Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

KLODEN SMELTER

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
54 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • C Offline
    C Offline
    cykling
    wrote on sidst redigeret af

Undskyld Vestas er 5 milliarder værd på børsen i dag-Det kan være lidt svært og følge med når man har været Vestas tosse i lang tid.Og har set vestas svinge mellem 140 milliarder og 4,5 milliard afhængig af markeds stemningen.

1 Reply Last reply
    1
    • doodhaD Offline
      doodhaD Offline
      doodha

Jeg ved ikke, om det er mig der har sovet i timen (det kan ikke udelukkes...) - men det er først nu, jeg opdager, at der de næste to uger er den årlige klima-konference Cop18:
      http://www.guardian.co.uk/environment/cop18-doha-climate-change-conference

Hermed kan vi vel forvente, at klimaspørgsmål kommer op på dagsordnen - i alt fald midlertidigt...

Og i øvrigt kunne det være en passende gestus fra USA's side at forlænge PTC i denne periode.
      Det passer fint med, at de næste to uger netop er blandt de få mulige tidspunkter, hvor PTC-forlængelsen kan ske: Valget er overstået; og kongressen er samlet ("days in session"), hvilket den kun er i tre uger mellem valget og nytår - og de to af disse tre uger er altså de næste to.

1 Reply Last reply
      0
      • C Offline
        C Offline
        cykling

Her beskrives det også hvad en Value Aktie er og det passer da meget godt på Veatas

http://www.risikospredning.dk/value-aktier

1 Reply Last reply
        0
        • doodhaD Offline
          doodhaD Offline
          doodha

Jeg nåede kun til første afsnit, inden jeg måtte kommentere: "Value aktier henvender sig til investorer der ønsker et stabilt afkast af sine investeringer kombineret med en begrænset risiko for kursfald, men samtidigt også med en begrænset chance for store kursstigninger."

Det sidste springer i øjnene: "...men samtidigt også med en begrænset chance for store kursstigninger."

Jamen så er det da bestemt ikke Vestas! Vestas har store chancer for enorme kursstigninger...!

1 Reply Last reply
          0
          • C Offline
            C Offline
            cykling

Doodha Lige der er der nok lidt de har misforstået.Vestas er ikke bare en Value Aktie.Men en Value Aktie med extra potentiale.Kik i øvrigt lige på chatten

1 Reply Last reply
            0
            • Martin_NYSEM Offline
              Martin_NYSEM Offline
              Martin_NYSE

Jeg er også uenig i at der i en Value Aktie ikke kan ligge store kursstigninger. Jeg vil foretrække den her definition:

Simple Page

favicon

(www.investopedia.com)

Når Vestas tjener lidt til en profit, og leverer CF også, og måske en dividende, bliver den interessant. Men det betyder jo ikke, man ikke kan trade lidt imens - Betfair har ikke megen sport i løbet af en hverdag, så kan Vestas trade jo tage den plads

Gas til side, så kan Vestas blive interessant igen. Jeg ville dog se en risiko for alt for overvurderede assets, som før eller senere skal skrives ned - ellers sælges unden 1.0, hvilket muligvis er ved at ske, men historien er spundet godt og ingen ser det, fordi Vestas er gode nok til at holde kort tæt til kroppen (i.e. Jeg mener ikke man kan vurdere VWS fra K/I synspunkt, det giver absolut ingen mening i min verden). At sælge assets og ændre depreciation giver kun kortvarig p/l effekt. Hvis man fungerer med 30-35% færre FTE, så er vi der vidst næsten - så kan vi overveje en P/E på 8 måske.

1 Reply Last reply
              0
              • D Offline
                D Offline
                deleted-user

Det er da godt nok lidt træls med alt det sletteri af indlæg på Vestas Shareholders http://www.vestasshareholders.dk/page1.php . Godt nok bar nogle af indlægene præg af personlighed, men der var altså også mange gode spørgsmål og tanker om Vestas i debatten. indlægene er dog fortsat tilgængelige på min computer.

1 Reply Last reply
                0
                • D Offline
                  D Offline
                  deleted-user

På mandag starter cop 18 om klimaforandring i Doha. Det kan give lidt nyt liv i de ellers passive politikere i forhold til støtten til at nedbringe co2 udledningen.

Disse forhandlinger er måske årsag til at mange politikere står lidt stanby i forhold til støtteordninger til blandt andet vindenergi. Amerikanske politikere har sansynligvis udsat beslutning om PTC netop for at afvente forhandlings mulighederne på cop 18. Britterne er også afventende med beslutninger om støtte.
                  Det bliver spændende at følge i den kommende uge.

http://www.businessgreen.com/bg/news/2226983/obama-under-pressure-to-show-doha-h...

favicon

(unfccc.int)

https://maps.google.dk/maps?q=doha&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x3e45c534ffdce87f:0x44d9...

http://www.gizmag.com/new-world-speed-sailing-record-6537kts-75mph-121kmh/25065/

1 Reply Last reply
                  1
                  • doodhaD Offline
                    doodhaD Offline
                    doodha

Ja Windstyrke. Det var også pointen i mit indlæg ovenfor: At PTC-forlængelsen oplagt kan komme i løbet af de kommende to uger:

1. Dels fordi det er to af de tre uger mellem valget d. 6. november og nytår, hvor kongressen i det hele taget er samlet i Washington. Altså at det rent praktisk er muligt at vedtage den.

2. Dels fordi det vil være en oplagt gestus fra USA's side at vedtage den mens Cop 18 står på.

Det er sandsynligt, at PTC-forlængelsen kommer inden nytår - og det er sandsynligt, at det kommer til at ske i løbet af de kommende par uger.

1 Reply Last reply
                    0
                    • C Offline
                      C Offline
                      cykling

Sådan ser en af dagens artikler ud på fyn.

302 Found

favicon

(www.fyens.dk)

1 Reply Last reply
                      0
                      • C Offline
                        C Offline
                        cykling

Jeg overvejer faktisk uanset kursen og beholde størstedelen af mine Vestas aktier.

Jeg forventer med udgangs punkt i vestas potentiale at de fra 2014 / 2015 genere et EBIT.

Der betyder at der udbetales mellem 10-20kr pr Aktie.

1 Reply Last reply
                        0
                        • D Offline
                          D Offline
                          deleted-user

Havde godt læst dit indlæg, men kunne ikke finde det i nattens skrive-/læsekaos.
                          Går der prestige i klima under topmødet vil US og mange andre lande sikkert promovere maximalt. Det er jo politik.

1 Reply Last reply
                          0
                          • C Offline
                            C Offline
                            cykling

Det er alvor-mere end nogen sinde.

Link Preview Image
                            Politiken | Nyheder, debat, kultur og podcast. Læs eller lyt

DET SOCIALE MEDIE SIDEN 1884 | Få overblik over dagens nyheder på politiken.dk eller lyt til nyheder, oplæste artikler og podcasts via vores apps.

favicon

Politiken (politiken.dk)

1 Reply Last reply
                            0
                            • E Offline
                              E Offline
                              Eggebrecht

hvor meget stiger Vestas de næste 14 dage?

1 Reply Last reply
                              0
                              • doodhaD Offline
                                doodhaD Offline
                                doodha

Man kan se US-kongressens kalender her:
                                http://www.house.gov/legislative/date/2012-11-27

Og altså "days in session":

• 13.-16. nov.
                                  1. nov. - 6. dec.
                                • 11.- 14. dec.

(Så det er 4 uger og ikke 3 som jeg skrev - beklager.)

Det er klart, at forlænges PTC inden nytår - så sker det i løbet af de næste 3 uger. Og hvorfor ikke høste lidt goodwill fra verdens andre nationer ved at gøre det, mens Cop 18 står på - hvis det nu alligevel ligger i kortene, at den skal forlænges.

Derfor gætter jeg på, at PTC-forlængelsen er lige på trapperne.

1 Reply Last reply
                                1
                                • Martin_NYSEM Offline
                                  Martin_NYSEM Offline
                                  Martin_NYSE

Hej Cykling, 10-20 kroner årligt udbytte - er det sarkastisk eller ment i alvor? Det ville nogenlunde betyde at (lidt nem mat med 5% Yield, 10 p/e, 30% div v eps) kursen skal op mellem 300-600 i løbet af ca 1.5 år. For ikke at nævne, du forventer VWS tjener mellem 7 til 14 mia DKK (samme assumptions) ?

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • C Offline
                                    C Offline
                                    cykling

Det er ramme alvor fra min side.

Jeg mener langt hen af vejen.At hvis jeg ikke får ret så kan det med udgangspunkt i den problemstilling som rapporterne til COP18 klart og tydeligt påpeger nærmest være ligegyldigt.

Men jeg er så naiv at jeg tror at vækst og klima godt kan gå hånd i hånd.Og der af forventer jeg at mit scenarie er realistisk.

Vi er ikke i en situation hvor vi kan tillade os og sætte advarslerne overhørig.Der skal handles NU.

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • C Offline
                                      C Offline
                                      cykling

Jeg har det sådan at hvis jeg skal opgive troen på at Vestas har en fremtid.

Så skal jeg også opgive troen på at vi har en fremtid.

Og det nægter jeg ind til det modsatte er bevist.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • Martin_NYSEM Offline
                                        Martin_NYSEM Offline
                                        Martin_NYSE

Ja det er jeg så absolut ikke uenig i. Nu tror jeg risici bliver blæst op, for at modvirke den anden politiske fløj, specielt i USA. Men det ændrer ikke på faktum at vi skal skabe en bæredygtig fremtid. Vækst og klima kan sagtens gå hånd i hånd, når tiden er moden til det. Det som investerede som de første, får ikke pengene hjem - om det er VWS, eller FSLR etc. Der har været incentives i mange år og man har ikke helt nået et niveau hvor man kan klare sig uden, så de vil fortsætte. PTC bliver forlænger inden nytår, da der trods alt stadig er support blandt dem. og flere rep.

Jeg håber du får ret omkring Vestas. Jeg vil ikke satse mange penge på det, men en skilling går nok. Man skal dog også huske at der kommer mere og mere konkurrence til. Det vil ikke blive lettere og prisen på en MW er faldet drastisk og vil nok forblive under pres.

Jeg vil lægge nøje mærke til VWS ordre intake in 2012/13, det bliver alfa-omega for at kunne overleve på sigt.

1 Reply Last reply
                                        1
                                        • Martin_NYSEM Offline
                                          Martin_NYSEM Offline
                                          Martin_NYSE

Præcis, de penge skal også findes. Hvilket pr ville blive ved firesale.

Hvis man ser på hvad Vestas har gang i, så har de netop solgt deres 90MW i Chile projekt til $165m... Det er under 2m per MW, hvilket umiddelbart virker som en dårlig forretning, og sikkert også under bookvalue. Man har nok taget dette step for at rejse kapital - hvis man fortsætter med at sælge assets på discount, så vil det gøre ondt på et tidspunkt. Men det er pt den eneste måde at betale af på gæld.

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger