Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Grøn aktie med kæmpe potentiale i helt ny branche

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
100 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • M Offline
    M Offline
    mccarthy
    wrote on sidst redigeret af

Jeg har også købt for et frimærke. Har faktisk længe undret mig over at plastik anses som et waste produkt; disse polymere bindinger bør vel kunne ændres rimeligt billigt til brugbare stoffer.Jeg takker.

1 Reply Last reply
    0
    • R Offline
      R Offline
      Relax

Fremragende Mcjean.

1 Reply Last reply
      0
      • tommycarstensenT Offline
        tommycarstensenT Offline
        tommycarstensen

Mcjean Tusind tak, fordi du tog dig tid til at skrive saa langt et indlaeg. Jeg faar helt sikkert lyst til at undersoege virksomheden naermere. Har du noget negativt at sige om virksomheden? Hvem er deres stoerste konkurrent? Hvorfor er de best in class? Hvorfor har DD eller BASF ikke allerede koebt dem? Hvorfor mener DNB, at den kan stige op til 1000% inden for et aar (jeg har ikke lyttet til interviewet paa SoundCloud endnu)? Hvad skal der ske, for at dit target er 4000 frem for 500; en forskel paa knap en faktor 10?

Drowning in plastic
        Visualising the world's addiction to plastic bottles
        https://graphics.reuters.com/ENVIRONMENT-PLASTIC/0100B275155/index.html

1 Reply Last reply
        1
        • M Offline
          M Offline
          Mcjean

Negative ting kunne være:
          BASF forbruger så vidt jeg husker 20 mill tons nafta om året og Lego vil elske genbrugs-lego, jeg mener de forbruger omkring 25 mill. men kan ikke verificere den påstand på stående fod.
          Vitol skal bruge den lette olie som drivstof rundt om i verden. De 3 har selvfølgelig lavet lukrative aftaler med Quantafuel, så noget af overskuddet vil nok forsvinde afhængig af hvor lukrative aftalerne er.
          En anden ting som kan indvirke er at nogle mener det er bedre at hive ny olie op da processen er billigere end at genanvende gammelt plastic i stedet for bare at brænde det.
          Lidt som diskussionen i tidernes morgen om Vesta og subsidierne der skulle til før de blev rentable.

Quantafuel har ikke brug for støtte eller subsidier de kan klare sig selv og har store koncerner i baghånden med penge klar, hvilket de forskellige landes stater elsker da de ikke skal til lommerne direkte og samtidig kan de komme af med det kedelige affald og derfor vil den akademiske diskussion om C02 aftryk, gammelt vs nytosv. forstumme da der er billige point for politikerne at hente ved at sælge affald til genbrug.........genbrug er et buzz-ord i politikerverdenen.

Så vidt jeg kan se og som jeg skriver er de first in class hvilket betyder at konkurrencen er ikke-eksisterende eller meget langt væk da ingen andre har så massiv kapital i ryggen og slet ikke rent know-how kan hamle op med Quantafuel. Branchen er stort set hel ny og de har et kæmpe forspring.

Mine target er meget positive hvilket folk fra Genmabchatten ved:-) men leg selv lidt med tallene. CEO siger i podcasten eller et andet sted at hvis du f.eks. tager en stat som Texas med 25 mill. indbyggere så har de brug for 40 fabrikker med en kapacitet på 100.000 ton. Indtil videre er der bygget nada, zero eller nul da branchen er helt ny......vi taler om ægte innovation.
          I EU skal der bruges værker der kan kapere 30 mill tons plasticaffald, hvor mange 100.000 tons værker er det? Det er 300 fabrikker og på verdensplan taler vi om 3000 fabrikker, hvoraf det første rigtige værk ligger i Skive.
          Nu er det ikke realistisk at de skal bygge alle værkerne, men de kan udlicitere og lade andre få en del af kagen. Der er plads til meget konkurrence men de er som sagt langt foran konkurrenterne indtil videre og det ser ikke ud til de ligger på den lade side.

Jeg tror ikke at kurs 500 er længere væk end 10 fabrikker som de jo regner med at have bygget inden 2022, men det afhænger så af effektiviteten på Skiveværket.

Hvis de så 5 år efter har 50 værker så sætter kun fantasien grænser for kursen og det kunne være udnyttelsesgraden stiger og derved giver endnu bedre kapacitetsudnyttelse. 50 værker er kun 1/60-del af de der er brug for på verdensplan.
          En meget vigtig ting ved hele set-uppet er deres samarbejdspartnere der garanterer dem afsætning og distribution og det kan ingen andre matche, de har så at sige hele paletten og er krystalklar........first......mover!

1 Reply Last reply
          7
          • D Offline
            D Offline
            deleted-user

Spændende aktie du har fundet.

Igen er Ålborg med på den grønne omstilling.
            I dette tilfælde aftagelse af Ålborgs plastik affald.

Ålborg fjernvarmeanlæg modtager overskudsvarme fra Asetek's Datacenter. Asetek køler computere ned med vandkøling.
            Asetek er børsnoteret på den norske børs.

Begge disse "Grønne" aktier er ledende inden for deres felt.
            Begge aktier hører til i et grønt depot.
            Men HUSK, begge aktier har en høj risiko profil.

1 Reply Last reply
            2
            • S Offline
              S Offline
              SL_VH

Hvad er årsagen til det markante fald i juni? Jeg tænker bare, hvis de er first-mower og er de bedste inden for deres felt?

1 Reply Last reply
              0
              • M Offline
                M Offline
                Mads83

og der røg nok mine snarlige feriepenge... 🙂
                Godt og spændende indlæg!

1 Reply Last reply
                4
                • K Offline
                  K Offline
                  Kyed01

Jeg har også spurgt Saxo i Singapore om de kan tilføje den, super spændende firma

1 Reply Last reply
                  0
                  • M Offline
                    M Offline
                    Mcjean

Aktiesplit kombineret med det jeg vil kalde spekulationsudsving på den norske børs som de er verdenskendt for. Omkring 20 juni går LEGO ind i aktien og vi skal lige huske på at værket skulle have været oppe at køre, så kolde fødder er ikke usædvanligt og fuldt forståeligt, der er tale om højrisiko-aktie indtil teori bliver lavet om til praksis og afhængig af succes så vil den gå fra exploreaktie til produktionsaktie og blive væsentlig derisket hvilket nok vil få den til at stige markant selvom der er taget noget forskud på glæderne, men nu får vi se.

1 Reply Last reply
                    3
                    • TDAET Offline
                      TDAET Offline
                      TDAE

"Quantafuel har ikke brug for støtte eller subsidier de kan klare sig selv og har store koncerner i baghånden med penge klar "

Det er godt at have penge i ryggen - men det træls at se værdien af sine aktier blive udvandet!
                      Resultat efter skat i år 2016: -27.527.000 NOK, 2017: -32.558.000 NOK, 2018: -182.056.000, 2019: ?

Negativ egenkapital i år 2017 og 2018.

Det lyder BESTEMT spændende - specielt hvis de små investorer ikke bliver "kørt over".

1 Reply Last reply
                      1
                      • tommycarstensenT Offline
                        tommycarstensenT Offline
                        tommycarstensen

Mcjean Tak for svar. Det er et af de bedste indlæg jeg har læst herinde i år. Jeg vil helt sikkert kigge på den i weekenden.

1 Reply Last reply
                        4
                        • M Offline
                          M Offline
                          Mcjean

Nu kigger jeg mest på det jeg kalder explore-selskaber, det er mit ekspertiseområde og gennem en del år har jeg ejet aktier i spændende innovative selskaber med dygtige CEO'er, jeg ligger ret meget vægt på personkarakter i mine valg og bl.a. derfor har jeg holdt mig langt væk fra Fingerprint og Pandora bare for at nævne nogle eksempler på virksomheder hvor jeg kunne have tjent mange penge på, men hvor virksomhedsprofilen ud af til ikke stemmer overens med min opfattelse af moral og etik.........der er så at sige ikke match og det er jo et personligt valg.

En explorevirksomhed tjener ikke penge og er meget afhængig af emissioner, det er helt normalt og jeg ser aldrig på nøgletal og bundlinje når jeg vurderer explorevirksomheder, jeg kigger på produkt, mulige konkurrenter til first and best in class så simpelt er det og hvis jeg har den mindste mistanke om manglende evner så begynder jeg at sælge ud.
                          Når du investerer i explorevirksomheder skal du altid gemme noget krudt til emissioner, bekræftelse af evner etc. Så når du investerer i Quantafuel skal du tage højde for emissioner, opkøb etc. og starte ud med små frimærker indtil potentialet materialiseres og du kan gå med på anden bølge fuldt loaded(du vil stadigvæk være foran mange da du efter lang tids "følge" har akkumuleret en stor viden om selskabet og branchen og derfor vil du få pænt afkast på resten af det afsatte beløb.)

Jeg kan forestille mig at underskuddet i 2018 hænger sammen med fabrikken i Skive og jeg er sikker på de skal have finansiering til de næste fabrikker også(jeg har lagt penge til side til emissioner), men herefter skulle de gerne producere profit og reinvestere i nye anlægsaktiver som jo er penge værd i sig selv. Jeg er sikker på de får billige grunde da de skaber arbejdspladser i nærmiljøet og samtidig fjerner nærmiljøets plasticaffald.........politikerne elsker det!

1 Reply Last reply
                          5
                          • TheNoteT Offline
                            TheNoteT Offline
                            TheNote

Et kæmpepotentiale hvis alt klapper, dog .. er der altså et godt stykke vej til en overskudsgivende virksomhed og man bør nok også læse om adgang til kapital og optioner på virksomheden. Pt. købes fugle på taget og der skal sandsynligvis rekapitaleres flere gange inden profit mæssig take-off. Lige nu er kursen ren luft om forventninger. Det gør aktien spændende og .. farlig ! Men på sigt et voldsomt potentiale, spændende !

https://quantafuel.com/investorsinvestment-case/

🙂

mvh

1 Reply Last reply
                            0
                            • M Offline
                              M Offline
                              michaelnielsen

Mcjean jeg har spørgsmål til din anbefaling. Der er noget som jeg ikke forstår.

"first in class(paradigmeskift) og best in class...."

Hvis jeg googler "plastic to fuel" er der adskillige andre virksomheder som gør det samme. F.eks. OMV - ReOil. Hvad adskiller Quantafuel fra alle de andre? Ift. OMV så tjener de penge i dag modsat Quantafuel. Ud fra det faktum ser Quantafuel dyr ud.

"De har patenteret hele processen omkring plasticaffald"

Hvad er det Quantafuel gør som der er så unikt ved processen? Ud fra samme søgning er der flere videoer, hvor f.eks. folk laver en lignende kemisk proces i deres egen baghave.

Edit: Du skriver at værket i Skive skal modtage 60.000 tons plastik, men på Quantafuels egen hjemmeside skriver de 18.000 tons.

https://quantafuel.com/background-of-technology/

Hvordan hænger det sammen?

Vh.
                              Michael Nielsen

1 Reply Last reply
                              6
                              • T Offline
                                T Offline
                                Thorkild01

Lidt yderligere info om OMV Re-oil, se
                                https://www.forbes.com/sites/gauravsharma/2020/02/20/austrias-omv-wants-to-dominate-50b-global-market-for-synthetic-oil-from-plastic-waste/#430e35c2758e

1 Reply Last reply
                                3
                                • K Offline
                                  K Offline
                                  kortoggront

#quantafuel

Jeg er meget i tvivl om hvad de vil fremstille af den indsamlede plast. Vil de bruge det til at erstatte plastproduktion af fossil olie, har det en positiv effekt. Men som der står flest steder er planen at lave syntetisk diesel, hvilket ikke vil være særlig miljøvenligt. Pt. Er CO2'en bundet i plasten, og derfor ikke i atmosfæren.

Brændes plasten af i affaldsforbrændingsanlæg udnyttet energien i DK til el og fjernvarme, og der udledes kun damp, da al røggas bliver renset. Afbrænding af diesel i biler mv. er ikke særlig effektivt og udleder ud over bl.a. CO2 og NOx'er, mange skadelige partikler -> luftforurening (hvilket er en af de største dødsårsager).

Jeg er lige nu meget i tvivl om jeg vil investere i den.
                                  Fremstiller de diesel, ender de blot med at forværre klimaforandringerne, da CO2 flyttes fra at være bundet i plasten til at blive frigivet ved forbrænding af diesel.

1 Reply Last reply
                                  1
                                  • P Offline
                                    P Offline
                                    Pappano

Måske giver linket til artiklen i Energy Supply foreløbig lidt af svaret?

"500 ton affaldsplast er netop ankommet til Quantafuel i Skive, der via pyrolyse omdanner ikke-genanvendeligt plast til nye råvarer til brug i nye plastprodukter".

Link Preview Image
                                    De første 500 ton affaldsplast er landet hos Quantafuel

500 ton affaldsplast er netop ankommet til Quantafuel i Skive, der via pyrolyse omdanner ikke-genanvendeligt plast til nye råvarer til brug i nye plastprodukter.

favicon

Energy Supply (www.energy-supply.dk)

1 Reply Last reply
                                    2
                                    • P Offline
                                      P Offline
                                      Pappano

"Bill Gates har vist Quantafuel opmærksomhed på grund af firmaets arbejde med at løse et massivt, globalt affaldsproblem".

Link Preview Image
                                      Skive Folkeblad

Læs og lyt nyheder og podcasts fra Skive og omegn - så er du opdateret på, hvad der sker i dit lokalområde. Nuanceret og faktatjekket journalistik med et konstruktivt og håbefuldt sigte

favicon

Skive Folkeblad (www.skivefolkeblad.dk)

1 Reply Last reply
                                      2
                                      • K Offline
                                        K Offline
                                        kortoggront

@Pappano1 Tak, læste artiklen igår. Der står intet på deres egen hjemmeside om mulighederne for at udnytte det til plastproduktion. Der står Udelukkende nævnt syntetisk diesel.
                                        Jeg er nysgerrig på hvad det er for nogle "nye råvarer" der bliver dannet via pyrolysen.

1 Reply Last reply
                                        2
                                        • P Offline
                                          P Offline
                                          Pappano

@kortoggront. Ja, du har ret. Den del af idegrundlaget etc., som du efterlyser er meget dårligt kommunikeret.

Der står dog følgende et sted på hjemmesiden:

"Skive-projektet ligger kun få uger væk fra at starte produktionen af ​​produkter med lavt kulstofindhold fra blandet plastaffald, der vil blive transporteret til BASF i Tyskland og blive brugt til at producere ny plast".

1 Reply Last reply
                                          1

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger