Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

MIND BLOWING fedme data - Det bliver mere end vildt

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
80 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • H Offline
    H Offline
    Hyst
    wrote on sidst redigeret af
    #69

    Lige til din første linjer:

    Just a moment...

    favicon

    (academic.oup.com)

    Havde eller toet vi var komme over denne ensidige fremstilling -"kun viljestyrken sætter grænsen..."

    1 Reply Last reply
    0
    • bgadkB Offline
      bgadkB Offline
      bgadk
      wrote on sidst redigeret af
      #70

      Er fedme genetisk?

      Det er noget sludder. Der er en simpel balance mellem hvor meget kroppen forbruger (blandt faktorerne er højde, køn, aktivitet, alder), og hvor meget man putter ind i munden.

      Putter man mere ind end man forbruger, så lagres det som fedt - man tager altså på....

      Putter man mindre ind end man forbruger, så tages der af fedtdepoterne (og musklerne) og man taber sig.

      Denne meget simple relation er gennemprøvet over 100 år af ernæringsspecialister. Og den fungerer for alle, uanset genetik.
      Genetik, og nogle meget specielle sygdomme, kan have en mindre effekt i balancen, men den er meget mindre end de ovenfor nævnte faktorer. Faktisk så ubetydelig, at det ikke er noget som tages med i diæt beregninger.

      Hvis man krydser en hel masse gener med fedme, så vil der sandsynligvis være nogle som har korrelation. Men korrelation er ikke kausalitet.
      I artiklen nævnes en svag effekt, som ovenikøbet er polygenetisk..... Måske er det de mentale gener for viljestyrke, men vores samfund er ikke bygget op på at nogen er uansvarlige på grund af deres genetik, og der er ingen som hævder at man ikke kan sætte sig ud over sit genetiske ophav.
      Konsekvensen af det syn, er biologisk determinisme og faldet af den fri vilje, og dermed det personlige ansvar.

      1 Reply Last reply
      1
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden
        wrote on sidst redigeret af
        #71

        Det er svært at klage over novo i denne tid. Nyhederne/eksponeringen omkring novo, fortsætter nærmest i en lind strøm der trækker kursen med op.

        Når man ser på LLY, så stiger den hurtigere/endnu mere end novo. Det selvom det er novo nyheder som Select studie der også hara trukket LLY med op.

        Den seneste mdr er LLY steget 7% mere end novo.

        LLY PE 2023 forventninger, handles også ca 30% højere end ditto Novo. Ud fra det, så er der stadig rum for yderligere pæne stigninger i novo kursen. Men så simpelt er det jo aldrig. Som amerikansk selskab, så får LLY bare mere eksponering fra amerikanske investorer end novo gør

        Nedenfor er et par video/transcripts af nye US analytiker kommentar

        https://www.youtube.com/watch?v=97xq-Ev9hm0&t=54s

        Link Preview Image
        Ozempic cuts alcohol cravings. Liquor companies aren't ready

        Weight loss drugs may not carry the same threat to the alcohol industry as, say, Prohibition, but companies and investors would be wise to start strategising about how they will adapt as more people begin to take the drugs

        favicon

        The Business Standard (www.tbsnews.net)

        1 Reply Last reply
        5
        • OccamO Offline
          OccamO Offline
          Occam
          wrote on sidst redigeret af
          #72

          Jeg har observeret det samme fænomen ved Moderna og BioNTech: To sammenlignelige selskaber, hvor i forhold til nøgletal det amerikanske selskab bare er væsentligt dyrere end det europæiske.

          1 Reply Last reply
          3
          • troldmandenT Offline
            troldmandenT Offline
            troldmanden
            wrote on sidst redigeret af
            #73

            Ja det er ikke ukendt. Og heller ikke så mærkelig endda.

            1 Reply Last reply
            3
            • T Offline
              T Offline
              Thorkild01
              wrote on sidst redigeret af
              #74

              En mulig forklaring på Lly's ekstremt høje prissætning sammenlignet med NOVO kan evt. skyldes markedets forventninger om en FDA godkendelse af deres demens (Alzheimer's) medicin Donanemab, som har vist lovende resultateer, inden årets udgang. se

              https://investor.lilly.com/news-releases/news-release-details/lillys-donanemab-significantly-slowed-cognitive-and-functional

              1 Reply Last reply
              3
              • troldmandenT Offline
                troldmandenT Offline
                troldmanden
                wrote on sidst redigeret af
                #75

                Hej Thorkild

                Ja det kan være. Omend den AD nyhed kom før LLY/Novo aktien eksploderede, efter novo præsenterede Select data.

                AD er gennem de sidste 2-3 årtier blevet kaldt CNS stoffernes kirkegård. Bla fordi der ofte har været en ret stor positiv placebo effekt. Det var der også i donanemab forsøget. Men heldigvis trods alt ikke så stor placebo effekt at der ikke kunne opnås signifikant.

                1 Reply Last reply
                4
                • T Offline
                  T Offline
                  Thorkild01
                  wrote on sidst redigeret af
                  #76

                  Hej troldmand.

                  Min kilde er finance.yahoo.com, der har en artikel, hvor de begrunder hvorfor 10 aktier (heraf LLY) bør være en købskandidat

                  Citat:

                  " 08. Eli Lilly and Company (NYSE:LLY)

                  Upside Potential: 15%

                  Morgan Stanley, on Septmeber 5, made a noteworthy adjustment regarding Eli Lilly and Company (NYSE:LLY). The latest available information shows that Eli Lilly and Company (NYSE:LLY) stock was trading at $558.03. Morgan Stanley decided to raise its price target for the company, elevating it from the prior range of $617.00 to an even more optimistic range of $640.00. This alteration signifies a 15% upside potential for Eli Lilly and Company (NYSE:LLY) stock from its current share price of $558.03. Importantly, Morgan Stanley has retained its "Overweight" rating for Eli Lilly and Company (NYSE:LLY).

                  This adjustment comes after conducting an exclusive survey among U.S. physicians specializing in Alzheimer's treatment, leading the firm to revise its estimate for Eli Lilly and Company (NYSE:LLY). The analyst believes that the 2024 consensus estimates for Leqembi are now seen as "attainable." With Leqembi receiving full approval in July and anticipated FDA approval for donanemab in Q4, Morgan Stanley expects a relatively modest initial launch, followed by a significant uptick in prescriptions for Alzheimer's medications over the next 12 months in the United States. This increase is anticipated as healthcare centers establish the necessary protocols for prescribing these medications.

                  Morgan Stanley's decision to bolster the price target suggests a continued bullish stance on Eli Lilly and Company (NYSE:LLY). The adjustment indicates their belief in the potential for Eli Lilly and Company (NYSE:LLY) stock to maintain its "Overweight" status and experience growth, potentially reaching the new target of $640.00. This development offers investors valuable insights into the market sentiment and expectations surrounding Eli Lilly and Company (NYSE:LLY)."

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • troldmandenT Offline
                    troldmandenT Offline
                    troldmanden
                    wrote on sidst redigeret af
                    #77

                    Tak for den Thorkild

                    Jeg har ikke set en stor detaljeret analyse af LLY. Men deres fedme/fedme relateret forretning er/bliver meget større end deres AD.

                    Så ud fra Alm fundamentale økonomiske forhold, så forklare det ikke hvorfor den pt handles 30% højere på PE. Hvis LLY havde været ude at melde om ny giga produktions kapacitet for 2024. Det vil rykke meget. Men som med Novo så går de meget stille med dørene for hvad der er muligt i 2024

                    1 Reply Last reply
                    3
                    • P Offline
                      P Offline
                      ProinvestorNEWS
                      wrote on sidst redigeret af
                      #78

                      ANALYSIS-Wegovy launch in UK may underline Novo's need to get ahead of Lilly

                      Just a moment...

                      favicon

                      (www.proinvestor.com)

                      1 Reply Last reply
                      0
                      • P Offline
                        P Offline
                        ProinvestorNEWS
                        wrote on sidst redigeret af
                        #79

                        ANALYSIS-Wegovy launch in UK may underline Novo's need to get ahead of Lilly

                        Just a moment...

                        favicon

                        (www.proinvestor.com)

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #80

                          Jeg tror der er to årsager til at Lilly er vurderet højere end Novo, og altid vil være det:

                          1) De er baseret i USA og alting er bare større og dyrere derovre. Flere penge som jagter aktierne. Flere der kender Lilly end Novo i den brede befolkning.

                          2) De har flere produkter end Novo, som har den svaghed at de stort set kun har diabetes/fedme forretningen. Det gør Lilly mindre sårbare for et pludsligt videnskabeligt gennembrud.

                          1 Reply Last reply
                          1
                          • bgadkB Offline
                            bgadkB Offline
                            bgadk
                            wrote on sidst redigeret af
                            #81

                            Jeg læste den her artikel for for et par uger siden. Der er ikke så meget nyt, men så alligevel:

                            Bloomberg - Are you a robot?

                            favicon

                            (www.bloomberg.com)

                            1 Reply Last reply
                            2

                            Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                            Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                            With your input, this post could be even better 💗

                            Tilmeld Log ind

                            • Log ind

                            • Har du ikke en konto? Tilmeld

                            • Login or register to search.
                            • First post
                              Last post
                            0
                            • Debatforum
                            • Seneste
                            • Populære
                            • Bruger