Torm
-
Det er super med tips
-
Valget er dit eget, men for mit eget vedkommende har jeg Pt ca 5% i Torm og 5,75% i DS Norden - dvs cirka fifty-fifty, idet jeg for kort tid siden realiserede noget af Torm fortjenesten i kurs 69.
Men der er også andre i branchen og jeg er lidt lun på bl.a. Frontline for at sprede risikoen mere. -
Der har været flere kommentarer at produkttank ikke er så hårdt ramt som tørlast, så derfor ville Torm være bedst udfra et afkast synspunkt. Potentielt scenarie henimod sommer/efterår ? Graf: .. https://invst.ly/puyk3
-
Køb Norden i stedet meget mindre risikofyldt og godt udbytte venter på aktionærerne.
De har netop afsluttet tilbagekøb af aktier for 67 mill og når næste regnskab lander - som vil vise solidt overskud vil der blive igangsat nye tilbagekøb. Pt. ejer de ca. 6-7 % egne aktier. Når grænsen på 10 % nås vil de annullerer egen aktier og nøgletallene bliver endnu bedre. Indre værdi ca. 140.PS: Ejer aktier i Norden og køber forsat op på disse lave niveauer.
PPS: Kig på Frontline - det bliver næste raket når virushalløj er overstået
-
Torm og Norden er ikke i de samme shippingsegmenter.
-
Sådan ser min strategi ud for køb af tankaktier:
- FRO er indikator for tankmarkedet da det er den de smarte penge køber ind i når de tror markedet har bundet ud - der er ingen bekræftelse endnu.
- TNK købes efter indikation fra FRO (rykker mere og NAT er fravalgt pga. dårlig aktionærvenlighed)
- DSSI købes når lock-up udsalget er slut i febr/marts
- DHT er scrubber play - hold øje med price action
- EURN er afhængig af price action
- INSW spiller på begge heste - INSW foretrækkes frem for TNK da INSW er mere aktionærvenlig
- STNG kan være et scrubber clean tanker play - TORM rykker mindre når der sker noget.
Mht 1), så holder jeg øje med at MACD, RSI og price action som indikation for bund.
-
Hvad mener du om Okeanis og Hunt?
-
De er ok, men FRO outperformer dem klart på 1 års sigt.
Der hvor jeg synes de kan være spændende er at de, sammen med ADSC, lagger lidt, så kommer man ikke med fra start i FRO, så kan man være heldig at få første stigning med ved at investere i dem - det samme gælder mht. salg.
Jeg har også set på fundamentaler, men synes det er svært at se korrelationer mellem finansiel performance og styrke.
Der hvor jeg ser et mønster er på aktionærvenlighed samt markedsværdi.
Fx er NNA og TNK ikke særligt aktionærvenlige og derfor ikke topperformere sammenlignet med hhv. DSSI og TNK.
STNG (direkte peer er Torm) og FRO har stor markedsværdi og er derfor dem som de større fonde køber ind i, hvilket gør at de "normalt" er mere robuste. -
Noget jeg holder meget øje med for tiden er om scrubber har en effekt på aktiekursen, jeg synes ikke man ser nogen effekt endnu, men jeg tror det kommer lige før eller efter Q1.
Det der er afgørende for den ekstra indtjening for skibe med scrubber er spreadet mellem VLSFO og HSFO.
-
Hunter har vist fået flot præmie på kontrakterne i Q4 og Q1 pga af scrubberne i deres to tankers.
-
Det tror jeg du har ret i, jeg er bare ikke sikker på de vil gøre det bedre end fx FRO inden vi ser at markedet begynder at sætte pris på scrubbere.
DHT og STNG har også en stor andel af deres skibe med scrubbere, men har endnu ikke fået credit for det.
Hvis ikke før Q1 regnskaberne, så tror jeg markedet begynder at indregne det efter Q1, men det er noget der skal holdes øje med - timing is everything

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind