Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Københavns nye fartgrænser: Kan koste danskerne milliarder

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
9 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • U Offline
    U Offline
    Urban
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    "Det skal øge sikkerheden, mindske støj og luftforurening og også være godt for klimaet.

    Argumenter er der masser af - og i denne uge fik København så politiets endelige tilladelse til at sænke fartgrænsen til 30 eller 40 kilometer flere steder.

    Men tid er som bekendt penge, og derfor kan manøvren ende med at koste danskerne milliarder. Sådan lyder vurderingen fra professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau.

    Han kalder det i B.T. »stærkt påfaldende« og ligefrem »udemokratisk«, at kommunen enten ikke har beregnet omkostningerne for samfundet - eller undladt at lægge dem frem".

    Link Preview Image
    Professor i skarp kritik af Københavns nye fartgrænser: Kan koste danskerne milliarder

    Ifølge professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau er det både påfaldende og ligefrem udemokratisk, at Københavns Kommune ikke har beregnet samfundsøkonomiske omkostninger af de nye fartgrænser. Teknik- og Miljøforvaltningen kan ikke genkende milliardberegning og »må afvise det som grundløst«, at professoren »spekulerer i, at der skulle findes tal, som ikke er blevet lagt frem«.

    favicon

    Berlingske (www.berlingske.dk)

    1 Reply Last reply
    2
    • V Offline
      V Offline
      VærKritisk
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Jeg ved nu ikke hvor meget jeg tror på den slags beregninger. Landet bliver næppe rigere af at folk kommer hurtigere på arbejde for at bruge den første time på at snakke om hvad de har læst på Facebook, eller set i fjernsynet.

      1 Reply Last reply
      0
      • M Offline
        M Offline
        Milito
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Det forlyder endda at planerne om at lukke Torvegade af for gennemgående trafik ikke blot er et luftkastel fra en lokalforening på Christianshavn, men rent faktisk er mere end blot på tegnebrættet i Københavns Kommune, hvor det forventes at træde i kraft. Det er godt at jeg er flyttet ud af byen.

        "I et estimat peger forvaltningen på, at bilmængden i Torvegade vil fade med 80-90 procent, hvis den lukkes for gennemkørende biltrafik. Det peges også på, at bilisterne skal finde en alternativ rute, og at det vil føre til en øget belastning på det omkringliggende vejnet, blandt andet på H.C. Andersens Boulevard. Løsningen er dog, at dele af Indre By kommer til at opleve mindre trafik, skriver forvaltningen."

        Link Preview Image
        Vil lukke Torvegade for biltrafik: Det skal skabe mere plads til cyklister og fodgængere

        Hvis det står til Christianshavns Lokaludvalg vil det styrke hverdagslivet på Christianshavn, at Torvegade bliver lukket for gennemkørende trafik ved Christianshavns Torv. Forslaget er en del af en løsning for at øge og forbedre cykelkapaciteten i gaden, og som er udarbejdet af Københavns Kommune te..

        favicon

        AmagerLIV (amagerliv.dk)

        1 Reply Last reply
        1
        • U Offline
          U Offline
          Urban
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Som selvstændig erhvervsdrivende, har jeg gennem årene brugt "hundredevis" af timer i lange køer pga. trafikproblemer. Bl.a. på grund af utallige kaotiske vejarbejder i hovedstadsområdet.

          De nye fartgrænser kan uden tvivl koste erhvervslivet mange penge, samt
          massevis af daglige irritationer.

          Københavns kommune har ikke lavet samfundsmæssige økonomiske beregninger på fartgrænserne - men henviser blot til, at det er statens opgave.

          1 Reply Last reply
          2
          • V Offline
            V Offline
            VærKritisk
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Folk vil ikke have bilkøer, folk vil ikke have forurening, ikke have trafikstøj, ikke have global opvarmning. Folk vil have forandring.... altså lige indtil nogen vil lave noget om

            1 Reply Last reply
            2
            • M Offline
              M Offline
              Milito
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Dit indlæg minder mig om denne.

              112194_IMG_2112.jpeg

              1 Reply Last reply
              2
              • V Offline
                V Offline
                VærKritisk
                wrote on sidst redigeret af
                #7

                Den er da meget sjov.

                1 Reply Last reply
                2
                • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                  Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                  Helge_LarsenPI-redaktør
                  wrote on sidst redigeret af
                  #8

                  Her er en løsning på en del af luftforureningen i København:

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • D Offline
                    D Offline
                    DjengisCash
                    wrote on sidst redigeret af
                    #9

                    Urban, hvis bare farten kunne komme OP på 30 eller 40 kilometer i timen, det ville jo være en kæmpe forbedring jf dine egne personlig erfaringer.

                    Så jeg spejder er substans i din, og andres, argumentation, hvad angår de negative økonomiske og miljømæssige effekter af et sådant tiltag.

                    Kun på tidspunkter uden særlig trafikal tæthed vil et sådant tiltag kunne mærkes, så kun en beskeden andel af det samlede transportomfang bliver berørt.

                    1 Reply Last reply
                    1
                    • K Offline
                      K Offline
                      koden
                      wrote on sidst redigeret af
                      #10

                      Elbiler løser vel forureningsdelen og kan man så skabe nogle friktionsfriere dæk, så kan noget støj fjernes.

                      1 Reply Last reply
                      0

                      Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                      Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                      With your input, this post could be even better 💗

                      Tilmeld Log ind

                      • Log ind

                      • Har du ikke en konto? Tilmeld

                      • Login or register to search.
                      • First post
                        Last post
                      0
                      • Debatforum
                      • Seneste
                      • Populære
                      • Bruger