Siemens øger omsætning men indtjening falder
-
Noget jeg ikke forstår er hvordan div analytikere med udgangspunkt i et svagt regnskab fra Games og siemens, konkludere at Vestas regnskab kommer til og ligger i den lave ende af vestas udmeldte EBIT på 0-4.
Vestas udmeldte EBIT 0-4 basere sig for 90% vedkommende på allerede indgåede kontrakter hvor indtjeningen er kendt.Usikkerheden ligger i deres egen styring af omkostninger og der kan ikke på den baggrund drages parallel til deres konkurrenters regnskaber.
-
Noget helt andet er at Vestas omkostninger til udvidelse af produktions anlæg fremadrettet må forventes og blive meget lave.
Hvad RD omkostninger angår, så må det vel være sådan, at hvis der stadig sates så massivt på udvikling, altså nedbringelse af COE.
Så vil branchen også udmanøvre de fleste kendte kilder.
Omvendt hvis det viser sig og forholde sig sådan at man har toppet på udvikling af COE.
Så vil omkostningerne også falde drastisk og industrialiseringen er så næste fase.
-
ahh 90% er nok lige i den høje ende. Alene det at de har et spred på små 20% på oms guidens viser det er en hel del mindre.
Og netop det med det store oms spred på guidens betyder også rigtig meget for EBIT. For der vindes/tabes meget på ekstra/mindre omsætning fordi de faste omkostninger ikke ændre sig i samme takt.
Så med afsæt i specielt gamesas udmelding så er det kun meget naturligt at man lige hæver øjenbrynene en ekstra gang i forhold til guidens
-
Gamesa viste at deres Margin var negativ påvirket med 5 procent point pga faldende priser, så det er både prisen per mw og hvor meget de får solgt/opstillet i år, der har stor betydning for EBIT Margin.
-
Troldmand
Med den største respekt for din viden omkring Branchen.
Så er det da ikke muligt at Vestas med hensyn til 2012 regnskabet melder ned på baggrund af faldende priser.
Hvis du ser på indgåede kontakter så er det der skal eksekveres, og ikke nu og her ordre.
Men har du i øvrigt et bud på problemstillingen med regnskabsprincippet og princippets evt påvirkning af Q2 2012.
-
Det KAN det nu såmænd godt. Siger ikke det bliver sådan men det kan det nu sagtens.
Den 1/1-2012 havde jeg registret lige knap 4000mw ordre til levering i 2012. Det er excl Enel og EDP rammerne som vi ikke ved hvor meget er. Derudover vil der også være en del af de uannoncerede ordre der er indgået i 2011 som skal leveres i 2012. Men i 2012 skal der stadig indgåes ordrepå et 4-cifret antal mw til levering i år. Så hvis prisen på disse pludselig har taget et nyt stort dyk så vil det påvirke Margin negativt.
Så jo den aktuelle pris på møllerne har også en betydning for dette års EBIT Margin.
Vil dog gerne lige understrege at jeg IKKE siger vestas vil blive ramt negativt med 5 procent point på Margin i forhold til det udmeldte. Jeg understreger blot at de KAN blive påvirket på Margin hvis priserne pludselig har taget et ekstra hurtigt dyk. Og det er måske ikke helt utænkeligt med et fald på afgivende ordre på 30% i forhold til sidste år
-
Jo jo
Men i den yderste konsekvens jvf din beregning snakke vi om et pris fald på 20% af året total omsætning.
Så for og bringe os tilbage på sporet så er det ikke rimeligt og nedjustere Vestas resultat på baggrund af Siemens og Gamesa.
Netop på grund af Vestas store ordre bog er de relativt upåvirket af det hvad angår året 2012.
-
Deri er jeg ikke enig. For et mindre salg slår som sagt meget hårdt igennem på bundlinjen. Så det har en kæmpe betydning om de når 8 mia Euro eller kun 6,8 mia Euro. Og det var jo netop mindre salg og forventninger til mindre salg resten af året der fik gamesa til at nedjustere kraftigt.
Så de 8 mia Euro begynder måske at se lidt anstrengt ud. Og så begynder den høje ende af EBIT guidens nok også at rokke lidt.
Jeg har egentligt hidtil sagt jeg ikke tror de vil ændre ved guidens her ved Q2 men at ændringer først vil ske ved Q3. Men jo mere og mere jeg tænker over det jo mere begynder jeg også at hælde til en justering af guidens her ved Q2
-
Da Vestas udmeldte omsætning for 2012 var det ikke på forventet efterbevilling.
Men på baggrund af indgåede aftaler.Så jeg tror nu ikke din bekymring er begrundet.
Og vi snakker slet ikke om udsving på 1.2 milliard.
Jeg tror tvært imod at Vestas omkring omkring rest produktions muligheder i 2012 har haft mulighed for og være selektive, med mindre de har valgt og være politiske.
-
Jeg kan ikke helt følge dig. Jeg mener EBIT er rigtig meget afhængig af omsætning. Og gamesa samt MAKE rapport har vist nye ordre er for nedafgående. Og samtidigt viser mit excel at vestas for at nå deres guidens også er afhængig af nye ordre til levering i år. Og derfor mener jeg i det mindste man bør være opmærksom på de nye data der nu er kommet frem i forholod til vestas
-
Det er ikke sådan at jeg ikke forstår din og analytikernes skepsis.
Jeg mener bare at netop det faktum at Vestas kvad deres relativt store eksekvering af ordre med kendt EBIT for perioden er relativ udpåvirket af lidt fald i prisen på mw.
Og da helt upåvirket eller idet mindste ikke sammenligneligt påvirket med evt besværligheder hos gamesa og siemens.
Forudsætningen for af Vestas for nuværende når deres udmeldte EBIT hviler ikke så meget på pris men mere på omkostninger.
-
Det er bare fordi jeg er entreprenør at jeg anlægger mit synspunkt som jeg gør.
Når vi estimere vores resultat på baggrund af en solid ordrebog med en god fornemmelse af indtjeningen, måske endda en smule konservativt.
Og vores produktions kapacitet som Vestas er spændt til det yderste.
Så er der ingen i min branche der sælger , med mindre at der også er penge i det.
Så derfor tror jeg ikke på at man presser systemet yderligere hvis ikke der er fornuft i det.
Det giver ingen mening og sælge til lav pris hvis omsætningen er ok.I stedet bruger man så sine resurser på optimering af dæknings bidrag.
-
Hej cykling.
Jeg elsker dine indlæg. Disse er altid positive og ofte med en vinkling som jeg ikke lige havde set. Jeg sakser lige noget fra Repowers hjemmeside:
REpower Systems SE, a Suzlon group company, is one of the leading international manufacturers of onshore and offshore wind turbines. All across the globe, the engineering company is developing, constructing and distributing wind turbines for almost every location. The power ratings of our turbines range from 1.8 up to 6.15 MW with rotor diameters between 82 and 126 meters. Furthermore REpower provides clients with project-specific solutions in the areas of wind farm engineering, service and maintenance, transport and installation as well as foundation.
With about 2,700 employees worldwide REpower can draw on the profound experience of having constructed and installed some 3,600 wind turbines.Hvis du ser firmaets mølleudvalg så er der 3.2, 3.4, 5 og 6 Mw samt 2 i low-end < 2Mw. Firmaets kommentar til 6 Mw møllen er - i fri fortolkning - at det jo blot er en faceliftet version af 5 Mw.
Hvor vil jeg hen med at dette vrøvl - såmænd ikke andet end at påpege at et firma med under 3000 ansatte nu tilbyde et produktsortiment som Vestas stadig drømmer om! Hvor svært kan det være.
-
Tilsvarende ser Vestas' mølle-sortiment således ud på deres hjemmeside:
http://www.vestas.com/en/wind-power-plants/procurement/turbine-overview.aspx#/vestas-universHvorfor Vestas skulle drømme om REpowers sortiment, kan jeg ikke se. Det er vel kun V164 som lader vente på sig.
-
Mit indlæg var ment som en slags wake-up-call for os Vestas entusiaster. Der er andre konkurrenter og disse gør det da OK. Repower har nu en opererende møllepark bestående af 6,15 Mw møller som referencemateriale. http://www.rechargenews.com/energy/wind/article318946.ece
Vestas V164 er stadig på tegnebræt. Netop Vestas har måtte sande at firma tests ikke er tilstrækkeligt. Faktisk mener jeg at Vestas har en elendig procedure for test af møller set i lys af de mange dyre fejl som er opstået efter møllerne er opstillet hos kunderne. Og jeg tror at netop dette er noget den ny COO kigger på - time to market vs. cost of development/test.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind