Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Mere end 130 mia. i udbytter på vej fra de danske selskaber.

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
5 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Det er højsæson for at selskaberne udbetaler udbytte for regnskabsåret 2022. Mere end 130 mia. er på vej til investorerne i de danske selskaber. Et selskab dominerer totalt udbytte billedet, men mange bidrager til det gennemsnitlige direkte afkast som er mellem 2-4 % alt afhængig af om man regner på det "ordinære" eller "ekstraordinære udbytte"

    I vedhæftede Excelregneark har jeg opremset udvalgte danske selskabers udlodning af udbytter de kommende dage og måneder.

    De nævnte selskaber vil tilsammen sende mere end 128 mia. DKK tilbage til investorerne

    Inklusive de selskaber, som ikke er nævnte, vil den samlede udlodning langt overstige 130 mia.

    En af de store udbyttebetalere - Nordea er ikke med i statistikken. Nordea er i den henseende at betragte som et finsk/skandinavisk selskab snarere end dansk men udbetaler også udbytte til mange danske investorer.

    I gennemsnit udloddes et direkte afkast på 4,09 %

    I toppen ligger Maersk og Topdanmark

    Deres udbytter må betragtes som ekstraordinært store

    Eksklusive de store ekstraordinære udlodninger er gennemsnittet på 2,25 %

    Hertil kommer aktietilbagekøb, som en række selskaber anvender udover udbyttebetaling

    Der er tale om en rekordstor udlodning. Det skyldes især de store ekstraordinære udbetalinger fra Maersk/Topdanmark.

    Korrigeret for de store enkeltudlodninger, er niveauet nogenlunde svarende til det langsigtede gennemsnit på 2-3 %

    Ved et konstant direkte afkast, vil stigende resultater betyde stigende udbyttebetalinger

    Udbytte og reinvestering understøtter men bestemmer ikke markedsudviklingen

    De fleste investorer vil formentlig reinvestere udbyttet i takt med at det bliver udbetalt. Udbyttet vil ikke alene være nogen garanti for at aktiekurserne ikke falder, men likviditetseffekten af de mange penge, som bliver reinvesteret, vil understøtte kursudviklingen i udbetalingsperioden.

    111087_danskeudbytter.xlsx

    1 Reply Last reply
    5
    • I Offline
      I Offline
      InvestorCL
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Brdr. A & O Johansen A/S er ikke med på listen, men de udbetaler mellem 33-50% i udbytte, for 2022 er det 50% tilsvarrende til kr. 5,25.Har i årsrapporten allerede meldt ud at de udbetaler igen til næste år 2023 i den høje ende, altså 50%

      1 Reply Last reply
      5
      • kimlivaK Offline
        kimlivaK Offline
        kimliva
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Må jeg høre; hvor mange køber aktier ift. udbyttebetaling, eksempel Maersk?
        Jeg er i tvivl om jeg skal købe Maersk for udbyttes skyld men stadig med tank på om aktien vil styrdykke mere end udbytte/ aktie.

        1 Reply Last reply
        3
        • MatchM Offline
          MatchM Offline
          Match
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Med historikken in mente, så må vi allesammen håbe, at SKAT har systemerne på plads, og at der ikke sidder en enkelt mand og afgør, hvilke udlændinge der skal have refusion for udbetalt udbytte i Danmark.

          1 Reply Last reply
          6
          • A Offline
            A Offline
            Aktie-Zlatan
            wrote on sidst redigeret af
            #5

            Husk desuden at H1-23 ser ud at blive god, men H2-23 SANDSYNLIGVIS mindre god, ifølge AO, så hvis AO overrasker, så bliver det en positiv overraskelse.

            Statistik for februar (fra igår):

            AO vs Sanistål
            https://www.similarweb.com/website/ao.dk/vs/sanistaal.com/#traffic

            AO vs Lemvigh-Müller
            https://www.similarweb.com/website/ao.dk/vs/lemu.dk/#traffic

            AO vs Dahl
            https://www.similarweb.com/website/ao.dk/vs/bd.dk/#traffic

            1 Reply Last reply
            2
            • TeamGarlicT Offline
              TeamGarlicT Offline
              TeamGarlic
              wrote on sidst redigeret af
              #6

              Hej Kim. Man kan spørge sig selv om det er en fordel at købe for udbyttets skyld. Hvis det ikke er for pensionsmidler, så følger der jo en skattebetaling med til næste år. Hvis trenden er god for aktien, så burde aktien rette sig inden for en periode og så kan man have fået udbyttet uden at tabe på kursen.

              1 Reply Last reply
              1

              Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

              Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

              With your input, this post could be even better 💗

              Tilmeld Log ind

              • Log ind

              • Har du ikke en konto? Tilmeld

              • Login or register to search.
              • First post
                Last post
              0
              • Debatforum
              • Seneste
              • Populære
              • Bruger