Wegovy - positive resultater med patienter med hjertesvigt
-
Novos vægttabsmiddel Wegovy dæmper symptomerne i overvægtige patienter med hjerteinsufficiens, eller hjertesvigt med bevaret pumpefunktion.
Det fremgår af et studie, der er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift New England Journal of Medicine.
Typiske symptomer for patienter med hjerteinsufficiens er åndenød og træthed, særligt ved anstrengelse.
Tidligere i august offentliggjorde Novo også positive resultater fra et stort hjerte-kar-studie med Wegovy i overvægtige med etableret hjerte-kar-sygdom, der viste, at Wegovy reducerer risikoen for alvorlige hjerte-kar-tilfælde som blodprop, slagtilfælde og dødsfald med 20 pct. sammenlignet med placebo - eller snydemedicin.
.\˙ MarketWire
-
På CC efter halvårsregnskabet, der sagde novo faktisk at under normale omstændigheder, så ville HFpef forsøget få enormt meget fokus, fordi de mener det er banebrydende i et segment der pt er dårligt medicineret.
Næste sætning var så at med den fokus der allerede var på ozempic/wegovy og de ekstremt pressede supply så druknede det studie.
Der bliver bare ved og ved med at komme virkelig flotte data i nye store relativ ubehandlede patientgrupper.
Nu er amerikanerne dem der betaler den højeste pris. Men som tidligere nævnt så tog det 6 mdr i DK at nå op på én procent af den danske befolkning på wegovy. I US vil blot én procent af befolkningen, svare til ca 200 mia dkk om året.
Det ER crszy tal
-
"- Vi har at gøre med måske en milliard patienter rundt om i verden, siger Lars Fruergaard Jørgensen "
https://www.proinvestor.com/investornyt/1040296/topchef-novo-vil-adressere-social-ulighed-i-dialog-om-tilskudsordninger -
Snart vil de her fedmeprodukter blive produceret i mængder der kun overgåes af cornflakes. På den konto så tror jeg man må forudse, at priserne på et tidspunkt kommer til at falde, ret meget endda. Også fordi der fra både Europa og især usa vil komme et masssivt politisk pres efterhånden som producenternes profitter når højere op end Andreas Mogensen nogensinde har været.
-
Novo Nordisks fedmemedicin kan sende milliardregning for tilskud til staten
29/8 07:22
Det vil koste staten adskillige milliarder, hvis fedmemidler som Novo Nordisks Wegovy fremover skal være en af den offentlige tilskudsordning.
Det fremgår af et svar fra sundhedsminister Sophie Løhde (V) til Folketingets Sundhedsudvalg.
Omkring 900.000 danskere vurderes ifølge Sundhedsministeriet og Sundhedsstyrelsen at være svært overvægtige med et BMI, body mass index, på over 30, og det er den gruppe, som ministeren har set nærmere på.
- Hvis alle i denne gruppe fik offentligt tilskud til behandling med Wegovy, ville det medføre regionale tilskudsudgifter imellem 23,9 og 27,9 mia. kr., fremgår det af svaret fra Sophie Løhde.
Den præcise udgift afhænger dog i sidste ende af, hvilke udgifter patienterne i øvrigt har til tilskudsberettiget medicin, og dermed hvor tæt de er på loftet for maksimal egenbetaling. Udregningen er baseret på tal for medicinpriser og tilskud i 2023.
Med et BMI over 30 anses man for at være svært overvægtig, mens et BMI i intervallet 18,5-24,9 anses for at være normalt.
.\˙ MarketWire
-
Ja prisen, særligt i US kommer helt sikkert betydeligt ned. Men det bliver ikke de næste 2-3 år.
Nedenstående tråd sætter lidt flere data på størrelse af markedet
-
Det har du nok ret i. Efterspørgslen efter disse produkter er dog så enorm, at den kan true sundhedsbudgetterne for ikke ligefrem at sige de nationale økonomier, så det kan føre til en total omlægning af tilskudsordningerne, simpelthen fordi politikerne ikke har noget andet vælg. Ikke sikkert det sker, men jeg mener der en reel risiko for at Selskabernes grådighed kan ramme dem selv lige i hovedet, hvis ikke de passer på.
-
Det "løses" meget nemt. Produkterne bliver simpelthen ikke tilskudsberettiget. Det bliver udenfor de offentlige og forsikrings kasserne, medmindre der er helt særlige grunde som tæller for det. Altså ekstrem fedme koblet op på en række andre sygdomme...
-
Decideret nemme løsninger tror jeg nu ikke så meget på. I usa måske, men andre steder kan man nok ikke udelukke, at der kan komme et kraftigt folkeligt pres for at få dette omfattet af tilskud hvilende på feks argumenter om social ulighed etc..or whatever. Det kan også bare være ekstra beskatning af ekstraordinært høje profitter..., som jo er en ny ide, politikerne sagtens kan finde frem igen. Man kan forestille sig så meget, men Novo begår en fejl hvis de tror de er urørlige...som jeg ser det. Nok fra mig om dette emne. Hav en god dag
-
Hverken i DK eller Norge er der tilskud til wegovy. Mener heller ikke der er endnu i Tyskland. US er mere spredt. Nogle får mens andre selv betaler.
Som skrevet andetsted så tror jeg det bliver gruppen bmi40+ med følgesygdomme man forsøger at få tilskud til. Alle andre skal selv betale.
Dertil har de enkelte lande inkl DK jo også masser af muligheder for at fortage justerede tilskud betingelser. Herunder den andel borgeren selv skal betale.
Men alt det her er helt uden betydning for wegovy salg 2+ år frem
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind