Vilde kursgevinster i NorthMedia - eller alvorlig regnefejl?
-
Der kommer Q4/årsregnskab fra NorthMedia den 28/2, og såvidt jeg kan regne mig frem til - hvis jeg ikke tager gruelig fejl, og de ikke har solgt ud af deres aktieportefølge - ja, så må de seneste måneders vilde kursudvikling især i USA betyde, at NM's kurs er helt skæv.
Den seneste oversigt over NM's aktieportefølge stammer fra 31/10 2023, og jeg har ikke set, at der andre steder på deres investorsite er opdateringer, så deres beholdning den 31/10 2023 er mit udgangspunkt for kursen på daværende tidspunkt. Jeg har derfor sammenlignet de aktuelle kurser fra dengang og idag:
I US $: Apple 170,77 / 184,99 - Microsoft 388 / 411 - Terradyne 83 / 101 - Mastercard 376 / 472 - Amazon 133 / 174 - Mercado 1240 / 1823 - Netflix 411 / 589 - Sea 41 / 44 - Nvidia 407 / 780.
I d.kr: Genmab 1990 / 1992 - DSV 1052 / 1128 og NOVO 677 / 830 kr.
Dollarkurs for en nemheds skyld sat til 7 kr.Beholdning - ud fra mine beregninger:
Apple: 50200 stk. - Microsoft: 35.000 stk. - TerraDyne: 60.000 stk. - Mastercard: 16.000 stk. - Amazon: 40000 stk. - Mercado: 3000 stk. - NetFlix: 5000 stk. - Sea: 30000 stk. - Nvidea: 30000 stk.
NOVO: 300.000 stk.Hvis min udregning er helt I skoven, vil jeg meget gerne vide det.
Ellers må det kunne give en betydelig kursgevinst oveni de 780 mio. kr. som beholdningen stod til den 31/10 2023 - Eller er der noget fundamentalt, som jeg har overset?
Oversigten over kursgevinsterne på NM's værdipapirbeholdning må betyde (i givet fald), at NM har tjent ca. 196 mio. kr. fra 31/10 2023 og frem til 22/2 2024, og det er selvfølgelig til dels uden for rammerne af deres Q4 / årsregnskab.
Holder mine tal vil NM i deres årsregnskab have fået en samlet kursgevinst i ovennævnte periode på ca. 353 mio. kr. hvilket vil være væsentligt over driftsresultatet før skat, som jeg estimerer til ca. 290 mio. kr.
Er jeg helt i skoven med min udregning? -
Din udregning er korrekt. Jeg følger også løbende North Medias portefølje, og jeg får at den er steget ca. 192 mio kr i værdi siden 31/10-23.
Det skal dog siges at vi ikke ved om noget, eller i så fald hvilken del af porteføljen er blevet solgt i forbindelse med købet af SDR.
De kan jo også have lavet generelle udskiftninger i porteføljen. F.eks. solgte de for få år siden deres Facebook aktier.
Derudover er North Media's aktie steget meget siden 31/10. Kursen d 31/10 var 57,1. Kursen i dag er 79,3. Med ca 18 mio udestående aktier, betyder det at markedsværdien af North Media er steget med ca 400 mio kr. siden 31/10. Og altså en del mere end stigningen i værdien af deres portefølje.
-
Du har ret, jeg har cirka samme regnestykke. Tilvæksten i aktieporteføljen det seneste kvartal kan så godt som betale for hele købet af SDR. Så i min optik har NM købt sig til en ny omsætning på ca. 400 mio. kr. / 50 mio. kr. på bundlinjen og har fortsat et kapitalberedskab på ca. 800 mio. kr. Det er STÆRKT. Er meget spændt på årsrapporten 28. februar. Årsrapporten for 2022 var lidt 'kønsløst', det forventer jeg ikke den for 2023 bliver.
Nuværende aktiekurs er set med mine briller klart undervurderet. Vi burde bevæge os tilbage mod de 130 medmindre der kommer skidt nyt i forbindelse med præsentationen.
Trækkes aktieporteføljen værdi ud af børsværdien, er NM øvrige aktiviteter blot ca. 400 mio. kr. værd. Det er jo helt skørt ...
MEN NU FÅR VI SE I NÆSTE UGE.
TMSF
-
Det er en - for mig at se - noget voldsom kursreaktion på en rimelig forventning til 2024, som er mest interessant. Desuden er kursgevinster ikke indregnet i udmeldingerne.
4 kr. i udbytte er nok lidt skuffende. Jeg beholder aktierne, og ser om ikke markedet kommer til fornuft!
-
North Media venter omsætningsvækst i 2024 drevet af svensk opkøb
26/2 15:46
North Media venter omsætningsvækst i år drevet af opkøbte SDR Svensk Direktreklam, mens indtjeningsevnen ses presset en smule af tilbagegang for distributionsselskab FK Distribution, jobportalen Ofir og låseløsningselskabet Bekey.
Det fremgår af mediekoncernens foreløbige og ureviderede tal for 2023 forud for det endelige regnskab, der ventes præsenteret onsdag den 28. februar.
I 2024 forventer North Media en omsætning på 1310-1375 mio. kr., EBITDA-indtjening på 177 mio. kr. samt et driftsresultat, EBIT på 110-150 mio. kr., hvilket er inklusive opkøbte SDR Svensk Direktreklam.
North Media forventer en samlet stigning i omsætningen på cirka 40 pct., som primært er relateret til, at SDR Svensk Direktreklam nu indgår i koncernen, samt fortsat vækst i BoligPortal. Der ventes en flad omsætningsudvikling for de øvrige selskaber.
EBITDA forventes på niveau med eller lidt højere end i 2023, og hvor det positive bidrag fra indregningen af SDR Svensk Direktreklam helt eller delvist ventes opvejet af en mindre tilbagegang i FK Distribution, samt et fald i Ofir og Bekey.
Det lavere primære driftsresultat (EBIT) er drevet af udviklingen i driftsrentabiliteten, samt øgede ordinære afskrivninger og afskrivninger relateret til købesummen for SDR Svensk Direktreklam.
I 2023 genererede North Media en omsætning på 949 mio. kr., et EBITDA-resultat på 177 mio. kr. og et EBIT-resultat på 150 mio. kr., viser de foreløbige tal for 2023.
I Last Mile (FK Distribution) faldt omsætningen 6 pct., drevet af konsolidering af dagligvarebranchen, fortsat høje papirpriser og et faldende annoncesalg i lokalaviserne.
Driftsresultatet (EBIT) blev i divisionen på 154 mio. kr., hvor lavere distributions-, logistik- og kapacitetsomkostninger ikke kunne opveje den lavere omsætning.
Der foreslås at udbetale udbytte på 4 kr. per aktie.
Tabel over foreløbige tal for North Medias årsregnskab for 2023:
Mio. kr.
FY 2023 (foreløbige tal)
FY 2022
Nettoomsætning
949
995,3
EBITDA
177
219,2
EBIT
150
191,5North Medias forventninger til 2024:
Mio. kr.
26. januar
Omsætning
1310-1375
EBITDA
170-210
EBIT 110-150.\˙ MarketWire
-
North Media ønsker at tilbyde en attraktiv dividende, men de vil ikke udbetale mere end højst nødvendigt. Når kursen ligger nede i kurs 60-80 stykker så vurderer man at 4 kr er passende. Prøv at læse hvad North Media skrev i deres årsrapport i 2021:
"Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen i
marts 2022, at der for 2021 udbetales et ud-
bytte på 5 kr. pr. aktie. Det svarer til en samlet
udlodning på 100,3 mio. kr. og 90,7 mio. kr.,
eksklusive egne aktier. Udbyttet er uændret i
forhold til sidste år og følger den tidligere ud-
meldte ambition om at betale 5 kr. pr. aktie for
2021, 2022 og 2023. Samtidigt udmelder besty-
relsen en ambition om at fastholde dette ud-
bytte i yderligere et år frem til og med 2024."Da årsrapporten for 2022 kom, skrev de bare følgende :
"Bestyrelsen indstiller til generalforsamlingen
den 24. marts 2023, at der for 2022 udbetales
et udbytte på 4 kr. pr. aktie. Det svarer til en
samlet udlodning på 80,2 mio. kr. eller 73,7 mio.
kr., eksklusive egne aktier"De forholder sig slet ikke til de tidligere målsætninger om en dividende på 5 kr. Nu kan det være fornuftigt at sænke dividenden hvis ens frie cash flow er styrtdykket. Men North Media havde i 2022 et frit cash flow på 170 mio. Altså rigeligt til at dække de 90 mio som en dividende på 5kr ville koste. I stedet for at udbetale en større dividende valgte de at bruge netto 25 mio kr på at indkøbe flere aktier til deres allerede bugnende kapitalberedskab.
-
Det er præcis den formulering om et vedvarende udbytte på 5 Kr. som ligger bag min investering i NM.
De 4 kroner nu for andet år får mig ikke til at trække mig. Årsag: At jeg sidder og venter på om der ikke falder nogle krummer af fra deres aktieportefølje
-
Bininvest, jeg forklarer dig gerne hvorfor udbyttes størrelse er vigtigt for mig. Det skyldes, at det udbytte som jeg samler sammen, investeres i nye papirer. Altså en måde at opbygge en brede i min portefølje, som har vist sig at være stabil gennem årene.
Derfor har jeg en holdning til om min udbytteprocent er 5 eller 6,25%
De sidste 4 år har NM akkumuleret en beholdning af aktier, en merværdi som jeg gerne så udbetalt som udbytte til os aktionærer.
-
Tak for dit svar. Mange investorer mener, at de har fordel af et stort udbytte fx. ud fra din begrundelse.
Ud fra en økonomisk betragtning er det dog som hovedregel uden betydning, om et selskab udbetaler udbytte, eller det konsoliderer sig.
Hvis et selskab vælger at konsolidere sig i stedet for at udbetale udbytte, vil selskabets kurs alt andet lige stige tilsvarende. Investoren kan sælge aktier for et provenue, der svarer til det udbytte, han mener der burde udbetales, og købe andre aktier. På den måde har han samme situation, som hvis selskabet udbetalte større udbytte.
Ud fra en økonomisk betragtning er selskabets indtjening det afgørende. Investor får det største totale afkast, hvis selskabets indtjening anvendes, hvor det indtjener bedst.
For NM' s vedkommende taler det for, at det er, når selskabet konsoliderer sig, fordi selskabets afkast på sin aktieportefølje gennem årene har været større end benchmark og dermed den gennemsnitlige investors afkast.
-
Jeg er ganske enig i denne betragtning om at "Ud fra en økonomisk betragtning er det dog som hovedregel uden betydning, om et selskab udbetaler udbytte, eller det konsoliderer sig"
Altså isoleret set. For min udbyttestrategi bygger på at jeg, dels kan placere udbyttet i andre virksomheder hvor potentialet vurderes større, dels at den opsparede værdi f.eks. kan forsvinde ved fejlopkøb af andre virksomheder, eller i NM's tilfælde være afhængig af kursudviklingen på deres aktieinvesteringer.
Det gode ved vores snak her er, at vi reelt taler om hvordan man bedst forvalter overskud. Og her deler jeg gerne min tilgang og strategi.
-
I henhold til finanskalenderen, skulle North Medias årsrapport 2023 have været offentliggjort onsdag den 28. februar 2024. På grund af tekniske udfordringer med iXbrl-konverteringen af årsrapporten, er offentliggørelsen desværre forsinket og forventes at finde sted torsdag 29. februar 2024. Forsinkelsen er ikke relateret til selve årsrapporten.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind