Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Huscompagniet vs Götenehus

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
18 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • H Offline
    H Offline
    Hyst
    wrote on sidst redigeret af
    #9

    Jeg tror ikke du er tæt nok på denne verden!
    Råstofindvinderne er klemt mellem Regioner, Kommuner og interesseorganisationer- det er en svær verden. Politikerne tænker kun i genvalg.
    60 m er en interesant dybde (smil).
    Transportarbejdet stiger både med afstand og dybde.
    Og der er altid et rammaskrig ved indvinding under grundvandet.

    Måske vi skulle tage Kirunamodelen i brug og flytte Roskilde

    1 Reply Last reply
    3
    • bgadkB Offline
      bgadkB Offline
      bgadk
      wrote on sidst redigeret af
      #10

      Jeg kan godt forstå at ingen gider have en grusgrav som nabo. Men så må man som samfund enten lave reglerne om, så grusgrave bestemmes af Staten uden lokal indblanding, eller også må man acceptere at sand og grus bliver dyrere, fordi de skal tages fra havbunden i stedet for.

      Ingen af disse to løsninger er perfekte, og da der stadig er nok grus og sand til de næste 50 år med de nuværende grusgrave, så kan man jo godt sende problemet videre til de næste folkevalgte...

      Det haster jo ikke! Og hvis en upopulær beslutning skal tages, på et forholdsvist teknisk område, så bliver den ikke taget hvis det ikke haster...

      Se bare på nedtagningen af Risø...

      Risø er der delvist taget hånd om (når vi nu snakker om Roskilde....), men grus og sand er vist blevet udsat til fremtiden. Hvilket også er ok, da det er ret hurtigt at begynde at udvinde sand og grus fra havet.
      I mellemtiden så er kommunerne på Sjælland (hvor der er mest byggeri), blevet tvunget til at komme med forslag til nye grusgrave - man har altså valgt at sende "aben" videre ned i systemet.

      Alternativer?
      Genbrug er godt, men det er ikke altid muligt hvis man vil beholde renheden og styrken af beton og underlag.
      Plastik materiale?
      Vil vi virkelig blande yderligere plast sammen med vores jord?

      Samlet så skal vi nok have sand og grus nok til al fremtid, omend den nok bliver lidt dyrere. Og det klarer vi nok også til den tid.
      Som altid når folk snakker råber at resourcerne slipper op, så er det bare de BILLIGE resourcer som slipper op.

      1 Reply Last reply
      3
      • H Offline
        H Offline
        Hyst
        wrote on sidst redigeret af
        #11

        og da der stadig er nok grus og sand til de næste 50 år med de nuværende grusgrave

        (sort smil)

        Tror du er udenfor dit domain her!

        1 Reply Last reply
        2
        • bgadkB Offline
          bgadkB Offline
          bgadk
          wrote on sidst redigeret af
          #12

          Det er hvad kilderne skriver. Har du andre (dokumenterbare) data?

          1 Reply Last reply
          2
          • H Offline
            H Offline
            Hyst
            wrote on sidst redigeret af
            #13

            Nej!

            1 Reply Last reply
            0
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #14

              Så tror jeg hellere på eksperterne fra NIRAS og GEUS. De er helt sikkert inden for deres domain og helt tæt på Danmarks geologiske verden....

              1 Reply Last reply
              3
              • H Offline
                H Offline
                Hyst
                wrote on sidst redigeret af
                #15

                OK men for at være med på råstofområder skal man være med helt et hel liv.

                Rådgiver kommer og går - personerne ligeledes i GEUS.

                GEUS har haft fokus på andre områder Grønland og olie/gas.

                Der manger i den grad kontinuitet hos myndighederne på området, og hver gang at vælge en ny rådgiverperson som starter fra scratch hjælper ikke meget.
                Mange undersøgelser er gået tabt igennem tiden og først i de senere år er der sket en systematisk opsamling af af undersøgelseresultater.

                Men sæt du bare din lid til NIRAS. Men GEUS har nogle gode databaser.

                Det er mange personlige omkostninger at arbejde på området , man bliver truet og derfor holder mange ikke til de presset i de offentlige myndigheder og personerne finder andet beskæftigelse.

                Du ved en del, men sand og grus bør du overlade til andre.

                Måske kommer vi lidt for meget of track her, så back to the start.

                Link Preview Image
                Ambercon lancerer nyt facadeelement af træ - Dansk Byudvikling

                Den nordjyske betonelementfabrik Ambercon lancerer nu en helt ny type facadeelement, hvor beton og stål for hovedpartens vedkommende er erstattet af træ.

                favicon

                Dansk Byudvikling (dansk-byudvikling.dk)

                1 Reply Last reply
                3
                • A Offline
                  A Offline
                  Aktie-Zlatan
                  wrote on sidst redigeret af
                  #16

                  "Der er cement og sand nok til de næste 800 år (mindst)..."

                  Godt at høre, bgadk. Da kan svenske byggeselskaber købe mere cement fra Danmark om fire år hvis fabrikken på Gotland må lukke.

                  Link Preview Image
                  Cementkrisen - dag för dag | Byggföretagen

                  På den här sidan samlar vi dag för dag vilka myndighetsbeslut som togs, möten och information som kommit från olika aktörer.

                  favicon

                  Byggföretagen (byggforetagen.se)

                  1 Reply Last reply
                  2
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #17

                    Det er I meget velkomne til.Aalborg Portland eksporterer 44% af deres produktion i de sidste tal jeg har kunnet finde.
                    De ser ikke ud til at mangle kalk,men politikernes CO2 afgifter er en evig trussel.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • A Offline
                      A Offline
                      Aktie-Zlatan
                      wrote on sidst redigeret af
                      #18

                      Det meste af Gotland er kalk, men af miljøårsager (grundvann og andet) er det tvivlsomt hvor lange Cementa (Heidelberg) kan holde igang.

                      Hvis alle skal købe fra Aalborg vil priset på cement stige markant i DK. Er det godt eller dårligt for Huscompagniet?

                      Jeg er ikke interessert i Husco-aktien, eftersom de immaterielle aktiverne er for store. Jeg ejer imidlertid Götenehus, som også har en lavere vurdering end finske Honkarakenne (kurs/indre værdi=1,2).

                      Link Preview Image
                      Honkarakenne - Reports and presentations

                      Financial Statements and Board of Directors Report 2025 Financial Statement Bulletin 2025 Half-year Financial Report 2025 Financial Statements and Board of

                      favicon

                      Honkarakenne (investors.honka.com)

                      1 Reply Last reply
                      1
                      • bgadkB Offline
                        bgadkB Offline
                        bgadk
                        wrote on sidst redigeret af
                        #19

                        Så udvider man bare produktionen eller importerer fra 3.land. Cement er et internationalt produkt som handels over landegrænser og derfor kan prisen ikke variere særligt meget fra land til land.
                        I øvrigt udgør cement prisen en forsvindende lille del af den samlede huspris.
                        Intet problem der.Og nej det får ikke danskerne til at købe træhuse til deres helårsbeboelse .

                        1 Reply Last reply
                        1

                        Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                        Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                        With your input, this post could be even better 💗

                        Tilmeld Log ind

                        • Log ind

                        • Har du ikke en konto? Tilmeld

                        • Login or register to search.
                        • First post
                          Last post
                        0
                        • Debatforum
                        • Seneste
                        • Populære
                        • Bruger