Vestas regnskab i morgen. Hvad kan vi vente?
-
Hej Trold
Flot gennemgang. Miffen er ikke inde i vindbranche detaljer som dig men håber følgende sker:
- En stærk ledelse der viser de har fat i den lange ende og de har en holdbar plan ud af de midlertidige problemer (du har ret teamet er ungt og mangler nok mere indsigt i Vestas m.m. DE på raket tid har sat dem grundig ind i biksen )
- Fastholdelse af tidligere udmeldte forventninger gerne lidt mere til den positive side
- En indikation af syndikatet fortsat støtter Vestas om end de har haft store træk i Q1 på kreditten noget Miffen mener Vestas allerede forklarede ville ske da de lånte de 1,3 mia Euro på vilkår til en rente der ikke er værd at tale om
- Får markedet overbevist om deres produkter ikke lider af diverse fejl og er stærk konkurrencedygtige om end der har været leverandør problemer! Hensættelser ikke over (3 % til fremtidige udbedringer, de var nede på lige omkring 2 %)
- Præsenterer en kendt stærk "white Knight" helst dansk naturligvis , der er klar med mia. til udvikling af V164 (de har sikkert allerede kontrol over X % af Vestas aktierne)
- Denne partner er også klar til at finansiere store Off-shore mølleparker med V164
- Evt. et total frasalg af hele butikken i Kina til X mia. med forbehold for brug af viden & patenter til salg udenfor Kina (synes ikke Vestas får nok ud af deres tilstedeværelse i Kina måske jeg tager fejl og det kommer)
- Fremstød med deres flydende møller og reduktion af COE så udgifterne kan konkurrere med landbaseret møller
Tja jeg kunne blive ved men mine punkter er nok ikke så realistiske som jeg gerne så de var
God vind i morgen Vestas aktionærer der har holdt ud. Det fortjener I!
Husk Miffens motto " Nothing is what it looks like (seems to be) - Vestas er et meget bedre selskab en diverse erhvervsjournalister & børshuse antyder!
Hej Trold
Flot gennemgang. Miffen er ikke inde i vindbranche detaljer som dig men håber følgende sker:
- En stærk ledelse der viser de har fat i den lange ende og de har en holdbar plan ud af de midlertidige problemer (du har ret teamet er ungt og mangler nok mere indsigt i Vestas m.m. DE på raket tid har sat dem grundig ind i biksen )
- Fastholdelse af tidligere udmeldte forventninger gerne lidt mere til den positive side
- En indikation af syndikatet fortsat støtter Vestas om end de har haft store træk i Q1 på kreditten noget Miffen mener Vestas allerede forklarede ville ske da de lånte de 1,3 mia Euro på vilkår til en rente der ikke er værd at tale om
- Får markedet overbevist om deres produkter ikke lider af diverse fejl og er stærk konkurrencedygtige om end der har været leverandør problemer! Hensættelser ikke over (3 % til fremtidige udbedringer, de var nede på lige omkring 2 %)
- Præsenterer en kendt stærk "white Knight" helst dansk naturligvis , der er klar med mia. til udvikling af V164 (de har sikkert allerede kontrol over X % af Vestas aktierne)
- Denne partner er også klar til at finansiere store Off-shore mølleparker med V164
- Evt. et total frasalg af hele butikken i Kina til X mia. med forbehold for brug af viden & patenter til salg udenfor Kina (synes ikke Vestas får nok ud af deres tilstedeværelse i Kina måske jeg tager fejl og det kommer)
- Fremstød med deres flydende møller og reduktion af COE så udgifterne kan konkurrere med landbaseret møller
Tja jeg kunne blive ved men mine punkter er nok ikke så realistiske som jeg gerne så de var
God vind i morgen Vestas aktionærer der har holdt ud. Det fortjener I!
Husk Miffens motto " Nothing is what it looks like (seems to be) - Vestas er et meget bedre selskab en diverse erhvervsjournalister & børshuse antyder!
-
Hej MIF
Tak
Her et par bemærkninge til dit indlæg.
Det er klart hvis de kan overgå tidligere udmeldte forventninger så vil det for alvor blive sjovt igen at være vestas aktionær. Men de kommer under ingen omstændigheder til at opjustere her ved Q2. HVIS de skulle ende med at opjustere så bliver det sent på året hvor de kan se de kan nå at overlevere de projekter de regner med.
Jeg ser klart større risko for de må justere neadaf pga de punkter jeg har nævnt. Men det kommer meget an på i hveklet tempo evt yderliger nedskæringer vil ske.
Det er nu min klare opfattelse at markedet har stor tillid til kvaliteten af vestas møllerne. LPF er nok lige under 2% nu. Og det siger som sådan alt. Ja der vil fra tid til anden opstå mindre udfordringer som vi nu har set det med V90 gearkassen. Men selv med disse har de altså en samlet LPF på 2%
Jeg tror ikke på der er nogen der har købt op af vestas aktier for så at indgå en aftale om udvikling af V164.
Der flydende fundament er flere år fra at være færdig udviklet. Og derudover så er det min opfattelse at det er en teknologi alle og enhver kan købe sig adgang til. Det er jo ikke en vestas opfindelse. Vestas stiller blot en V80 til rådighed samt nogle enkelte ingeniør. Men det er et selvstændigt eksternt selskab der har udviklet konceptet
Mht Kina så har vestas ikke nogen kæmpe andel. Kun 3-4% som jeg husker det. Men tingene går umiddelbart i retningen af vestas i denne tid pga de meget mere strikse el krav regeringen har stillet. Så det styrker vestas muligheder for at få en lidt større andel på det kinesiske marked. Men det skal naturligvis kun være dernede hvis de kan tjene penge på de møller de sælger
Vh
T. -
Gode konstruktive tanker er god læsning. Tak troldmand. Jeg kan kun opfordre andre til at læse.
Mange regnskaber fra Vestas har været spændende. I morgen er ingen undtagelse.
Vi kender hovedtallene så det kommer til at handle om noget andet(med mindre de er helt skæve).
Jeg ønsker du har ramt rigtigt i punkt 8. R&D går jo og pusler med noget og det ville jeg også gerne høre noget om. Det er mange penge der anvendes og der skal komme noget output. Det er vel ikke bare patentansøgninger de arbejder med.
-
Som nævnt i chatten er kursen på Vestas-obligationer steget ganske pænt i løbet af de seneste 1½ måned - og særlig i de sidste 10 dage.
Linket nedenfor viser, at kursen siden starten af juli er steget fra 65 til nu 82 - og alene i løbet af de sidste 10 dage steget fra 71.
Der er altså øget tillid blandt investorerne i disse Obligationer om, at de får deres penge tilbage - og dermed tillid til Vestas' tilbagebetalings-evne.
-
Ja det er bestemt ikke et dårligt signal at obligationen stiger. Men hvad der så reelt set ligger bag denne pludselige stigning har jeg svært ved at se som andet end spekulation. For vi har jo ikke hørt noget nyt den seneste tid der reelt set har styrket deres finanser
-
Jeg har nu som sådan ikke nogen forventninger til at sløret bliver løftet for større R&D tiltag. Det jeg her nævner er ikke noget der som sådan koster major kræfter. Det er "blot" en større rotor på eksisterende platform(e). F.eks v112 rotoren på 2mw platformen. Nuvel det vil også kræve lidt andre modifikationer af drivtoget.
Men det er altså ikke helt ny banebrydende teknologi jeg forventer de vil præsentere. Den slags høre nok mere til på vindmølle messer eller evt i forbindelse med efterårets kapital markeds præsentation
-
Glemte at sige det tidligere realease af regnskabet ca. 3 uger før tid må være fordi enten BR eller en potientiel partner/køber har villet se i bøgerne. Vestas har herefter været fair og sendt resultatet ud til alle.
P.s. kan ikke rigtig se andre grunde kan I?
MIF
-
Du "ser meget gerne" tolker jeg som forventninger, men det har jeg måske misforstået.
-
Det tror jeg ingenlunde på. Og da slet ikke BR som blot er en alm fond. J
eg tror de meldte det ud fordi der har været SÅ mange spekulationer omkring deres likvider eller mangel på samme. Og det var jo helt nyt for marekdet at der reelt set har været tale om vestas ikke kunne opfylde xxx betingelser. For de er jo stadig milevidt fra at have udnyttet deres 1,3 mia Euro trækning. Så det er altså IOKKE blot et spørgsmål om der har været negativ cashflow der er årsagen til de ikke kan opfulde xxx betingelser.
Så jeg tror ganske enkelt vestas har set det som så væsentlig en nyhed + de har været nervøse for det skulle sive til markedet at de selv valgte at meddele det. Ikke pga rygter om opkøb
-
Nej det er mere jeg håber. Men som jeg skriver så frygter jeg vi ikke ser en superlavvinds mølle nu. Og det nok fordi de har "alle mand" på v112 platformen. Men jeg håber det vitterligt for ellers kommer de også bagefter på det segment som de nu er på offshore
-
Respekt for forskellen mellem forventninger og håb. Ønsker har også sin egen verden.
Vi snakkes en anden dag. -
Hej Trold
Tak for flot gennemgang, dejligt at læse et indlæg som dette.Min største bekymring er de få ordre der generelt er pt., da jeg ser dem som en trussel mod det positive cash flow, og i sidste ende som en nedjustering for hele 2012.
Tror også, at en supertanker som Vestas tager længere tid at skabe større EBIT i. De har teknologien, men først skal de igennem cost-cutting, dernæst have løst de problematikker du nævner, og sidst stå klar med nye mølletyper. Alt sammen noget som brænder cash af, og jeg frygter at deres finansielle krav bliver truet i denne proces hvis EK kommer for langt ned procentvis.
Men har de sidste par gange set meget frem til Vestas præsentationer af regnskaber, men imorgen er alligevel den mest spændende til dato

God aften derude
-
At der kommer få ordrer ind i øjeblikket påvirker da ikke cash flowet for 2012, idet disse først produceres og afskibes i 2013?
Og også en tak til Troldmanden herfra for et gennemtænkt indlæg, hvor overvejelserne er realistiske.
Jeg er spændt på at se, hvor meget Vestas har til gode hos debitorer og hvor meget der er bundet i varelagrer
-
Det passer altså ikke helt, hvis du ser den sidst annoncerede ordre på 20mw, så påbegyndes den i 3K 2012, hvor de får payment up front.
Så alt andet lige har de allerede ledig kapacitet til flere ordre i 2012, samt at udeblivelse af ordre også må trække ned i cash-flow ift deres oprindelige budgetter -
Det er nu ikke helt rigtigt at nye ordre ikke påvirker cashflow for 2012 negativt (hvis der komemr førre af dem)
For der betales ca 10% upfront ved indgåelse af aftalen. Altså positivt cashflow. Så betales der af fler omgange mens møllerne produceres. Men her er det typisk lidt mindre end hvad det koster. Altså negativt cashflow.
Så hvis de får færre ordre ind end vente med levering til f.eks 2. halvår 2013 så betyder det de ikke får den positive effekt på cashflo i år fra disse ordre som de måske har regnet med
Til investor1 så er det faktisk sådan at vestas også har skullet have nye ordre i 2012 til levering i 2012 for at nå deres guidens. Specielt top guidens på oms. Så hvis de har fået markant færre ordre end ventet så vil det også kunne kose på dette år. Både top og bundlinje
Men den del af påvirkningen vil jeg dog formode de vel vente med at præcisere til Q3
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind