Debatfora om generationsskifte
-
Vi overlader det til bobestyreren at finde den bedste løsning m.h.t. arveafgifter.
I vores tilfælde er arvingerne barnebarn, museer (fritaget for afgift) og evnt. almennyttige organisationer (navn står i testamentet) hvis det passer ind.
Om det er 30 eller 13,5 % reglen er underordnet. Bobestyreren skal gøre sit arbejde bedst muligt.Og her får du hvad der står om mine pensioner samt særeje:
"Alt, hvad vores arvinger måtte arve efter os, samt alt, hvad der måtte tilfalde dem i form af livs- og ulykkesforsikringssummer samt kapital- og ratepensionskonti,
skal tilhøre dem som fuldstændigt særeje, og derfor ikke deles med deres respektive ægtefæller,
hverken i tilfalde af separation, skilsmisse eller død. Det samme skal gælde indtægterne af særejet, samt hvad der træder i stedet for særejet"Det har min advokat ikke haft nogen problemer med.
Man skal selvfølgelig lige være opmærksom på hvem der står som begunstiget på de forskellige pensioner.
Den eneste skattemæssigt relevante pension jeg pt har er en ratepension under udbetaling.
Går ud fra at den udbetales til boet efter en 40 % (?) afgift.Jeg har hele tiden antaget, at en urealiseret aktieindkomst realiseres af boet enten ved at sælge aktierne - eller der laves en depotflytning.
Det samme gælder de selskaber der findes i boet.
Nogle af vores arvinger vil kun have cool cash. Andre er mere fleksible.
Men jeg har hele tiden antaget, at der skatte- og afgiftmæssigt er rent bord når boet er delt. -
Tak for dialogen
Jeg har opfattet tingene på en lidt anden måde:
Den %, som den almennyttige organisation arver, er jeg sikker på, skal stå i testamentet, det er ikke noget bobestyreren kan bestemme. Han/hun kan ikke gå mod testamentet. Er du opmærksom på, at mange almennyttige foreninger gerne betaler advokaten for testamentet, hvis de bliver arveberettiget?
Formuleringen i testamentet er den samme i vores, men et testamente kommer ikke banken ved fortæller både Nordea og Nordnet. Et resterende beløb på en ratepension - 40% afgift udbetales uden om boet/skifteretten direkte til de berettigede, og er trods bestemmelsen ikke et særeje. Mit spørgsmål gik på, hvordan det kan gøres til særeje.
Hvis boet er skattefrit, og der kan spares skat af fx. 3-4 mio. aktieindkomst, kan det også være relevant at tænke det ind.
-
Med hensyn til almennyttige foreninger checker jeg det hos min advokat.
Mine pensioner tilfalder mit bo. Det er 100 % sikkert.I 'Begunstigede' står der : Ingen. -
Hvis du vil rette i rækkefølgen må du aftale dette med det aktuelle pensionsselskab.
Begunstigelsen ”nærmeste pårørende” er følgende
personer i nævnte rækkefølge:- Ægtefælle/registreret partner - dog ikke hvis
separation eller skilsmisse foreligger ved
dødsfaldet - Samlever, hvis din samlever har levet sammen
med dig i et ægteskabslignende forhold
a. med fælles bopæl i de sidste to år før
dødsfaldet, eller
b. med fælles bopæl og I venter, har
eller har haft børn sammen - Børn - hvis barnet ikke længere lever, træder
barnets eventuelle børn i stedet etc. Ved børn
menes egne biologiske børn samt adoptivbørn - Arvinger ifølge testamente
- Arvinger ifølge loven
- Hvis der ingen begunstigede, legale eller
testamentariske arvinger er, tilfalder
udbetalingen pensionskassen forud for staten
Hvem kan du begunstige ved navn?
- Ægtefælle/registreret partner
- Fraskilt ægtefælle/registreret partner
- Livsarvinger
- Stedbørn og deres livsarvinger
- Navngiven person med fælles bopæl på
indsættelsestidspunktet og dennes livsarvinger
- Ægtefælle/registreret partner - dog ikke hvis
-
Hvis man ønsker at optimere skal man også tage hansyn til andre værdier, som fast ejendom- hus, sommerhus, båd, skilejlighed og visse biler.
Så hvis man ønsker at optimere er en skatterevisor/ advokat en god investering.
Men igen alt efter hvad man ønsker og er værdierne meget store gør det vel ikke den store forskel at bruge en andel til andet formål, der vil stadig være mere end nok til livsarvingerne, selv om man ikke er Bill Gates.
Skattefri gaver fra hver ægtefælle til dem mean ønsker at begunstige er altidet godt første skridt.
-
Du har også ovenfor peget på en skatterevisor/advokat. Og jeg mener bestemt, at det er en god ting i mange henseender.
Vi har selv brugt en kendt familieadvokat til at overdrage sommerhus til vores børn og udfærdige testamente. Vores oplevelse var, at der ingen rådgivning fandt sted, for han skulle videre til næste sag.
Samtidig undre det mig også, at man i et debatforum, som består af "gør det selv investorer" mener, at rådgivere er første løsning på andre områder.
Deltagerne på ProInvestor bør af nogle kende værdien af, at man selv sætter sig ind i tingene, og stifter bekendtskab med andres vinkler, værdier og kendskab til emnet. Kun på den måde kan man stille relevante spørgsmål og krav til en rådgiver.
-
binvest, Jeg tvivler på at en chatgruppe er hensigtsmæssig omkring dette emne. Det kræver nye indlæg hele tiden, så gruppen ikke automatisk lukker ned.Desuden er chatfora ikke særligt hensigtsmæssige til lange indlæg.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind