Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

KLODEN SMELTER

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
54 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • D Offline
    D Offline
    deleted-user
    wrote on sidst redigeret af

Det er da godt nok lidt træls med alt det sletteri af indlæg på Vestas Shareholders http://www.vestasshareholders.dk/page1.php . Godt nok bar nogle af indlægene præg af personlighed, men der var altså også mange gode spørgsmål og tanker om Vestas i debatten. indlægene er dog fortsat tilgængelige på min computer.

1 Reply Last reply
    0
    • D Offline
      D Offline
      deleted-user

På mandag starter cop 18 om klimaforandring i Doha. Det kan give lidt nyt liv i de ellers passive politikere i forhold til støtten til at nedbringe co2 udledningen.

Disse forhandlinger er måske årsag til at mange politikere står lidt stanby i forhold til støtteordninger til blandt andet vindenergi. Amerikanske politikere har sansynligvis udsat beslutning om PTC netop for at afvente forhandlings mulighederne på cop 18. Britterne er også afventende med beslutninger om støtte.
      Det bliver spændende at følge i den kommende uge.

http://www.businessgreen.com/bg/news/2226983/obama-under-pressure-to-show-doha-h...

favicon

(unfccc.int)

https://maps.google.dk/maps?q=doha&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x3e45c534ffdce87f:0x44d9...

http://www.gizmag.com/new-world-speed-sailing-record-6537kts-75mph-121kmh/25065/

1 Reply Last reply
      1
      • doodhaD Offline
        doodhaD Offline
        doodha

Ja Windstyrke. Det var også pointen i mit indlæg ovenfor: At PTC-forlængelsen oplagt kan komme i løbet af de kommende to uger:

1. Dels fordi det er to af de tre uger mellem valget d. 6. november og nytår, hvor kongressen i det hele taget er samlet i Washington. Altså at det rent praktisk er muligt at vedtage den.

2. Dels fordi det vil være en oplagt gestus fra USA's side at vedtage den mens Cop 18 står på.

Det er sandsynligt, at PTC-forlængelsen kommer inden nytår - og det er sandsynligt, at det kommer til at ske i løbet af de kommende par uger.

1 Reply Last reply
        0
        • C Offline
          C Offline
          cykling

Sådan ser en af dagens artikler ud på fyn.

302 Found

favicon

(www.fyens.dk)

1 Reply Last reply
          0
          • C Offline
            C Offline
            cykling

Jeg overvejer faktisk uanset kursen og beholde størstedelen af mine Vestas aktier.

Jeg forventer med udgangs punkt i vestas potentiale at de fra 2014 / 2015 genere et EBIT.

Der betyder at der udbetales mellem 10-20kr pr Aktie.

1 Reply Last reply
            0
            • D Offline
              D Offline
              deleted-user

Havde godt læst dit indlæg, men kunne ikke finde det i nattens skrive-/læsekaos.
              Går der prestige i klima under topmødet vil US og mange andre lande sikkert promovere maximalt. Det er jo politik.

1 Reply Last reply
              0
              • C Offline
                C Offline
                cykling

Det er alvor-mere end nogen sinde.

Link Preview Image
                Politiken | Nyheder, debat, kultur og podcast. Læs eller lyt

DET SOCIALE MEDIE SIDEN 1884 | Få overblik over dagens nyheder på politiken.dk eller lyt til nyheder, oplæste artikler og podcasts via vores apps.

favicon

Politiken (politiken.dk)

1 Reply Last reply
                0
                • E Offline
                  E Offline
                  Eggebrecht

hvor meget stiger Vestas de næste 14 dage?

1 Reply Last reply
                  0
                  • doodhaD Offline
                    doodhaD Offline
                    doodha

Man kan se US-kongressens kalender her:
                    http://www.house.gov/legislative/date/2012-11-27

Og altså "days in session":

• 13.-16. nov.
                      1. nov. - 6. dec.
                    • 11.- 14. dec.

(Så det er 4 uger og ikke 3 som jeg skrev - beklager.)

Det er klart, at forlænges PTC inden nytår - så sker det i løbet af de næste 3 uger. Og hvorfor ikke høste lidt goodwill fra verdens andre nationer ved at gøre det, mens Cop 18 står på - hvis det nu alligevel ligger i kortene, at den skal forlænges.

Derfor gætter jeg på, at PTC-forlængelsen er lige på trapperne.

1 Reply Last reply
                    1
                    • Martin_NYSEM Offline
                      Martin_NYSEM Offline
                      Martin_NYSE

Hej Cykling, 10-20 kroner årligt udbytte - er det sarkastisk eller ment i alvor? Det ville nogenlunde betyde at (lidt nem mat med 5% Yield, 10 p/e, 30% div v eps) kursen skal op mellem 300-600 i løbet af ca 1.5 år. For ikke at nævne, du forventer VWS tjener mellem 7 til 14 mia DKK (samme assumptions) ?

1 Reply Last reply
                      0
                      • C Offline
                        C Offline
                        cykling

Det er ramme alvor fra min side.

Jeg mener langt hen af vejen.At hvis jeg ikke får ret så kan det med udgangspunkt i den problemstilling som rapporterne til COP18 klart og tydeligt påpeger nærmest være ligegyldigt.

Men jeg er så naiv at jeg tror at vækst og klima godt kan gå hånd i hånd.Og der af forventer jeg at mit scenarie er realistisk.

Vi er ikke i en situation hvor vi kan tillade os og sætte advarslerne overhørig.Der skal handles NU.

1 Reply Last reply
                        0
                        • C Offline
                          C Offline
                          cykling

Jeg har det sådan at hvis jeg skal opgive troen på at Vestas har en fremtid.

Så skal jeg også opgive troen på at vi har en fremtid.

Og det nægter jeg ind til det modsatte er bevist.

1 Reply Last reply
                          0
                          • Martin_NYSEM Offline
                            Martin_NYSEM Offline
                            Martin_NYSE

Ja det er jeg så absolut ikke uenig i. Nu tror jeg risici bliver blæst op, for at modvirke den anden politiske fløj, specielt i USA. Men det ændrer ikke på faktum at vi skal skabe en bæredygtig fremtid. Vækst og klima kan sagtens gå hånd i hånd, når tiden er moden til det. Det som investerede som de første, får ikke pengene hjem - om det er VWS, eller FSLR etc. Der har været incentives i mange år og man har ikke helt nået et niveau hvor man kan klare sig uden, så de vil fortsætte. PTC bliver forlænger inden nytår, da der trods alt stadig er support blandt dem. og flere rep.

Jeg håber du får ret omkring Vestas. Jeg vil ikke satse mange penge på det, men en skilling går nok. Man skal dog også huske at der kommer mere og mere konkurrence til. Det vil ikke blive lettere og prisen på en MW er faldet drastisk og vil nok forblive under pres.

Jeg vil lægge nøje mærke til VWS ordre intake in 2012/13, det bliver alfa-omega for at kunne overleve på sigt.

1 Reply Last reply
                            1
                            • Martin_NYSEM Offline
                              Martin_NYSEM Offline
                              Martin_NYSE

Præcis, de penge skal også findes. Hvilket pr ville blive ved firesale.

Hvis man ser på hvad Vestas har gang i, så har de netop solgt deres 90MW i Chile projekt til $165m... Det er under 2m per MW, hvilket umiddelbart virker som en dårlig forretning, og sikkert også under bookvalue. Man har nok taget dette step for at rejse kapital - hvis man fortsætter med at sælge assets på discount, så vil det gøre ondt på et tidspunkt. Men det er pt den eneste måde at betale af på gæld.

1 Reply Last reply
                              0
                              • MIFM Offline
                                MIFM Offline
                                MIF

Ja puha noget er der galt jeg kan mærke det! Måske også derfor jeg har opført mig underligt den sidste tid! Noget er rusk ravende galt i universet det er jeg ked af at sige. Disse kræfter påvirker os alle uanset om vi tror det eller ej.

Maybe the world has come to an end?

Se jer omkring, de problemer I selv har og jeres venner har? Alle har vanvittige underlige problemer lige nu men værst af alt ALLE handler stort set irationelt!!! Vi ved vi dør nå vi gør det og det og alligevel gør vi det! Springer man uden faldskærm ja så går det galt! Alligevel kan Miffen se de irationelle handlinger har overtaget i denne verden og derfor kan man forvente vi er tæt på enden! Om det er verdens undergang eller det blot er kapitalismens? Tja jeg ved det ikke men de "tanker eller beskeder" der kommer til mig er ikke gode!

De signalerer klart verden står overfor noget helt uventet måske endda vores alles undergang.

Ingen grund til at være bange for vi kan intet stille op. Bedste måde at klare det på ikke at være bange for døden! Miffen er klar omend jeg gerne ville blive 100 år.

MIF

1 Reply Last reply
                                0
                                • MIFM Offline
                                  MIFM Offline
                                  MIF

Alle jeg kender uanset om de er mangemillonærer eller alm. personer har mystiske problemer de selv skaber!! Og de fortsætter med at grave grøften dybere? Underligt må jeg sige omend de er rådgivet til at ændre kurs?

P.s. Snakker generelt ikke noget med Vestas at gøre!

vh. Mif

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • C Offline
                                    C Offline
                                    cykling

Nu tror jeg at du mod bedre vidne driller lidt.

1MW handles ca til 1 million Euro pr installeret MW.

Nøgle tallet er at det udgør ca 70% af omkostningen.

Altså færdig projekt pris ca 1,3 million Euro pr MW.

Vestas har fået 1,41mill Euro pr MW.

Men det hænger nok sammen med såvel afregningspris pr kilo watt og det antal leverede MW watt fra vestas møller som levere i sær klasse.

1 Reply Last reply
                                    1
                                    • Martin_NYSEM Offline
                                      Martin_NYSEM Offline
                                      Martin_NYSE

Hej Cykling, det gør jeg ikke engang. Der ligger meget mere i den udregning end blot omkostning af x turbiner. Nu er den her overtagelse hele parken, uden gæld og forpligtelser som jeg har læst og forstået det. Dog, da det er 'conditional' indikerer det, at der er nogle forpligtelser, som Vestas skal leve op til. I så fald ligger de valuationer som ellers er givet for nyligt i Latin Amerika højere.

Du kan evt læse mere her:

favicon

(www.deloitte.com)

Og jeg vil tro Vestas skriver ned på bookvalue - de er ikke just kendt for at være konservative. Men det er stadig penge i kassen pt, som man har behov for. Det er naivt at tro, at nogen betaler en høj pris for wind assets i det marked vi befinder os i.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • E Offline
                                        E Offline
                                        Eggebrecht

Følsomme mennesker kan fornemme det du beskriver - de tykhudede har kun en hånlig skuldertrækning til overs for dine tanker. Vi er hele tiden påvirket af planeternes stilling og solens aktivitet. Den forøgede solaktivitet kan være forklaringen - og bliver den værre - meget værre kan den ødelægge jorden.

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • C Offline
                                          C Offline
                                          cykling

Du ligger måske inde med viden som adskiller sig væsentligt fra for nuværende kendt fakta.

Men det er ikke min opfattelse at Vestas sælger billigt ud som du påstår.Faktisk langt fra.

Link Preview Image
                                          Siden findes ikke

favicon

(borsen.dk)

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger