Aktiesnakken — December 2021
-
Jeg læser nye markeder som det ikke er i Europa. Jeg tænker umiddelbart US. Amerikanerne er den nation der forbruger mest plastik Per indbygger
-
Samtidig er de også afhængig af et velfungerende indsamlingssystem
-
Og der er stigende fokus og dermed også penge til denne slags investeringer i US
-
Om energiselskabet og den finansielle partner er norske aner jeg ikke. Jeg tænker egentlglt det er lige så vel kan være amerikanske selskaber.
-
Forhåbentlig bliver vi klogere i løbet af den kommende uge
-
I øvrigt bemærk af Q&A fra BASF, at de har en eksklusiv aftale på Skive der gælder i 4 år. Der står ikke noget om eksklusitivitet udover den fabrik. Så hælder ikke til den konklusion
-
Bemærk også capex på en fabrik er steget signifikant fra de $100 mio for en 100.000t fabrik. Esbjerg er f.eks sat til 750 mio dkk for 80.000t. Så prisen er tættere på $150 mio Per ny 100k fabrik
-
Fra 2021-Q1 rapporten:<br>
<b>Esbjerg project</b><br>
«We have conducted detailed FEED-studies together with Rambøll to prepare a robust project and execution plan. Based on current estimates, which are still being reviewed, CAPEX is expected to be above previous guiding, but with a significantly lower technical and execution risk than we have seen for Skive. OPEX for the plant is expected to be lower than previous guiding.» -
Jeg takker @Reserven for det funderede write up. Dine synspunkter har været virkelig spændende at læse.
Ingen tvivl om at Afrika en skønne dag vil blive vigtig men det er stadig en business case for de investerende selskaber så selvom Afrika er forfærdelig til at holde sit plast på land så vil nye JV ikke være ligeså profitable i Afrikas udviklingslande (medmindre de modtager statsstøtte fra US eller EU) Vi har selv i EU et stort plastproblem som ingen ser fordi det stadig bliver brændt af (læs
-
: stadig ubegrænsede råvarer der vil blive betalt for at recirkuleres). Man fejer først foran sin egen dør.
US måske. (Ikke mindst "tilfældet" med deres BoA investor præsentation og resultatet fra US kongress plast studie i Fredags kan være ledetråde) Jeg har selv troet/håbet mest på US dog lige fundet et nyt standpunkt.
Der skal komme politiske tiltag før det nord amerikanske markedet bliver ligeså attraktivt som Europa. Det kunne selvfølgelig være et first mover prestigeprojekt for et US -
investeringsselskab men ud fra profitabilitet og logistiske aspekter tror jeg det bliver et land i EU og mit gæt er her umiddelbart Tyskland som på verdensplan har været et af de første lande som har haft success med et omfattende recikuleringsprogram "Der Gruene Punkt". (Jeg er opvokset 25 år som udlandsdansker i Tyskland og kan kun bekræfte at tyskerne OGSÅ er grundigere til at sortere deres skrald.
At kunne bygge pyrolyseanlæg uden investering i sorteringsanlæg må om alt andet kunne betyd -
e lavest CAPEX og de hurtigste ekspansionsmuligheder til at dominere endnu et markede. De reneste råvarer i stadig ubegrænset mængde lige foran døren. QF er endnu ikke der hvor de innoverer affaldssorteringen og jeg tror der i fremtiden er ligesåmeget vidreudviklings potentiale /behov her som på reaktorteknologien.
Quantafuel har vel været forpligtet til at give en MOU "sneak peak" pressemeddelelse da de kontaktede BASF AG med informationen. At markedet er lige foran BASF hjemmemarkede vil fork
-
klare hvorfor MOU trækker ud og lyset for tiden ikke slukkes i Ludwigshafen. Der kan være mange scenarier for BASF at gennemgå.
https://report.basf.com/2020/en/managements-report/regional-results.html
Tyskland er en low hanging fruit som følger Quantafuels ekspansions strategi og nuværende teknologi niveau.
Og ja @pensionisten. Det er i mangel af informationer alt sammen spekulationer. Det er det vi går og fornøjer os mest med herinde. Det er kun troldmanden der har en krystalkugle.

-
Jeg kan stadig ikke se at QF er "tvunget" til at fortælle BASF i detaljer om MOU. BASF har 4 års eksklusivitet på Skive. Hvilket giver super god mening når nu BASF hat så mange folk gående deroppe. Men jeg tror det står QF frit for at lave aftaler med andre i forhold til at aftage olien. Ellers vil de jo heller ikke kunne lave en aftale med Vitol
-
Derudover ligger Tyskland heller ikke i en ny region (The agreement covers a new
country and region for Quantafuel.) -
Nej og der tænker jeg der er størst sandsynlighed for det er US
-
Enig
-
Vi starter ud i den kedelige ende med den volume. Så giv os nu bare den MOU så vi kan få gang i gryden igen

Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind