Vestas Q3: Flere ordrer til formentlig højere profitabilitet
-
Vestas vinder gigantordre til havs
29.9.2023 17.30 • MarketWire •
Vestas har sikret sig en tysk havvindmølleordre på 960 MW til He Dreiht-projektet i den tyske del af Nordsøen fra energiselskabet Embw.
Dermed bliver ordren fast, efter at Vestas blev annonceret som foretrukken leverandør den 9. jul, skriver vindmøllekoncernen i en meddelelse fredag efter børsens lukketid.Ordren omfatter 64 V236-15,0 MW vindmøller, der skal serviceres med en femårig AOM 5000-serviceaftale efterfulgt af en langsigtet driftsmæssig supportaftale.
Installationen er planlagt til at begynde i andet kvartal af 2025 og idriftsættelse er planlagt i fjerde kvartal samme år.
V236-15.0 MW var den første 15 MW-mølle nogensinde, der blev introduceret på markedet i februar 2021, skriver Vestas, der pointerer, at protypen i øjeblikket gennemgår et omfattende testprogram for at sikre pålidelighed før fuld typecertificering.
.\˙ MarketWire
-
Dejligt. Og normal arbejdstid bliver ofte sat ud af spil i sådanne sager, så jeg vil tro (og håbe), at der godt kan nå at komme flere ordrer både i løbet af aftenen og imorgen.
-
Korrekt og en mere fra Amerika og et andet dæknings bidrag!
Vestas secures 90 MW repowering order in the USA
News release from Vestas-American Wind Technology
Portland, September 29, 202
Vestas has received a 90 MW order to repower an undisclosed wind project in the USA. The order consists of 20 V150-4.5 MW wind turbines.
The order includes supply, delivery, and commissioning of the turbines, as well as a multi-year Active Output Management 5000 (AOM 5000) service agreement, designed to ensure optimised performance of the assets.
In the USA, Vestas has repowered more than 1 GW of projects in the last five years across all major turbine brands.
Turbine delivery begins in the second quarter of 2024 with commissioning scheduled for the fourth quarter of 2024. -
Spændende om en forventet stigning på mandag, bliver "skudt" ned igen, ligesom mange andre stigninger p.t
vi får se, god weekend -
Krigen raser stadig, der er fortsat renteuro, truende nedlukning i usa, kedelige vækstudsigter i Kina, recession eller ikke recession i Europa/usa osv, så der er stadig masser af usikkerhed ......overalt. Og den usikkerhed vil afspejle sig i aktiemarkedet noget tid endnu. Og således, om Vestas stiger mandag eller ikke synes jeg ikke er så afgørende. Men i første omgang glæder jeg mig over ordreindgangen og synes vi i den forhåbentlig! Og så småt kan begynde at ane, at nu vender det for Vestas...og er det tilfældet, så skal kursstigningerne nok komme. Tålmodighed koster ikke noget..særligt...hehe
-
Men dog lidt irriterende, at se en flot stigning på en god nyhed, fordufte stille og roligt igen, Værkritisk....men, ja på et tidspunkt når noget af den generelle usikkerhed forsvinder, så bliver det forhåbentlig bedre
tålmodighed 
-
Interessante forhold ved He Dreiht projektet:
- koncessionen blev vundet tilbage i 2017. Det er 6 år siden. Ibrugtagning er planlagt til ultimo 2025. Altså 8 års projekttid.
- det var den første tyske off shore kontrakt med et "zero-cent bid",
- bygherren er EnBW. "En" står for energi, BW for Baden-Württemberg. Det er delstaten i sydvest. Når de henter så meget strøm i Nordsøen, må de have sikret sig nogle kabler ned gennem Tyskland.
- allerede på hjemmesiden dateret i marts stod der Vestas 15MW. ( https://www.enbw.com/company/press/or-enbw-he-dreiht-offshore-wind-farm.html ).
Altså, Vestas' marked er stort, langsomt og forudsigeligt. Der er ingen grund til, at kursen skal hoppe op og ned.
-
Ja, Vestas har overblik.
https://www.vestas.com/en/investor/announcements/wind-turbines-orders#accordion-3ed634e625-item-a9e7c791c8Der er kun tre off shore ordrer i år. Men målt i MW udgør de en fjerdedel.
-
Det er ret logisk, at Offshore er større projekter med større møller. Nu ser vi dog, at de har solgt en Onshore mølle på 7,2 MW, den findes kun i et eksemplar i testcenter Østerild, så selv om den er solgt, må den nok betegnes som testmølle. De har jo indtil nu leveret i hundredevis af Offshore møller på 9,5-10MW, som er solgt for år tilbage under MHI/Vestas.
-
Vestas: Stærk ordrestrøm fredag sikrer flot tredje kvartal
2/10 06:35
Vindmølleproducenten Vestas er på vej mod en særdeles solid afslutning på tredje kvartal, efter at selskabet fredag har hentet ordrer med en samlet kapacitet på 1251 megawatt (MW).
Udslagsgivende her var en havmølleordre på 960 MW til Tyskland.
Torsdag var der også godt gang i ordrebogen, da to ordrer på samlet 1287 MW gav godt til den samlede ordrehøst i tredje kvartal, der efter fredag er oppe på 4037 MW.
Og der kan stadig nå at komme flere Vestas-ordrer lørdag, ligesom de uannoncerede ordrer fra kvartalet, som først offentliggøres i regnskabet for perioden, også skal lægges oveni.
.\˙ MarketWire
-
Vestas Wind Systems A/S
Vestas/Sydbank: Ser rekordværdi for ordrer venter mere af samme skuffe fremad2.10.2023 07.10 • MarketWire •
Havmølleordrer og en stribe kontrakter fra USA vil løfte værdien af Vestas' ordreindgang i tredje kvartal til det højeste niveau nogensinde.
Det skriver aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank i en kommentar til kvartalet, som han betegner som "solidt på ordreindgangssiden".
I kvartalet nåede Vestas at offentliggøre 21 ordrer på i alt 4044 MW, hvoraf 2100 MW var havvindordrer. Herudover venter Jacob Pedersen en ikke-offentliggjort ordreindgang på ca. 600 MW i kvartalet.
- Vi modellerer en samlet ordreindgang på 5,0 mia. euro. Det bliver rekord for et enkelt kvartal målt i værdi, er vi overbeviste om. Uanset skal der fuld skrue på ordrerne i fjerde kvartal, hvis Vestas skal leve op til vores forventninger om en ordreindgang i år på 12.500 MW i landvindforretningen, skriver aktieanalysechefen.
Af de store markeder fremhæver han, at der endelig er kommet hul på bylden i USA, der tegner sig for 1094 MW af ordreindgangen i kvartalet. Det er højeste ordreindgang i et kvartal fra USA siden fjerde kvartal 2019.
Vi venter bestemt ikke, at ordrefesten fra USA stopper her - tværtimod. Genopretning af tilskuddene til vindenergi i Inflation Reduction Act bliver en "gamechanger", og det vil Vestas nyde rigtig godt af i de kommende år med selskabets solide position i USA, skriver Jacob Pedersen.
Samtidig peger han på, at havvindordrerne også er godt nyt og et bevis på, at de betingede europæiske havvindordrer lever - og dem har Vestas en overvægt af.
De næste kvartaler vil efter vores vurdering byde på en bekræftelse af, at landvindordreindgangen kommer op i tempo. Samtidig vil de tabsgivende ordrer fylde mindre i ordrebeholdningen - og med flere rentable ordrer i mixet af opstillede vindmøller, vil Vestas' rentabilitet også vise et solidt spring fremad. Det kan gavne synet på Vestas' langsigtede indtjeningspotentiale, skriver Jacob Pedersen.
.\˙ MarketWire
-
Amerikansk storbank ser potentiale på næsten 100 pct. i Vestas-aktien
2.10.2023 07.24 • MarketWire •
Vestas får sænket kursmålet hos den amerikanske storbank Citi, som dog fortsat set et stort potentiale i vindmølleproducentens aktie.Det nye kursmål lyder på 300 kr. mod tidligere 315 kr., mens anbefalingen "køb" gentages.
Det fremgår af Bloomberg News.
Kursmålet indikerer et potentiale på 98 pct. i forhold til lukkekursen for aktien fredag på 151,56 kr.
Det sidste tre dage af sidste uge steg Vestas-aktien samlet ca. 5 pct. efter annonceringen af flere store ordrer.
.\˙ MarketWire
-
Så er den snart i minus
Alt er som det plejer, ved gode nyheder 
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind