KLODEN SMELTER
-
Vestas er en Value Aktie.
-
Hej Cykling, hvad synes du gør den til Value?
Value for mig, betyder at der er værdier i firmaet, som markedet ikke anerkender. Det har jeg lidt svært ved at se i Vestas, hvis jeg tager et nøgternt kig på facts. Hvis de sad på en ordentlig bunke penge eller skjulte værdier ifbm spin-offs var det måske lidt klarere for mig.
-
Jeg syntes netop af en markeds værdi på børsen på 4 milliarder gør Vestas til en Value Aktie.
Vi skal ikke diskutere hvorvidt Vestas PT er udfordret.For det er de.
Ting som jeg mener står i skærende kontrast til den nuværende børsværdi på 4 milliarder.
-Service forretningen vokser støt og omsætter i år tæt på 7 milliarder kr med EBIT omkring 10%
-Ordre beholdning excl service kontrakter ca 75 milliarder kr
-Fremtids udsigterne for branchen er gode, dog pt påvirket at den økonomiske situation-Det ændre dog ikke ved at der globalt sker tiltag i retning af den nødvendige omlægning af vores energi.
Langt de fleste anerkender at en udfasning af de fosille brændstoffer er nødvendig.Jeg mener derfor at man gør den nuværende afmatning til et for stort emne i forhold til de reele fremtids udsigter.
-Vestas er en af Verdens førende producenter af vindmøller med markeds bedste COE.Og er der for et af de firmaer der er tilbage når den nuværende konsolidering er overstået.
-Der er stor sandsynlighed for at Vestas vil blive en del af konsolideringen.Det vil måske i førte omgang udvande aktien.Men på den lidt længer bane vil det være det der gør at Vestas er og finde blandt de aktøre.Der får den størrelse der skal til for og klare sig i branchen.
-
Jeg ved ikke, om det er mig der har sovet i timen (det kan ikke udelukkes...) - men det er først nu, jeg opdager, at der de næste to uger er den årlige klima-konference Cop18:
http://www.guardian.co.uk/environment/cop18-doha-climate-change-conferenceHermed kan vi vel forvente, at klimaspørgsmål kommer op på dagsordnen - i alt fald midlertidigt...
Og i øvrigt kunne det være en passende gestus fra USA's side at forlænge PTC i denne periode.
Det passer fint med, at de næste to uger netop er blandt de få mulige tidspunkter, hvor PTC-forlængelsen kan ske: Valget er overstået; og kongressen er samlet ("days in session"), hvilket den kun er i tre uger mellem valget og nytår - og de to af disse tre uger er altså de næste to. -
Her beskrives det også hvad en Value Aktie er og det passer da meget godt på Veatas
-
Jeg nåede kun til første afsnit, inden jeg måtte kommentere: "Value aktier henvender sig til investorer der ønsker et stabilt afkast af sine investeringer kombineret med en begrænset risiko for kursfald, men samtidigt også med en begrænset chance for store kursstigninger."
Det sidste springer i øjnene: "...men samtidigt også med en begrænset chance for store kursstigninger."
Jamen så er det da bestemt ikke Vestas! Vestas har store chancer for enorme kursstigninger...!
-
Jeg er også uenig i at der i en Value Aktie ikke kan ligge store kursstigninger. Jeg vil foretrække den her definition:
Når Vestas tjener lidt til en profit, og leverer CF også, og måske en dividende, bliver den interessant. Men det betyder jo ikke, man ikke kan trade lidt imens - Betfair har ikke megen sport i løbet af en hverdag, så kan Vestas trade jo tage den plads
Gas til side, så kan Vestas blive interessant igen. Jeg ville dog se en risiko for alt for overvurderede assets, som før eller senere skal skrives ned - ellers sælges unden 1.0, hvilket muligvis er ved at ske, men historien er spundet godt og ingen ser det, fordi Vestas er gode nok til at holde kort tæt til kroppen (i.e. Jeg mener ikke man kan vurdere VWS fra K/I synspunkt, det giver absolut ingen mening i min verden). At sælge assets og ændre depreciation giver kun kortvarig p/l effekt. Hvis man fungerer med 30-35% færre FTE, så er vi der vidst næsten - så kan vi overveje en P/E på 8 måske.
-
Det er da godt nok lidt træls med alt det sletteri af indlæg på Vestas Shareholders http://www.vestasshareholders.dk/page1.php . Godt nok bar nogle af indlægene præg af personlighed, men der var altså også mange gode spørgsmål og tanker om Vestas i debatten. indlægene er dog fortsat tilgængelige på min computer.
-
På mandag starter cop 18 om klimaforandring i Doha. Det kan give lidt nyt liv i de ellers passive politikere i forhold til støtten til at nedbringe co2 udledningen.
Disse forhandlinger er måske årsag til at mange politikere står lidt stanby i forhold til støtteordninger til blandt andet vindenergi. Amerikanske politikere har sansynligvis udsat beslutning om PTC netop for at afvente forhandlings mulighederne på cop 18. Britterne er også afventende med beslutninger om støtte.
Det bliver spændende at følge i den kommende uge.http://www.businessgreen.com/bg/news/2226983/obama-under-pressure-to-show-doha-h...
https://maps.google.dk/maps?q=doha&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x3e45c534ffdce87f:0x44d9...
http://www.gizmag.com/new-world-speed-sailing-record-6537kts-75mph-121kmh/25065/
-
Ja Windstyrke. Det var også pointen i mit indlæg ovenfor: At PTC-forlængelsen oplagt kan komme i løbet af de kommende to uger:
-
Dels fordi det er to af de tre uger mellem valget d. 6. november og nytår, hvor kongressen i det hele taget er samlet i Washington. Altså at det rent praktisk er muligt at vedtage den.
-
Dels fordi det vil være en oplagt gestus fra USA's side at vedtage den mens Cop 18 står på.
Det er sandsynligt, at PTC-forlængelsen kommer inden nytår - og det er sandsynligt, at det kommer til at ske i løbet af de kommende par uger.
-
-
Havde godt læst dit indlæg, men kunne ikke finde det i nattens skrive-/læsekaos.
Går der prestige i klima under topmødet vil US og mange andre lande sikkert promovere maximalt. Det er jo politik. -
Det er alvor-mere end nogen sinde.
Politiken | Nyheder, debat, kultur og podcast. Læs eller lyt
DET SOCIALE MEDIE SIDEN 1884 | Få overblik over dagens nyheder på politiken.dk eller lyt til nyheder, oplæste artikler og podcasts via vores apps.
Politiken (politiken.dk)
-
hvor meget stiger Vestas de næste 14 dage?
-
Man kan se US-kongressens kalender her:
http://www.house.gov/legislative/date/2012-11-27Og altså "days in session":
- 13.-16. nov.
-
- nov. - 6. dec.
- 11.- 14. dec.
(Så det er 4 uger og ikke 3 som jeg skrev - beklager.)
Det er klart, at forlænges PTC inden nytår - så sker det i løbet af de næste 3 uger. Og hvorfor ikke høste lidt goodwill fra verdens andre nationer ved at gøre det, mens Cop 18 står på - hvis det nu alligevel ligger i kortene, at den skal forlænges.
Derfor gætter jeg på, at PTC-forlængelsen er lige på trapperne.
-
Hej Cykling, 10-20 kroner årligt udbytte - er det sarkastisk eller ment i alvor? Det ville nogenlunde betyde at (lidt nem mat med 5% Yield, 10 p/e, 30% div v eps) kursen skal op mellem 300-600 i løbet af ca 1.5 år. For ikke at nævne, du forventer VWS tjener mellem 7 til 14 mia DKK (samme assumptions) ?
-
Det er ramme alvor fra min side.
Jeg mener langt hen af vejen.At hvis jeg ikke får ret så kan det med udgangspunkt i den problemstilling som rapporterne til COP18 klart og tydeligt påpeger nærmest være ligegyldigt.
Men jeg er så naiv at jeg tror at vækst og klima godt kan gå hånd i hånd.Og der af forventer jeg at mit scenarie er realistisk.
Vi er ikke i en situation hvor vi kan tillade os og sætte advarslerne overhørig.Der skal handles NU.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind