Vestas Q&A på PI
-
Hejsa alle .
Herlig debat i har kørende herinde . Jeg læser med stolthed , at her på Pi er ytringsfriheden intakt . Tilsyneladende har det gjort Pi så populært , at selv mennesker der er modstandere af ytringsfriheden , har fået øjnene op for hvor dejligt befriende det er , at kunne få lov til at sige sin mening . Jeg vil såmænd ikke blande mig i debatten , men i stedet give et seriøst bud på , hvorfor debatten , ikke har det så let med at komme videre mod det oprindelige mål . Jeg synes min lille historie , kommer ind på det helt rigtige sted - men døm selv :
Det koleriske temperament .
Kendetegn: Udadvendt; elementet Ild; astrologiske tegn: Vædder, Løve, Skytte
Det koleriske temperament er som ilden, der flammer op og fortærer alt omkring sig. Alle indtryk sparkes væk eller sluges med lynets hast. Kolerikere kan karakteriseres som hidsige og opfarende mennesker, der kun lever i fremtiden. De ønsker straks at nå målet og styre verden.
Kolerikere er energiske og sammenbidte og ofte i besiddelse af en utrolig sejhed, der kan holde til de utroligste sportspræstationer. Kropssproget udtrykker stor selvstændighed og målrettethed, og blikket er ofte udfordrende og bydende. Bevægelserne er korte og knappe, og gangen er energisk og målbevidst. Andre tror ofte, at der er sket noget alvorligt, når en koleriker kommer farende - men det er blot deres måde at bevæge sig på.
Ung og egoistisk
Kolerikere udviser i ungdommen en udtalt herskernatur og sætter deres vilje igennem uden hensyn til andre. De er dominerende og har en psykisk styrke, der ofte bliver endnu stærkere ved modstand. Kolerikere kan ofte være brutale i både ord og handling.
Kolerikere elsker konkurrence og bøjer sig nødigt for andre. De får ofte mange fjender, fordi de sætter deres mening igennem uden hensyn til, hvad andre mener og siger. De tåler dårligt kritik og har svært ved at give en undskyldning, idet de aldrig tager fejl. Det kan være meget svært for omgivelserne at tolerere i længden. Men hvis man sætter sig op imod dem, bliver man enten knust eller får dem som fjende, hvilket er ganske ubehageligt - især hvis kolerikeren er chef, og man selv er medarbejder.
Koleriske chefer kan optræde enevældigt og uden videre forlange andres accept og respekt. Da de ikke interesserer sig for detaljer, er det tit svært for medarbejderne at fuldføre en ordre. Hvis man konfronterer kolerikeren med det, risikerer man enten at blive betragtet som dum, eller at blive overfuset på det groveste.
Koleriske chefer har en tendens til at blive på chefposter længere end godt er. Hvor andre ville trække sig og overlade posten til andre, bliver kolerikeren stædigt siddende på sin position og holder på sin ret. De er nemlig bange for, at andre kan løse opgaven lige så godt eller bedre end dem selv.
I øvrigt kan det være meget svært for to kolerikere at samarbejde. De vil begge søge at herske og dominere uden respekt for den anden.
Midaldrende med en vis erfaring
Som midaldrende udvikler kolerikere en begyndende respekt for andre. Hvis man forstår ikke at træde dem over tæerne, er de meget nemme at have med at gøre. Faktisk har kolerikere et meget følsomt sind, som bare ikke så ofte kommer til udtryk. De er desuden meget hjælpsomme og vil strække sig langt, hvis andre er i nød.
Ligesom de øvrige temperamenter er kolerikere afhængige af kvalificeret modspil for at nå til andet stadie. For kolerikere er det særlig svært at stille og honorere de samme krav til sig selv, som de kræver af andre og at erkende, at man ikke kan være leder for andre, når man hverken har lært at lede sig selv eller at yde selvkontrol og selvdisciplin.
Mange kolerikere kommer ikke længere end til andet stadie. Det er ærgerligt, da kolerikere er fødte ledere, hvis de forstår at bruge deres evner rigtigt.
Ældre og afklaret
Den ældre koleriker ønsker at støtte og hjælpe andre. Som chef har de lært at anerkende andres arbejde og udtrykker gerne tilfredshed med indsatsen. De tager initiativer til forbedringer i personaleforhold og bruger deres organisatoriske evner til fordel for andre.
Hvis kolerikere ikke får tilpas modspil i livet, bliver de uudholdelige. Herskernaturen slår ud i lys lue, og der er ingen, der hverken kan hamle op med dem eller gøre dem tilfreds. De betragter deres omgivelser med overlegenhed og foragt, og den mindste ting udløser vreden, som for det meste ligger og ulmer lige under overfladen.
Imidlertid ville vi blive langt bedre til at finde os selv og vore egne værdier, hvis de koleriske sider blev udviklet på rette måde."Giv mig sindsro til at acceptere, hvad jeg ikke kan ændre, mod til at ændre det jeg kan - og visdom til at se forskellen". (Marcus Aurelius, 150 f.Kr.)
PS - Hjulmand er inde på det helt rigtige - lyt til ham og i kan komme videre med det oprindelige projekt !
Mvh. Rizla .
-
Så mistede vi Martha
http://npinvestor.dk/nyheder/vestas-amerikanske-direktoer-har-sagt-op-252628.aspx -
Hej croid om andre.
Er der nogen der kender sandheden omkring Chile parken?
Jeg husker sagen som, at Vestas ansatte en eks. chilensk politiker. Måneder? efter fik Vestas en 100 Mw ordre fra netop Chile. Dernæst blev det oplyst at Vestas skulle stå for financieringen, hvilket Vestas dementerede. Og sluttelig så måtte Vestas bide i æblet og acceptere at firmaet nu pludselig ejede en møllepark, og dette samtidig med at man udbasunerede at ejerskab af parker ikke lå i Vestas strategi.
Jeg kan huske at Dumbbell, fra den alternative kanal, kommenterede på at Vestas regnskab dette år havde ekstraordinære poster. Jeg tog disse som en del af dækningen af Chile morskaben og har faktisk regnet med at der var 1 Mia i indtægt altså på CF. -
Det kommer vel an på hvordan projektet er finansieret. Hvis finansieringen er komplet op på projektet, så indfrier man jo gælden hvis projektet sælges og dermed er cashflow effekten minimal.
-
Ja, selvom cashflow effekten måske er minimal, så har det jo fuld effekt på nedbringelse af gælden, hvilket vel er det vigtigste i vestases nuværende situation. Mit svar forudsætter at projektet primært er finansieret med lånoptagelse.
Hvor mange penge har Vestas egentlig bundet i vindmølleparker de selv ejer. Vestas ejer disse møller for, at kunne sige, at de kun bruger grøn strøm på deres fabrikker. Jeg så gerne Vestas solgte disse møller. Det vil alle kunne forstå nu hvor man mangler penge.
-
jeg er ikke helt med - jeg mener at have lært følgende:
Vestas har bygget parken incl det hele(de har investeret $250 mill ifølge 2010 artikler)
De $250 mill er brugt, og de har lån på 250 mill, der modsvarer dette. Dette lån er opført i Vestas regnskaber, da det er et 100 % ejet projekt.De sælger parken for $300 mill, det giver et overskud på $50 mill.
Men jeg vil mene, der er et frit cash flow på $300 mill, det frie cashflow FCF beregnes udfra operating cash flow - capital expenditures. Capital expenditures er negativ 300 mill. Ændringen af gælden modvejer de frie cash flow(positivt eller negativt)
-
Det giver vel et frit cash flow uanset hvad fordi de her og nu får $300 Mill. mens gælden fortsat afdrages over år. Spørgsmålet er også om de så smider nogle af pengene i deres likvider og afdrager gæld for resten.
Min pointe var da jeg skrev om "skjulte mia." at det ser ud til Vestas løbende de sidste år har opstillet mange MW udover Chiele projektet for at bidrage nu med 56 % af deres energiforbrug. Når aktviteten falder i 2013 vil de måske uden yderligere investeringer i egne møller ha en % på 75 % relativ jo til det lavere energiforbrug!
Så Vestas viser de selv har en grøn profil men de er også delvis uafhængige af elselskaberne hvis der kommmer krise så nogen lukker ned eller som vi har set strømafbrydelser pga. oversvømmelser m.m.
Politikerne burde lave et system der WW belønnede virksomheder der bruger alternativ energi. 25 % - 50 % og 100 %.
MIF
-
Og Vagn Svare på VSs.Det er altså så god gas.Så jeg er nødt til bringe det her-Velbekomme.
Vagn Schou
13/11/2012 9:48:06 PM
Hej ThomasJeg ser du kunne tænke dig at Cykling erstattede undertegnede, og det er da en meget interessnt tanke! Faktisk har undertegnede før stiftelse af foreningen en kontakt til Cykling med henblik på at danne foreningen (jeg skal undlade at fortælle om Cyklings reaktion), men resultatet blev at vi ikke rettede flere henvendelser til Cykling, og efter stiftelsen af vor forening har Cykling på det groveste fremsat injurierende usande historier, hvor vi kunne have fået denne dømt med piber og trommer, men fandt det ikke ulejligheden værd, blot var vi glade for at Cykling ikke kom med i foreningsarbejdet selv om han er meget dygtig til at søge nyttige informationer som han lægger ud på PI (det var faktisk på grund af dette at jeg kontaktede ham), så passer han ikke ind i det niveau som vi forsøger at lægge for vor forening, hvor det at fortælle sandhed er alfa og omega. På grund af Cykling fremsatte usande injurierende historier om Foreningen, skjult under synonym, bragte vi Cyklings navn og adresse på vor hjemmeside, fordi dennes handling anså vi for så grov, at vi mente at kunne få ham dømt ved en domstol, såfremt vi anså det for umagen værd.
Jeg besøger med mellemrum PI, og bemærkede at Cykling troede at kunne skabe en en dialog med Vestas på PI og indhente informationer om Vestas forretninger, og især problemer, hvilket jeg fandt var mere end almindeligt naivt, og anførte dette i et indlæg på PI beregnet for debat om dette initiativ. Dette skabte et røre på PI, hvor alle Tordenskjolds soldater genoptog de perfide angreb på min person, som man tidligere havde anvendt i indlæg på foreningens hjemmeside!
Ingen, siger ingen deltog i debat om Cyklings in itiativ, men udenlukkende det ene useriøse angreb på min person efter det andet.Indrømmet, jeg havde ventet dette og mit indlæg var faktisk en provokation for at se om reaktionerne ville blive de samme som tidliger, og jeg blev ikke skuffet.
Cykling og faktisk alle debattører på PI lever i en fantasiverden, og fremsætter den ene teori omkring Vestas forhold, produkter, ordrer, forhandlinger med Mitsubishi og meget andet, i næsegrus beundring af en guru, som har brugt megen tid på at sætte sig ind i alt mellem himmel og jord, men som af naturlige årsager ikke har mere indsigt end alle andre.
Ingen, siger ingen har fremsat konstruktive forslag eller brugt sin tid til at forsøge afhjælpe Vestas problemer, eller forbedre udsigterne for deres formue!
Såfremt Vestas går i dialog med PI, så har jeg helt fejlbedømt Vestas. PI meddelte forleden begejstret, at man nu havde 12 aktionærer der vistnok tilsammen ejede ca. 120.000 aktier! Så Cykling har i den grad behov for at Thomas og andre melder sig under fanerne.
At Cyklings initiativ ikke er et alternativ til vor forening "Det tackar vi for", som man siger i Sverige. Alene Cyklings bemærkning om forskellige aktionærer fortæller lidt om manden! Desværre Thomas din ide med Cykling som kommunikør for vor forening falder nok lidt uheldigt ud, men det var vel også en spøg.
Mvh
Vagn
-
Du har ret i at det frie cashflow vil blive forbedret med 300m, modsvaret af negative pengestrømme på 250m fra nedbringelse af langfristede gældsforpligtelser. Netto cashflow effekten på de likvide beholdninger er plus 50m. Det rigtige er selvfølgelig, ligesom du gør, at tænke i frit cashflow, fordi det er netop dette nøgletal, som Vestas har udtalt forventninger til på 0 til minus 500m i 2012, hvorfor salgssummen er mere interessant end provenuet, fordi det vil kunne hjælpe Vestas med at forbedre dette vigtige nøgletal.
-
Her er så svaret fra Vestas IR, og skal sige jeg lod dem selv læse Vagn´s kommentar med et link!
Kære Peter,
Selvfølgelig får Vestas Shareholders ikke information, der ikke også tilgår markedet.
Der er ingen aktionærer, hverken private, institutionelle, danske/udenlandske, der får information, der ikke også tilgår markedet.
Lars
Yours sincerely / Med venlig hilsen
Lars Villadsen
Senior Vice President, Investor RelationsVestas Wind Systems A/S
-
Hej allesammen
Endnu en gang tak for jeres opbakning! Vi har nu rundet de 200.000 aktier, helt præcis er vi på 204.463 aktier og 20 aktionærer.
Vi håber, at endnu flere vil støtte op omkring projektet. Kontakt kan tages til [email protected].
Med venlig hilsen
ProInvestor -
mht. den anden forening som private aktionærer lader råde over sine aktier! Så ved de reelt ikke om de faktisk udlåner dem til shorterne.
Kom hjem fra arbejde og så der lå 2 mails igen vedr. shorting. 2 af demderi forvejen shorter Vestas har øget lidt. Om man fatter hvem der låner dem de aktier?
MIF
-
For langsigtede i Vestas er det en win win situation. De får aktien tilbage på et tidspunkt og ryster ikke over den falder, fordi de jo ville ligge med aktien alligevel. Skulle aktien stige ja så kommer aktien jo tilbage igen på et tidspunkt. Udlejningen giver et afkast i en eller anden x% som jo bliver ekstra indtægt på aktien.
Aktier bliver på den måde et handels produkt som handleren stille og roligt tjener penge på.
på samme måde som ved udlån af penge. -
Det er noteret RTH
-
Hej MOVP
Tak for opbakningen.
Vi bekræfter hermed din tilmeldelse
Du må også have en god weekend
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind