Mere end 130 mia. i udbytter på vej fra de danske selskaber.
-
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Det er højsæson for at selskaberne udbetaler udbytte for regnskabsåret 2022. Mere end 130 mia. er på vej til investorerne i de danske selskaber. Et selskab dominerer totalt udbytte billedet, men mange bidrager til det gennemsnitlige direkte afkast som er mellem 2-4 % alt afhængig af om man regner på det "ordinære" eller "ekstraordinære udbytte"
I vedhæftede Excelregneark har jeg opremset udvalgte danske selskabers udlodning af udbytter de kommende dage og måneder.
De nævnte selskaber vil tilsammen sende mere end 128 mia. DKK tilbage til investorerne
Inklusive de selskaber, som ikke er nævnte, vil den samlede udlodning langt overstige 130 mia.
En af de store udbyttebetalere - Nordea er ikke med i statistikken. Nordea er i den henseende at betragte som et finsk/skandinavisk selskab snarere end dansk men udbetaler også udbytte til mange danske investorer.
I gennemsnit udloddes et direkte afkast på 4,09 %
I toppen ligger Maersk og Topdanmark
Deres udbytter må betragtes som ekstraordinært store
Eksklusive de store ekstraordinære udlodninger er gennemsnittet på 2,25 %
Hertil kommer aktietilbagekøb, som en række selskaber anvender udover udbyttebetaling
Der er tale om en rekordstor udlodning. Det skyldes især de store ekstraordinære udbetalinger fra Maersk/Topdanmark.
Korrigeret for de store enkeltudlodninger, er niveauet nogenlunde svarende til det langsigtede gennemsnit på 2-3 %
Ved et konstant direkte afkast, vil stigende resultater betyde stigende udbyttebetalinger
Udbytte og reinvestering understøtter men bestemmer ikke markedsudviklingen
De fleste investorer vil formentlig reinvestere udbyttet i takt med at det bliver udbetalt. Udbyttet vil ikke alene være nogen garanti for at aktiekurserne ikke falder, men likviditetseffekten af de mange penge, som bliver reinvesteret, vil understøtte kursudviklingen i udbetalingsperioden.
-
Brdr. A & O Johansen A/S er ikke med på listen, men de udbetaler mellem 33-50% i udbytte, for 2022 er det 50% tilsvarrende til kr. 5,25.Har i årsrapporten allerede meldt ud at de udbetaler igen til næste år 2023 i den høje ende, altså 50%
-
Husk desuden at H1-23 ser ud at blive god, men H2-23 SANDSYNLIGVIS mindre god, ifølge AO, så hvis AO overrasker, så bliver det en positiv overraskelse.
Statistik for februar (fra igår):
AO vs Sanistål
https://www.similarweb.com/website/ao.dk/vs/sanistaal.com/#trafficAO vs Lemvigh-Müller
https://www.similarweb.com/website/ao.dk/vs/lemu.dk/#trafficAO vs Dahl
https://www.similarweb.com/website/ao.dk/vs/bd.dk/#traffic -
Hej Kim. Man kan spørge sig selv om det er en fordel at købe for udbyttets skyld. Hvis det ikke er for pensionsmidler, så følger der jo en skattebetaling med til næste år. Hvis trenden er god for aktien, så burde aktien rette sig inden for en periode og så kan man have fået udbyttet uden at tabe på kursen.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind