkert fordi de har travlt med at dække over deres andre ugerninger, og meget andet uduelighed - som at have styr på de varme hænder som skal lette presset på sundhedsvæsnet...

Jeg er træt af pladder og historier der skal dække over den manglende politiske formåen og myndighedernes åbenlyse utilstrækkelighed som efterhånden - desværre - virker gennemsyret af politisk pres, så også de, kan beholde deres taburetter - hvilket også fremgår meget tydeligt af minkkommissionen som vel et nutidens mest skandaløse politiske historie, som kommer til at koste danskerne mia. af kroner.

1 Reply Last reply
                              2
                              • OccamO Offline
                                OccamO Offline
                                Occam

Niels, det nytter ikke at skælde ud på politikerne. De er ikke dygtigere. Hvis du absolut vil, kan du prøve at skælde lidt ud på dem, der har valgt politikerne. Det er så os allesammen! Det nytter heller ikke at skælde ud på embedsmændene. De er heller ikke dygtigere.

Jeg ser sådan på det, at landets dygtigste hoveder skal vi beskæftige i eksportindustrien (Novo, Lego, Arla osv). Det er dem, der skal ud og konkurrere på verdensmarkedet for at tjene penge hjem til os andre. Alle de andre må så arbejde andre steder: kommunen, købmanden, banken ... Og vi må affinde os med, at vi ikke altid får topkvalitet de steder.

1 Reply Last reply
                                2
                                • S Offline
                                  S Offline
                                  SofC_I

NielsC Så gør noget ved det, lav dit eget parti og stil op. Se om du kan ændre den politiske presse, og hele mediespillet. Om du kan få folk der ikke fatter en brik og bare skal have nemme forståelige logikker til at indse, at de gennem mange år er blevet gjort til grin af politikere der bruger professionel spin.

Hvis du vil ændre noget skal der være et alternativ.

Engang troede jeg på demokrati, den er gået i vasken.

1 Reply Last reply
                                  1
                                  • D Offline
                                    D Offline
                                    deleted-user

Jeg ser ikke mig selv som politiker. Jeg har intet drive om ønsket at besidde magt. Det kræver det nuværende demokrati i Danmark - det er faktisk det eneste vigtige - personlig magt. Det siger mig intet.

Det du beskriver er den typiske parole om, at hvis man vil ændre noget, så stil selv op. I min verden findes de allerede, og de politikere er blevet og bliver gjort til grin, fordi der er et større ønske om at beskytte dem som for alt i verden skal beholde deres taburetter - og det er jo fordi vi har opfundet et besynderligt system om, at man kan dele ben ud til alle sine venner. Sådan en slags pyramidespil. Det har jeg skam gennemskuet 🙂

Derfor har jeg såmænd også lavet min og min families egen lille plan for, hvordan vi slipper væk fra det. Men jeg bor her stadig, og betaler (så rigeligt) mine skatter, så derfor synes jeg også det er rimeligt stadig at kunne ytre mig når jeg ser inkompetence.

1 Reply Last reply
                                    1
                                    • S Offline
                                      S Offline
                                      SofC_I

Hvor I verden er det bedre, det vil jeg da meget gerne vide 🙂

1 Reply Last reply
                                      1
                                      • bgadkB Offline
                                        bgadkB Offline
                                        bgadk

Jeg mener altid det er et dårligt udgangspunkt for analyse og debat, hvis man starter med at mene at folk er inkompetente eller uduelige. Istedet for at indlade mig på debatten om vores politikkeres kompetance niveau, så vil jeg hellere tage dine kritik punkter en for en:

1) Du mener at man skulle have startet med at give booster stikket tidligere end efter 6 måneder.

Deri er jeg ikke enig. Der var ikke evidens for at beskyttelsen ville falde så hurtigt. Faktisk mente udvikleren BioNTek/Pfizer at man var beskyttet mindst 6 måneder og op til et år. Så det ville være underligt hvis man fra dansk side uden beviser indkaldte folk 3 måneder efter sidste stik. Selvfølgelig har deltavariantens øgede smitte evne spillet en rolle, fordi beskyttelsen mod smitte falder så meget hurtigere end leverandørens første udmelding (med baggrund i fase 3 studier lavet med den oprindelige SARS-COV2).

Man må langt hen af vejen acceptere at man asfalterer medens man kører, når det kommer til Covid19 pandemien, men nogen fejl er det altså ikke at man ikke startede før 6 måneder efter med genvaccinationerne.

Måske har man ikke sikret at alle kan blive genvaccineret præcis 6 måneder efter sidste stik, men det er tæt på. Det er også en god ide at man nu opruster vaccinerings kapaciteten i den nuværende høje smitte bølge så man sikrer at der ikke er ventetid.

Men jeg har altså svært ved at se at det var en fejl (eller inkompetence om du vil) at man ikke gik i gang tidligere.

I det hele taget så vil folk med nedsat immunsystem slet ikke kunne beskyttes i særlig høj grad mod smitte, selv med 3 booster dosis. Dertil er deres immunsystem for dårligt. De kan beskyttes noget mod alvorlig sygdom, men det er nok også det maksimale man kan opnå med vacciner hos dem. Dem med dårligt immunsystems sikkerhed afhænger i høj grad af, at smitten er lav i samfundet generelt.

I øvrigt, hvor tit vil du vaccinere mod Covid?

Hver 3. måned nu og i al fremtid, så vi alle sammen skal stikkes 4 gange om året? Eller hvordan mener du lige en "kompetent" løsning ser ud?

2) Med hensyn til "varme hænder" i sundhedssystemet, så er det næppe den nuværende regerings skyld, medmindre du mener at man bare skal kaste alle de penge som sygeplejeskerne kræver efter dem. Sådan en stor fed blanco check til plejepersonalet, som lige nu fører en lønkamp som ligger betænkelig tæt på afpresning....

Man skulle for lang tid siden have af-djøf'iceret sygehusvæsenet og i øvrigt have sikret masseuddannelse af sygeplejesker, så der ikke var mangel på dem, selvom de vælger at arbejde deltids...
                                        Måske lidt færre cand.mag'er i filmvidenskab og lidt flere sygeplejesker ville have været en bedre prioritering. Men det problem går laaang vej tilbage, og regeringer fra alle fløje har skyld i den missære.

3) Endelig nævner du mink-sagen. Ja, her har du en ægte skandale. Efter min mening den næst værste i nyere tid (kun tibet sagen var større og slemmere).
                                        Den bør faktisk koste regeringen livet, hvis der er nogen som helst rimelighed og proportionalitet sans blandt støtte partierne.

Vi får se hvad der sker når kommisionen kommer frem til deres konklusioner. Hvis de radikale ikke sparker taburetterne væk under Mette og co, så er der ingen rimelighed til, og de Radikale vil aldrig nogensinde igen kunne kalde sig forsvarere for grundloven, privat ejendomsret eller juridisk sikkerhed for borgerne overfor Staten...

Minksagen er simpelthen kriminel, men inkompetance og udygtighed i pandemihåndteringen har jeg altså svært ved at se.

1 Reply Last reply
                                        2
                                        • D Offline
                                          D Offline
                                          deleted-user

De første meldinger kom fra Israel. Jeg afventer altid lige til der kommer noget fra FDA inden jeg drager konklusioner fra den kant.

Første ret åbenlyse rapport om at det tredje stik skal påbegyndes hurtigst muligt.

https://www.fda.gov/media/152161/download

Dernæst udtalte Sundshedsstyrelsen i en rapport om at man formodede at effekten var dalende over tid. No shit sherlocks...

https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2021/Corona/Vaccination/Revaccination/Vedr-revaccination-mod-COVID-19-280921.ashx?la=da&hash=8F220749B81743A9CC35C3715CB1409CCF26FB5C

Og her 2½ måneder efter har man kun givet 13,5% boostershots. Det er et pinligt ringe niveau!

Så derfor fastholder jeg på den viden at politikerne er inkompetente og myndighederne er ikke dygtige nok til at presse regeringen, som også går ekstremt politisk hårdt til dem (kan vi se fra minkkommissionen og fra den kommunikation der bliver udført fra statsministeriet!) og langt ud over hvad der er normal praksis for magtstyring af ens embedsværk.

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger