Den gale mand og havet
-
Ikke endnu for mit vedkommende. NAT plejede at handle med præmium. Det er denne præmium, der er på vej tilbage igen efter min mening.
Herbjørn Hansson har gået i John Frederiksens udbytteskole, og det har markedet ikke glemt. Hansson er en formidabel kommunikator over for udbyttehungrende privatinvestorer. Professionelle griner ofte af hans pressemeddelser om, at store udbytter er på vej, fordi NAT tjener masser af penge.
De professionelle fatter ikke, at de ikke er modtagergruppen. Det er udbyttehungrende privatinvestorer derimod. Og der går det rent ind.
Alternativt skyldes aktiestigninger, ati suezmax sejler til over 70.000 USD pr. dag i det spotmarked, som NAT sejler i, jf. de nyeste tal. Det er formidable rater. Simpelthen!
-
Tja, du skal vel også gøre det, du har det bedst med. Hvis det at sælge en smule hjælper, så..
Der må komme en reaktion på denne stigning. Det er sjældent, at man ser noget lignende dag efter dag.
Omvendt må der komme øget udbytte ved aflægning af 3q regnskabet.
Personlig holder jeg, men folk er selvfølgelig forskellige.
-
NAT + 20,45 %. Det blev endnu en af disse dage
Det er meget usædvanligt, at en aktie fortsætter så stabilt opad med raketfart dag efter dag.Men ok, som jeg skrev længere oppe, tror jeg, at præmien i NAT som følge af store næsten uansvarlige udbytter er på vej tilbage.
Iflg. shippingeksperten J. Mintzmyer på Seeking Alpha er TNKs NAV (net asset value: Skibe - gæld m.v.) højere end NATs NAV. Aktiekursen i TNK burde ifølge Minzmyer være højere for TNK end for NAT.
TNK steg imidlertid kun med 2,26 % i går og handles nu til den halve af NAT.
Den anden og mere væsentlige ting er selvfølgelig, at NAT og TNK nødvendigvis skal stige med ekspresfart i dette sportmarked. Joakim Hannisdahl skiver, at spotraten på suezmax nu er på 79.000 USD. Spotraten på VLCC er i øvrigt på hele 121.000 USD.
-
Fordelen ved shipping er gennemsigtigheden. Det er stort set ensartede produkter, hvad enten det drejer sig om NAT eller TNP på olietankmarkedet eller Avance Gas og Dorian (LPG) på LPG-markedet. Dette uagtet, at Avance Gas er et John Fredriksen firma, og Herbjørn Hansson er CEO for NAT.
Der vil være investorer, der stopper op efter den seneste kursudvikling, og roterer penge fra højdespringeren NAT til TNK. Det samme vil være tilfældet med rotation fra Avance Gas til Dorian.
Men jeg er også ret sikker på, at Avance Gas og NAT fremover vil have en præmium i aktiekursen som af forventning om store udbytter.
-
Seeking Alphas shippingekspert J. Mintzmyers argumentation hvorfor TNK bør have en højere aktiekurs end NAT. Det understreger min formodning om en rotation fra NAT ind i TNK nedenfor.
Resumé: TNK kunne uden problemer stige 89 % med NATs nuværende aktiekurs. TNKs gearing er den dobbelte af af NAT. Hertil kommer et par kvartalers indtægter, stigning i skibsværdierne, og vupti, TNK bør være højere vurderet end NAT:
$TNK has 30 Suez (0.11 Suez/Msh) and 24 Afra/LR2 (0.20 total ships/Msh) versus $NAT with 23 Suez (0.16 Suez & ships/Msh).
On a strictly cargo basis, operating leverage, $TNK is over 2x more levered to upside at $61/DWT ($180 EV/DWT), whereas $NAT is $146/DWT ($237 EV/DWT).
In a bullish market where $NAT is say 'fairly valued' at $4ish per share, $TNK should be $5s or $6s...
If $TNK traded at the same $237 EV/DWT as $NAT does today (I'd argue their fleet is even better and should trade a tiny bit higher yet...), then with $NAT at $3.71, $TNK 'should' trade at $3.42/sh today.
89% upside to $TNK today even if $NAT didn't move up a penny.
Then you add a couple quarters of cash flow and expect vessel appreciations and $TNK is > $NAT very soon.
-
-
Rygter her til aften om at mindst en suezmax er hyret til en spotpris på over 100.000 USD/dag! Jeg prøver at få det bekræftet. Men det vil forklare, hvorfor NAT og TNK igen igen nærmest trodser tyngdeloven og er oppe igen i dag med h.h.v. + 6,07% og + 4,42 %.
-
94.000 USD/dag rapporteret af Joakim Hannisdahl for suezmax er det højeste, jeg kunne finde. De tilsvarende rater for VLCC er i øvrigt 132.000 USD/dag. Det er de højeste spotrater siden finanskrisen. Imponerende.
-
"VLCC earnings near $160,000 per day". Jeg har kun adgang til de første linjer i TradeWinds, men det er til gengæld også nok. Næsten 160.000 USD pr. dag for en VLCC...
-
136.700 USD/dag for suezmax og 164.400 USD/dag for VLCC! Jeg er løbet tør for superlativer. Clarksons Platous spotrater for denne uge:
https://www.nat.bm/wp-content/uploads/2019/10/Weekly-freight-rates-111019.pdf
-
Ja. Du registrer dig hos Joakim og har så adgang til flere gratis rapporter jævnligt.
J. Mintzmyer om generel shipping i øvrigt:
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind