Den gale mand og havet
-
Jo, det kan brændes af i kraftværker i f.eks. Saudi-Arabien, Egypten og Jordan. Problemet er, at det skal falde ca. 50 % i pris. Så hellere oplagre det, indtil raffinaderierne igen får kapacitet og incitament til at raffinere højsvovlsolie.
Se i øvrigt s. 39 i EURNs præsentation om potentiel "stranded HSFO" som følge af IMO 2020. Stranded = oplagret:
-
Det handler også om futureskurven på HSFO. Hvis prisen på HSFO er banket helt i bud pr. 1/1 2020, men at prisen er væsentlig højere pr. 1/1 2021, fordi man der regner med at kunne bruge/raffinere HSFO, ja så vil man oplagre.
Hvis prisen på at oplagre 1 ton HSFO i et år på et gammelt tankskib er mindre end forskellem mellem prisen på HSFO pr. 1/1 2020 og 1/1 2021, ja så vil man oplagre på tankskib.
-
Delfin, Fremragende indlæg med mange gode reflektioner. Tak for det.
-
Hermed et eksempel på hvordan flydende oplagring af HSFO kan foregå. Alle tal er tænkte/hypotetiske og skal udelukkende illustrere problemstillingen.
Højsvovlsolie (HSFO) krakker i pris omkring årsskiftet 2019/20. Hvor HSFO før kostede 50 USD tønden, ryger det ned i 35 USD tønden. Længere ude på den såkaldte futureskurve for HSFO sker der imidlertid slet ikke samme prisfald. Årsagen er, at man regner med, at HSFO om 1 år kan bruges, når flere skibe får røgrensere, og når raffinaderierne har kapacitet til at omdanne HSFO til et brugbart produkt.
Ved årsskiftet 2020/21 viser futureskurven, at HSFO derfor kun er faldet fra 50 USD til 45 USD, altså 10 USD mindre fald end ved årsskiftet 2019/20.
Det koster 8 dollar pr. ton at leje en gammel suezmaxtanker uden røgrenser i et år, og parkere den ud for Singapore. Suezmaxtankeren kan rumme 160.000 ton HSFO. En smart forretningsmand aftaler at leje suezmaxtankeren af f.eks. NAT eller TNK.
Forretningsmanden køber derefter 160.000 ton HSFO til 35 USD, som han aftaler at få pr. 1. januar 2020. 5 minutter efter ringer han til f.eks. Trafigura og aftaler, at Trafigura får lasten pr. 1. januar 2021 til 45 USD. En profit på 10 USD.
Efter måske en dags arbejde har han scoret 320.000 USD. Hvorfor det? Jo han har tjent 2 USD pr. tønde HSFO, som han oplagrer i 2020 på suezmaxtankeren.
-
Jo, Jo - men det koster vel også at have sådan et 'floating storage' liggende, og der findes sikkert en regel om bemanding 24x7x365. Anyways her link til en heavy rapport om emnet https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/special-reports/oil/fuel-oil-after-imo-2020
-
Ja. I mit eksempel 8 USD men bruttoprofitten er 10 USD = 2 USD nettoprofit.
Faktisk har jeg regnet forkert. Det skal være i tønder og ikke i ton. En suezmax kan indeholde ca. 1 mio. tønder. Forretningsmanden tjener 2 USD pr. tønde altså 2 mio. USD i nettoprofit ved øvelsen.
-
Tusinde tak Delfin. Jeg sætter din plusprofil i gang.
-
Ikke endnu for mit vedkommende. NAT plejede at handle med præmium. Det er denne præmium, der er på vej tilbage igen efter min mening.
Herbjørn Hansson har gået i John Frederiksens udbytteskole, og det har markedet ikke glemt. Hansson er en formidabel kommunikator over for udbyttehungrende privatinvestorer. Professionelle griner ofte af hans pressemeddelser om, at store udbytter er på vej, fordi NAT tjener masser af penge.
De professionelle fatter ikke, at de ikke er modtagergruppen. Det er udbyttehungrende privatinvestorer derimod. Og der går det rent ind.
Alternativt skyldes aktiestigninger, ati suezmax sejler til over 70.000 USD pr. dag i det spotmarked, som NAT sejler i, jf. de nyeste tal. Det er formidable rater. Simpelthen!
-
Tja, du skal vel også gøre det, du har det bedst med. Hvis det at sælge en smule hjælper, så..
Der må komme en reaktion på denne stigning. Det er sjældent, at man ser noget lignende dag efter dag.
Omvendt må der komme øget udbytte ved aflægning af 3q regnskabet.
Personlig holder jeg, men folk er selvfølgelig forskellige.
-
NAT + 20,45 %. Det blev endnu en af disse dage
Det er meget usædvanligt, at en aktie fortsætter så stabilt opad med raketfart dag efter dag.Men ok, som jeg skrev længere oppe, tror jeg, at præmien i NAT som følge af store næsten uansvarlige udbytter er på vej tilbage.
Iflg. shippingeksperten J. Mintzmyer på Seeking Alpha er TNKs NAV (net asset value: Skibe - gæld m.v.) højere end NATs NAV. Aktiekursen i TNK burde ifølge Minzmyer være højere for TNK end for NAT.
TNK steg imidlertid kun med 2,26 % i går og handles nu til den halve af NAT.
Den anden og mere væsentlige ting er selvfølgelig, at NAT og TNK nødvendigvis skal stige med ekspresfart i dette sportmarked. Joakim Hannisdahl skiver, at spotraten på suezmax nu er på 79.000 USD. Spotraten på VLCC er i øvrigt på hele 121.000 USD.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind