Ennogie — April 2026
-
De kontrollerer beslutningen
Med ~65 % ejerskab har de reelt vetoret og kan styre, hvordan og til hvilken kurs en eventuel rettet emission skal ske. De kan presse på for at få den bedst mulige pris – især hvis der er en strategisk investor som finder ESG spændende som jeg ser det. -
De mest realistiske måder at rejse pengene på: 1. Konvertibelt lån fra de store aktionærer selv
De store ejere låner selv penge til selskabet (via deres holdingselskaber).
Pengene kommer hurtigt ind på selskabets konto.
Lånet konverteres senere til aktier – typisk med en rabat i forhold til kursen på konverteringstidspunktet.
Dette er den hurtigste måde at sikre likviditet på uden at skulle vente på generalforsamlingen. -
- Rettet emission efter generalforsamlingen 30. april
Når den foreslåede 20 %-bemyndigelse er vedtaget, kan selskabet udstede nye aktier direkte til udvalgte investorer.
De store aktionærer kan selv tegne en stor del af emissionen, eller de kan invitere en ekstern investor (f.eks. en strategisk partner).
De har stor kontrol over, til hvilken kurs emissionen sker, fordi de kontrollerer majoriteten.
- Rettet emission efter generalforsamlingen 30. april
-
- Blandet løsning: De store aktionærer skyder selv 4–7 mio. kr. ind som konvertibelt lån eller direkte kapital.
De resterende 3–6 mio. kr. rejses via en rettet emission til enten dem selv eller en ny ekstern investor.
Denne kombination giver hurtig likviditet nu og mulighed for at tiltrække ny kapital senere.
- Blandet løsning: De store aktionærer skyder selv 4–7 mio. kr. ind som konvertibelt lån eller direkte kapital.
-
- Ekstern strategisk investor
De store aktionærer bruger deres netværk til at finde en større partner (f.eks. et industriselskab), der både skyder penge ind og kan bidrage med salgssynergier.
Dette er det scenariet, der ofte giver den bedste kombination af kapital og fremtidig vækst.
- Ekstern strategisk investor
-
Kursen er ekstremt presset ned, der er meget få købere i markedet. Hvor ekstremt lavt aktien er prissat for tiden kan anskueliggøres ved en enkelt sammenligning: værdien af det fremførte skattemæssige underskud til modregning i fremtidige overskud svarer nu til halvdelen af selskabets markedsværdi. Sælgerne må vel tro at selskabet aldrig nogensinde bliver profitabelt for at sælge på disse niveauer? Jeg tror, de tager fejl.
-
Din tro er forståelig. Flere ting peger på, at prissætningen er ekstremt pessimistisk:Operationelt vendepunkt: 2025 viste forbedret bruttomargin (44,2 %), EBITDA nær break-even (0,3 mio. DKK) og et stærkt Q4. Guidancen for 2026 er 55-65 mio. omsætning + positiv EBITDA 1-4 mio. DKK.
-
Makro-miljø: Høje energipriser og fokus på decentral sol + batteri passer godt til Ennogies BIPV-tage.
Hvis de får de 10 mio. kr. på plads (via konvertibelt lån, rettet emission eller kombination), forsvinder going concern-usikkerheden, og aktien kan hurtigt re-rate til et mere normalt niveau for et vækstselskab med positiv EBITDA-forventning.
-
Men – markedet er lige nu i en "prove it"-mode. Det kræver konkrete fremskridt (finansiering + god Q1-rapport 22. maj), før pessimismen letter. Indtil da kan kursen fortsætte med at være presset, selvom de fundamentale aktiver (skattemæssige underskud + turnaround-potentiale) ser undervurderede ud.
-
Jeg har selv solgt ud. Jeg købte Ennogie for nogle år siden og har suppleret hele vejen ned, men har nok holdt fast alt for længe. Jeg mistede troen omkring februar, og sidste portion blev afskibet den 9. april. Flere hurtige udskiftninger af finansdirektører, manglende ordreindgang, fyringen af den tyske CEO, retssager og fejlbehæftede “tegl” har ikke hjulpet. Jeg håber, Glostrup bliver en game-changer.
Kommer de over på den anden side af denne krise / ordre-tomgang, vender jeg nok tilbage. -
Det er forståeligt, at folk sælger ud lige nu. Kursen ligger i dag omkring 3,10–3,12 kr. (market cap ca. 97–104 mio. DKK), og der har været høj volumen på faldende kurs de seneste dage. Når man har købt højere (mange over 5–8 kr.), og der stadig er going concern-usikkerhed + observationsliste, så er det menneskeligt at tage tab eller minimere risikoen.
-
Samtidig bør man huske hvorfor man købte i første omgang.Macro-miljøet er faktisk stærkt. Høje energipriser (olie og benzin) gør selvforsyning via sol mere attraktivt end længe.
Fokus på æstetiske, integrerede solcelletage (BIPV) passer godt til både nybyggeri og renovering.
Decentral produktion + batteri passer ind i den generelle trend mod mere selvforsyning og mindre belastning på nettet.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind