Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Value aktier i Europa

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
43 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • NordicStockN Offline
    NordicStockN Offline
    NordicStock
    wrote on sidst redigeret af

Den næste case, jeg gerne vil gennemgå er HelloFresh (Ticker: HFG) som er et Mid Cap selskab i Tyskland.

HelloFresh er samme type selskab som Delivery Hero og Just Eat, dog med den markante forskel, at HelloFresh tjener penge på bundlinjen ... Hvorimod Delivery Hero og Just Eat giver dundrende underskud.

Derudover er HelloFresh markant anderledes end Delivery Hero og Just Eat, idet HelloFresh er sund mad til en markant bedre pris end de to overstående konkurrenter. Så der er med andre ord et ESG element i HelloFresh, som der ikke er i de 2 konkurrenter.

Jeg har igen vedhæftet 2 grafer. En regnskabs-oversigt og en teknisk analyse.

I regnskabs-oversigten, kan man se hvor meget HelloFresh vækster kvartal efter kvartal på både top- og bundlinje.

I den tekniske analyse for HelloFresh, er der endnu ikke kommet et købs-signal i MACD, men momentum i RSI er kraftigt stigende. Jeg har derfor taget en føle-position, og kommer til at akkumulere, når købs-signalet forhåbentlig kommer i MACD i de kommende dage.

Hvis man er interesseret i HelloFresh og deres sunde mad, kan man se og læse lidt på deres hjemmeside:

Share

favicon

(ir.hellofreshgroup.com)

91899__Nordic_stocks_fact_sheet_DE_HelloFresh.jpg
    91899_DE_HelloFresh.jpg

1 Reply Last reply
    5
    • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
      Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
      Helge_LarsenPI-redaktør

Hej Match, Tryk på billederne. Derved bliver de meget større og nemmere at læse.

1 Reply Last reply
      3
      • MatchM Offline
        MatchM Offline
        Match

Hej Pappano

Helt enig! Jeg har gennem en længere periode forsøgt at finde danske vækstaktier ud over C25 og MidCap.

Jeg har ligeledes gennemtrawlet regnskaber og budgetter for en række spændende FirstNorth selskaber, men her har de stort set alle skuffet på basis af årsregnskaberne for 2020.

Jeg har haft særdeles gode afkast af en række selskaber såsom FOM Technologies, Monsenso, Konsolidator, WindowMaster, DecideAct, LEDiBond og især ViroGates.
        Men de er stort set alle solgt igen før regnskaberne, fordi jeg havde lidt fornemmelsen af, at især unge investorer lå tungt i den slags aktier, og som sandsynligvis kunne finde på at være troløse, når der kom facts på bordet.

Og jeg må - som mangeårig investor - sige, at de fleste FirtsNorth selskaber slet ikke burde have været børsnoterede før de kunne levere overbevisende omsætnings- og overskudstal. Det er mildt sagt nogle sølle tal, der kommer lige nu fra selv de meget omtalte og hypede selskaber. Og det er ret trist, for nogle af dem producerer jo kvalitetsprodukter.

1 Reply Last reply
        4
        • NordicStockN Offline
          NordicStockN Offline
          NordicStock

Pappano 2,

Jeg er slet ikke uenig i det du skriver, selvom jeg advokerer for at man fokuserer på overskudsgivende selskaber nu, men det skyldes ene og alene udviklingen i renterne. Mange nye selskaber bliver straffet hårdt, når renterne stiger, da nye selskaber typisk har meget gæld. Det er også derfor, at Mads Christiansen i Millionklubben gik fra en førsteplads til en sidsteplads i konkurrencen, da alle de selskaber han investerer i er har gæld og er underskudsgivende.

Her er hans afkast nu ...

-38,9% Gravity
          -32,7% Goodfood Market
          -27,7% Mercadolibre
          -26,2% Delivery Hero
          -23,9% Sea Limited
          -17,2% Caravana

... intet ondt om Mads Christiansen, for han er uden tvivl en dygtig stock-picker. Han er bare ikke økonom og overså udviklingen i renterne ... både korte og lange renter ... og derfor fik hans stock picks mega prygl.

1 Reply Last reply
          4
          • AliazA Offline
            AliazA Offline
            Aliaz

Jeg har "sjovt nok" købt Unilever og Pepsi under faldet her fornyligt. Ønskeligt om Pepsi havde været lidt billigere, men det er en langsigtet vinder.

1 Reply Last reply
            2
            • AliazA Offline
              AliazA Offline
              Aliaz

Hvad tænker I om SAP SE?

Hvilken kurs vil være attraktiv for Tryg i ny kursregning her efter emissionen?

1 Reply Last reply
              0
              • P Offline
                P Offline
                Pappano

Nordiske vækstaktier:

Jeg har personligt haft pæne afkast i den seneste periode på vækst-virksomheder, som f.eks.

Next Biometrics (ca. 25%),
                Xbrane (ca. 35%),
                GomSpace (ca. 45%)
                Penneo (ca. 28%)
                Kahoot (ca. 18%)
                Hexagon Composites og Purus (-10-15%)

Jeg er dog forholdsvis kortsigtet og afholder aktieudsalg i perioder - og handler på "dip".

Mit samlede afkast i 2020, var et pænt 100%+, som mange andre aktionærer.

1 Reply Last reply
                2
                • P Offline
                  P Offline
                  Pappano

Volvo og tyske Dialog Semiconductor er røget ind i min portefølje i starten af året. De må vel begge betegnes som value-aktier og har foreløbig givet pæne afkast.

1 Reply Last reply
                  1
                  • MatchM Offline
                    MatchM Offline
                    Match

Tak for saglige og informative indlæg. Jeg er ikke mangemillionær, og det betyder, at for mig er aktiekursen også væsentlig, idet min strategi altid er - foruden at analysere de selskaber, jeg vil investere i - at jo lavere aktiekursen er, jo flere aktier kan jeg købe - hvad jeg så gør. Hvilket selvfølgelig omvendt betyder større tab ved fejlkalkulationer, og det har jeg heldigvis ikke oplevet i 2020 og 2021.

Jo, undskyld. I disse dage er det jo værd at tænke et år tilbage, selv om det næsten er glemt. I december 2019 købte jeg 30.000 stk. SAS på baggrund af regnskab, indkøb af nye fly og generel optimisme.

Jeg solgte medio januar 2020, og det kostede et pænt kurstab. jeg kan huske, at en debattør her i forum skrev, at den kunne risikere at dumpe helt ned i kursniveauet 6-7 kr. Jeg havde købt mine til et snit på 15 kr. så det troede jeg slet, slet ikke på 🙂

Men det var selvfølgelig også en once in a time begivenhed. Det kan dog ske!

1 Reply Last reply
                    5
                    • NordicStockN Offline
                      NordicStockN Offline
                      NordicStock

@Aliaz,

For lige at prøve at svare på dit spm. ang. SAP, så tror jeg du har set rigtigt i, at der godt kunne være en god købs-mulighed i SAP.

På den negative side, er Tyskland jo ikke just et tech land. De har jo stadig 3G netværk i store dele af Tyskland hvilket jo er helt sort. Bare for sætte det i perspektiv, så har Venezuela også stadig 3G netværk.

Når det er sagt så ser SAP billig ud på afgørende parametre, og der købs-signal i den tekniske model (se vedhæftede). På den korte sigt, ville jeg måske alligevel vente nogle dage, da RSI momentum indikatoren, lige er begyndt at falde.

Men overordnet, tror jeg faktisk at SAP aktien bliver et godt køb i 2021 for de tjener faktisk gode penge, og de har en god profit-margin.

Så jeg tror du har spottet en vinder for i år

Jeg har herunder vedhæftet regnskabs-oversigten, samt den tekniske model.

91911_DE_SAP.jpg
                      91911__Nordic_stocks_fact_sheet_DE_SAP.jpg

1 Reply Last reply
                      3
                      • NordicStockN Offline
                        NordicStockN Offline
                        NordicStock

Herunder de 2 grafer for SAP.

91913_DE_SAP.jpg
                        91913__Nordic_stocks_fact_sheet_DE_SAP.jpg

1 Reply Last reply
                        3
                        • NordicStockN Offline
                          NordicStockN Offline
                          NordicStock

Hej Pappano 🙂

Tak for at du har gjort mig opmærksom på Dialog Semiconductor. ???????? Jeg må lige læse op på det selskab. Jeg er ved at analysere tyske Infineon og hollandske ASML.

I mit tekniske setup, kan jeg ikke finde Dialog Semiconductor, så jeg har bedt de 2 udviklere bag, det tekniske graf setup, om at tilføje selskabet.

1 Reply Last reply
                          2
                          • P Offline
                            P Offline
                            Pappano

Hej Nordic Stock

Jeg har tidligere fået kendskab til Dialog Semiconductor via en artikel i Euroinvestor, hvor kvantstrateg Morten Nielsen fra Quant Research fra Jyske Markets omtalte aktien:

»Vi ser Dialog Semiconductor PLC som værende attraktiv, da selskabet fremstår billigt, af høj kvalitet samt indeholder momentum. Når vi ser specifikt ift. prisning, er det både i absolut forstand ift. det brede aktieunivers såvel som i relativ forstand inden for industrigruppen Semiconductors & Semiconductor Equipment, at Dialog ser billig ud,« forklarer Morten Nielsen.

»Selskabet udviser desuden en vedvarende vækst og høj profitabilitet, som opvejer volatiliteten i indtjeningen, når vi taler om kvaliteten i selskabet overordnet set. Tilmed giver stemningen omkring aktien anledning til momentum. Derfor er det en kandidat til porteføljen med attraktive faktorkarakteristika. Det er desuden en 100% kvantitativ analyse relativt blandt 3.000 selskaber i verden, hvilket sikrer objektivitet og disciplin i investeringsprocessen,« forklarer han.

Link Preview Image
                            5 it-aktier med stort potentiale: 'Det er en kandidat til porteføljen'

favicon

Euroinvestor (www.euroinvestor.dk)

1 Reply Last reply
                            1
                            • NordicStockN Offline
                              NordicStockN Offline
                              NordicStock

Hej Pappano,

Jeg måtte lige undersøge Dialog Semiconductor lidt nærmere, men som jeg forstår det, er selskabet ved at blive de-listet ... men måske har jeg misset noget?

1 Reply Last reply
                              0
                              • NordicStockN Offline
                                NordicStockN Offline
                                NordicStock

Jeg har kigget og analyseret de 2 store Semiconductor selskaber i Europa, som er tyske Infineon (Ticker: IFX) og hollandske ASML (Ticker: ASML)

Som det ser ud lige nu, er ASML klart den bedste case på alle parametre. Dog ville min strategi, nok være at købe 2/3 i ASML og 1/3 i Infineon.

Hvis man først ser på indtjenings-udviklingen i de 2 selskaber (se de 2 vedhæftede tabeller), så har ASML stort set ikke været ramt af Corona-nedlukningen. De buldrer derudaf på både omsætning og på indtjening.
                                ASML har også en dobbelt så høj profit margin, som Infineon.

Profit-margin bruger jeg til at vurdere om et selskab har styr på sine samlede udgifter. Healthcare og Teknologi selskaber er de to sektorer med den højeste profit-margin. Og på den parameter underperformer Infineon gevaldigt.

Sidst, men ikke mindst, så har ASML en markant mere attraktiv udbytte politik, end Infineon har.

Se venligst de 2 vedhæftede regnskab-tabeller for ASML og Infineon.

=====

Hvis vi ser på den tekniske model for de 2 selskaber (se ligeledes vedhæftede):

NL_ASML.jpg
                                DE_Infenion.jpg

For ASML er der salgs-signal i MACD, men der er positivt momentum i RSI. Derfor ville jeg nok købe en "føle"-position i ASML nu, og når købs-signalet kommer, vil jeg akkumulere i ASML.

For Infineon er vi uhyre tæt på et købs-signal i MACD, og der er positivt momentum i RSI. Så ligesom med ASML, ville jeg også købe en føle-position nu.

Samlet set, ville jeg købe begge selskaber, men med en fordeling der hedder 2/3 i ASML og 1/3 i Infineon

91993__Nordic_stocks_fact_sheet_DE_Infineon.jpg
                                91993__Nordic_stocks_fact_sheet_NL_ASML.jpg
                                91993_DE_Infineon.jpg
                                91993_NL_ASML.jpg

1 Reply Last reply
                                3
                                • AliazA Offline
                                  AliazA Offline
                                  Aliaz

@NordicStock
                                  IFX er ved at danne et SHS mønster. Hvis det fuldendes peger target mod kurs 26.
                                  ASML har samme mønster.

TSM har iøvrigt også samme mønster. Det er overvejende sandsynligt de fuldendes.
                                  Sikkert bare en tiltrængt korrektion i tech.

1 Reply Last reply
                                  2
                                  • L Offline
                                    L Offline
                                    LP90

Match tak for dit syn på disse hvor har du fra at TCM giver dette udbytte og i givet fald hvornår ? jeg har de 2 andre

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • MatchM Offline
                                      MatchM Offline
                                      Match

Hej LP90

Det er hentet fra deres regnskabsmeddelelse:

"Gennem 2020 fortsatte TCM Group med at generere betydelig positiv likviditet på en i forvejen stærk finansiel position fra tidligere år. Som en konsekvens heraf og i lyset af bestyrelsens målsætning for kapitalstruktur, vil bestyrelsen foreslå de følgende foranstaltninger til godkendelse på den forestående ordinære generalforsamling:

Ordinært udbytte for 2020 på DKK 5,50 pr. aktie, svarende til 54% af årets resultat
                                      Ekstraordinært udbytte på DKK 7,50 pr. aktie
                                      Implementeringen af et aktietilbagekøbsprogram på op til DKK 150 millioner
                                      Det ekstraordinære udbytte skal også ses i lyset af den kendsgerning, at der grundet det stigende Covid-19 virusudbrud ikke blev udloddet udbytte i løbet af 2020."

1 Reply Last reply
                                      1
                                      • P Offline
                                        P Offline
                                        Pappano

Jeg har netop "smugkigget" på Maj Invests beholdning af value-aktier. Beholdningen ser som forventet interessant ud. Også deres beholdning af danske aktier og vækst aktier, kan være et "smugkig" værd. Har stor respekt for de tre hovedkræfter i Maj Invest:

Link Preview Image
                                        Langsigtet investering med fokus på reel værdi

Investeringsforeningen Maj Invest

favicon

Maj Invest Koncernen (majinvest.dk)

1 Reply Last reply
                                        2
                                        • bgadkB Offline
                                          bgadkB Offline
                                          bgadk

Der er også en anden forskel på de to selskaber:

ASML har et unik produkt som ingen andre i verden kan lave. Så de har et naturligt monopol.

Infineon er bare en blandt mange Foundries. De har ikke monopol eller unik status. Ja, der mangler kapacitet indenfor deres produktkategori, hvilket er godt - men ikke unikt.

1 Reply Last reply
                                          2

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger