god risiko spredning ??
-
cfrimodt, nu har jeg selv forvaltet penge siden 1995, og for den sags skyld har jeg aktivt handlet valuta siden 1980. Mit snit afkast siden 1995 for at handle som PF manager har ligget ca. 25 pct p.a. med den blanding som jeg foreslaar der, saa jeg morer mig lidt over det du siger. Alle aar har vaeret positive, nogle bedre end andre. Naar man forvalter penge ser man paa forrentning af hele PF, og ikke dele af den som private goer, og man spreder sin risiko for ikke at faa negative aar, da man i saa tilfaelde ikke faar nogen betaling.
At du spreder dig til andre Aktie produkter goer dig ikkemere foelsom i et skidt Aktie aar, og det er jo det man skal undgaa.
At koebe virksomheds Obligationer med kort loebetid, og stille dem til sikkerhed for valuta handel er et udemaerket trick, du kan f.eks. koebe National Bank of Abudhabi bonds, giver omkring 3.7 pct paa 2 aar, og det eneste du skal goere er at hedgeen dlrposition som saa koster dig lidt, men ikke meget. Du kan endda lave den med leverage gange 5, da der ingen mulighed er for at banken gaar konkurs, med mindre emiraterne loeber toer for olie over de naeste 2 aar.
-
ud over det, frem til 2011 og 30 aar tilbage, foerte Obligationer faktisk over aktier.... men efter 2012/13 er det saa ikke laengere tilfaeldet,men det er jo ikke a naturlige aarsager men grundet centalbankernes opkoeb af Obligationer samt fastholdelsen af renteniveuet paa minimale niveauer
-
Jepsen, og det er også kun netop nu, hvor Obligationer er så dyre (lav rente), at jeg skyr dem så kraftigt. Når/hvis renten igen kommer op på et fornuftigt niveau vil jeg også invitere realkredit-obligationer ind i porteføljen.
For mig afhænger risikospredningen i øvrigt også af hvor stor en porteføjle jeg har. Hvis jeg havde for 10-20mio kr, ville jeg være glad for 5% om året (bare risikoen var lav) og derfor måske have 50% Obligationer, da jeg så reelt ikke ville have meget gavn af yderligere stigningen, for hvad kan man lige med 40mio kr, som man ikke kan med 15mio.
Hvis man derimod kun har et beskedent beløb, gør det ikke megen gavn med 5% afkast om året - på den måde kan det jo tage mange årtier før man bliver rig (hvilke et mit mål med investeringen).
Så jeg har det personligt sådan, at jo større en Egenkapital jeg får opbygget, desto mere vil jeg risikominimere.
-
Hvorfor realkredit, man kan finde mange virksomheds Obligationer som betaler bedre ??
Som du skriver gaar du efter hoeje afkast, det er selfoelgelig et valg du selv foretager, men over tid,og maaske inden du naar dit maal er det en meget giftig cocktail, som plejer at ende omkring 0
-
Well nu har jeg ikke kigget så forfærdeligt meget på virksomhedsobligationer, så jeg skal ikke kunne sige så meget om hvorvidt det højere afkast er den ekstra risiko værd. Dog er det mit indtryk, at ma typisk kun får 1-2% ekstra pr år (ift realkredit) mens man får hældt en god sjat virksomhedsspecifik risko hældt ind. Og jeg forestille mig at der er højere korellation mellem virksomhedsobligationer og aktier end realkredit/statsobligationer og aktier...
Dertil kommer at jeg synes de er tendens til at lav-mellem-risiko investeringer nogle gange viser sig at være noget højere risiko end først antaget (især eftervist under finanskrisen med subprime eller kalvebod-obligationer mv).
Så jeg ville faktisk foretrække små klumper risikable investeringer frem for en stor klump lavrisiko-investering.
Eller sagt på en anden måde, hvis jeg ønsker lavere risiko i en del af min portefølje, og har valget mellem:
a) en virksomhedsobligation til 5% i rente
b) en risikabel Aktie med 50% ssh for konkurs og 50% sandsynlighed for 4-dobling (dvs i snit en fordobling),vil jeg hellere købe Aktie b) for 5% af beløbet og holde 95% kontant end at købe a) for alle 100% af beløbet. Begge vil i snit give et afkast på 5%, men ved at købe den risikable Aktie er jeg sikker på at beholde mindst 95% af kapitalen, mens virksomhedsobligationen i værste fald kan gå ned og blive 0kr værd.

Det er klart, at det så bliver mindre risikabelt, hvis man køber et kurv af virksomhedsobligationer, men det samme kan man jo så gøre med den risikable Aktie (forudsat at man kan finde tilstrækkeligt med den slags lotto-aktier) ;o)
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind