Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

lavere aktieskat i i dk

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
78 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • bgadkB Offline
    bgadkB Offline
    bgadk
    wrote on sidst redigeret af

Dit eksempel kommer frem til endnu et problem ved avance beskatning: Hvad gør man ved forbedringer af boligen (som hæver boligens værdi)? Er de fradragsberettigede? Hvis ikke, så er der ingen som gider renovere deres bolig.... skidt for samfundet. Er de fradragsberettigede, skal de så afskrives og vurderes som i Andelsboliger? Eller fratrækkes de bare skattegrundlaget?
    Hvad med gør det selv arbejde?? Hvordan vurderes det?

Jeg siger, at man åbner en dåse med orme med den beskatning. Det er nok derfor at politikkerne ikke har indført beskatningen endnu. De plejer ellers at være ret kreative og ivrige efter at finde nye skatte objekter...
    Men det her er ikke helt simpelt....

1 Reply Last reply
    0
    • R Offline
      R Offline
      rex_pacis

bgadk . Tak for dit indlæg, tak for dit bidrag til dialogen og den fælles oplysning.

Kraka fandt at skatteprocenten uden progressionsgrænse ville være 18% for hele beløbet, i stedet for 10%/35%. Jeg vil tage udgangspunkt i de 18%.

Om den mindskede mobilitet:
      Hans Christians moster i Hellerup havde i 1992 et hus til 1,25 mio. I dag er det hus 17 mio. værd, og der er brugt 0,7 mio. på renovering. Det er altså steget 15,75 mio. og der ville skulle betales 2,835 mio i skat.
      Da det næsten er 30 år siden det blev vurderet (det må vel så næsten være købt mere end et år tidligere), vil der ingen gæld være tilbage ved et almindeligt realkreditlån. Mosteren har så en friværdi på 17 mio før skat og 14,165 mio. efter skat. Hvis hun vælger at flytte i til fx Århus, og finder et ligeså dyrt hus der, vil hun skulle låne 2,835 mio. i realkreditinstituttet. Det er immervæk ikke meget for et hus til 17 mio.
      Så hvis hun pludseligt vil flytte efter 29+ år, så må hun til lommerne, og det kan måske få hende til at vente med det.
      @Hans Christian, tak for eksemplet 🙂

Til dine spørgsmål om hvordan. Jeg mener det skal være ved hvert salg, og ikke først ved udtræden. Jeg mener ikke der skal være fradrag for forbedringer.
      Så ja, det vil koste 18% i skat af værdistigningen når man forbedrer sin bolig. Og ja, det vil mindske incitamentet til at bygge ny carport, nyt køkken, etc.

Til gengæld bliver skatten på at skabe virksomheder og arbejdspladser så kun på 36,04% (22% og 18%) i stedet for de nuværende 54,76% (22% og 42%). Jeg har tidligere stiftet egen virksomhed, og mødt mange andre som også har, og er ikke i tvivl om betydningen af den skattelettelse for iværksætteriet.

Det er netop en ændring af folks adfærd der ville skabe væksten (jvf. senest den venstreorienterede Kraka og tidl. en anden, var det Cepos eller De Økonomiske Vismænd?).
      Fordi dødvægtstabet er større ved begrænsning virksomheds-skabelse, end når færre bygger ny carport.

Og jeg er glad for du bragte nuværende boligsalgs-skatter til tinglysning på banen. Den faste skat i kroner og ører skal betales uanset om man har tjent på sin bolig eller ej. Så mosteren skal betale det samme beløb, som dem på Lolland hvis hus er faldet i værdi over de sidste 10 år.
      Det er også uforståeligt for mig, at folk udenfor de større byer ikke protesterer mere over den her urimelighed. Der er så meget snak om udligning mellem by og land (folk i Hellerup skal betale mere og mere til Vesthimmerland), mens en skat på at flytte bolig er ens i kroner og øre, uanset om man intet har tjent i boligavance, eller 15,75 mio. som Hans Christians moster i Hellerup.

Mit forslag: 100 kr. i tinglysningsafgift (til dækning af marginale omkostninger) og 18% (eller mindre) i avanceskat på alt.

1 Reply Last reply
      2
      • bgadkB Offline
        bgadkB Offline
        bgadk

Også en tak til dig rex pacis for en altid saglig dialog.

Der er ingen tvivl om at hvis man gør som du foreslår, vil det få en stor virkning på hvordan vi opfører os, og indvirke på bygningsrenovering med tilførerende industrier. Det er din erfaring af en lavere aktieskat vil give mere end nok vækst til at opveje tabet i mobilitet og byggeaktivitet.
        Det tror jeg ikke, men jeg intet at underbygge min tro på. Vi får se om politikerne tør tage eksperimentet eller om der kommer analyser frem med baggrund i makroøkonomiske modeller, som kan sandsynliggøre hvad konsekvenserne vil være ved foreslaget.

En ting bliver dog nødvendigt: Hvis man ændrer kapitalgevinst beskatningen som foreslået af Kraka og dig, så bliver vi også nødt til at se på topskatten og de andre indkomstskatte satser. Ellers løber vi ind i hovedaktionær problemet: Virksomhedsejere, kan trække deres penge ud som aktieudbytte eller som løn. Hvis den resulterende skatte sats ikke er den samme på begge måder, så flytter ejeren bare sin indtægt over til den billigste.... og med 18% i aktieskat, og 18% i selskabsskat, så er det massivt billigere at tage ens indkomst som aktieudbytte!

Så indkomstskatten (Stat+amt+kommune) skal sættes ned meget kraftigt ned, for at undgå at pengene løber uden om skattevæsenet....

1 Reply Last reply
        1
        • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
          Helge_LarsenPI-redaktør

Det store aktietyveri.

https://finans.dk/debat/ECE13361742/det-store-aktietyveri/?ctxref=ext

1 Reply Last reply
          4
          • H Offline
            H Offline
            Hyst

Hvis man ser bort fra Ekstrablad overskriften, kan man blive enig om at staten gør for lidt til at få folk til at investere - så måske en økonomisk grunduddannelse i folkeskolen burdet have været indført for længe siden?

Vi er jo ikke alle CBS-er eller cand.jur-ere.

Om det er tyveri ved jeg nu ikke lige - det er mere en politisk opfattelse.

1 Reply Last reply
            2
            • K Offline
              K Offline
              koden

Den var vist selvopfunden...

1 Reply Last reply
              0
              • T Offline
                T Offline
                Tjampman

Det var da utroligt så mange herinde der mener der skal betales skat på boligsalg!
                Er I helt vanvittige! Hvis du sælger din bolig, skal du jo bruge et nyt sted at bo, så nytter det jo ikke at staten lige snuppet en halvdel.
                Hvis man har flere boliger, skal du allerede nu betale skat af din gevinst, da hvis man ikke bor der bliver det set på som investering.

Hvis der er ting der burde beskattes højere, så skulle det i min bog være spil og lotto gevinster.
                Jeg finder det direkte perverst at der kun skal betales 9% i skat af disse når man ved investering skal betale 27-45%.

1 Reply Last reply
                2
                • bgadkB Offline
                  bgadkB Offline
                  bgadk

De har dog ret i at der grundlæggende er noget urimeligt i at folk får så store skattefrie gevinster ved endeligt salg af egen bolig, i forhold til så mange andre investeringer og den generelt høje beskatning af arbejdsindkomst. Det er bare svært at gøre noget ved den "urimelighed" uden at man skyder sig selv i foden, ved at stoppe en lang række gavnlige samfundsaktiviteter.

1 Reply Last reply
                  0
                  • troldmandenT Offline
                    troldmandenT Offline
                    troldmanden

9%. Er det ikke 15%?

1 Reply Last reply
                    0
                    • H Offline
                      H Offline
                      hans_christian

Med skattetrykket herhjemme vil samfundet tjene
                      på en lavere skat. Arbejdsmarkedet skriger efter
                      arbejdskraft, det vil gøre arbejdsmarkedet mere spændende, og mere tiltrækkende at arbejde ovre.
                      De christianborgspoliker/minister får en givtigt
                      løn og pensioner, som deres nordiske ministerkol-
                      legaer vil misunde dem for. Hvorfor skulle de ændrer
                      noget som helst? Vores skattesystem er ikke blevet
                      ændret nævneværdigt de sidste 50 år, selv om samfundet
                      har ændret sig kolosalt meget. Derfor vil det gavne
                      samfundet, at der sker en beskatning af de store
                      skattefrie ejendomsfortjenester, enten som man be-
                      skatter aktieindkomster eller ved afståelse af
                      ejendom og nedsætte aktie/arbejdsinkomsterne med en
                      lavere skat. Politikerne er selv skyld i de store
                      ejendomsfortjenester, hvor den ældre generation, som
                      bor de rigtige steder er blevet forgyldt op til skorstenene med store rentefradrag helt op til 60 pro-
                      cent i skatteværdi, ejendomsskatterne kunne fratræk-
                      kes i toppen af skatten, forældrekøb, indvandringen.
                      liberalisering af boliglån, lønstigninger og renten
                      fra et hæjt niveau til et lavt niveau uden, at poli-
                      kerne har ændret skattesystemet. Der er ingen politiske
                      partier hverken til højre eller venstre for midten
                      der vil ændrer et pil råddent skattesystem. Har demokra-
                      tiet herhjemme spillet fallit? så lad beslutningerne
                      gå ud til folkeafstemning.

1 Reply Last reply
                      0
                      • A Offline
                        A Offline
                        alkymisten

Ja, og der er ikke nogen i midler, hvor du kan fratrække tab.

Jeg hørte her i weekenden, at politisk har man bestemt, at indtil 31/12-23 vil køb af bolig have den gamle boligbeskatning FREMOVER og KØB AF bolig herefter træder den nye boligbeskatning i kraft. Eller har jeg hørt forkert, har ikke læst dette i den nye boligbeskatningslov i 2017. Det står måske i mellem linierne?

Scenario: Jeg køber en bolig 31/12-23 med gammelbeskatning boligpris 7 mill. med boligbeskatning på ca. kr. 200.000 nu vil jeg sælge 1/1-24 hvor boligbeskatningen vil stige med ca. 100 % + med boligpris på 7 mill. Nu vil markedet kun betale kr. 200k i boligskat, hvad bliver salgsprisen? Lige umiddelbart hovedregning vil prisen lande på kr. 3,5 - 4,5 mill.. Jeg ser lige bort fra spekulationsskat af boliger ved hurtigt salg.

Vil nuværende friværdier forsvinde?

Efter 31/12-23 vil boligpriserne sættes efter boligbeskatningen?

Det bliver i hvert fald spændende.

1 Reply Last reply
                        0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger