Vestas ude af respiratoren!
-
Så er Vestas for en gang skyld ikke på bunden ,hverken atl eller største fald i indekset.
Som optimist tænker man endelig for det skal jo ende godt.
Alt i alt har vi brug for Vindenergi osv . Men hvad siger hardcore analyse folkene ? er det for tidligt at forvente kursen kravle opad.?
Hvad er den nuværende ordre beholdning og kan vi forvente positivt regnskab samlet for året 2012.
Polopolo
Vindoptimist -
Det må antages, at bankerne har studeret Vestas grundigere end alverdens analytikere. Så dagens positive budskab er, at bankerne tror på, at Vestas vil overleve længe nok til at afdrage lånene.
Den videre kursudvikling afhænger af, om Vestas begynder at tjene penge igen.
-
Det er rigtigt godt nyt. Det bør i hvert fald fjerne tvivl om Emission for en god periode, så der skabes en ny support på højere niveau. Så ville umiddelbart tro at vi nok ikke ser kurs 25 igen med det samme.
Kreditten er jo så mindre end før, så det er bagsiden. Mem hvis VWS føler det er bæredygtigt i den nye virkelighed er det godt nyt. Nu skal der så også leveres på det.
-
Jeg synes også at det lyder som rigtigt rigtigt godt nyt, og det undrer mig at den kun stiger til kurs 31.5, (dvs ca 6kr stigning) da
- Det burde fjerne frygten for en near-term-emission
- Det burde mindske frygten for at Vestas kommer galt afsted med sine banklån
- Shorterene burde flokkes ved udgangen
Mvh Casper, som er glad for at han supplerede op i kurs 24, men ærgerlig over at det kun var en 20% supplering.
-
Nu har jeg et bud på bankernes villighed til stille likviditet til rådighed.
De syntes simpelthen at det er synd for Vestas.Og da de hidtil ikke i bankerne har været i problemer med hensyn til kredit og likviditet.
Så tænker de nok ok så lad da gå for denne ene gangs skyld selv om grundlaget er lidt løst.
-
Prøv lige at tjek denne historie i Børsen. Her nævnes at Vestas får svært ved at tjene 8 mia kr. inden 2015 så de kan afdrage hele deres gæld. Ja, en analytiker har ligefrem brugt tid på at lave en gældfri-vestas-2015-analyse.
Er det nu pludselig ikke længere tilladt for en virksomhed at have gæld. Hvis Vestas skal indfri sin gæld på 8-10 mia kr. i 2015 så behøver de da vel ikke have afdraget alt gælden, da man må formode, at sagtens kan optage en vis mængde ny gæld.
Er det mig der misforstår ?????
http://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/36381/artikel.html#post-debate
Og så var det sjovt at følge Jacob pedersen fra Sydbanks kommentar til den gode nyhed i dag. Han sagde, at vestas nu betalte prisen for ikke at have efterlevet sine covernants på lånene i sommers ved, at de nu ikke kunne låne så meget.
De kommentarer kommer han ikke længere med senere på dagen efter, at CFO'en fra Vestas har begrundet det med, at Vestas jo nedskalerer produktionen og dermed selvfølgelig ikke har helt brug et så stort likvidt beredskab fremover......Alt for øjeblikket omkring Vestas tolkes åbenbart som udgangspunkt negativt.
Min egen første tanke var, at nu er der ikke længere risiko for en Emission de næste par år. Længere kan ingen spå ud i fremtiden alligevel.
-
.....og så vil jeg lige sige, at jeg over de næste 1,5 måned er forberedt på den ene negative vinklet historie efter den anden i Børsen og andre steder om, at Vestases ordretilgang skrumper voldsomt i år i forhold til sidste år. Det er helt i orden og sige, men når skriverierne kommer, så skal journalisterne og analytikerne samtidig huske hr og fru Jensen på, at Vestas jo netop nedskalerer sin produktion til 5000 mv i 2013/2014 og derfor må man formode, at de vi kunne tjene penge på en lavere ordretilgang fremadrettet. Vestas har tid til at lave denne tilpasning, fordi de har en stor ordrebeholdning pt.
Mit eget bud på Vestases ordretilgang i 2012 er omkring 5000 mv. Vestas skal selvfølgelig kunne demonstrere, at de kan øge deres ordretilgang fra de 5000 mv fremover, men først skal man kunne demonstrere at der kan tjenes penge på et lavere produktionsniveau......
-
Tak til flere!
Det er jo netop spørgsmålet om hvorvidt de kan tjene penge.
At et stort firma har en kredit der minder om værdien af udestående hos debitorer er vel ikke usædvanligt.
Det er vel også nu vi er landet(forhåbentlig på benene) efter drømmene om uendelig fremgang og triple 15.
Landet med et firma der faktisk har tilpasset sig, og som ikke sætter næsen op efter 15 mia 's ordre bøger.
Hvis det lykkes -hvis D.E.&Co holder skruen i vandet for firmaet i en kæmpe finanskrise -ja så er det sgu meget godt gjort. Og jeg tror jeg igen vil være positiv overfor stort set samme vækst strategi hvis/når verdensøkonomien vender igen.Så nu mangler vi iflg min opfattelse flg:
A :2 dårlige kvartaler skal overståes: Q3-Q4
B :Tæring -næring osv- skal fungere fra Q1 2013 Der skal sorte tal på bundlinjen fra nytår.
C : MHI og Vws sammen om verdens bedste Kæmpemølle.
Får vi opfyldt A,B,C
-Ja så behøver vi jubeloptimisterne for at beskrive kursudviklingen.
I modsat fald så har vws
brugt invetstorenes og bankernes tålmodighed op og andre må fortsætte mølleproduktion for ideen er god nok.Polopolo
-
Hvem siger Q4 bliver dårligt. Der kommer jo et betragteligt positivt cashflow i Q4 samt overskud.
Overskriften på telekonferencen ved Q3 var; Preparation for a profitable 2013 continues. Det ville man forhåbentlig ikke sige, hvis det ikke er det man mener er muligt allerede i 2013. Hvordan man så skal definere profitabelt vides ikke, men sikkert EBIT før eventuelle engangs-/ekstraordinære omkostninger til tilpasning af produktionen....
Jeg håber det lykkedes, at stabilisere Vestas, så det er muligt at være rentable på 5000 mv og så kan man jo altid sætte nye mål herefter ud fra den givne markedssituation mv.
Jeg ser frem til quidance for 2013 ved q4 præsentationen. Ikke så meget fordi jeg ser frem til at man præsenterer nogle fremragende forventninger, men mere at man siger, at nu får vi positivt cashflow, vi får et mindre overskud og vi vurderer at vi i løbet af 2013 vil vende/stabilisere udviklingen (tilpasset produktionen, foretaget de nødvendige fyringer, foretaget frasalg/udlicitering af fabrikker, indfaset omkostningsreduktioner vedr. gridstreamer), selvom året selvfølge er udfordrende da man jo nok ikke kommer til at tjene høje et-cifrede EBIT rater i 2013/2014, som jo er det udmeldte mål på lidt længere sigt (et par år).
Holder udmeldinger så rent faktisk stik ja så kommer tilliden også tilbage igen....Emissionsspøgelset håber jeg herved bliver manet godt og grundigt i jorden.....
Ptc forlængelse i USA, uventede store ordrer/rammeaftaler, MHI aftale o.l. er blot ekstra guf.
De gode nyheder i dag omkring de nye lån giver anledning til at fokusere mere på fremtiden end en umiddelbart nært forestående afgrund (=emission).
-
Selv om man ved Vestas melder at der ikke er nogen sammenhæng mellem bank aftalen og MHI.
Så er det min mening at det er en sandhed med modifikationer.
MHI har næppe været upåvirket af den usikkerheder der har været omkring vestas.
Og hvem laver et joint venture med et selskab hvis økonomiske situation er uafklaret.
Så nu hvor der er gennemsigtighed hvad det angår.Så er en MHI aftale formentlig noget tættere på.
-
Jeg tror det bliver svært at nå 5000 MW ordre indgang i 2012 og kunne godt tænke mig at se hvordan du kommer frem til det?
Hvis man tager 2010-11 som udgangspunkt kom der 868 MW i 2010 og 928 MW i 2011.
Usikkerheden om PTC vil påvirke dette i år for USA. Man skal nå næsten 2.500 MW i Q4 i så fald, hvor man pt har annonceret 360 MW pt. Og vi har så godt en måned igen. Jeg vil tro vi ender på 3900 - 4100 MW, og mener ikke sidste år kan bruges som sammenligning.
-
Ja det er helt utroligt hvad man kan få penge for. Hvis jeg havde en analytiker ansat der mente at alt gæld skulle være betalt tilbage når ens kredit udløber, så ville jeg fyre ham på stedet.
"Vestas skal tjene mange penge inden marts 2015. Jeg forholder mig tvivlende over for, om de kan tjene 1,1 mia. Euro ind organisk ud fra den nuværende forretningsmodel, udtaler analytiker Klaus Kehl, fra Nykredit Markets, til Dagbladet Børsen"
Utroligt at der kan være sådan en inkompetence på det danske arbejdesmarked.
TOPspiller.
-
mange kloge ord er blevet sagt her på stien, tak for det ... Jeg har købt lidt flere Vestas i dag til kurs 29,4 ... Tror 30 er den nye bund ... men lad os nu se ...
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind