Sikkerhed når penge er i bankerne
-
Jeg flyttede 2 pensionsdepoter fra Sydbank til Nordnet i Jan. 2020. Det kostede 800,- pr. depot samt depotgebyr på 15,- for hver fondskode.
Jeg havde nogle Norske aktier, men dem valgte jeg at sælge før flytningen, idet Sydbank ville have 800,- pr. fondskode (maks. 1500,-) ekstra for disse.
Nu har jeg så Saxo og Nordnet, hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med.
Har ellers været kunde i Sydbank hele livet, men synes generelt at de traditionelle banker sakker gevaldigt bag ud, og deres gebyrpolitik samt handelsplatform (i dette tilfælde Sydbank) er håbløst dyr og forældet. Jeg mener at de eneste der kan have en fordel af de traditionelle banker, er dem der har brug for rådgivning.
Vi har da haft et par "bank krak" i Danmark, men jeg har nu aldrig hørt om nogen der har fået papirer (danske) i et depot i klemme, så tror nu ikke at risikoen er ret stor...
-
Har også både Nordnet og Saxo investor: https://www.saxoinvestor.dk/sim/investor-demo/page/markets
Ejer Sydbank Saxo bank og Saxo investor? Købte alm b ikke saxo privat bank? Har ikke fulgt med i de detaljer.
-
Privat delen af saxo bank med bl.a pensionsdepoter blev solgt til alm.brand. Alm.brand bank fik lov at bruge saxo trader til deres kunder. Nu har alm.brand bank videresolgt de samme kunder til sydbank.
Sydbank vil have kunderne over i deres normale setup uden saxo trader og med højere priser.
-
Jeg har brugt Sydbanks platform, siden jeg fik internet i 1996. Dengang hed det Sydbank "PC Bank" (såvidt jeg husker), inden det kom til at hedde Netbank. Sydbank har efter min mening slet ikke formået at forny sig, hvad angår handelsplatformen.
I starten af 0erne, oprettede jeg derfor en konto hos E-trade (som senere blev overtaget af Saxo), men beholdt dog mine pensionsdepoter hos Sydbank. Dem valgte jeg så at flytte til Nordnet i starten af 2020, idet Sydbank ikke havde til intention, at forny sig hvad angår platformen.
Jeg er ret overbevist om at Sydbank vil tabe en del af de tilkøbte kunder fra Alm.Brand, hvis de vil tvinge dem til at gå fra SaxoTrader til Sydbanks platform.
Jeg er bange for at købet af Alm.Brand, kan blive dyrt for Sydbank.
I dag bruger jeg så udelukkende Saxo og Nordnet til at handle fra, og er yderst tilfreds.
-
Din rejse ligner min.
jeg er gået fra Danske Bank til Svenske handelsbanken til E-trade. Derefter blev e-trade opkøbt af saxo, der solgte deres kunder til alm.brand. Alm. brand har solgt kunderne til Sydbank.
Der er desværre ingen banker, så vidt jeg ved, der tilbyder valuta konti på pensionsdepoter. Erade og Saxo havde det tidligere, men nu kan jeg ikke finde nogen banker der tilbyder det.
Det er dyrt ikke at have. Jeg betaler 0,3 % i valuta gebyr ved alle handler, der ikke er i dkr.
Hvis nogen kender en bank med valutakonti på pensionsdepoter så skriv endelig her.
-
Enig, den mulighed savner jeg også. Der må være en grund til at det ikke tilbydes. Må indrømme at jeg ikke personligt har forhørt mig om hvorfor, nok mest fordi jeg primært har Danske aktier i mine pensioner, og de udenlandske jeg har i pensionen, er langsigtede.
-
Har du nogen link med varsling af væsentligt højere priser?
Jeg har pt kun set at de flytter væk fra trader til september, men ikke nogen udmelding mht ændring i vilkår.
Jeg er en del rundt omkring med mange positioner over hele verden, så det kan blive rigtigt spændende

-
Det er derfor der findes risiko og solvenskrav fra det offentlige, såsom Basel 3. Staterne gør ret meget for at den almindelige borger eller den almindelige investor ikke taber penge på bankernes risiko.
Dem som reelt har penge i klemme, er ejere af bankernes egne obligationer og aktionærerne i bankerne.
-
Især bankernes investorer og långivere kan komme i klemme. Det kan være ordinære obligationer, ansvarlige lån (højere risiko) eller almindelige indskydere over garantigrænsen. Når du sætter penge i banken låner du dem penge - med (lille) risiko for at banken ikke kan betale lånet tilbage.
De høje krav i basel 3 er efter min mening berettigede, men jeg synes selv de burde være højere.
-
Så vidt jeg ved er den endnu ikke blevet reguleret.
Det man efter min mening især skal tænke på her er, at hvis der kommer så alvorlig uro, at det i større grad bliver nødvendigt at bruge garantiformuen, vil vi måske også se, at fastkurs-bindingen mellem EUR og DKK bliver brudt. Så kan vi let se en større devaluering af EUR i forhold til DKK, så der kun dækkes 4-500.000 kroner.
Man må også huske på, at Garantifondens formue kun dækker få procent af de indskud i bankerne, som der potentielt kan komme til udbetaling. Ikke noget problem, hvis det kun er få og mindre banker der krakker ved en krise.
Men sker der et større krak, som vi så i Cybern for nogle år siden, kan alt ændre sig. Her blev der fremsat et lovforslag om, at indskyder garantien helt skulle ophæves, som heldigvis ikke blev vedtaget. Årsagen var især modstand fra andre EU-lande, som frygtede folk ville miste tilliden til deres lokale garantiordninger.
-
Hej PeterDRasmussen
Det er en meget interessant artikel, som jeg godt kunne tænke mig at læse. Desværre virker linket ikke, og jeg kontaktede Dansk Aktionærforening men de kunne ikke finde den i deres database.
Har du mulighed for at at tilgå artiklen og sende til mig?
På forhånd mange tak!Casper
-
Hej!
Internettet glemmer aldrig, man kan bruge WayBack machine til at finde den:
https://web.archive.org/web/20201111215731/https://www.shareholders.dk/pdf/aktionaeren/Aktionaeren-juni-2010-vaerdipapir-depot-sikkerhed.pdf
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind