Vilde kursgevinster i NorthMedia - eller alvorlig regnefejl?
-
Tak for dit svar. Mange investorer mener, at de har fordel af et stort udbytte fx. ud fra din begrundelse.
Ud fra en økonomisk betragtning er det dog som hovedregel uden betydning, om et selskab udbetaler udbytte, eller det konsoliderer sig.
Hvis et selskab vælger at konsolidere sig i stedet for at udbetale udbytte, vil selskabets kurs alt andet lige stige tilsvarende. Investoren kan sælge aktier for et provenue, der svarer til det udbytte, han mener der burde udbetales, og købe andre aktier. På den måde har han samme situation, som hvis selskabet udbetalte større udbytte.
Ud fra en økonomisk betragtning er selskabets indtjening det afgørende. Investor får det største totale afkast, hvis selskabets indtjening anvendes, hvor det indtjener bedst.
For NM' s vedkommende taler det for, at det er, når selskabet konsoliderer sig, fordi selskabets afkast på sin aktieportefølje gennem årene har været større end benchmark og dermed den gennemsnitlige investors afkast.
-
Jeg er ganske enig i denne betragtning om at "Ud fra en økonomisk betragtning er det dog som hovedregel uden betydning, om et selskab udbetaler udbytte, eller det konsoliderer sig"
Altså isoleret set. For min udbyttestrategi bygger på at jeg, dels kan placere udbyttet i andre virksomheder hvor potentialet vurderes større, dels at den opsparede værdi f.eks. kan forsvinde ved fejlopkøb af andre virksomheder, eller i NM's tilfælde være afhængig af kursudviklingen på deres aktieinvesteringer.
Det gode ved vores snak her er, at vi reelt taler om hvordan man bedst forvalter overskud. Og her deler jeg gerne min tilgang og strategi.
-
I henhold til finanskalenderen, skulle North Medias årsrapport 2023 have været offentliggjort onsdag den 28. februar 2024. På grund af tekniske udfordringer med iXbrl-konverteringen af årsrapporten, er offentliggørelsen desværre forsinket og forventes at finde sted torsdag 29. februar 2024. Forsinkelsen er ikke relateret til selve årsrapporten.
-
Deres beholdning af aktier i andre firmaer er fin. Men resten af forretningen er godt nok ikke noget der er værd at skrive hjem om.
FK distribution: en skrantende cash-cow der næppe har mange år tilbage.
Boligportalen: Nok deres største lyspunkt (minus aktiebeholdningen). Dog rimelig meh.
Bekey: En start-up der er gået i stå, nu med negativ vækst i omsætning og underskud - fair value -> 0 kr. Skær omkostninger indtil driften er i plus eller luk helt.
Ofir: En portal der har tabt kampen, faldende omsætining og nu med underskud. Sælg eller luk.
Karman-Connect: Det store håb for fremtiden, men det går den forkerte vej. Turn-around eller sælg.
SDR: Deres nye Svenske cash-cow, men desværre er yveret noget slattent, hvor mange år med plus på driften kan det have igen?Summa sumarum: ca. 700M DKK i kvalitetsaktier, nogle egendomme med en nettoværdi på ca. 120M DKK, 2 udtjente malkekøer der snart slagtemodne, også en blandet landhandel skidt og kanel (nok mest skidt).
Hvad skal hele 'herligheden' koste? Markedet siger knap 1500M DKK - og det er nok ikke helt skørt.
Jeg har selv en lille position i NM og den bliver ikke forøget lige forløbigt.
-
Det som jeg bider mærke i er, at deres ejendomme de sidste 5 er bogført i samme niveau (240-250 mill.) før realkreditgæld.
Set i forhold til prisudviklingen for erhvervsejendomme, er det så ikke en mere end konservativ bogført værdi ?
Eller sagt med andre ord, gemmer der sig en skjult værdi som vi ikke kan se i regnskabet ?
-
Uanset om afkastet i aktieinvesteringen er nogenlunde det samme som tabet i 2022, så er det et godt resultat, da de har solgt ud af 2 aktier i deres portefølje, som er brugt til opkøb samt fået deres portefølje op med 227,5 millioner kr.
Værdiansættelsen på deres ejendomme er meget konservativt sat og her er der nok en del mere værdi.
I årets første 2 måneder er porteføljen blevet en del mere værd, som heller ikke er helt værst i forhold til at finde ud af om selskabet er mere værd end dagens kurs og værdiansættelse på ca. 1,4 milliarder kr.
-
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind