Vestas ude af respiratoren!
-
Der er netop kommet lidt positive tyske signaler idag med godt nyt for tyske offshore projekter, der har været på hold pga. problemer med nettilslutningen.
"The agreement to lower a cap on damages grid companies must pay for delays in connecting offshore turbines will help network operators raise funds needed to build the links, said Sophia von Waldow, analyst at Bloomberg New Energy Finance. It's part of an energy bill that would compensate developers for the delays, with utilities able to pass on costs exceeding the caps to consumers through higher power bills."
Med 25 GW tyske offshoremøller i pipelinen frem mod 2030, må Vestas hellere se at få flikket den 8 MW mølle sammen.
-
141 MW onshore projekter på vej i Irland:
"Renewable energy generation from onshore wind farms across Ireland will be significantly increased using a EUR 155 million loan to Bord Gáis from the European Investment Bank (EIB). The EIB support will contribute to the construction and operation of six onshore wind farms, in Counties Tipperary, Clare and Kilkenny, with a total generation capacity of 141 MW. The expansion programme, representing a total investment of EUR 311m is expected to be completed in 2013/2014."
Bord Gáis har tidligere købt lidt af hvert (GE, ENERCON, Vestas osv), så det bliver interessant at se, hvem der løber med ordrene denne gang.
Bord Gáis Energy: 404 Page not found
404 Page Not Found. We have recently made some changes to the website, so the page you are looking for may have moved or no longer exists.
Bord Gáis Energy (www.bordgaisenergy.ie)
Iøvrigt en god mulighed for at følge lidt med i kommende projekter med funding fra EIB:
http://www.eib.org/projects/pipeline/index.htm?start=2007&end=2012&status=®ion=&country=§or=energy -
Kære cykling... Det er beundringsværdigt at du gider bruge så meget tid på at forsvare en ledelse som, som helt åbenlyst spiller virksomhedens værdier bort... Dine værdier .... Når du så som ejer spørger ind til hvad der egentlig foregår... Ja så får du standard svaret ... Ja faktisk den mest anvendte sætning på Web cast ( som Iøvrigt ingen i hele verden end gider møde op til mere.... Tankevækkende ... Ik')
.... Det kommenterer vi ikke på......
Jeg har et spørgsmål til dig cykling.... Lad os nu antage at du ejede hele Vestas .... Hele Vestas var dit cykling.... Efter det vi har oplevet de seneste år af kaos og nedbrydning af værdier.... Hvordan ville du så reagere når du går til ditlev, og spørger ham.... Sig mig hvad foregår der egentlig i forretningen nu om dage????? Ditlevs kommentar er standarden.... " det kommenterer vi ikke på" .... Forundret går du til bestyrelsesformanden og resten af bestyrelsen og forundret endnu engang... Samme svar... Ingenting af det du egentlig gerne vil vide noget om... Det kommenterer hverken daglig ledelse eller bestyrelse på....
Jeg kan fortælle dig at hvis jeg ejede virksomheden fuldt ud (eller delvis som jeg idag gør) så accepterer jeg ikke sådanne svar.... Hvis det var mig der ejede virksomheden og bestemte... Så ville mit svar til ditlev være .... Du har lige nøjagtig en halv time til at få ryddet skrivebordet... Og sluttelig ville jeg spørge ham ... Om han syntes at han havde fortjent fratrædelsesgodtgørelse , gyldent håndtryk m.v. ??????
Dette leder så til næste spørgsmål ... Cykling .... Synes du at ditlev engel har fortjent en god sæk med en hel masse millioner såfremt ditlev skulle fratræde virksomheden idag og gøre status????
Har Henrik nørremark fortjent millioner???? Peter Wenzel Kruse .....??? .... Anders Søe (tidl. Offshore direktør) Finn strøm Madsen ????? Bent Erik Carlsen ???????
Peter Straarup .... ???? AIG... Fanny Mae ????? Xxxxxx?????? Og alle de andre celebrity direktører med super ego ....nationalt som globalt... Som mener sig berettiget til dusinvis af millioner op til hundredevis af millioner i optionsaflønning .... Hvert år ... Og ja nogen sågar i dollar.... Ja de samme direktører som tilligemed mener sig berettiget til et super gyldent håndtryk når virksomhedens værdier er spillet op....
Nej cykling ... Idag eksisterer ingen moral .... Langsigtet værdiskabelse... Er sgu for kedeligt... De rige vil ikke betale deres skat til samfundet... Se bare USA og debatten der.... Skattearbitrage og skatteshopping.... Virksomheder transfer pricer og mener egentlig de skal have muligheden for selv at vælge hvor og hvor meget de skal betale.... Det bliver specielt komisk når de argumenterer med at det er økonomisk rationelt ... I relation til BNP, arbejdsskabelse, gældsætning m.v.
Nå cykling ... Alt det her munder ud i to ting... Først dit initiativ med opfordre Vestas til en positiv dialog om hvor virksomheden står... Det er beundringsværdigt.... Det er dog dømt til at mislykkedes.... Vestas har haft masser af chancer for dialog..... De er ikke interesseret og Iøvrigt har de allerede gennemført den dialog som du gerne vil ha''....
Hvordan det tænker du?????
Jo den information du ønsker er allerede blevet givet til markedets vigtigste aktører og største aktionærer... Allerede for 2 år siden og efterfølgende....det er jo derfor du har set et vedholdende stort bet mod ditlevs fatamorganaer.....
Tror du mig ikke?????
Okay så se om du kan finde TV2 finans kl . 16.00 af den 18.8.2010... Der vil du se ditlev blive interviewet lige efter webcast hvor han har annonceret den første af den lange række af nedjusteringer... Under interviewet kommer en velklædt herre hen og stiller sig ved siden af ditlev og nikker mod en dør længere ned ..... Ditlev afslutter skyndsomt interviewet med TV2 finans... Og undskylder at han altså har en vigtig samtale med selskabets største aktionær .... Ja rigtigt blackrock.....
Jeg undrer mig .... Der har lige været Web cast og alle har fået den information som markedet skal ha' .... Hvad er så vigtigt for blackrock at holde møde med ditlev om lige efter Web cast????
Igen... Hvis det var mig der ejede Vestas helt eller bare havde store økonomiske interesser i virksomheden ... Ja så ville jeg ikke acceptere ... "Det kommenterer vi ikke på"..... Jeg er helt på det rene med at det er ulovligt.... Men hvad fanden .... Moral er ikke i høj kurs i disse tider ... Og Iøvrigt skal ditlev vel egentlig ikke sige så meget..... Blackrock ønsker vel bare snik snak og lufter en del løse hypoteser omkring situationen i Kina, v112 , offshore , Nordamerika, serviceforretningen, R&D ...... Det forventes vel egentlig også bare at ditlev nikker de rigtige steder....
Resten af historien kender vi jo... Når dagens gevinster gøres op så kaster ditlev pengene op i luften.... Alle dem som hænger tilbage i loftet er de trofaste aktionærers.... Dem som falder mod gulvet samler blackrock.... Ja jeg kan næsten fornemme din målløse tilstand.... Men igen som jeg tidligere har fortalt dig.... Du må drage mod lystbådehavnen på Manhatten .... Når du så kigger ned på yachtsene og ser hedgefund managerne skåle venskabeligt og smågrinende.... Ja så er det du skal stille dig selv det reflektoriske spørgsmål......
So Where are the customers yachts????????
Fortsat vidunderlig dag ... Min ven cykling
Wbi
-
Kære Wib
Vedr.Mit indtryk af Ditlev Engel
Når en virksomhed som i tilfældet med Vestas, kommer i alvorlige problemer.
Så sker der oftest det at CEO fralægger sig ansvaret og enten går eller bliver gået.
Her Bliver CEO og vedkender sig sin del af ansvaret og mener endvidere at han så længe at bestyrelses bakker op om ham. Har et job og gøre.
Der er blevet begået væsentlige fejl i Vestas.Og i de sidste 12 måneder er der mange der har måtte tage konsekvensen af det. Både i bestyrelses og ledelsen.
Så mit svar er. At hvis jeg ejede Vestas så ville jeg give Ditlev Engel løn forhøjelse.
Jeg sætter stor pris på folk der vedkender sig deres medansvar og som har selvtillid og evner nok til og blive og rette op igen.
Jeg tvivler hverken på Ditlev de nye folk eller Vestas.
-
wbi
Jeg undskylder, at jeg først nu læser dit indlæg omkring Vestas og især Ditlev Engel! Det er første gang jeg her på PI har set en så konkret vurdeing af Vestas og DE. Glædeligt, at der også på PI findes realitet.
Dit indlæg imponerer mig, og det burde få flere på PI til at gå i tænkeboks
Mvh.
Vagn
-
Hej Trold,
Det er rart at se en som dig, der er meget realistisk omkring situationen. Jeg har ligeledes svært ved at se det ultra positive i at man får mindre kredit, sandsynligvis dyrere - og det skyldes man har misligeholdt en aftale. Banken giver måske mig en stor kassekredit, men det betyder jo ikke jeg nogensinde bruger den, men muligheden er der pga kreditværdigheden. Ligeledes gælder det for Vestas.
Det positive ligger i at Emission ikke kommer med det samme, og det maner nogle spekulationer i jorden, således der bliver ro omkring den del - samt naturligvis som mange nævner, både leverandører og kunder får lidt øget tillid til, at der er præsenteret noget realitisk.
Vi skal være optimister, men at blive ved med at sige up-we-go i årevis holder ikke... det positive ved det er, at man nok får ret på et tidspunkt. Man skal passe på med at gøre alle nyheder omkring Vestas til noget positivt og tro at der er en hetz mod Vestas fra alle sider - man har selv gjort sig til offer med dårlig performance. Mange formuer er tabt på blind tro og tillid.
Det være sagt, så skal jeg da have en lille del af kagen nu, inden December ordrerne begynder at rulle ind og Hr/Fr DK køber på de få nyheder.
-
Hvorfor undgår alle Ditlev Engel (DE) kritikere, at svare på følgende spørgsmål, med underliggende spørgsmål?:
Hvad er årsagen til at DE stadig er ansat?
-Er det fordi den nye bestyrelse er inkompetente, og ikke kan se alle de fejl som DE har begået?
-Er det fordi DE har skjult, at det er ham der er ansvarlig for Vestas krise, og har tørret ansvaret af på alle de direktører, der er blevet gået, uden af en eneste af dem protesterer over det?
-Hvis DE virkelig er skyld i alle de ugerninger, hvorfor er det så, at det samlet analytikerkorps krævede bestyrelses afgang, men ikke én krævede DEs afgang?
Kunne det være, at det er jer der tager fejl? Der er mange kloge debattører, men forhold jer til, at I gætter som os andre. I VED intet. Forhold jer til det I vèd.
Vi debatterer om personer fra den absolutte erhvervs top i Skandinavien, og I stiller spørgsmål ved deres evne til at vurderer DE?
Hvis I ikke har tillid til Vestas bestyrelse, så kan I ikke have tillid til danske aktier, overhovedet. Kvaliteten af erhvervsfolk fås ikke bedre i DK.
Er jeg den eneste der følger en logisk tankerække? Jeg tænker:
DE er der af en årsag.
BN og bestyrelsen er bestemt ikke dumme.
I alle andre virksomheder står CEO på mål for hele selskabet, så hvorfor er DE der endnu?
Kunne det være, fordi CFO stod til ansvar for sit eget område, direkte til bestyrelsen?
Kunne det være, at det samme gjorde sig gældende for produktionen?
Kunne det være, at de fejl DE har begået i hele denne sag, er analyseret, vejet og fundet af mindre betydning? Og at DE tilmed har lært af dem?
Kunne det være, at når bestyrelsen skal veje for og imod, så kommer de til samme resultat som jeg, at DE er den bedste mand på pinden?Er der en eneste af kritikerne, der er i tvivl om, at hvis der var en derude, der var bedre end DE på pinden, så havde BN fyret DE og ansat denne?
I så fald, burde I sælge alle jeres danske aktier.
Jeg begriber ganske enkelt ikke, at man kan være Vestas aktionær og dyb modstander af bestyrelsens beslutning om at beholde DE. Det burde få deres FA til at blinke rødt.
Nok for denne gang.
Hjulmand -
Hej Troldmand,
jeg har et par spørgsmål:
At have en kredit stående til rådighed koster vel penge: Kunne reduceringen skyldes at Vestas faktisk ikke mener de vil få brug for den, nu volume går ned til 5 MW, chile projekt er solgt og der skal outsources tidligere kerneområder(jeg er enig i at ekstraordinære nedskrivninger vil blive store)?Gamesa havde en net debt på €938 m efter Q2 og har netop idag fået tildelt et lån på yderligere €260 m fra EIB. Det tyder ikke på at det er umuligt at få yderligere kredit i branchen?
I et svar længere nede skriver du, at Siemens har en 6 MW i 2014 og en 10 MW i 2018, mens Vestas har en 8 MW i 2016. Man kan vel lige så godt argumentere for at Siemens er en halv generation bagud? Er dine betragtninger ikke for funderet i nutiden? - Vestas/MHI kan vel komme med en 14 MW i 2020.
-
Hjulmand
kender du BN´s holdning til DE, bortset fra det som han er nødt til at udtale?
Du taler som om du var oraklet fra Delphi. Du ved intet som helst omkring BN og De, og det kan jeg sige med overbevisning. At De er der endnu er kun af hensyn til ikke at skabe uro i forhandlinger med Mitsubishi.
I den nuværende turnaround er han kørt ud på et sidespor, og det kan jeg sige med overbevisning.
Som jeg hidtil har gættet på, så gælder det 8 MW møllen og Mitsubishis engagement i Japan til erstatning af atomkraft, bare man ikke sælger ud af arvesølvet.
-
Kære Vagn,
Husk nu på det med de personlige argumenter, nu gik det lige så godt.
Mine spørgsmål er bestemt ikke kun rettet mod dig. De er rettet mod alle DE kritikere.
Næe, jeg kender ikke BNs holdning til DE, men det gør du heller ikke.
Hvis oraklet fra Delphis eneste evne er at kunne se tingene lidt i perspektiv, så er jeg et orakel.
Jeg kan med overbevisning, give dig ret i at jeg ved præcis det samme som dig og alle andre debattører, nemlig præcis det Vestas ledelse ønsker vi skal vide, intet andet.At BN beholder DE, grundet MHI, er direkte useriøst vrøvl trukket op af tryllehatten. Du og flere andre har høvlet løs på DE, længe før MHI var i tankerne, endsige omtalt i offentligheden. Helt ærligt, hvor mange gange har I ikke skrevet, at det ville give ro om Vestas, hvis DE blev fyret?
Nu bliver jeg altså forvirret, skal han fyres, eller hvad????Nå, men det jeg forholder mig til det jeg ved. Og derudover, så kommer jeg med et bud, på et svar som er langt mere sandsynligt end, at det skulle være på grund af ro.
Hverken BN eller nogen anden bestyrelse på det niveau, ville lade en så stor synder gå rundt og "lege" CEO. Alt du har den holdning til BNs kompetencer, er faktisk en mistillidserklæring til ham. Det er bekymrende.Som jeg skrev til dig på FVS, så er CEO ikke et sidespor. At DE erkender, at kan ikke er ekspert i krisestyring, anser jeg som en styrke og ikke en svaghed. Det er derimod BNs styrke, og vidner igen om kompetence, kvalitet, styrke og habilitet i hele Vestas ledelse.
Men jeg forholder mig til, at ingen andre, endnu har svaret på spørgsmålet.
Så eneste bud endnu er ro, grundet MHI.
Hjulmand
-
Test af shorts
Husker I denne:
http://www.business.dk/investor/vestas-i-vejret-paa-short-covering-rygter
Syndikatet har testet raketten en gang før for at se virkningen Derfor vil vi nok se en kæmpe reaktion opad når vi får noget GUF på bordet. Miffen tror snart det er tid til GUF.
MIF
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind