Dobbel Dip:Marked minder meget om 2008.
-
Der sammenlignes nu med renterne på indestående, Obligationer osv, og set i det lys så kan aktiemarkedet godt være med.
En P/E på 33 giver vel i omegnen af 3% i rente, eller mere end mange Obligationer og bankrenter. Nu kan man så spørge sig selv, hvad der sker, når renterne stiger igen - for det gør de. Hvad med kursrisikoen i aktier ?
Det er nok mere fornuftigt at se det hele i et længere perspektiv, og så agere efter det. Gør man det, så kan 3% være fornuftigt i nogle år endnu, og man skal så blot være bevidst om kursrisikoen, når man skifter holdning. De 3% kan være forsvundet, som dug for solen. -
Ja for de fleste investorer... Private som professionelle .... Er der alternativerne kontant, Obligationer eller aktier..... En 10-årig T-Bond giver idag en Yield på 1,66 eller en p/e på ca. 60....... Aktiemarkedet som helhed er steget siden 2009 og ligger realt under niveauet fra slut halvfemserne (MS World index) ... Prissætningen ligger vel i niveauet omkring det historiske snit på 15-16 ....
I det nuværende miljø har jeg ikke svært ved at finde aktier med en p/e på ca. 10 .... Plus minus lidt... Faktisk er jeg lidt overrasket over din angivelse af p/e 33 ... Hvilket aktiemarked referer du til her????
Nå men istedet for at snakke om at aktiemarkedet er overvurderet ... Skulle man måske istedet fokusere på et overvurderet obligationsmarked ... Og ja ... Når og hvis renteniveauet skifter gear opad, så får det indflydelse på prissætningen på aktiemarkedet... (Vel specielt finansielle aktører som ligger inde med de aktiver).... Modsat kan man vel argumentere at triggeren for et stigende renteniveau kan være stigende global vækst... Altså hvis det går som det plejer... Og det plejer jo at være godt for aktiemarkedet...
For den tekniske ... Som kan lide langsigtede trende ... Ja så er et kig på kurven for T-Bond interessant .... Fra start firserne ligner kurven en Lang trappeformation ned til bankboksen med alle kontanterne.... Mange gange de seneste 15 år har spåkoner forsøgt at argumentere for stigende renter.... Det har været dyrt hvis man har Walked the talk...
Jeg har ingen anelse om hvor aktiemarkedet er om 3 måneder eller 2 år.... Men jeg er helt overbevist om at aktiemarkedet hverken er dyrt prissat historisk og Iøvrigt er absolut attraktivt prissat sat overfor alternativerne.... For alternativerne er da skrækkeligt uattraktive ....
Jeg ønsker alle dem som mener de kan forudsige aktiemarkedet, makroøkonomien, obligationskurser, fragtrater, olie- og guldpriser held og lykke ... Jeg tror de får brug for det...
Bryan derimod ham ser vi ikke skrive herinde om nogle år... Han behøves det nemlig ikke .... Han finder let en kvalitetsaktie til p/e 10 og afleverer den gerne nogle år senere til en spåkone der gladeligt betaler p/e 20....
Fortsat vidunderlig aften
Wbi
-
Hej Wbi
Jeg refererer ikke til noget aktiemarked, når jeg taler om P/E 33, tallet var blot taget med for eksemplets skyld. Historisk P/E kan man da dårligt være uenig i, da det blot er at slå det op. Jeg siger jo netop, at der pt. ikke er noget der tyder på, at aktier er en dårlig placering.
Det eneste spørgsmål jeg stillede var, hvad der sker når renten stiger. Du er selv inde på, at der sandsynligvis vil ske en flugt fra Obligationer, og så kunne man nærliggende stille sig selv spørgsmålet, til hvad ?. Hvor skal man så placere sine penge, hvis ikke i Obligationer ?. Her har du belyst, at aktier har en P/E der har en væsentligt lavere P/E end Obligationer, så hvorfor ikke bare skifte nu, inden alle de andre får samme ide ? (en trigger).
Jeg vender her lige tilbage til obligationerne. Ser vi på USA, som er verdens største økonomi, så har de et massivt gældsproblem. Deres debt to GDP ligger på over 100%, og hvis jeg ikke husker meget forkert, så har 90% tidligere været en kritisk grænse, her har vi verdens største økonomi, som ligger over 100% !!!, og det værste er, at der er ingen der løfter et øjenbryn. Ingen aviser skriver om dette lille amerikanske problem, der er simpelthen skyklapper og Stivie Wonder solbliller på.
Når renten stiger, så bliver den gæld ikke nemmere at servicere, og kan vi tænke tilbage på, hvorledes aktiemarkedet reagerede, da vi her i Europa havde nogle sydeuropæiske lande, der havde nogle gældsproblemer, eller rettere stadigt har det, men det har vi lige glemt, for indeks stiger jo, så det går jo sådan set meget godt. Her kan man så lige have i baghovedet, at EU under et, er mindst lige så store som USAJeg tror sådan set, at jeg har belyst min holdning, og hvad der kan ske, men som sagt, så stiger renten nok ikke de næste par år, så ingen ko på isen.
Jeg forudser alt og intet, men mit gæt er lige så godt som alle andres.Som et ps, så har jeg lige gennemlæst indlægget, og kan godt se, at der en meget lille sarkastisk undertone, men det er ikke rettet mod dig Wbi - just for the record.
Mvh
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind