Vestas ude af respiratoren!
-
wbi
Jeg undskylder, at jeg først nu læser dit indlæg omkring Vestas og især Ditlev Engel! Det er første gang jeg her på PI har set en så konkret vurdeing af Vestas og DE. Glædeligt, at der også på PI findes realitet.
Dit indlæg imponerer mig, og det burde få flere på PI til at gå i tænkeboks
Mvh.
Vagn
-
Hej Trold,
Det er rart at se en som dig, der er meget realistisk omkring situationen. Jeg har ligeledes svært ved at se det ultra positive i at man får mindre kredit, sandsynligvis dyrere - og det skyldes man har misligeholdt en aftale. Banken giver måske mig en stor kassekredit, men det betyder jo ikke jeg nogensinde bruger den, men muligheden er der pga kreditværdigheden. Ligeledes gælder det for Vestas.
Det positive ligger i at Emission ikke kommer med det samme, og det maner nogle spekulationer i jorden, således der bliver ro omkring den del - samt naturligvis som mange nævner, både leverandører og kunder får lidt øget tillid til, at der er præsenteret noget realitisk.
Vi skal være optimister, men at blive ved med at sige up-we-go i årevis holder ikke... det positive ved det er, at man nok får ret på et tidspunkt. Man skal passe på med at gøre alle nyheder omkring Vestas til noget positivt og tro at der er en hetz mod Vestas fra alle sider - man har selv gjort sig til offer med dårlig performance. Mange formuer er tabt på blind tro og tillid.
Det være sagt, så skal jeg da have en lille del af kagen nu, inden December ordrerne begynder at rulle ind og Hr/Fr DK køber på de få nyheder.
-
Hvorfor undgår alle Ditlev Engel (DE) kritikere, at svare på følgende spørgsmål, med underliggende spørgsmål?:
Hvad er årsagen til at DE stadig er ansat?
-Er det fordi den nye bestyrelse er inkompetente, og ikke kan se alle de fejl som DE har begået?
-Er det fordi DE har skjult, at det er ham der er ansvarlig for Vestas krise, og har tørret ansvaret af på alle de direktører, der er blevet gået, uden af en eneste af dem protesterer over det?
-Hvis DE virkelig er skyld i alle de ugerninger, hvorfor er det så, at det samlet analytikerkorps krævede bestyrelses afgang, men ikke én krævede DEs afgang?
Kunne det være, at det er jer der tager fejl? Der er mange kloge debattører, men forhold jer til, at I gætter som os andre. I VED intet. Forhold jer til det I vèd.
Vi debatterer om personer fra den absolutte erhvervs top i Skandinavien, og I stiller spørgsmål ved deres evne til at vurderer DE?
Hvis I ikke har tillid til Vestas bestyrelse, så kan I ikke have tillid til danske aktier, overhovedet. Kvaliteten af erhvervsfolk fås ikke bedre i DK.
Er jeg den eneste der følger en logisk tankerække? Jeg tænker:
DE er der af en årsag.
BN og bestyrelsen er bestemt ikke dumme.
I alle andre virksomheder står CEO på mål for hele selskabet, så hvorfor er DE der endnu?
Kunne det være, fordi CFO stod til ansvar for sit eget område, direkte til bestyrelsen?
Kunne det være, at det samme gjorde sig gældende for produktionen?
Kunne det være, at de fejl DE har begået i hele denne sag, er analyseret, vejet og fundet af mindre betydning? Og at DE tilmed har lært af dem?
Kunne det være, at når bestyrelsen skal veje for og imod, så kommer de til samme resultat som jeg, at DE er den bedste mand på pinden?Er der en eneste af kritikerne, der er i tvivl om, at hvis der var en derude, der var bedre end DE på pinden, så havde BN fyret DE og ansat denne?
I så fald, burde I sælge alle jeres danske aktier.
Jeg begriber ganske enkelt ikke, at man kan være Vestas aktionær og dyb modstander af bestyrelsens beslutning om at beholde DE. Det burde få deres FA til at blinke rødt.
Nok for denne gang.
Hjulmand -
Hej Troldmand,
jeg har et par spørgsmål:
At have en kredit stående til rådighed koster vel penge: Kunne reduceringen skyldes at Vestas faktisk ikke mener de vil få brug for den, nu volume går ned til 5 MW, chile projekt er solgt og der skal outsources tidligere kerneområder(jeg er enig i at ekstraordinære nedskrivninger vil blive store)?Gamesa havde en net debt på €938 m efter Q2 og har netop idag fået tildelt et lån på yderligere €260 m fra EIB. Det tyder ikke på at det er umuligt at få yderligere kredit i branchen?
I et svar længere nede skriver du, at Siemens har en 6 MW i 2014 og en 10 MW i 2018, mens Vestas har en 8 MW i 2016. Man kan vel lige så godt argumentere for at Siemens er en halv generation bagud? Er dine betragtninger ikke for funderet i nutiden? - Vestas/MHI kan vel komme med en 14 MW i 2020.
-
Hjulmand
kender du BN´s holdning til DE, bortset fra det som han er nødt til at udtale?
Du taler som om du var oraklet fra Delphi. Du ved intet som helst omkring BN og De, og det kan jeg sige med overbevisning. At De er der endnu er kun af hensyn til ikke at skabe uro i forhandlinger med Mitsubishi.
I den nuværende turnaround er han kørt ud på et sidespor, og det kan jeg sige med overbevisning.
Som jeg hidtil har gættet på, så gælder det 8 MW møllen og Mitsubishis engagement i Japan til erstatning af atomkraft, bare man ikke sælger ud af arvesølvet.
-
Kære Vagn,
Husk nu på det med de personlige argumenter, nu gik det lige så godt.
Mine spørgsmål er bestemt ikke kun rettet mod dig. De er rettet mod alle DE kritikere.
Næe, jeg kender ikke BNs holdning til DE, men det gør du heller ikke.
Hvis oraklet fra Delphis eneste evne er at kunne se tingene lidt i perspektiv, så er jeg et orakel.
Jeg kan med overbevisning, give dig ret i at jeg ved præcis det samme som dig og alle andre debattører, nemlig præcis det Vestas ledelse ønsker vi skal vide, intet andet.At BN beholder DE, grundet MHI, er direkte useriøst vrøvl trukket op af tryllehatten. Du og flere andre har høvlet løs på DE, længe før MHI var i tankerne, endsige omtalt i offentligheden. Helt ærligt, hvor mange gange har I ikke skrevet, at det ville give ro om Vestas, hvis DE blev fyret?
Nu bliver jeg altså forvirret, skal han fyres, eller hvad????Nå, men det jeg forholder mig til det jeg ved. Og derudover, så kommer jeg med et bud, på et svar som er langt mere sandsynligt end, at det skulle være på grund af ro.
Hverken BN eller nogen anden bestyrelse på det niveau, ville lade en så stor synder gå rundt og "lege" CEO. Alt du har den holdning til BNs kompetencer, er faktisk en mistillidserklæring til ham. Det er bekymrende.Som jeg skrev til dig på FVS, så er CEO ikke et sidespor. At DE erkender, at kan ikke er ekspert i krisestyring, anser jeg som en styrke og ikke en svaghed. Det er derimod BNs styrke, og vidner igen om kompetence, kvalitet, styrke og habilitet i hele Vestas ledelse.
Men jeg forholder mig til, at ingen andre, endnu har svaret på spørgsmålet.
Så eneste bud endnu er ro, grundet MHI.
Hjulmand
-
Test af shorts
Husker I denne:
http://www.business.dk/investor/vestas-i-vejret-paa-short-covering-rygter
Syndikatet har testet raketten en gang før for at se virkningen Derfor vil vi nok se en kæmpe reaktion opad når vi får noget GUF på bordet. Miffen tror snart det er tid til GUF.
MIF
-
Hjulmand
Hvad i alverden kender du til min kontakt til BN?
Intet.Hjulmand jeg er afskåret fra at kommentere BN og De med dig, men jeg kan sige så meget, at du aner intet som helst i det spil der rører sig i Vestas turnaround, og vi andre kan kun gisne om hvad der forhandles om med Mitsubishi, at det er 8MW møllen det drejer sig om er mere end logisk, og aktionærerne er afskåret for indflydelse. Det var i en sådan situation at FVS kunne spille en rolle, såfremt aktionærerne kendte deres besøgelsestid, men det lader det til de ikke gør godt hjulpet af bl. a. dig.
Det er den slags situationer, som jeg har prøvet at gøre aktionærer begribeligt, og ikke småkævl om vedtægter medlemstal og aktiemasse, hvilken jo kun kan opgøres når der indsendes antal registrerede aktier.
Men det var glædeligt at konstatere et fornuftigt indlæg her på PI.
Mvh.
Vagn
-
Hej i 2 kamphaner! I kan intet stille op som småaktionærer, glem det nu. Vi kan bare håbe de er dygtige i Vestas og de får lavet en eller anden form for turnaround. Var jeg chef så stillede jeg krav til alle og det var realistiske og gode krav. Er selv i erhvervslivet og ser meget skidt der ikke fungerer. Hvorfor? Fordi ansvaret ikke er placeret præcist så dem der har med det at gøre kender deres ansvar. Det er naturligvis kun en del af det. Dygtighed og kompetencer er også en stor del af det. Har de det? Tja måske, måske ikke.
Det blæser i vinden men lad dem for pokker få arbejdsro til at løse udfordringerne!
MIF
-
Vagn, dine indlæg giver mig tilbagevendende kvalme. Du er en bitter bitter gammel mand, som er så fortørnet over at du købte 8.000 stk Vestas til kurs 220 for hele din pension. 1.7 mio kr. reduceret til 200.000 kr. i dag. Det er surt og bittert, men bestemt ikke Ditlev Engels skyld - det er din egen.
Du har endda haft det privilegie at være i P1-studiet sammen med Ditlev Engel, og jeg er ked af at sige det, men det var pinligt. En sur gammel vrissen mand kontra en realistisk fornuftig CEO.Jeg tror at du har storhedsvanvid. Du har fablet op om at du kender til massive gearproblemer hos Vestas, at du prøver at efterlade indtryk af at du kender Bert Norberg. Du stifter en fatamorgana-forening i den naive tro, at du kan få adgang til oplysninger udenom børsen. Du er og bliver en sur og gammel mand.
Hjulmand kalder du et orakel, han er klasser over dig, og ganske fornuftig, modsat sig. Forsvind nu ud af PI, og hjem til vestasshareholders.dk. Du forstyrrer herinde.Martina
-
Martina - Jeg tror sgu der er chance for dit indlæg overtager rekorden for 'likes' Touche og tak!
Der er desværre folk derude, som er helt uden for pædagogisk rækkevidde.
-
Vagn
Du har en raffineret diskussionsform, den skal du have. Og jeg vil gerne kreditere dig for, ikke at skrive de sædvanlige eder og forbandelser. Jeg forstår bare ikke, hvorfor konstant bevæger dig ud i selvmodsigelser og udokumenteret påstande.
Du har ret, jeg kender intet til din kontakt til BN. Mit bedste bud er, at der ingen kontakt er mellem BN og dig. Men kunne det komme over din fantasi, at du rent faktisk ikke er den eneste der læser med?
Jeg respektere, hvis du ikke kan kommentere på BN og DE, men hvorfor er det så, at du alligevel kommentere på BN og DE, både her og alle andre steder? Du har aldrig lagt skjul på, at du ønsker DE ud af Vestas og hvorfor, men nu kan du lige pludselig ikke kommentere?
Du har tidligere i dag skrevet i et indlæg, at DE kun var CEO for at skabe ro omkring forhandlingerne med MHI. Det er at kommentere på DE og BN.
Du stiller BN i miskredit, ved at tvivle på hans evner til at vurderer DE. Det er at kommentere.
Du skriver, at DE er kørt ud på et sidespor. Det er at kommentere.
Og det er bare fra et eneste indlæg.Nu bliver jeg altså forvirret igen. Først skal DE fyres for at være et inkompetent fjols, men nej, han skal blive for at skabe ro, selv om du gentagende gange har skrevet, at det bringer ro, hvis han bliver fyret???
Nu kan du ikke kommentere på DE og BN, men alligevel bestiller du ikke andet, end at kommenterer på dem???Du skriver så, at jeg intet aner om Vestas turnaround. Jamen Vagn, det gør du da heller ikke. Forskellen er bare, at jeg ikke sætter mig op på en pilestat, men erkender at jeg intet ved, til forskel fra dig.
Ved at skrive, "vi andre kan kun gisne om hvad.....", så postulerer du, at jeg ved hvad der forhandles om, men at I andre ikke ved det. Se Vagn, bare fordi jeg ikke sætter mig op på pilestaten, så er det ikke inden for dine skriftlige evner, at sætte mig derop. Dertil er mit dansk for godt.
Jeg ved intet om de forhandlinger, og det er præcis den samme viden som du besidder.Derimod mener jeg, at have en ret god idé om, hvad der rører sig i Vestas turnaround, og at jeg rent faktisk kender min besøgstid.
FVS kan ikke komme til at spille en rolle, så længe der ikke er respekt om foreningen. Respekt er en gensidig gestus, blandt mennesker der kender sin besøgstid. Du skriver det jo selv, "såfremt aktionærerne kendte deres besøgstid". Du skriver uden respekt for, at vi Vestasaktionærer har andre holdninger end dine. Du udviser ingen respekt for andre, overhovedet. Hvordan kan du forvente, at få en rolle, når du ikke respekterer dine medlemmer?Når du er færdig med at lege Vestas-aktionær-interessefortaler, så vil andre forhåbentligt tage over, med mindre at der er gjort uoprettelig skade på idéen.
Det er muligt, at du har prøvet at gøre os noget begribeligt. Men Vagn, du skal intet lære mig. Du skal ikke gøre noget begribeligt, hverken for mig eller nogen andre. Det er du ganske enkelt ikke sproglig stærk nok til. Det er muligt du har viden, men resten af verden er ikke dumme, men det vigtiger er, at du ikke evner at formidle et budskab.
Og så har du stadig ikke forstået, at det du kalder småkævl, er simple spørgsmål som kan besvares ret simpelt. Ej heller har du forstået, at hvis det er vigtigt for medlemmerne at få svar, så skal de besvares uanset om du kan lide det eller ej. Det burde du da vide, som tidligere iværksætter.
Nu er dit indlæg pillet fra hinanden, skal vi så vende tilbage til mine spørgsmål, som er den seriøse del af debatten?
Jeg finder det patetisk, at det bedste svar på, hvorfor DE stadig er CEO er, at det er for at skabe ro om forhandlingerne med MHI.
Vagn, du har givet din mening til kende, ved at miskreditere BN og DE, i din ovenstående kommentar vedr. de herrer.
Er der andre bud? Jeg vil gerne læse nogle velovervejede bud, så vi kan bringe lys over kritikernes nådeløse jagt.Det kunne jo være at det er mig der tager fejl, og at DE rent faktisk er et inkompetent fjols. Overbevis mig, ved at svare på mine spørgsmål.
Hjulmand
-
Tak Martina for de vise ord. Jeg er også træt af at høre på vagn. Han er vist blevet ret aktiv her på PI fornylig. Før var der så dejligt roligt. Jeg læser kun herinde og næsten ikke på den anden kanal, fordi der et der næsten ikke andet en mudderkastning. Jeg håber Vagn får sin skrivetilladelse inddraget....eller allerhelst han forlader selv i ro og mag PI.
Mvh
Jack -
Til Vagn - meget personligt .
Hej Vagn - her er lige noget for for dig . Jeg har lige læst på Hollywood Express , at man påbegynder en filmatisering af " Gnavne gamle mænd 3 " - du er selvskreven til en hovedrolle der . Skulle det stik mod forventning glippe , kan du trøste din selvopblæste ego med , at man er i gang med at finde skuespillere til " dum - dummere 3 " - her kommer du ind på en klar førsteplads .
Har du egentlig spurgt dig selv - dine børn - dine børnebørn , om hvad de gerne vil huske dig for ? Hvis ikke - synes jeg du skal starte lige nu . Du har overskredet sidste salgsdag og begynder at lugte rigtig grimt . Her er et lille tip du kan bruge , når du ikke kan styre din altdominerende svinehund :træk din underlæbe ud i strakt arm - kør så skuffen om bag ved hovedet og gør os allesammen en kæmpe tjeneste ved at SYNKE det bedste du kan .
Ingen venlige hilsener herfra - gid din gamle sure selvopblæste narrerøv må klø og dine arme være for korte .Rizla.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind