Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas Q&A på PI

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
131 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • J Offline
    J Offline
    Jackinvestor
    wrote on sidst redigeret af

Ja, selvom cashflow effekten måske er minimal, så har det jo fuld effekt på nedbringelse af gælden, hvilket vel er det vigtigste i vestases nuværende situation. Mit svar forudsætter at projektet primært er finansieret med lånoptagelse.

Hvor mange penge har Vestas egentlig bundet i vindmølleparker de selv ejer. Vestas ejer disse møller for, at kunne sige, at de kun bruger grøn strøm på deres fabrikker. Jeg så gerne Vestas solgte disse møller. Det vil alle kunne forstå nu hvor man mangler penge.

1 Reply Last reply
    0
    • C Offline
      C Offline
      cryoid

jeg er ikke helt med - jeg mener at have lært følgende:

Vestas har bygget parken incl det hele(de har investeret $250 mill ifølge 2010 artikler)
      De $250 mill er brugt, og de har lån på 250 mill, der modsvarer dette. Dette lån er opført i Vestas regnskaber, da det er et 100 % ejet projekt.

De sælger parken for $300 mill, det giver et overskud på $50 mill.

Men jeg vil mene, der er et frit cash flow på $300 mill, det frie cashflow FCF beregnes udfra operating cash flow - capital expenditures. Capital expenditures er negativ 300 mill. Ændringen af gælden modvejer de frie cash flow(positivt eller negativt)

1 Reply Last reply
      0
      • MIFM Offline
        MIFM Offline
        MIF

Det giver vel et frit cash flow uanset hvad fordi de her og nu får $300 Mill. mens gælden fortsat afdrages over år. Spørgsmålet er også om de så smider nogle af pengene i deres likvider og afdrager gæld for resten.

Min pointe var da jeg skrev om "skjulte mia." at det ser ud til Vestas løbende de sidste år har opstillet mange MW udover Chiele projektet for at bidrage nu med 56 % af deres energiforbrug. Når aktviteten falder i 2013 vil de måske uden yderligere investeringer i egne møller ha en % på 75 % relativ jo til det lavere energiforbrug!

Så Vestas viser de selv har en grøn profil men de er også delvis uafhængige af elselskaberne hvis der kommmer krise så nogen lukker ned eller som vi har set strømafbrydelser pga. oversvømmelser m.m.

Politikerne burde lave et system der WW belønnede virksomheder der bruger alternativ energi. 25 % - 50 % og 100 %.

MIF

1 Reply Last reply
        0
        • C Offline
          C Offline
          cykling

Og Vagn Svare på VSs.Det er altså så god gas.Så jeg er nødt til bringe det her-Velbekomme.

Vagn Schou
          13/11/2012 9:48:06 PM
          Hej Thomas

Jeg ser du kunne tænke dig at Cykling erstattede undertegnede, og det er da en meget interessnt tanke! Faktisk har undertegnede før stiftelse af foreningen en kontakt til Cykling med henblik på at danne foreningen (jeg skal undlade at fortælle om Cyklings reaktion), men resultatet blev at vi ikke rettede flere henvendelser til Cykling, og efter stiftelsen af vor forening har Cykling på det groveste fremsat injurierende usande historier, hvor vi kunne have fået denne dømt med piber og trommer, men fandt det ikke ulejligheden værd, blot var vi glade for at Cykling ikke kom med i foreningsarbejdet selv om han er meget dygtig til at søge nyttige informationer som han lægger ud på PI (det var faktisk på grund af dette at jeg kontaktede ham), så passer han ikke ind i det niveau som vi forsøger at lægge for vor forening, hvor det at fortælle sandhed er alfa og omega. På grund af Cykling fremsatte usande injurierende historier om Foreningen, skjult under synonym, bragte vi Cyklings navn og adresse på vor hjemmeside, fordi dennes handling anså vi for så grov, at vi mente at kunne få ham dømt ved en domstol, såfremt vi anså det for umagen værd.

Jeg besøger med mellemrum PI, og bemærkede at Cykling troede at kunne skabe en en dialog med Vestas på PI og indhente informationer om Vestas forretninger, og især problemer, hvilket jeg fandt var mere end almindeligt naivt, og anførte dette i et indlæg på PI beregnet for debat om dette initiativ. Dette skabte et røre på PI, hvor alle Tordenskjolds soldater genoptog de perfide angreb på min person, som man tidligere havde anvendt i indlæg på foreningens hjemmeside!
          Ingen, siger ingen deltog i debat om Cyklings in itiativ, men udenlukkende det ene useriøse angreb på min person efter det andet.

Indrømmet, jeg havde ventet dette og mit indlæg var faktisk en provokation for at se om reaktionerne ville blive de samme som tidliger, og jeg blev ikke skuffet.

Cykling og faktisk alle debattører på PI lever i en fantasiverden, og fremsætter den ene teori omkring Vestas forhold, produkter, ordrer, forhandlinger med Mitsubishi og meget andet, i næsegrus beundring af en guru, som har brugt megen tid på at sætte sig ind i alt mellem himmel og jord, men som af naturlige årsager ikke har mere indsigt end alle andre.

Ingen, siger ingen har fremsat konstruktive forslag eller brugt sin tid til at forsøge afhjælpe Vestas problemer, eller forbedre udsigterne for deres formue!

Såfremt Vestas går i dialog med PI, så har jeg helt fejlbedømt Vestas. PI meddelte forleden begejstret, at man nu havde 12 aktionærer der vistnok tilsammen ejede ca. 120.000 aktier! Så Cykling har i den grad behov for at Thomas og andre melder sig under fanerne.

At Cyklings initiativ ikke er et alternativ til vor forening "Det tackar vi for", som man siger i Sverige. Alene Cyklings bemærkning om forskellige aktionærer fortæller lidt om manden! Desværre Thomas din ide med Cykling som kommunikør for vor forening falder nok lidt uheldigt ud, men det var vel også en spøg.

Mvh

Vagn

1 Reply Last reply
          2
          • J Offline
            J Offline
            Jackinvestor

Du har ret i at det frie cashflow vil blive forbedret med 300m, modsvaret af negative pengestrømme på 250m fra nedbringelse af langfristede gældsforpligtelser. Netto cashflow effekten på de likvide beholdninger er plus 50m. Det rigtige er selvfølgelig, ligesom du gør, at tænke i frit cashflow, fordi det er netop dette nøgletal, som Vestas har udtalt forventninger til på 0 til minus 500m i 2012, hvorfor salgssummen er mere interessant end provenuet, fordi det vil kunne hjælpe Vestas med at forbedre dette vigtige nøgletal.

1 Reply Last reply
            0
            • golfhouseG Offline
              golfhouseG Offline
              golfhouse

Her er så svaret fra Vestas IR, og skal sige jeg lod dem selv læse Vagn´s kommentar med et link!

Kære Peter,

Selvfølgelig får Vestas Shareholders ikke information, der ikke også tilgår markedet.

Der er ingen aktionærer, hverken private, institutionelle, danske/udenlandske, der får information, der ikke også tilgår markedet.

Lars

Yours sincerely / Med venlig hilsen

Lars Villadsen
              Senior Vice President, Investor Relations

Vestas Wind Systems A/S

1 Reply Last reply
              0
              • AdministratorA Offline
                AdministratorA Offline
                Administrator

Hej allesammen

Endnu en gang tak for jeres opbakning! Vi har nu rundet de 200.000 aktier, helt præcis er vi på 204.463 aktier og 20 aktionærer.

Vi håber, at endnu flere vil støtte op omkring projektet. Kontakt kan tages til [email protected].

Med venlig hilsen
                ProInvestor

1 Reply Last reply
                0
                • MIFM Offline
                  MIFM Offline
                  MIF

mht. den anden forening som private aktionærer lader råde over sine aktier! Så ved de reelt ikke om de faktisk udlåner dem til shorterne.

Kom hjem fra arbejde og så der lå 2 mails igen vedr. shorting. 2 af demderi forvejen shorter Vestas har øget lidt. Om man fatter hvem der låner dem de aktier?

MIF

1 Reply Last reply
                  0
                  • D Offline
                    D Offline
                    deleted-user

For langsigtede i Vestas er det en win win situation. De får aktien tilbage på et tidspunkt og ryster ikke over den falder, fordi de jo ville ligge med aktien alligevel. Skulle aktien stige ja så kommer aktien jo tilbage igen på et tidspunkt. Udlejningen giver et afkast i en eller anden x% som jo bliver ekstra indtægt på aktien.
                    Aktier bliver på den måde et handels produkt som handleren stille og roligt tjener penge på.
                    på samme måde som ved udlån af penge.

1 Reply Last reply
                    0
                    • C Offline
                      C Offline
                      chano

Jeg låner gerne mine Vestas ud til 10% p.a.

Det er da en bedre foretning en at betale Vagn for at låne dem 🐵

1 Reply Last reply
                      0
                      • R Offline
                        R Offline
                        RTH

jeg deltager også gerne med mine 4350 stk.

1 Reply Last reply
                        1
                        • AdministratorA Offline
                          AdministratorA Offline
                          Administrator

Det er noteret RTH

1 Reply Last reply
                          0
                          • MOVPM Offline
                            MOVPM Offline
                            MOVP

Jeg ønsker også at deltage.
                            6934 stk.
                            Har prøvet tidligere på ugen at sende en mail. Men har ikke modtaget et svar, så går ud fra at dette er min tilmeldelse 🙂
                            Tak og god weekend
                            /MOVP

1 Reply Last reply
                            1
                            • AdministratorA Offline
                              AdministratorA Offline
                              Administrator

Hej MOVP

Tak for opbakningen.

Vi bekræfter hermed din tilmeldelse

Du må også have en god weekend

1 Reply Last reply
                              0
                              • U Offline
                                U Offline
                                UCP

Kære Pete

Den 11. d. m. skrev du at du ville spørge dine venner i BlackRock, hvorvidt Foreningen Vestas Shareholders har haft kontakt til BlackRock? Siden har jeg ikke hørt et kvæk! Nu ville det være rart at få bekræftet om det er dig eller migt der er utroværdig!

Ligeledes ville du rette henvendelse ti Vestas IR for at forhøre om vi havde kontakt til disse? Du havde endog den frihed at forsøge at give det udseende af at vi påstod at have fået fortrolige oplysninger fra IR! At du ikke forstår det danske sprog er tydelig.

Når nu du har anklaget mig for ikke at fortælle sandhed, så burde du her på sitet, såfremt du er hæderlig, forklare sagens rette sammenhæng, selv om den falder uheldigt ud for dig.

Det glæder mig, at I nu er nået op på 215.000 aktier, det er nogenlunde samme antal som flere af vore medlemmer alene er i besiddelse af.

Held og lykke I har lang vej at gå.

Med venlig hilsen

Vagn

1 Reply Last reply
                                1
                                • golfhouseG Offline
                                  golfhouseG Offline
                                  golfhouse

Vagn

Jeg har talt med IR og Deres svar ligger længere oppe, og jeg linkede til dit skriv inde på VS.

her er det igen

Kære Peter,

Selvfølgelig får Vestas Shareholders ikke information, der ikke også tilgår markedet.

Der er ingen aktionærer, hverken private, institutionelle, danske/udenlandske, der får information, der ikke også tilgår markedet.

Lars

Yours sincerely / Med venlig hilsen

Lars Villadsen
                                  Senior Vice President, Investor Relations

Vestas Wind Systems A/S
                                  T
                                  +45 9730 7201
                                  M
                                  +45 4181 3910
                                  [email protected]
                                  http://www.vestas.com

Samtidig har du jo indrømmet på din egen side citat: En af vore kontakter til Vestas IR, var, for ½ år siden, ønsket om mere information, hvor vi fik den besked, at man var underlagt lovgivningen omkring udmeldinger, og det måtte vi lade os nøje med,

Så du indrømmer jo i intet kontakt har.

Vagn, du skriver også på trpden på din side vi skal holde os til Fakta, gør nu det samme selv.

Linker til din tråd http://www.vestasshareholders.dk/page1.php?topic=28

Golfhouse

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • pete44.5P Offline
                                    pete44.5P Offline
                                    pete44.5

Vagn

du har lang vej igen, nej de har ikke hoert om dig og din forening de folk jeg kender. At du maaske har skrevet en mail til en eller anden der, er en anden sag men opbakning har du ikke faaet.

Golf skrev til VWS, og beviste klart du er fuld af loegn du har aldrig og vil aldrig faa fortrolige oplysninger af VWS, ej heller vil du vaere i stand til at foere fortrolige forhandlinger med dem, det skulle da lige vaere om en banner reklame paa din side.

Du er af Golf blevet stillet utallige spoergsmaal som du ikke vil svare paa, maaske kan du ikke, hvad ved jeg.

Nu begynder du at invitere folk herfra over it dit doede fora, hvor du sidder og goer alt for at undgaa at svare paa spoergsmaal.

Men nu har jeg svaret paa dine saa er det min tur.

Du har en forening siger du, hvor mange medlemmer er der ?.

Du skriver et sted at Peter H Jensen har overleveret sine credentials til BN, et andet sted skriver du BN har kontaktet Peter for samme ? Kan du blive enig med dig selv hvad der er foregaaet ?????

Hvordan kan det vaere at Peter Jensen, var noedt til at melde sig ud, for at han komme i betragtning til noget som helst i VWS.

Saafremt Peter J. kommer i VWS bestyrelse, hvem representerer han saa, sig selv eller VS ?

1 Reply Last reply
                                    0
                                    • FiskemandenF Offline
                                      FiskemandenF Offline
                                      Fiskemanden

Nu skal vi jo ikke bruge så meget energi på en privatpersons opfattelse af vores initiativ !!
                                      Vestas er ikke et specielt stort selskab,nu for tiden.
                                      Med en markedsværdi på 5 mia. Har vi jo flere eksempler på selskaber ,i samme størrelse,som med glæde og ydmyghed stiller op på præsentationer og svarer på spørgsmål fra PI,s investorer.
                                      Neurosearch ,da kursen var over 200 representerede en markedsværdi på ca. 5 mia ,og Genmab er heller ikke noget
                                      " lille" selskab.
                                      Men VS og Vagn får det til at lyde som et eller andet ophøjet,at komme i tale med et selskab.
                                      Vi taler jo åben kommunikation og ikke noget ulovligt fortrolighedsmageri !
                                      Lad os se til at få det gennemført,så må andre ha sine meninger om det i fred.
                                      Vi er jo en samling interesserede aktionærer,også selv om vi ikke er en stor procentdel af selskabet.

1 Reply Last reply
                                      0
                                      • U Offline
                                        U Offline
                                        UCP

Pete og Golfhouse

I er begge elegante udøvere af det danske sprog, hvad der tydeligt fremgår af jeres indlæg, men det er da muligt at stave sig igennem jeres sprog, så jeg forsøger at besvare det så godt jeg kan.

Kære Pete du fortæller mig jo ikke hvem du har haft kontakt til hos BlackRock! er det opvaskeren eller en anden af dine bekendte, for det er ihvertald ikke den danske person som tager sig af det daglige og sender betydeligere sager videre til London. Jeg vil selvfølgelig ikke røbe hvad kontakten går ud på, men jeg kan da fortælle at vi er blevet bedt om at sende vort IM på engelsk til viderebefordring til London! Så Pete i dette forhold er du enten direkte utroværdig, eller også betragter BlackRock dig som et nul (det sidste er nok mest sandsynlig).

Med hensyn til Vestas IR, hvor Golfhouse har indhentet svar fra øst, hvor han burde have spurgt i Vest, så ligger det fast, som jeg har forsøgt at skære ud i pap op til flere gange.

I har bragt citater fra undertegnede i denne sag op til flere gange, alligevel fatter I ikke en pind af hvad der bliver sagt! Nu skal jeg gentage det for sidste gang. Hver gang vi henvender os til Vestas IR, er det første som anføres i vor mail "Fortroligt netop for betyde, at eventuelle informationer ikke bliver offentliggjort, hverken fra vor eller Vestas side. Når vi modtager svar på vor henvendelse er dette selvfølgelig også omfattet af den givne fortrolighed.

DET ER IKKE ENSBETYDENDE MED AT VESTAS SVAR ER FORTROLIGT MATERIALE; FORSTÅET PÅ DEN MÅDE; AT INGEN ANDRE IKKE HAR FÅET SAMME INFORMATON ELLER AST DENNE IKKE ALLEREDE VAR OFFENTLIGGJORT!

Nogen sådan særbehandling har vi aldrig påstået, selvom du og Golfhouse til bevidstløshed påstår noget sådant. Jeg beklager at måtte sige det, men I er begge dybt useriøse og fører en uhæderlig debat.

Med hensyn til Peter Høstgaard-Jensen, så er han som kandidat helt sin egen. Det var af hensyn til at kunne bevare sin habilitet, at han udtrådte af foreningens bestyrelse, og Peter kører nu helt sit eget løb, så der er ikke flere kommentarer fra vor side omkring Peter.

Jeg må nu anbefale, at I koncentrerer jer om indhentning af stemmer I har lang vej at gå før man kan tage jer alvorligt, og I har jo lige indhentet IR´s indstilling.

Mvh

Vagn

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • U Offline
                                          U Offline
                                          UCP

Gol"fhouse

Jeg beklager at måtte sige, at du fatter intet selvom det bliver skåret ud i pap. Nu har du igen udsat dig for at komme med beskyldninger som er komplet usande, og du har endda fået det forklaret skåret ud i pap!

Hvornår går det op for dig, at når vi i vor henvendelse til IR hvergang skriver fortroligt, så er det fordi vi dermed tilkendegiver, at evt. informationer ikke bliver videregivet. Det betyder at vi henvender os i fortrolighed, som jeg har anført nu adskillige gange. Det betyder ikke at de svar vi får fra IR er så fortrolige at de ikke er offentligt tilgængelige.

Det er kendetegnende her i dette Forum, at debattørerne kun er interesseret i at fordreje fakta på en meget useriøs og uhæderlig måde, enten fordi de ikke forstår det danske sprog eller fordi de ikke vil forstå det! F. eks. så skriver du " så du indrømmer at I itet kontakt har". Jeg formode du mener "ingen kontakt har"!

Kære Golfhouse vi har haft, og vil have masser af kontakt til IR, og vi vil til stadighed anføre "Fortroligt" ved hver indledning af mail, og jeg gentager "vi vil aldrig offentliggøre nogen information fra IR, såfremt IR mod forventning skulle tildele os fortroligt materiale, så enkelt er det, men det er nok for meget forlangt at nu fatter sammenhængen.

Dit forsøg på overfor IR at give det udseende af, at vi påstod at have fået fortroligt materiale fra IR, som ikke allerede var offentliggjort, fortæller lidt om det niveau du bevæger dig på. Så er det sagt endnu engang.

Mvh.

Vagn

"fortroligt"

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger