Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Investeringspodcasten: SVB - er det finanskrise 2.0

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
46 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • H Offline
    H Offline
    Hyst
    wrote on sidst redigeret af
    #23

    De lider under deres historie, men turn around planen er rigtig godt undervejs.
    So, falder der ro på bank uroen er det en good combsck kid.

    Jeg købte den dog alt for tidlig - men kan so glæde mig over at uroen kun gør meget lidt ondt.

    Glad for at fusion med DB ikke rigtig kom på spil.

    1 Reply Last reply
    2
    • 0 Offline
      0 Offline
      007
      wrote on sidst redigeret af
      #24

      Måske, jeg har lige kørt et fore cast, i følge dette skal SVB etc. tolkes som kanariefugle... minearbejder tog i gamle dage kanariefugle med ned i kulminerne for at blive advaret om mangel på ilt.
      forecast => omkring 14 april.

      1 Reply Last reply
      0
      • bgadkB Offline
        bgadkB Offline
        bgadk
        wrote on sidst redigeret af
        #25

        Der er masser af banker som kan få problemer med de faldende obligationskurser. Faktisk tror jeg at problemet er mere udtalt i Europa end i USA, fordi bankerne i EU over en bred kam er dårligere kapitaliseret, så der skal mindre til at de bliver insolvente hvis de bogfører til "mark to market". Læg dertil at obligations renterne var lavere i Europa og at der nu ikke er den store forskel, så vil kurstabet alt andet lige, være større i Europa.

        Løsningen er selvfølgelig at bankerne holder til udløb, fordi så er det intet tab, og indtil da bogfører til købspris, da der så er ingen insolvens.

        Og dermed ingen bankkrise og ingen sårbarhed.

        Nå, ja hvis mange begynder at vil hæve deres penge før obligationsudløb, så kommer der et likviditets problem.
        Men så lader man dem bare låne i ECB til nominel obligations pris, og så er det klaret.

        Keine hexerei nur behändigkeit.

        Kun hvis ECB får en akut hjerneblødning, så kommer der en krise.

        1 Reply Last reply
        4
        • 0 Offline
          0 Offline
          007
          wrote on sidst redigeret af
          #26

          Lige præcis, det er højre side på bankernes saldobalancen, "liabilities", der er omdrejningspunktet, fordi der er kommet alternativer "nulrente" kontoen.

          1 Reply Last reply
          1
          • P Offline
            P Offline
            PMPirate2
            wrote on sidst redigeret af
            #27

            Hvis ECB begynder at låne bankerne penge mod sikkerhed i obligationerns nominelle pris fremfor markedsprisen, vil jeg sige de har fået en akut hjerneblødning.

            For det førte ville de fravige princippet om at bankerne skal stille fornøden sikkerhed for de lån de tager ved ECB. Så ECB kan altså komme til at låne bankerne i hundredevis af milliarder euro, som bankerne ikke har stillet nogen form for sikkerhed for.

            For det andet ville ECB være nødt til at trykke disse mange penge og sende dem ud i samfundet. Det vil puste yderligere til inflationen, og det er bestemt ikke hvad vi har brug for nu. Hvordan vil ECB imødegå det? Hvis de sætter renten yderligere op, vil de jo også forstærke bankernes problem med varigheden på obligationerne.

            Og for det tredie vil der være et rentespænd mellem hvad bankerne får i rente på deres obligationer og hvad de skal betale i rente til ECB. Det vil på sigt gøre det sværere for bankerne at overholde solvenskravene, og så risikerer vi at få bankkrak på grund af solvens i stedet.

            1 Reply Last reply
            1
            • bgadkB Offline
              bgadkB Offline
              bgadk
              wrote on sidst redigeret af
              #28

              Sagen er, at der ER sikkerhed for tilbagebetalingen hvis man holder til udløb. Så man løber 0 risiko. Hvis en bank senere af andre årsager, bliver insolvent og skal lukkes ned, så kan ECB sagtens tåle at holde de sikkerhedsstillede obligationer til udløb. Intet tab der, og 0 risiko for tab.

              Hvad så med inflation? Nej, det er heller ikke inflationært. Hvad sker der hvis der løbes storm på en bank: Banken bliver nu ikke tvunget til at begynde at sælge ud af deres langeobligationer, og dermed bliver de heller ikke tvunget til mark-to-market. De kan bare deponere obligationerne som sikkerhed, og få kontanter som lån, og disse kan dem som ønsker at hæve deres indskud få.

              Hvad skal kunderne gøre med deres penge som de har hævet i panik? Ja, dem må de så sætte ind i en anden (og i deres opfattelse, sikrere) bank.

              Og hvad skal den bank med det indskud?
              Ja, efterspørgslen på lån er faldende på grund af de højere renter, så de må nok i stedet for nøjes med at deponere dem hos FED....

              Penge i sig selv giver ikke inflation. Det er først når de bliver brugt. Og det er ikke derfor folk hæver deres penge i panik.

              1 Reply Last reply
              2
              • bgadkB Offline
                bgadkB Offline
                bgadk
                wrote on sidst redigeret af
                #29

                Bankerne får det ikke ekstra gæld (liabilities) fordi renterne stiger. De får ekstra udgifter, fordi de nu bliver nødt til at give en højere indlånsrente. Til gengæld får de ekstra udlånsrente, fordi de også sætter renten op på lån, kassekreditter og kreditkort.
                I SVB's tilfælde tjente de stadig penge, også selvom de måtte betale mere i indlånsrente, fordi indtægterne også steg. Fordi de var så ekstremt placeret i lange obligationer, så ville de nok have haft en relativ lav (i forhold til sektoren) indtjening de næste 10 år, hvis de altså ikke var blevet stormet omkuld.

                1 Reply Last reply
                2
                • P Offline
                  P Offline
                  PMPirate2
                  wrote on sidst redigeret af
                  #30

                  Hvis det er så uproblematisk og uden nogen risiko at lade ECB låne bankerne penge mod sikkerhed i obligationernes nominelle pris, som du giver indtryk af, hvorfor er det så ikke tilladt i dag?

                  Som det er i dag tillader ECB ikke engang at belåne sikre obligationer op til markedsprisen. De trækker et såkaldt haircut på mellem 0,5 og 43 procent fra markedsværdien: https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/other/ecb.2022_49_f_sign~a031a65f68.en.pdf

                  Når du siger, at der er "0 risiko for tab", antager du at obligationsudstederen ikke kan gå bankerot. Det synes jeg ikke er en rimelig antagelse.

                  De bankkunder der hæver deres indskud i panik er ikke tvunget til at sætte deres penge i en anden bank. Hvis de har indtryk af, at risikoen ved at have penge stående i bankerne generelt er steget, kan de vælge i stedet at placere pengene i guld (ingen modpartsrisiko, hvis fuldt allokeret), i korte obligationer, eller bruge pengene på varer (f.eks. virksomheder der foretrækker at øge deres varelager, da det med inflationen bliver mere værd). Det sidste er i hvert fald inflationært

                  Jeg tror faktisk at en stor del af den manglende likviditet i banksektoren lige nu skyldes, at spændet mellem den korte rente og den rente bankerne giver på indskud på anfordring er blevet for stort. Det får mange til at vælge at placere en del af de penge de ellers ville have stående i banken på anfordring i korte obligationer. Og når der så lige er et par banker der krakker på grund af manglende likviditet, forstærkes denne tendens naturligvis.

                  1 Reply Last reply
                  1
                  • bgadkB Offline
                    bgadkB Offline
                    bgadk
                    wrote on sidst redigeret af
                    #31

                    Historisk har man tidligere ladet bankerne låne i centralbanken til nominel værdi, fratrukket et risiko fradrag, men de sidste mange år har man i USA kørt med markedsværdi fratrukket risikofradrag.

                    Statsobligationer har dog altid været regnet som helt sikre, så intet risikofradrag der (Se tabel 1 i annex i det dokument du linker til).

                    Jeg kan ikke se ud af det dokument du linker til om ECB allerede i dag, lader kategori 1 (Statsobligationer) blive belånt til nominel værdi eller om det er markedsværdi.
                    Men USA er det i hvert fald sådan, at selv Statsobligationer er mark-to-market, dog uden risiko fradrag.

                    Jeg anser det som en meget rimelig antagelse at den amerikanske Stat ikke kan gå fallit.

                    Der er næppe ret mange som vælger at tage likvider ud af en bank man har mistillid til, for derefter at placeret dem i deres varelager eller guld. Det er simpelthen for illikvidt.

                    Hvis de ville have pengene i korte obligationer, så havde de vel allerede gjort det før bankstormen. Og under alle omstændigheder er det heller ikke inflationært.

                    Det er i øvrigt ikke hele banksektoren som mangler likviditet. De store banker svømmer i den, fordi det er det pengene flyttes hen.

                    Og ja, det er velkendt at når renten stiger, så er det sjældent at indlånsrenten følger med op i samme takt, som nationalbankens rente og udlånsrenterne.... Kontanter har altid en pris.

                    1 Reply Last reply
                    2
                    • bgadkB Offline
                      bgadkB Offline
                      bgadk
                      wrote on sidst redigeret af
                      #32

                      I USA hvor centralbanken kører med Mark-to-Market også på Statsobligationer (udenfor den nye låne facilitet), så har bankerne i mange år kunne låne til mere end nominelværdi, fordi de havde høj rente obligationer fra før rentefaldet som nu havde en tårnhøj markedsværdi.

                      Så den går begge veje.
                      Hvis man generelt kørte med nominel værdi, så risikerer man at bankerne i det nuværende marked går ud og køber nye billige Statsobligationer for derefter at belåne dem til fuld værdi, og dermed har man skabt et instrument som generer gratis kontanter..... og det går ikke.

                      Derfor er det kun obligationer købt før 12. marts som kan belånes til nominel værdi i den nye kreditfacilitet.

                      1 Reply Last reply
                      2
                      • P Offline
                        P Offline
                        PMPirate2
                        wrote on sidst redigeret af
                        #33

                        Hvis du ser på tabel 2 i dokumentet jeg linkede til, kan du se, at der for statsobligationer fradrages en risikopræmie på mellem 0,5 og 17 procent.

                        Du har ret i, at det ville være for illikvidt for en virksomhed at trække alle deres penge ud af banken for at bruge dem på varekøb. Men det behøver ikke være enten/eller.

                        Tag f.eks. en virksomhed med overskydende likviditet i banken og ledig plads på lageret. Hvis virksomheden ved de om 30 dage alligevel skal købe nye varer ind, og de ikke får brug for den likviditet der ville trækkes nu, giver det god mening for virksomheden at købe de varer nu, i stedet for at vente 30 dage. Specielt hvis virksomheden mener der er en risiko for at banken krakker.

                        1 Reply Last reply
                        2
                        • bgadkB Offline
                          bgadkB Offline
                          bgadk
                          wrote on sidst redigeret af
                          #34

                          Ok det kan jeg se. Det er så reelt et sted mellem 0,5% og 6% for step 1 og 2 er alle fra AAA til A- klassifikationer, som alle europæiske statsobligationer falder ind under.

                          Det giver også mening, da Stater ikke kan trykke deres egne penge i Eurozonen, og derfor er der reelt en kredit risiko i Europa som der ikke er der i USA.

                          Det er dog et minimalt haircut. I USA er der intet haircut på Statsobligationer.

                          Jeg kan stadig ikke se om ECB benytter Nominel eller Mark-to-market, men jeg går ud fra det sidste, da det ellers ville kunne give banker adgang til hive ekstra kontanter ud af ECB.

                          ECB har dog en lang række andre faciliteter udover den standard låne facilitet, og hver eneste af dem har særlige regler. Hvis der ikke allerede er en som låner nominelt som den nye i USA, så kan man hurtigt lave en om nødvendigt.

                          Og den er ikke inflationel, også selvom enkelte virksomheder eventuelt skulle fremrykke deres varekøb.

                          1 Reply Last reply
                          2
                          • 0 Offline
                            0 Offline
                            007
                            wrote on sidst redigeret af
                            #35

                            snik snak, alle indskud(deposits) er på bankens kontobalancen liabillites.
                            US banker sælger i øjeblikket ud af obl. med kæmpe tab.

                            111513_Skaermbillede_2023_03_19_182348.png

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • bgadkB Offline
                              bgadkB Offline
                              bgadk
                              wrote on sidst redigeret af
                              #36

                              Du har selvfølgelig ret i at indskud er liabilities regnskabsteknisk.

                              Men din grafik viser altså ikke noget om salg af obligationer.
                              De hvide søjler er det som regnskabesføres som gevinst(over stregen) eller tab (under stregen) som mark-to-market. De orange dele af søjlerne regnskabsføres ikke, fordi de er Held-to-Maturity, så de bogføres til anskaffelsespris.

                              Så det siger ikke noget om der sælges obligationer. De panik ramte mellemstore banker blev tvunget til at sælge ud af obligationer med tab, hvilket nu undgås da de kan belånes i stedet for til nominel værdi.
                              Samlet set er der ikke pres på obligationsmarkederne, da kurserne er stigende trods centralbankernes rentestigninger. Jeg tror både indskydere og stor banker er købere i obligationsmarkedet.

                              1 Reply Last reply
                              1
                              • Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                Helge_LarsenPI-redaktørH Offline
                                Helge_LarsenPI-redaktør
                                wrote on sidst redigeret af
                                #37

                                UBS to Buy Credit Suisse in Historic Deal to End Crisis.

                                Bloomberg - Are you a robot?

                                favicon

                                (www.bloomberg.com)

                                1 Reply Last reply
                                2
                                • bgadkB Offline
                                  bgadkB Offline
                                  bgadk
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #38

                                  De fik sandelig 2 mia USD til aktionærerne, og så vidt jeg kan se får alle obligationsholderne deres penge.
                                  Det er selvfølgelig tungt for aktionærerne, som taber lidt over 70% i forhold til fredagens kurs, men bedre end at tabe alt, som jeg troede ville blive tilfældet.
                                  Jeg har haft lidt en diskussion kørende om, hvorvidt AT1 obligationerne bliver inddraget (CoCo bonds), hvor der 17 mia USD i banken. Men da de ikke er konvertible, men derimod udløses ved manglende likviditet, så tror jeg at de bliver 100% indløst. De handles her i weekenden til omkring kurs 30, så de rigtig risikovillige har kunnet 3 doble deres investering....

                                  1 Reply Last reply
                                  2
                                  • 0 Offline
                                    0 Offline
                                    007
                                    wrote on sidst redigeret af
                                    #39

                                    Meget af stressen i systemet, kan måske skyldes at indskudskontoer i US er forsikret op til 250t, så folk har haft travlt med at åbne kontoer og flytte penge rundt.

                                    111517_Skaermbillede_2023_03_19_193511.png

                                    1 Reply Last reply
                                    2
                                    • bgadkB Offline
                                      bgadkB Offline
                                      bgadk
                                      wrote on sidst redigeret af
                                      #40

                                      Nyhed: AT1 bondholders taber alt. Lidt pudsigt at aktionærerne får lidt, medens at AT1 bondholders taber alt. Det skal nok udløse lidt debat!

                                      1 Reply Last reply
                                      2
                                      • TheNoteT Offline
                                        TheNoteT Offline
                                        TheNote
                                        wrote on sidst redigeret af
                                        #41

                                        AT1 slagtningen kommer til at nedfryse meget bankfinansiering, da de troede sig sikret før aktionærerne. Der skal "opfindes" en helt ny ordning, og DET kommer til at tage meget lang tid. Der er en række AT1 holdere verden over der lige nu har voldsom sved på panden.

                                        Men i det mindste er problemerne ikke i første omgang tørret af på skatteborgerne.

                                        Men det er ikke godt det her og domino brikkerne er langtfra færdige med at falde.

                                        1 Reply Last reply
                                        4
                                        • H Offline
                                          H Offline
                                          Hyst
                                          wrote on sidst redigeret af
                                          #42

                                          Er godt på vej:

                                          10:27 COPENHAGEN, March 21 (Reuters) - Danske Bank
                                          has advised its private clients not to invest in high yield
                                          bonds, citing the risk of substantial capital losses as credit
                                          conditions tighten.
                                          The category of high yield bonds counts both corporate and
                                          bank bonds, including the AT1 bonds that Credit Suisse
                                          will have to write down to zero on the orders of the Swiss
                                          regulator as part of the bank's rescue merger with UBS .
                                          Danske Bank's chief strategist Frank Oland said in a note
                                          published on Monday that the lender's decision was driven by an
                                          increasing risk that yields on high yield bonds could rise quite
                                          significantly, resulting in substantial capital losses.
                                          "We are seeing a tightening of credit conditions, both
                                          before all this with Silicon Valley Bank, but probably
                                          reinforced by what has now happened," Oland said.
                                          "When we have the kind of turmoil where many customers are
                                          withdrawing some deposits from the banks, we can expect credit
                                          conditions to be tightened further, meaning that lending will be
                                          cut back, and interest rates will perhaps also be raised," he
                                          added.

                                          1 Reply Last reply
                                          1

                                          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                          With your input, this post could be even better 💗

                                          Tilmeld Log ind

                                          • Log ind

                                          • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                          • Login or register to search.
                                          • First post
                                            Last post
                                          0
                                          • Debatforum
                                          • Seneste
                                          • Populære
                                          • Bruger