Har Bavarians Nordic's bestyrelse en egeninteresse?
-
Jeg kender kun til, at Maria Montserrat Montaner Picart (Maria Montaner) er tilknyttet Nordic Capital og jeg kender ikke til at andre i bestyrelsen eller direktionen er tilknyttet de nogen af de to kapitalfonden som har afgivet bud.
Ifølge tilbudsdokumenterne har Maria Montaner heller ikke deltaget i bestyrelsens overvejelser eller i Bavarian Nordics håndtering af transaktionen relateret til offentliggørelsesaftalen og tilbuddet, herunder forhandlingerne op til indgåelsen af aftalen. Årsagen til at hun har "stået uden for døren", at hun er tilknyttet Nordic Capital.
Det er dog bemærkelsesværdigt, at hun "stået uden for døren" så meget, eftersom hun først tiltrådte bestyrelsen på generalforsamlingen den 16. april 2024. Bestyrelsens redegørelse af 26. august 2025 nævner, at "for mere end et år siden rettede Nordic Capital og Permira uformel henvendelse til Bavarian Nordic vedrørende en potentiel transaktion.". Det betyder, at Maria Montaner kun har haft mulighed for at udfylde sin rolle fuldt og helt i 2-3 måneder. I tillæg så nytter det jo ikke at have et bestyrelsesmedlem som i længere tid ikke kan deltag i diskussionen om noget så centralt for selskabet. Det giver altså ikke optimale beslutninger.
Efter min vurdering burde bestyrelsen have overvejet at udskifte hende ved den seneste generalforsamling (maj 2025), eller som minimum krævet, at hun afskar alle bånd til Nordic Capital. Det var jo ikke muligt for os aktionærer at vide på det tidspunkt at her var et alvorligt habilitetsproblem eftersom forhandlingerne var hemmlige. Så vi kunne ikke opfordre bestyrelsen til at træffe det valg.
Jeg er ikke sikker på, hvordan og hvornår hun blev associeret med Nordic Capital men det ville også være relevant at vide, om tilknytningen fandt sted før hendes indtræden i Bavarian Nordic. Hvis hun var tilknyttet allerede inden hun trådt ind i bestyrelsen hos Bavarian Nordic så kan det hele arrangmentet jo lignde på en form for trojansk hest.
Maria Montaner har relevant pharma erfaring fra Novartis, hvor hun bl.a. var Global Head of Environmental Solutions med ansvar for virksomhedens mål om CO2-, vand- og plastikneutralitet inden 2030. Hun har også tidligere arbejdet med kvalitet hos Norvartis. I dag arbejder hun som strategisk rådgiver for ledere og bestyrelser med speciale i bæredygtighed, compliance og forretningsomlægning.
Jeg har svært ved at gennemskue, hvad den konkrete rådgivning til Nordic Capital består i, og det fremgår heller ikke nogen steder.
Samlet set mener jeg, at Maria Montaner‑sagen, og opkøbsprocessen i bredere forstand, peger på behovet for en grundig corporate governance‑diskussion i Danmark, så vi kan lære af forløbet. Jeg er derfor også glad for, at Waldemar Schmidt (tidligere adm. direktør i ISS A/S) tager emnet op i en kronik i Børsen.
“Balladen om Bavarian udstiller centrale udfordringer ved virksomhedsoverdragelser”
“Balladen om Bavarian udstiller centrale udfordringer ved virksomhedsoverdragelser”Den aktuelle situation omkring Bavarian Nordic illustrerer problemstillingen. To kapitalfonde har budt på selskabet,
borsen.dk (borsen.dk)
-
Kronikken, EliotSpitzer henviser til, i Børsen af Waldemar Schmidt hedder
"Balladen om Bavarian udstiller centrale udfordringer ved virksomhedsoverdragelser"
Et kort referat opslået 11/9 kan læses under indlæg 128327 her:
-
Anne Louise Eberhard er formand for bestyrelsen i Finansiel Stabilitet, hvilket uvilkårlig giver tætte bånd til Finanstilsynet. Men jeg vil ikke lægge for meget i dette uden jeg ser noget konkret som kan være et problem. Jeg tror ikke vi kan sige at der er et direkte link i forhold til Nordic Capital og slet ikke Permira i forhold til Anne Louise Eberhard.
Derudover sidder hun i bestyrelserne hos FLSmidth, og som bekendt Bavarian Nordic, hvor hun begge steder leder revisions-, risiko- og ESG-udvalgene (Environment, Social og Governance).
Desuden er hun bestyrelsesleder hos UNICEF og advisory board medlem hos Center for Strategisk CSRD. Dette center er stiftet af EY og Erhvervslivets Tænketank og har til formål at hjælpe virksomheder med at skabe værdi med de nye EU-krav til bæredygtigheds-rapportering (CSRD). Pudsigt nok syntes jeg at Maria Montaner ville passe bedre til den opgave med bæredygtighedsrapportering.
-
EliotSpitzer - Jeg hentydede ikke til, at der skulle være en forbindelse mellem Anne Louise Eberhard og KF. Jeg forsøgte - måske lidt utydeligt - at spørge, bikube, om han mon husker forkert, og det han tænkte på, var hendes formandskab i Finansiel Stabilitet, som er omtalt flere gange i chatten samt debatten, som jeg husker det.
Der var altså rigtigt nok noget med "2 personer i bestyrelsen", som bikube husker - bare ikke i relation til KF.
-
Cupcake - Nej, det kan jeg forstå at du siger. Jeg tænkte mere at det var forklaring til Bikube fra mig. Du havde jo netop prøvet at gætte hvad han muligvis tænkte på.

-
Der er ingen grund til at undskylde; Vi skal alle have lov til at blive klogere.

-
OK - sorry - har nogle gange lidt svært ved at se, hvem, der svarer hvad, her i debatten...

PS - Alt andet lige kan Anne Louise Eberhards formandskab i Finansiel Stabilitet - en offentlig institution - opfattes som en blåstempling af, at hendes udtalelser og BN's bestyrelses handlinger er rimelige, selv om de lige holder sig inden for lovens bogstav.
-
Cupcake - Det er jeg enig med dig i. Det er også værd at bemærke at hun er jurist og nok den i BN's bestyrelse ned det bedste netværk i DK udenfor pharma og biotech og særlig i blandt jurister. Det kan være en forklaring på hvorfor opkøbsprocessen er blevet så advokat-tung.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind