Ørsted: Er der lys for enden af tunnelen?
-
Det er lidt for nemt at give politikerne skylden for Ørsteds kurs-deroute. Amerikansk politik har altid været uforudsigelig, og det vilkår må investorerne leve med og tage højde for.
Men se nøje på 3 års kursgrafen for Ørsted, som er afbildet ovenfor.
Zap så over og tag et kik på 3 års kursgrafen for NOVO.Vi ser i de 2 grafer en tydelig illustration af en af grundsætningen for succes på aktiemarkedet:
Sælg aktier, der falder og køb aktier, der stiger.
Det er ikke et politisk ansvar, at vi glemmer stop loss eller forsøger os med bundfiskeri.
-
Det ændrer nu ikke ved, at den grønne omstilling, som politikerne ellers gerne taler så meget, synes at være gået i stå.
-
Nu er det ikke kun Ørsted, hvor kursen er sønderbombet. Tendensen er generel for stort set alle virksomheder, der understøtter den grønne omstilling.
Og det er sgu trist.
Har det helt ærligt lidt svært ved at glædes ved kursudviklingen på alle mine Novo-aktier, når chancen for en planet, hvor mine børn og børnebørn kan få et godt liv efterhånden synes forpasset. -
Hvornår er fjernvarme blevet grønt ?
Hvis fjernvarmen laves på gas, kul eller olie, som der hvor jeg får min fjernvarme, så er dit synspunkt værdiløst, desværre.
-
så er det helt altså værdiløst, at vi alle i kvarteret, med politikernes velsignelse, skal omlægge vores varme fra gas til fjernvarme??
Hvis det er en fejl er det på høje tid, der tages en time out.Nej du, vi er stadig nogen, der kan huske, og efterhånden bliver det længere og længere tilbage i tiden. Tulipankrakket f.eks. står lysende klart for en ung mand som mig. Lidt længere væk i hukommelsen er IT boblen ved årtusindeskiftet.
Og nu ser vi den grønne boble punktere for øjne af os, og det før vi har fundet ud af, at det var en boble.
Men der er det særlige ved aktiebobler. Vi kan først se dem, når de er væk.
-
Jeg giver op, du definerer dig egen virkelighed, afskåret fra vores, men fred være med det.
-
Vestas stopper opgørelse af en ny fabrik i UK. Vestas kan ikke forsvare investeringen med det lave antal vindmøller der skal opsættes i UK. Jeg tror det ender med billige Kinesiske vindmøller i Europa. Europa vil ikke købe deres egne vindmøller som de synes er for dyre. Så hellere købe kinesisk skrammel. Og derved støtte Kina og deres møller som bliver produceret med statsstøtte og diverse patent tyverier. Vor herre til hest.
-
Jeg kan ærlig talt ikke andet end grine af det du skriver. Hvis man absolut vil misforstå det der er skrevet, ja, så skal det nok lykkes. Hav en god dag.
-
jeg klukkede da også lidt i skægget, da jeg så du i denne tråd om Ørsteds kursderoute, kaldte på, at politikerne skulle tage det op.
Det var sådan set det, der fik mig til at blande mig, og jeg er da lidt ærgerlig over, at jeg ikke har evnet at forklare min pointe.Med min indblanding fik jeg så lært, at fjernvarme ikke har noget med grøn omstilling at gøre. Tak for det.
-
Fjernvarme har intet med grøn omstilling at gøre. Det er et central styret system der erstatter decentrale olie-, naturgasfyr m.v. Din fjernvarmeforsygning kan meget vel være baseret på olie, kul, gas, halm m.v. Elektrificering er ej heller grøn omstilling, mere en konsekvens af at erstaning af fossil energi ofte er el baseret på vedvarende energiformer.
Men med den info I tilbydes via det offentlige er det forståeligt, at I og jeg roder rundt i hvad der er op og ned. -
Og mens Vi er ved det.
Ørsted melder tab ifm 3 navngivne projekter. 2 skal anvende Siemens- mens sidste skal anvende GE møller. Siemens er gået i tænkeboks og GE kan vist ikke levere Haliada møllen, fordi der stadig er et patent udestående med Siemens. Projekterne er alle i U.S.A.
Altså er det ikke politik, men en uheldig situation Ørsted er kommet i. Floppet i den engelske auktion rammer jo også i hjertekulen på offshore vindparkudviklere.
Jeg afventer Q3 regnskaberne og så får Vi se.
Go' weekend til alle. -
Korrekt, fjernvarme handler om forsyningssikkerhed. Du kan flekse mellem forskellige energiformer afhængig af pris og tilgængelighed. Bygger du en vindmølle og varmer vandet op med den, så bidrager du tillige til grøn omstilling.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind