Siemens øger omsætning men indtjening falder
-
de havde et stort hjemme markedet..... Sidste Q fortalte de at de ikke havde solgt en eneste mølle i spanien i......ja kan ikke huske det (6 mdr?) men det var en længere periode hvorfor de nævnte det.
De skylder skylden på asien og europa/syd europa
-
Ja med en stigning på 20% i dag og så et regnskab med stor nedjustering og med et oplæg til en ny strategi. Det må alt andet lige gør ondt på kursen i morgen.
ERt par væsentlige punker fastholder de dog. Og det er nedbringelse af deres gæld og et positivt cashflow. Havde de også misset det var de nok blevet slagtet.
Men vi har så i dag set Siemens komme ud med et dårligt regnskab og Gamesa rigtig dårligt regnskab. Det øger alt andet lige risikoen for vestas op til Q2 meddelelsen
-
Ja ok havde.Men i bund og grund så er det den nødvendige konsolidering vi her er vidne til.
Jeg siger ikke at det er sjovt er og være Vestas, men at vestas har udviklet sig til og være en global virksomhed er måske ikke så ringe endda.
Og her linket til Games og tidspunkt for regnskabets udmelding
-
Ja gamesa siger her direkte at de nu vil lukke kapacitet ned. Siemens har lige gjort det. Og tror som tidligere nævnt også der vil komme en ny nedskærings runde i Vestas. Og det kan potentielt koste på afskrivnings kontoen. Q2 bliver en gyser......
-
-
Hvorfor mener du i grunden af Vestas skal afskrive extra ordinært på deres produktions anlæg.
Fabrikken i kina , skal naturligvis aktiveres.
Men yderlig reduktion er vel ikke nødvendig.Der skal bare køres lidt på vågeblus i USA i 6 til 9 måneder.Med mindre altså at du mener at udviklingen også fremadrettet er negativ.
-
Det er jo det store spørgsmål. Tror de at de får brug for ca 8500mw kapacitet de kommende år eller bare i nærheden af det?? Og det er ex kapacitet på V164 hvor der om alle omstændigheder skal bygges helt nye produktions haller op da ingen af deres nuværende bygninger kan håndtere så store elementer.
Jeg vil ikke blive overrasket hvis vi ser yderligere nedskæringer. Og det kan meget vel blive en ny runde i DK. Sker det vil vi også se nedskrivninger
-
ja der vil ske fyrringer i US. Spørgsmålet er om de bliver alle 1600 personer eller lidt mindre. Men jeg forventer yderligere nedskæringer i forbindelse med nyt sterategi oplæg, udover hvad der allerede er meldt ud for US
-
Der er også den mulighed at de som med towers i Varde.
Sælger til en underleverandør.Der kvad afsætnings muligheder til flere, kan få fornuftig drifts økonomi i produktionen.Det vil i øvrigt give menig, da omkostningerne så bliver variable.Måske de skulle gå efter en egen produktion på 5000MW og så købe sig til resten.
-
Der skal råbes højt.Men mon ikke det her hjælper lidt.
Historisk afsmeltning fra Indlandsisen
Først troede man, at det var en computerfejl, men realiteterne var, at man midt i denne måned var vidner til en afsmeltning fra 97 % af Indlandsisen. Hidtil uhørt og en situation der giver videnskabsfolk verden over grå hår på hovedet.
KNR (knr.gl)
-
Havde ikke set at Gamesa fremlagde regnskab efter luk. Det gør selvfølgelig en væsentlig forskel. Helt utroligt den kan stige 20 % op til regnskab!?!? Det tyder i sandhed på at der er EKSTREM meget spekulation i disse vindvirksomheders aktier.
Nå men ud over det så tolker jeg ikke Gamesas udmelding nær så negativt som jer. Jeg mener man kan argumentere for at det Gamesa ser nu har Vestas allerede set og er allerede begyndt at omstille sig.
Derudover så læste jeg at, hvis man så på annoncerede ordrer så lå Vestas omkring 6,6 % lavere i år i forhold til sidste år. Hvis det tal er rigtigt så er det jo ganske imponerende at faldet ikke er større, hvis verdensmarkedet total set er faldet med 30 %! Som cykling er inde på så kan dette tyde på at Vestas' i dette svære marked drager stor nytte af at være den største globale spiller.
Meget spændende, hvad halvårsrapporten bringer fra Vestas må man sige!
-
Vi kender ikke vestas samlede ordre for første halvår endnu og ved derfor ikke hvor stort et fald de har oplevet i forhold til sidste år.
Sidste år fik de 2895mw i 1. halvår. De har offentliggjort 1973mw i første halvår i år. Dertil skal så lægges uannoncerede for Q2. Mit bud er 350-700mw. Og nok i den lave ende. Så trods alt et større fald end 6,6%. Hvor har du forøvrigt det fra?
Gamesa har skam også allerede været igennem reduktion af kapacitet. De har lukket en del af deres spanske produktion ned. Så det er altså yderliger en ny runde cutting de nu skal ud i. Derfor er jeg ikke nødvendigvis enig i at vestas på det punkt har været mere forudseende end gamesa
-
Hej Troldmand
Tak for kommentaren.
Angående de 6,6 % så kan jeg simpelthen ikke finde det. Mener det var en artikel fra Børsen, hvor man (evt. en Sydbank analytiker) referede til MAKE-undersøgelsen som du også nævner længere oppe - og som derefter kom med de 6,6 % i forhold til hans beregninger på Vestas. Men som sagt jeg kan simpelthen ikke finde den, hvilket jeg beklager.
I øvrigt virker det umiddelbart til at MAKE-undersøgelsen hovedsageligt lægger vægt på offshore-vindmøller, hvilket jo er interessant i forhold til Vestas som fokuserer på onshore.
Hvad angår Gamesa så er det nu lidt interessant at aktien "kun" er faldet 6-8 % i dag. Fra i går til i dag er den dermed steget ca. 10 % efter en - kan man godt tillade sig at sige - meget skidt halvårsmeddelelse. Som nævnt i mit indlæg ovenfor beviser det blot at der tilsyneladende er ekstrem meget spekulation - ikke blot i Vestas - men også i andre vindmølleproducenter. Min opfattelse er derfor stadig at Gamesas halvårsmeddelelse ikke som sådan bringer noget nyt i forhold til, hvad vi har vidst siden 1. kvartalsmeddelelse fra Vestas og at der derfor er et gigantisk potentiale opad for Vestas-aktien allerede i forbindelse med halvårsrapporten. Ikke nødvendigvis fordi det bliver godt, men fordi forventningerne er så meget i bund som de overhovedet kan være.
I øvrigt en interessant betragtning fra MAKE-undersøgelsen:
Weak orders in 1H/2012 support MAKE's view that 2013 will be a weaker
year for installations (-5% vs 2011). However, we expect that order flow
could improve in 2013 and beyond and we are tracking over 11GW of wind
power capacity already outlined through framework agreements plus an
additional 18GW possible through conditional orders, providing scope for a
recovery, if conditional orders convert to firm ones.Altså at 2013 og frem meget vel kan blive bedre på ordrefronten end 2012.
Her er link til uddrag af undersøgelsen:
-
Hej Henne
Jeg tror nu ikke denne MAKE update har speciel fokus på offshore. Det er en generel temperatur på vindmølle marekdet for 1. halvår. Men de laver også specifikke offshore rapporter
Lidt overrasket over de sammenligner 2013 installation med 2011 tal. Nuvel vi kender af gode grunde ikke 2012 tallet endnu. Men det bliver større end 2011 fordi US nok når op på noget i retningen af 12gw. Så faldet fra 2012 til 2013 bliver nok 7-10%
Ja jeg er også overrasket over gamesa ikke er faldet mere tilbage i forhold til den store stigning i timerne op til regnskabet. Måske der er nogen specifikke lokale spekulationer der holder hånden lidt under kursen. For den burde få nogle tæsk på sådan en nedjustering. Og så dropper de jo deres gameplan for at præsentere en ny til okt.
Jeg synes nu stadig der er nyt i gamesa regnskab i forhold til hvad vi vidste ved Q1 fra vestas. Og det er i høj grad den store nedjustering på forventet ordre indtag og hvor brat en opbremsning der er i specielt Asien. Og så viser de også at deres EBIT er blevet påvirket negativt med 5% point på faldende priser.
Derfor synes jeg også skyerne trækker lidt mere op. Jeg tror dog stadig på at det kan blive en rigtig god forretning på den lænmgere bane. Vi har blot et par kraftige bump mere vi skal passere først
-
Der bliver også meget spændende at se Goldwind (24/8) og Sinovel (27/8) regnskaber. Hvad siger de om Kina situationen med et fald på nye ordre på 60% for 1. halvår. Hvordan ser de det kinesiske markede den kommende tid. Det bliver nok ikke ret pæne regnskaber.......
-
Ja det bliver ekstremt interesssant med de kinesiske selskaber. I Kina kommer der formentlig virkelig hurtigt til at ske konsolidering.
I øvrigt: Jeg har prøvet at finde totalværdien af Gamesa, men kan ikke få de antal aktier, der er oplyst på deres hjemmeside til at passe med totalværdien. Ved du tilfældigvis hvad selskabets børsværdi er?
-
Bloomberg siger 290 mio euro
-
Ja det er også derfor jeg igen og igen fremhæver at det er HELE branchen der er bombet ned i kælderen. Det er bestemt muligt at vestas kommer til at stige. Men skal de outperforme de andre selskaber markant, skal de også levere bedre resultater end de andre selskaber.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind