Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Sikkerhed når penge er i bankerne

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
19 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • E Offline
    E Offline
    EIMiller
    wrote on sidst redigeret af
    #3

    Tak for svaret,

    jeg overvejer at skifte min pension til Nordnet, da sydbank efter købet af alm.brand bank holder op med at tilbyde saxo trader og skal til at tjene penge på de kunder de har købt. De har varslet væsentlig højere priser.

    Jeg handler 90% danske og svenske aktier.

    1 Reply Last reply
    5
    • P Offline
      P Offline
      PMPirate2
      wrote on sidst redigeret af
      #4

      Mine to pensionsdepoter er hos Nordnet. Her er der ikke gebyrer, kun kurtage når man handler. Men forvent et gebyr på 2-3000 kr. fra Alm.Brand/Sydbank, når du flytter et pensionsdepot til Nordnet.

      Jeg oprettede et lille depot ved Alm. Brand Bank for at prøve deres handelsplatform. Platformen (Saxo Trader) var god, men der var gebyrer på alt muligt, som i mange tilfælde ikke fremgik af deres prisliste. Så jeg solgte mine aktier der.

      Planen var at lukke min konto der, men så kom beskeden om Sydbanks overtagelse, og jeg besluttede at vente og se om det blev bedre. Men nu er det tydeligt, at det i stedet er blevet meget værre.

      Så jeg gik ind på deres netbank for at overføre kontanterne. Men hver gang jeg forsøgte fik jeg en intetsigende fejlkode. Så jeg måtte ringe til deres support, der ikke kendte fejlkoden. Det tog supporteren omkring fem minutter at finde ud af problemet efter jeg havde forklaret hvad jeg forsøgte. Svaret var: "Der er ikke åbnet op for at du kan overføre kontanter væk fra kontoen. Det kan jeg godt gøre for dig, men det koster et gebyr på 35 kroner".

      Jeg forklarede, at det var jeg ikke interesseret i at betale, at jeg bare ville lukke kontoen, og at jeg så ville sende en besked om det i netbanken. Hertil svarede supporteren "Ja, så skal der lige åbnes op for at du kan sende beskeder i netbanken. Men hvis det bare er fordi du vil lukke kontoen kan jeg gøre det uden det koster dig noget".

      Hvilken god service; jeg slap for at betale gebyr for at få lov til at sende en besked til banken via netbanken. Jeg græmmes. Og jeg venter stadig - efter mere end en uge - på enten at få mine penge, eller måske i netbanken få svar om, at det koster endnu et gebyr at lukke kontoen og få resten af mine penge.

      1 Reply Last reply
      8
      • A Offline
        A Offline
        AJE
        wrote on sidst redigeret af
        #5

        Jeg flyttede 2 pensionsdepoter fra Sydbank til Nordnet i Jan. 2020. Det kostede 800,- pr. depot samt depotgebyr på 15,- for hver fondskode.

        Jeg havde nogle Norske aktier, men dem valgte jeg at sælge før flytningen, idet Sydbank ville have 800,- pr. fondskode (maks. 1500,-) ekstra for disse.

        Nu har jeg så Saxo og Nordnet, hvilket jeg er rigtig godt tilfreds med.

        Har ellers været kunde i Sydbank hele livet, men synes generelt at de traditionelle banker sakker gevaldigt bag ud, og deres gebyrpolitik samt handelsplatform (i dette tilfælde Sydbank) er håbløst dyr og forældet. Jeg mener at de eneste der kan have en fordel af de traditionelle banker, er dem der har brug for rådgivning.

        Vi har da haft et par "bank krak" i Danmark, men jeg har nu aldrig hørt om nogen der har fået papirer (danske) i et depot i klemme, så tror nu ikke at risikoen er ret stor...

        1 Reply Last reply
        6
        • S Offline
          S Offline
          stocktiger
          wrote on sidst redigeret af
          #6

          Har også både Nordnet og Saxo investor: https://www.saxoinvestor.dk/sim/investor-demo/page/markets

          Ejer Sydbank Saxo bank og Saxo investor? Købte alm b ikke saxo privat bank? Har ikke fulgt med i de detaljer.

          1 Reply Last reply
          4
          • E Offline
            E Offline
            EIMiller
            wrote on sidst redigeret af
            #7

            Privat delen af saxo bank med bl.a pensionsdepoter blev solgt til alm.brand. Alm.brand bank fik lov at bruge saxo trader til deres kunder. Nu har alm.brand bank videresolgt de samme kunder til sydbank.

            Sydbank vil have kunderne over i deres normale setup uden saxo trader og med højere priser.

            1 Reply Last reply
            4
            • A Offline
              A Offline
              AJE
              wrote on sidst redigeret af
              #8

              Jeg har brugt Sydbanks platform, siden jeg fik internet i 1996. Dengang hed det Sydbank "PC Bank" (såvidt jeg husker), inden det kom til at hedde Netbank. Sydbank har efter min mening slet ikke formået at forny sig, hvad angår handelsplatformen.

              I starten af 0erne, oprettede jeg derfor en konto hos E-trade (som senere blev overtaget af Saxo), men beholdt dog mine pensionsdepoter hos Sydbank. Dem valgte jeg så at flytte til Nordnet i starten af 2020, idet Sydbank ikke havde til intention, at forny sig hvad angår platformen.

              Jeg er ret overbevist om at Sydbank vil tabe en del af de tilkøbte kunder fra Alm.Brand, hvis de vil tvinge dem til at gå fra SaxoTrader til Sydbanks platform.

              Jeg er bange for at købet af Alm.Brand, kan blive dyrt for Sydbank.

              I dag bruger jeg så udelukkende Saxo og Nordnet til at handle fra, og er yderst tilfreds.

              1 Reply Last reply
              4
              • E Offline
                E Offline
                EIMiller
                wrote on sidst redigeret af
                #9

                Din rejse ligner min.

                jeg er gået fra Danske Bank til Svenske handelsbanken til E-trade. Derefter blev e-trade opkøbt af saxo, der solgte deres kunder til alm.brand. Alm. brand har solgt kunderne til Sydbank.

                Der er desværre ingen banker, så vidt jeg ved, der tilbyder valuta konti på pensionsdepoter. Erade og Saxo havde det tidligere, men nu kan jeg ikke finde nogen banker der tilbyder det.

                Det er dyrt ikke at have. Jeg betaler 0,3 % i valuta gebyr ved alle handler, der ikke er i dkr.

                Hvis nogen kender en bank med valutakonti på pensionsdepoter så skriv endelig her.

                1 Reply Last reply
                2
                • A Offline
                  A Offline
                  AJE
                  wrote on sidst redigeret af
                  #10

                  Enig, den mulighed savner jeg også. Der må være en grund til at det ikke tilbydes. Må indrømme at jeg ikke personligt har forhørt mig om hvorfor, nok mest fordi jeg primært har Danske aktier i mine pensioner, og de udenlandske jeg har i pensionen, er langsigtede.

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • M Offline
                    M Offline
                    mon
                    wrote on sidst redigeret af
                    #11

                    Har du nogen link med varsling af væsentligt højere priser?

                    Jeg har pt kun set at de flytter væk fra trader til september, men ikke nogen udmelding mht ændring i vilkår.

                    Jeg er en del rundt omkring med mange positioner over hele verden, så det kan blive rigtigt spændende 😞

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • E Offline
                      E Offline
                      EIMiller
                      wrote on sidst redigeret af
                      #12

                      Jeg har fået en opfølgende mail efter en telefonsamtale.

                      Mail indeholder link med den standard prisliste

                      Jeg skal ikke betale standardpriser, men de skriver at det ikke bliver 0,10% kurtage og med depotpriserne fra standard.

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • B Offline
                        B Offline
                        Bankens
                        wrote on sidst redigeret af
                        #13

                        Uhaja der er god grund til at være sikker
                        Hvem ved om ens bank er involveret i Archegos eller for den sags skyld Greenhill

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #14

                          Det er derfor der findes risiko og solvenskrav fra det offentlige, såsom Basel 3. Staterne gør ret meget for at den almindelige borger eller den almindelige investor ikke taber penge på bankernes risiko.

                          Dem som reelt har penge i klemme, er ejere af bankernes egne obligationer og aktionærerne i bankerne.

                          1 Reply Last reply
                          5
                          • P Offline
                            P Offline
                            PMPirate2
                            wrote on sidst redigeret af
                            #15

                            Især bankernes investorer og långivere kan komme i klemme. Det kan være ordinære obligationer, ansvarlige lån (højere risiko) eller almindelige indskydere over garantigrænsen. Når du sætter penge i banken låner du dem penge - med (lille) risiko for at banken ikke kan betale lånet tilbage.

                            De høje krav i basel 3 er efter min mening berettigede, men jeg synes selv de burde være højere.

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • A Offline
                              A Offline
                              AJE
                              wrote on sidst redigeret af
                              #16

                              Men grænsen på de 100.000Euro (750.000Kr.) for kontant indestående, burde efter min mening være højere.

                              Hvornår er den sidst reguleret...?

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • P Offline
                                P Offline
                                PMPirate2
                                wrote on sidst redigeret af
                                #17

                                Så vidt jeg ved er den endnu ikke blevet reguleret.

                                Det man efter min mening især skal tænke på her er, at hvis der kommer så alvorlig uro, at det i større grad bliver nødvendigt at bruge garantiformuen, vil vi måske også se, at fastkurs-bindingen mellem EUR og DKK bliver brudt. Så kan vi let se en større devaluering af EUR i forhold til DKK, så der kun dækkes 4-500.000 kroner.

                                Man må også huske på, at Garantifondens formue kun dækker få procent af de indskud i bankerne, som der potentielt kan komme til udbetaling. Ikke noget problem, hvis det kun er få og mindre banker der krakker ved en krise.

                                Men sker der et større krak, som vi så i Cybern for nogle år siden, kan alt ændre sig. Her blev der fremsat et lovforslag om, at indskyder garantien helt skulle ophæves, som heldigvis ikke blev vedtaget. Årsagen var især modstand fra andre EU-lande, som frygtede folk ville miste tilliden til deres lokale garantiordninger.

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • N Offline
                                  N Offline
                                  noobk1
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #18

                                  Hej PeterDRasmussen

                                  Det er en meget interessant artikel, som jeg godt kunne tænke mig at læse. Desværre virker linket ikke, og jeg kontaktede Dansk Aktionærforening men de kunne ikke finde den i deres database.

                                  Har du mulighed for at at tilgå artiklen og sende til mig?
                                  På forhånd mange tak!

                                  Casper

                                  1 Reply Last reply
                                  2
                                  • P Offline
                                    P Offline
                                    PeterDRasmussen
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #19

                                    Hej!

                                    Internettet glemmer aldrig, man kan bruge WayBack machine til at finde den:
                                    https://web.archive.org/web/20201111215731/https://www.shareholders.dk/pdf/aktionaeren/Aktionaeren-juni-2010-vaerdipapir-depot-sikkerhed.pdf

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • N Offline
                                      N Offline
                                      noobk1
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #20

                                      Hvor er det fantastisk. Og den hjemmeside kendte jeg slet ikke til. Tusind tak!

                                      1 Reply Last reply
                                      2

                                      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                      With your input, this post could be even better 💗

                                      Tilmeld Log ind

                                      • Log ind

                                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                      • Login or register to search.
                                      • First post
                                        Last post
                                      0
                                      • Debatforum
                                      • Seneste
                                      • Populære
                                      • Bruger