Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Vestas - nye mørke skyer på horisonten

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
127 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • doodhaD Offline
    doodhaD Offline
    doodha
    wrote on sidst redigeret af

Det er utroligt som tingene kan vinkles og fordrejes.

Citat fra artiklen:
    "I forgårs meddelte Vestas-toppen så, at det har været nødvendigt at indgå en aftale med koncernens mange banker om et økonomisk sikkerhedsnet, så der fortsat er penge i kassen efter et 2. kvartal, hvor selskabet har formøblet 2,5 mia. kr. mere, end der var i kassen."

Her får man indtrykket, at Vestas har snoldet 2,5 mia. op. Det er det indtryk, den almindelige læser af Jyllands Posten må få, når der bruges udtryk som "formøblet".

Det kunne jo godt være, at sandheden er, at Vestas producerer på livet løs - og derfor har en masse udgifter - men at de blot endnu ikke har fået betalingen for disse leverancer. Altså at det negative cash flow er et "positivt problem" - og ikke endnu et udtryk for hvor dårligt det går i Vestas.

Med en presse-dækning som vinkler alt negativt, er det da ikke så underligt at tilliden er i bund.

1 Reply Last reply
    0
    • M Offline
      M Offline
      mccarthy

Fuldstændig enig troldmanden.
      En lille kommentar/filosoferen til PTC. Debatten udstiller ofte PTC som en ordning der gavner vindmølle producenterne direkte. PTC gavner mølleejerne der producerer energi. 2,2 cent pr. Kw time de første 10 år - hvis jeg husker ret.
      Senest har GDF Suez - af en lang række energiproducenter - leveret et solidt regnskab. Man kan altså med rette spørge sig selv om det er rimeligt at den amerikanske skatteyder skal støtte firmaer der tjener kassen. Og samme argument gælder selvfølgelig for producenter af fossile brændstoffer. Et andet paradox p.t. er at U.S.A. oplever tørke. En tørke der kan bevirke at fødevarepriserne stiger globalt. Samtidig ydes støtte til shalegas udvinding, der som bekendt koster betydelige vandressourcer. Det er squ't lige nemt.

1 Reply Last reply
      1
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden

Netop det sidste du nævner tror jeg for alvor vil begynde at betyde noget når vi måske når et lille årti længre frem. Nemlig vand ressourcerne. Mange af de andre energiformer forbruger kæmpemæssige vandmængder når der skal produceres strøm/udvindes energi. Og på det punkt står vindmøllerne i en helt enestående situation. Men det er stadig ikke noget der har den helt store fokus. Men det kommer..... Det er også derfor vi langsomt er ved at se vandmiljø teknologi formaer begynde at komme frem på banen. Vand bliver en knap ressource.....

1 Reply Last reply
        0
        • U Offline
          U Offline
          UCP

doodha også en formodning som undertegnede deler, men Trold du som ved så meget om Vestas produkter! Jeg har længe undret mig over den evindelige udmelding fra Vestas om "ny teknologi" som er blevet indført. Dyre produktionsomkostninger for V112, samt kæmpe omkostninger for "grid-streamer", hvori består disse. Endvidere er problemet med V164 at gearkassen ikke holder til de enorme kræfter i V164, og hvorfor fastholder Vestas gearkasser i sine møller. Kan du hjælpe mig med disse spørgsmål?

1 Reply Last reply
          0
          • C Offline
            C Offline
            cykling

Hej Vagn

Hvor læser du at gearkassen i V164 ikke kan holde ???

1 Reply Last reply
            0
            • C Offline
              C Offline
              cykling

Breaking News

Link Preview Image
              Siden kunne ikke findes | Euroinvestor

favicon

Euroinvestor (www.euroinvestor.dk)

1 Reply Last reply
              0
              • doodhaD Offline
                doodhaD Offline
                doodha

Man kan vel roligt regne med, at dette er absolut sidste chance, hvis PTC-ordningen skal forlænges på denne side af præsidentvalget til november.

Jeg vidste godt, at USA's kongres først holder sommerferie i august - men jeg troede da, ferien var begyndt.

Men med valgkamp til efteråret kan man vel forvente, at en del skal på plads inden ferien - som man jo så må formode starter i morgen. Forhåbentlig inkluderes PTC.

Spændende...!

1 Reply Last reply
                0
                • C Offline
                  C Offline
                  cykling

Hej Doodha

Det positive er vel, at der er en del fornuftige gode nyheder i sigte

-Forlængelse af PTC

-Partner til V164 ( jeg er faktisk en lille bitte smule forundret over tals manden fra Vestas shareholders vedr gearkasssen )

-Q2 med fremlæggelse af den ny strategi

-Et langt bedre Q3 end nogen havde forventet ( på trods af prodiktion Q2 )

Vi ses i tivoli

1 Reply Last reply
                  0
                  • troldmandenT Offline
                    troldmandenT Offline
                    troldmanden

Hej vagn

Se nedenstående link hvor jeg skriver lidt om V112 problemerne

Just a moment...

favicon

(www.proinvestor.com)

Hvorfra har du at der er problemer med V164 gearkasse? Det har jeg ikke hørt noget til. De har nogle udfordringer på V90 gearkassen. Og det var det der blev nævnt i Q1 og hensat penge til at udbedre.

Det er rigtigt at en masse vindmølle selskaber er gået den gearløse vej på den næste generation af offshore møller. Vestas selv siger de kørte 2 paralelle udviklinger. En gruppe der så på garløs løsning og en gruppe der så på en gear dreven mølle. Og der kom de frem til at den med gear vil give den laveste COE.

Hvorvidt det så vitterligt også er rigtigt en gearløsning er billigere end gearløs kan jeg ikke sige noget om. Men der er ca 4 gange så mange elektroniske komponenter i en gearløs vindmølle som i en med gear. Og studier viser der opstår ca 5 gange så ofte fejl på elektronikken som med en gearkasse. Til gengæld står en mølle så stille ca 4-5 ganeg så lang tid ved en gearkasse fejl som en elektronisk fejl.

Jeg ved ovenstående er en af de væsentlige grunde for vestas at vælge gearkasse vejen. For husk på når vi snakker offshore så er adgangen til møllerne mere mere begrænset under hårdt vejr. Og så kan selv en lille fejl pludselig betyde et længere stop.

En anden væsentlig årsag til vestas løsning er prisen på de sjældne metaller der indgår i en faktor 8-10 på en gearløs mølle kontra en med gear.

Reelt set så tror jeg dog hverken det bliver vestas eller siemens nuværende design der vil være de bedste om 5 år. Det vil være enten en hydralik gearkasse som der er rigtig store perspektiver i eller en HTS generator. Begge de 2 teknologier er der andre selskaber der er langt i udviklingen med.

1 Reply Last reply
                    1
                    • troldmandenT Offline
                      troldmandenT Offline
                      troldmanden

Ja det vil i sandheden være en stor overraskelse hvis PTC bliver godkendt før valget. Og det tror jeg nu stadig helelr ikke på. De har forsøgt 3 gange tidligere i år at putten den ind i andre lovgivninger men er blevet bedt om at pille den ud igen hvis den overordnede lov skulle vedtages. Husk på det amerikanske politiske system er MEGET anderledes end hvad vi kender til herhjemme. For der stemmer man ikke nødvendigvis om én strømlinet ny lov. Nej man kan finde på at putte ALT muligt andet ind i samme lov som INTET har med hinanden at gøre. Og derfor er det så rodet.

Men tvivler på det går igennem.

Nogen der er klar over hvilken lov det er PTC nu bliver forsøgt tilføjet?

Kan forøvrigt forstå man taler om 2 modeller. En på et år og en på 2 år. Den på et år kan de lige så godt pille ud igen. Det er yderst lidt effekt den vil få. I år bliver der vil opstillet ca 12000mw. Uden ptc vil det falde til 2-3000mw eller ca 80%. Hvis der så kommer et ekstra år så vil det måske komme op på omkring 4-5.000mw. Stadig et fald på over 50%.

Nej developerne skal bruge mindst 2 år til at få hele godkendelses processen, fiansnseringen og alle forhandlingerne på plads. Og de har allerede fyret rigtig mange folk fordi der ikke er udsigt til PTC.

1 Reply Last reply
                      0
                      • U Offline
                        U Offline
                        UCP

Tak Trold din viden er fantastisk! Du ville pynte i Foreningen Vestas Shareholders!

Hvis du vidste hvor jeg har informationen om gear contra gearløs i stor møller ville du blive forbavset, men jeg er afskåret fra kommentere kilden, men det er fra en person som selv har skoen på, og ved hvor den trykker (ikke ansat i Vestas). Der ville blive lukket for al information, såfremt jeg gik direkte ud og afslørede kilden.

Vagn

1 Reply Last reply
                        0
                        • troldmandenT Offline
                          troldmandenT Offline
                          troldmanden

Så du fastholder det ER V164 gearkassen der er problemer med og ikke V90?

1 Reply Last reply
                          0
                          • C Offline
                            C Offline
                            cykling

Vagn

Det her taler for sig selv.

Du har nu en fremtrædende platform for de små aktionærer i vestas.

Og i dag viser du dit format med en påstand om problemer med V164.

Du gider ikke end gang underbygge din påstand.

Vagn det er ikke folk som dig der savnes i vestas.

Eller for den sags skyld i deres deres bagland.

1 Reply Last reply
                            1
                            • D Offline
                              D Offline
                              deleted-user

Rygter findes der mange af UPC. Fortæl om din information om gear contra gearløs. Gerne detaljeret.
                              Hvordan og hvad består V164 gearproblemet i.
                              Jeg har lidt svært ved at finde ud af om du prøver at fortælle Vestas skrotter gearmøllen i V164.

1 Reply Last reply
                              0
                              • troldmandenT Offline
                                troldmandenT Offline
                                troldmanden

ahh cykling. Det er vigtigt vi forstå at holde den gode tone. Der kan i princippet godt være udfordringer med gearkassen. Mit bud er blot det er V90 gear problemerne der hentydes til.

Men da den første prototype ligger 2 år ude i fremtiden så er det trods alt ikke noget major issue. Jeg har jo også i forvejen spekuleret åbentlyst i at de alligevel bør droppe "V164" for at designe en lidt større mølle. Ellers så kommer de for langt bagefter i forhold til den næste generation som Siemens nok så småt er begyndt at designe på.

1 Reply Last reply
                                0
                                • C Offline
                                  C Offline
                                  cykling

Ingen tvivl om vigtigheden af den gode tone.

Men Vagn er jo talsmand ikke bare for sig selv men for en forening.

Og en påstand om problemer med V164 er ikke bare ligegyldige , hvis man som Vagn påberåber sig og vide mere end andre.

så skal man godt nok vide hvad man snakker om.

1 Reply Last reply
                                  0
                                  • BiopOrBustB Offline
                                    BiopOrBustB Offline
                                    BiopOrBust

Det er jo svært at være uenig i at vi bør holde den gode tone herinde Trold, men må dog erklære mig enig i indholdet af cyklings indlæg (og synes faktisk ikke tonen er så slem).

Vagn optræder trods alt som selvvalgt repræsentant for Vestas shareholders og har bl.a. i et tidligere indlæg skrevet disse ord:

Stadig de samme kandestøberier som har præget debatten her siden jeg første gang fik kendskab til sitet. Hvorfor melder I jer ikke ind i Foreningen Vestas Shareholders www.vestasshareholders.dk og søger at få indblik og indflydelse hvis I er aktionærer?

Just a moment...

favicon

(www.proinvestor.com)

Skulle nogen ikke lige have definitionen på kandestøberier present, så kan nedenstående fra ordbogen muligvis hjælpe:

dette Blad . . undgaaer alle Kandestøberier og . . udtaler sig (først) naar det har været istand til at erholde paalidelige Oplysninger. Dagbl.10/101857.2.sp.3. Brandes.​VI.420. Tilsk.1920.I.267.

Link Preview Image
                                    Kandestøberi | Ordbog over det danske Sprog

'Kandestøberi': 1) (foræld.) til -støber 1. Jeg agter icke lenge at blive ved Kandstøberiet. Holb.Kandst.I.4. vAph.( ...

favicon

Ordnet (ordnet.dk)

Min pointe er blot den at det skurer kraftigt i mine øren når samme person dels påtaler kandestøberier på PI, for så senere at bringe en påstand til torvs om at der er problemer med gearet på V164.

Jeg har ingen anelse om hvorvidt påstanden er sand eller ej, men lige som cykling blev jeg en anelse forundret - for ikke at sige pikeret, over at Vagn i sin rolle som talsmand (det være sig officielt, eller uofficielt) for Vestas shareholders vil komme med en sådan påstand, for så efterfølgende blot skrive at han ikke kan sige hvor han har det fra...

Tilføjet efter postning: Kan se at cykling selv har svaret mens jeg skrev, men vi er vist ret enige.

1 Reply Last reply
                                    1
                                    • MIFM Offline
                                      MIFM Offline
                                      MIF

I skal bare tage den med ro, Vestas er på rette spor :-)Resultaterne kommer i 3-4 Q som tidligere men med endnu mere styrke pga den store omsætning.
                                      Nothing is what it looks like. Siden jeg kom med sandheder omkring Vestas på EI har EI udelukket mig 🙂 tænk engang et samfund vi lever i hvor man lukker kæften på dem der ved hvad der foregår? Uhyggeligt. Miffen

1 Reply Last reply
                                      1
                                      • B Offline
                                        B Offline
                                        Bosack

Ser ud til at det lykkedes.. 🙂 Men desværre kun ét år til at starte med..

Link Preview Image
                                        Siden findes ikke

favicon

(borsen.dk)

favicon

(www.renewableenergyworld.com)

Venlig hilsen Bosack.

1 Reply Last reply
                                        0
                                        • M Offline
                                          M Offline
                                          mccarthy

Nu skal den jo lige stemmes igennem Congressen (House of Representatives). Men det ser godt ud. Er der nogen der kender tidlinien for loven?

1 Reply Last reply
                                          0

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

With your input, this post could be even better 💗

Tilmeld Log ind

• Log ind

• Har du ikke en konto? Tilmeld

• Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger