En klimaskeptikers bekendelser
-
Tillader mig at oprette en ny tråd - den sidste Vestas-tråd kan vist ikke trække mere...
At kloden bliver varmere er et uomgængeligt faktum, lyder det fra en af klimaskeptikernes sidste bastioner. At den er menneskeskabt, er samtidig den eneste forklaring, der passer med videnskaben
Og:
Klimaekspert: Jeg var for optimistisk
En fremtrædende klimaekspert erkender nu, at det står endnu værre til med klimaet end antaget.Klimaekspert: Jeg var for optimistisk
En fremtrædende klimaekspert erkender nu, at det står endnu værre til med klimaet end antaget.
Jyllands-Posten (jyllands-posten.dk)
-
Hvad er meningen så med at starte denne nye tråd?
Jo - vi har før set, hvordan den grønne dagsorden kan blive den afgørende game-changer. Og det sker såmænd, når vi mindst tror det muligt.
Det vil ske igen. Jeg er sikker på, at det sker inden for de næste fem år - og det skulle slet ikke undre mig, om det sker inden. Måske er det allerede på vej...
I første halvdel af 0'erne havde Fogh-regeringen travlt med at bekæmpe Aukens "grønne imperium". Så kom Kathrina-orkanen, så kom Al Gores bog "den ubekvemme sandhed".
Dengang foregik aktie-debatten på Euroinvestor. Jeg kan huske, at jeg den gang blev kaldt religiøs, fordi jeg mente, at der var en grøn bevægelse undervejs - helt frem til 2006 blev mine indlæg hilst med kommentaren "halleluja" fra med-debattører.
Så kom Stern-raporten i efteråret 2006. I foråret 2007 kom FN-rapporterne. Og nu vidste alle, hvad der var undervejs. Alle ville med på den grønne bølge. Vedvarende energi aktier steg med raket-fart.
Sidst startede det, da vi mindst ventede det. Det vil det såmænd gøre igen.
Der er en ny grøn dagsorden undervejs, venner.
-
Godt nok, men hvad kan vi snart bruge det til?
Alverdens politikere og embedsmænd bruger gigantiske formuer på at arrangere fine konferencer bl.a. i FN regi, hvor de taler og taler og taler om behovet for miljøtiltag, forandringer, især renere energiformer.
Samtidig med at de taler om det og taler mindst lige så meget om behovet for at skabe arbejdspladser, så lader de hele vindindustrien dø, bare dø.
Nok var det bankerne der førte kniven men det var politikerne der gav dem lov til at vælte verden. Med de politikere vi har skal der et mirakel til for at vi kommer ud af krisen og videre. Det politiske system, hvor politikerne til enhver tid har eget genvalg som første prioritet frem for samfundets, har spillet fallit -
Det der måske kan opstå som en konsekvens af det her er hvis du læser indlægget fra Jyllandsposten.
Man mener nu at kunne påvise en kobling mellem den nuværende tørke og varme i USA og klima ændringerne.
I år har der været talt om fødevaremangel og priserne på korn er stegt mellem 30 og 50%.
Dvs.At nu handler klima ikke længere for det almindelige menneske om et isbjerg på grønland eller en temperatur stigning i 2020.
Det handler om at når de skal i netto, så skal de af med flere penge.
Det skaber interesse hos den almindelig forbruger og der med også hos politikkerne.
De forskere der mener og nå til denne konklusion om få uger.
Er de samme forsker som har for træde for senatet i USA.Og meget anerkendte.
-
Helt væk er vestas ikke på offshore
-
Jeg er enig i at der er alt for mange ligegyldige topmøder, ja måske er disse topmøder ligefrem skadelige for miljøsagen.
Men en række lande har da i mange år taget fra fælleskassen og ydet støtte til vindbaseret energi. Det er da kun Danmark der beskatter vindmøllestrøm for at lægge pengene i fælleskassen. Spanien har lige forsøgt samme nummer, men den gik ikke og ellers har jeg kun hørt om en amerikansk delstat der har dette på agendaen.
Men du har ret i at topmøder er at betragte som et 5 stjernet rejsekalalog for de priviligerede. Der kommer mange nye ord ind i ordbogen men ordet MORAL er vist forsvundet ud. Suk. -
Det er ikke helt rigtigt.I Kina tog de konsekvensen for næsten 40år siden.
http://www.emu.dk/elever4-6/humfag/ol/kinatema/boern/index.html
-
Vil lige bringe Lars Tvedes syn på sagen:
Pas på med doomsday teorier!
Og hvis man ser tilbage i tiden så er løsningen/fremtiden sjældent det som man forudså dengang
Her et par links ifht. tørke/klimaændringer - er Afrika fremtidens fødekammer?
http://blogs.cfr.org/coleman/2012/04/12/genetically-modified-crops-and-africas-agricultural-potential/
http://www.aatf-africa.org/wema/news/kenya_to_start_growing_gm_and_droughtresistant_maize_in_2017/Vi skal også have mere energi - men vindmøller er da ved at være lidt old-school?
Måske man finder ud af at transportere energi billigt - så er Afrika måske også et sol-energi-skattekammer - eller Island med geo?
Eller der kommer et teknologi spring på produktion af energi lige pludselig? (der kan man så sige at vindmøller er gode da de har en forholdsvis kort levetid/bindingstid
-
Alting ændre sig efterhånden som man får ny viden og derefter revidere sit synspunkt.
Se her hvad Dong og vattenfall mente for bare 5 år siden,Og hold det op mod hvad de faktuelt har gang i nu.
Så nej vindmøllernes betydning og implementering er først lige begyndt.
-
Dong her i pressen bare fire år senere
Dong-chef vil investere pension-milliarder i vindmøller
Vindkraft bliver vitalt for fremtidens energiforsyning, og det kræver øgede investeringer. Pensionskassernes mange milliarder er en oplagt kilde, mener Anders Eldrup.
Energy Supply (www.energy-supply.dk)
-
Hvad ser vi saa om 4 aar i pressen?
det viser vel mest at vind eller en hvilken som helst teknologi ikke kan se sig selv som sikker vinder i fremtiden.Selv tror jeg at vindmøller er en så "simpel" teknologi/ingeniør-problem at de fleste landvindinger nu er udført.
Det er mere spaendende med andre teknologier (som potentielt kan lave teknologi spring) - eller de teknologier der evt. skal komplementere vind som fx. fuelcells:
http://www.topsoefuelcell.com/ -
Måske Det ved man aldrig.
Men når Dong på fire år har skiftet fra den ene yderlighed til den anden.Skyldes det jo at vindmøller fra og være et lidt langhåret bud på en alternativ energi form.
Nu er nået så langt at energiselskaberne med deres indsigt i de tilgængelige energiformer, har tillid til at vindenergi er en stabil og solid investering der stadig har udviklings potentiale.
Så det har taget ca 30år og udvikle produktet derhen til hvor de store aktøre er blevet interesseret.
Men du har ret ingen kender fremtiden, men nutiden er vind.
-
Ud over de her nævnte projekter vil der over de næste par uger blive givet grønt lys til yderligere 31 projekter
http://www.rechargenews.com/business_area/politics/article319429.ece
-
Sorry totalt 31 projekter
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind