Er Harboe en af de danske selskaber Polaris har købt?
-
Det bliver spændende at følge.
Jeg håber, at "familien" er åbne for "blød aktivisme" fra en kapitalfond.
Forretningsmæssigt giver det god mening, og måske den unge generation vil drive en anstændig forretning med respekt for alle ejere. Det håber jeg.
-
Kursgevinst på egne B-aktier udgør med dagens slutkurs på 205 kr. det flotte beløb på 147,5 mio. kr. idet Harboe ejer 1.777.342 stk. egne aktier, som pr. 30/4 2024 - i forbindelse med årsregnskabet - blev anført til kurs 122 kr.
Det vil pynte gevaldigt i egenkapitalopgørelsen ved aflæggelse af Q1 den 12/12 2024.
-
Ups, ja det er H1 den 12/12.
I øvrigt er der en aktionær, der har fremsat forslag til beslutning om nedsættelse af beholdningen af egne aktier med 1/3 eller 592.447 aktier.
Bestyrelsen har indstillet til GF, at forslaget ikke vedtages, men dog kan drøftes på GF.
Det skyldes formalia omkring en evt. kapitalnedsættelse uden en godkendelse eller tiltrædelse fra bestyrelsen jf. paragraf 189 stk 1 i Selskabsloven. (Side 2 i indkaldelse til GF).
-
Match, har de skiftet regnskabsprincipper?
Kursudvikling på egne aktier indgår ikke i resultatopgørelse/egenkapital.
Det er ikke tilladt, da salg af egne aktier i markedet vil udvande værdien af aktierne i fri handel.
Af samme grund opgøres mcap altid uden selskabets egen beholdning af aktier.
Det du skriver giver derfor ingen mening.
-
Mange tak for belæringen.
Jeg kan konstatere, at på side 24 i Harboes årsberetning, afsnit LIKVIDITETSBEREDSKAB, er værdien af egne B-aktier opgjort til 218 mio. kr.
Og at selskabets samlede likviditetsberedskab pr. 30/4 2024 bestod af likvide beholdninger samt kreditfaciliteter OG beholdningen af egne aktier.
-
Det kan vi sagtens diskutere visdommen i.
Men det ændrer ikke på, at din fortolkning i forhold til egenkapital er forkert. Du har vel også læst det respektive afsnit desangående i regnskabet.
-
Der sker helt sikkert noget.
Stor omsætning i.f.t. det normale og stigende kurs. Så nogen er ret insisterende for at få et stor position.
Men jeg undrer mig over, at der endnu ikke er kommet den lovpligtige melding om ejerposition over 5 procent.
-
Der er 6 mio. aktier i alt. A-aktier (0,64 mio.) og selskabets egen beholdning af B (1,78 mio.) er ikke tilgængelige på børsen.
Så 3,58 mio. er tilgængelige på børsen.
5 procent af aktierne, altså 0,3 mio. stk., udgør derfor 8,4 procent af de tilgængelige aktier på børsen.
Det gør det alt andet end lige sværere og dyrere at erhverve over 5 procent af det samlede antal aktier.
-
Der behøve sføli heller ikke at være et bestemt mål, hvadenten vi skal kalde det 5 eller 8,4%.
Det interessante umiddelbart er, at det ligner et meget målrettet, næsten utålmodigt, opkøb. Og lidt spændende, at det ikke bare er følsomme småsparere, der køber, men at også lidt større investorer nu begynder at interessere sig for aktien, selv efter den allerede er steget meget.
Jeg har taget lidt gevinst, men er med fra 60-65, så jeg hygger mig.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind