North Media - opdateret analyse
-
Hold kæft hvor er dette irriterende. Nu troede jeg at vi for alvor skule op og ikke skule helt herned igen
-
Den var faktisk tæt på at være oppe der hvor jeg sagde - 142. Den nåede så "kun" op i 138 før den drattede igen. Jeg synes dog, at den ser helt ekstremt oversolgt ud i forhold til deres præstation. Men det gælder rigtig meget value, at de til regnskabet får som fortjent, men meget bliver hurtigt handlet ned igen.
-
Det bliver ikke før de fremviser vækst i FK og Boligportal igen at den rigtig stikker af. Det bliver måske lidt her i q3 og mere i q4
-
Det er godt nok på Saxo Bank, men det er vel egentlig ret tydeligt med alle de røde blokke de seneste 10 dage. Når den så endda med fuldt overlæg bliver handlet ned, så bliver det bare mere tydeligt. Og grunden til at jeg ret markant fastslår at det er med fuldt overlæg den handles ned er:
Nu har jeg skrevet det før, men det giver ingen mening at kursen ikke påvirkes af deres værdipapirportefølje, for den er steget markant de seneste 2 uger. Særligt Amazon, SEA, Simcorp og Genmab er ganske betydningsfulde i deres portefølje, og de burde påvirke kursen når de stiger så markant som de har gjort de seneste par uger. Og selvfølgelig også modsat når de falder.
-
resultatet af porteføljen er nu 123,5 mio. kr. for 2021. Det var 62,2 mio. kr. pr 30.06.2021. Dermed er resultatet i q3 indtil videre 61,3 mio. kr.
7 kr. pr. aktie alene i år indtil videre.
-
Frisch er så venlig at opdatere aktieporteføljen månedligt herfra:
https://www.shareville.dk/aktier/north-media-as/kommentarer/hermed-opdatering-af-porteflje-i-north-media-da-jeg-ofte-b-96098248?_ga=2.66729774.1417458251.1630566723-159323866.1593074414Nuværende kurs er helt absurd med de værdier der er i selskabet sammenholdt med udbytte og det overskud og likviditet de genererer. Ganske absurd.
-
Hvis du tager Cbrain og North Media i første halvår 2021.
Boligportal og Ofir har samlet omsætning på 58,8 mio. kr. og Ebit på 16,5 mio. kr.
Cbrain har omsætning på 75 mio. kr. og EBIT på 16,5 mio. kr.
Dermed har selskaberne nøjagtig samme EBIT, men Boligportal og Ofir kan gøre det med meget lavere omsætning.
Boligportal og Ofir har 18% omsætningsvækst i H1-21 og Cbrain 31%.
Jeg er helt sikker på at Boligportal/Ofir vil holde vækstrater på 20% tilsammen den kommende tid.
Ser man så på værdiansættelse, så har Cbrain værdi på 9 mia. kr. og Boligportal og Ofir værdiansættelse på (næsten 0 kr.)

-
Det er en relativ sjov måde at lave valuation på, Henning - men giver god mening - begge vækst-selskaber / Software / SaaS.
Ingen tvivl om at North Media har skjulte værdier liggende her - lad os bare starte med at 1-2 mia. i værdi - så er det fino...
-
Det er klasse og god service! Imponerende afkast år til dato og de samlede likvider i koncernen.
-
Jeg ved godt at man ikke kan sammenligne selskaber på den måde. Men jeg har været og er stadig af den holdning, at North Media burde børsnotere Digital Services som en separat enhed for at få aktionærværdien hos NM bedre frem

-
Jeg faldt lige over denne på Frischs Shareville d. 27/8:
"Normalt kommenterer jeg ikke på aktier. Men jeg vil gerne gøre op med nogen væsentlige misforståelser, der har været fremme i dag.
Mads Dahl er IKKE længere en del af ledelsen i North Media. Mads Dahl er tidligere formand i NM, har leveret varen men er på vej ud af bestyrelsen. Han solgte ud i 75 og han har valgt at sælge resten nu. Han er på ingen måder en rettesnor for ledelsen.
Som jeg ser salget af aktier fra FKs direktør som et skattesalg. Aktien er steget med flere 100 pct. siden han købte aktierne. Han beskattes formentligt løbende af gevinsten. Og derfor bliver man nød til at sælge aktier for at kunne betale sin skat, når man har så store gevinster."
-
Prøv lige at checke vedlagte beregning af EV/EBIT-multipel.
Den ligger på 4,5x. Det er billigt.
Det er helt vildt. Tænk at kunne købe North Media aktien til den pris?
-
Her er nogle bud:
- Én person har kontrol over hele virksomheden. Det skaber nogle usikkerheder for institutioner. Det betyder bl.a. at likvideringsværdien af selskabet ikke kan opgøres bare ved at se på likvide midler, da Richard fx kunne vælge en dag at udbetale det hele i løn til ham selv. (teoretisk eksempel)
- En stor del af indkomst kommer fra en døende branche med dårlig sentiment omkring sig. Papirreklame virksomhed har bare ikke en god klang i de flestes ører
- De nye vækstben mangler at vise større og stabilt afkast samt vækst
- Mange synes bare det lyder federe at købe Digizuite, cBrain, Bactiquant, ShapeRobotics, Ultimate TechIntelligence osv...
-
Jeg har skabt min nuværende formue ved at være stockpicker. Det er nok min erfaring inden for iværksætteri der slår igennem her. Jeg forstår en case eller også forstår jeg den ikke. Det er ret enkelt. Enten kan man sætte sig ind i hvad der kan noget, eller også forstår man slet ikke casen og træder væk. I min verden behøver man slet ikke kende brancher konkret for at kunne finde en case. For 5 år siden lagde jeg mærke til et selskab der hed cBrain. Det blev handlet i kurs 4. De udviklede konkret noget der kunne databehandle og lagre alt det Microsoft Outlook ikke kunne som en slags ESDH uden helt at være det. Det var spændende, og det kunne noget. Særligt da jeg selv fik chancen for at efterprøve det. Det var godt.
Jeg var ikke et sekund i tvivl om, at det kunne noget på sigt og jeg købte 20.000 stk. aktier i cBrain. Det var en ret stor investering for mig, men jeg lovede mig selv, at jeg ville stole på min baggrund som IT-konsulent, og have den uden at tage den (åbenlyse) gevinst. Det har i dag dannet min formue og min investeringsplatform. Om jeg var heldig - det har jeg nok været efter at været kommet ind omkring kurs 4-5 stykker, men jeg husker stadig adskillige debatter på EI med en "Alf" om at jeg var kugleskør, og jeg burde købe Jobindex - p/e'en i cBrain var jo helt på månen. Det tror jeg i øvrigt ikke der var to meninger om. Men potentialet var der lidt uenighed om. Jeg husker i øvrigt han mente at Jobindex skulle være i kurs 2.800-3.200. Cool Cool
Så meget for gammel historie, men jeg synes alligevel jeg vil dele denne lille sjove anekdote, for det betyder, at uanset om man for nuværende kan sidde og hive sig selv i (den sparsomme) hårpragt og tænke, hvad fanden foregår der - hvorfor stiger den ikke to-cifret hver dag. Så er det altså fordi at potentialet ikke er nået ud til bredden.
Vi kan jo sidde herinde på dette forum og blive ved med at skrive stolpe op og stolpe ned med alle NM's fordele - problemet er jo bare at det dybest set nok kun er os der ser det, og så længe det er det, så sker der ikke det store. I min verden - og jeg taler udelukkende på egne vegne - for jeg vil nødig opfordre til hverken køb eller salg af en position - så er North Media (ligesom cBrain var engang) min klart største position. Den har for nuværende gjort mig økonomisk uafhængig (blot på baggrund af udbytte), hvor cBrain grundlagde min investeringsplatform, så har jeg i North Media fundet det kort der tager mig springet videre. Og det fede er faktisk, at jeg føler som da jeg var i kurs 10-20 i cBrain.
Det er ret grænseoverskridende at skulle forklare sig ud af, nærmest at have North Media som bankforbindelse (for de udbetaler jo udbytte på 5 kr. om året - hvorfor i alverden ikke have pengene stående der!!!!!!!).
Jeg er hverken certificeret rådgiver eller har diplom på økonomisk rådgivning, men spørger folk mig (sandsynligvis fordi de ved, at jeg fra tid til anden har gode - historiske - inputs), så er mit første svar pt. altid North Media. Det er det papir i Danmark som helt åbenlyst har et enormt potentiale som ikke vægtes den værdi som (jeg) mener er reel. Om det skal tillægges værdi plejer jeg gerne at sige, at det skal tillægges samme værdi som da jeg fablede om cBrain. GLHF.
I den "rigtige og oplyste verden", så bør dette papir stå i en P/E på min. 25 og ikke lavere end 50 udelukkende grundet deres digitale virksomheder og deres stabilitet på Last Mile. Og så kan i selv regne kursmål ud fra mit bord. Det er hverken en anbefaling eller risiko for at købe eller sælge denne aktie.
Jeg kan blot konstatere fra mit skrivebord, at jeg - so far - er en ganske tilfreds investor og holder mine papirer tæt.
Jeg vil også gerne knytte en kommentar til, om alle er helt med på, at Frisch opdaterer værdiporteføljen via linket til shareville?
Jeg kan såmænd godt gøre det samme, men det ser godt nok ud til, at vi trækker de samme data
-
Kunne ikke være mere enig i hvert et ord. Vi må bare have tålmodighed noget tid endnu ????
-
Det er imponerende, tillykke. Jeg er selv freelance IT konsulent og når jeg skimmer cBrain's website fatter jeg hat og briller hvad de laver så holder mig langt væk. Desuden er P/S=65 lidt for højt for mig
Hvilken PE købte du cBrain i? Normalt som value investor køber man jo ikke med høje PE'er. Er selv lun på Freetrailer, men den står også rigtigt dyrt
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind