Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Aktier - Opsummering på årsdagen for krigen i Ukraine

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
3 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • P Offline
    P Offline
    ProinvestorNEWS
    wrote on sidst redigeret af
    #1

    Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

    Det er årsdagen for Ruslands overfald på Ukraine. Her er lidt opsummering på de investeringsresultater, som sker midt i en meget trist tid

    Den 24/2 er det årsdagen, hvor Rusland overfaldt Ukraine

    Krigen er der stadig

    Og også investeringsmæssigt er der stadig en række udfordringer

    De som har investeret i Novo Nordisk er kommet godt og hurtigt videre

    Lidt anderledes ser det ud udenfor Novo Nordisk i Danmark, som det fremgår af nedstående kursudvikling i figur 1.

    Globalt har investorerne de seneste 12 måneder tabt ca. 13 % på den amerikanske vækstbørs, Nasdaq

    De tyske aktier ligger 5 % højere i forhold til sidste år

    De svenske aktier er steget med 6,5 %

    De danske er steget med 7 %, men det billede "snyder", fordi Novo Nordisk med sin fine udvikling har trukket udviklingen gevaldigt op

    Det er dog ikke kun Novo Nordisk, som er steget.

    Bankaktierne har givet solide afkast, som det fremgår af nedenstående figur 3 med solide afkast til bl.a. Sydbank, Jyske Bank og Danske Bank, som det fremgår af figur 3.

    Årsagen er først og fremmest de stigende renter, som får rentemarginalen til at stige markant og gavner indtjeningen

    Udviklingen har generelt være alt andet end lineær

    2022 var generelt et svært år med flere lavpunkter og negative intermezzoer

    Året startede skidt med stigende inflation og centralbanker som for alvor kom op i stramningsgear

    Investorerne håbede juni blev lavpunktet

    Siden fulgte 6 uger indtil midten af august, hvor håbet om inflationstop, hurtig nedstigning fra den top og at centralbankerne ville blive hurtigt færdige med deres stramninger levede

    I august kom der "utilstrækkelige" inflationstal, som slukkede det håb

    Siden fulgte en meget markant september nedtur, som viste sig at være der hvor optimismen blev tæmmet, men hvor der også var en "ny begyndelse"

    Luften blev renset, som det ofte sker når en kommer en meget voldsom nedtur. Og det var det i september

    Siden blev investorerne overbeviste om at inflationen er toppet

    Renterne ligger dog stadig højt.

    Økonomien har det bedre end ventet - i Europa skyldes det ikke mindst markante fald i naturgaspriserne (figur 2) og den høje beskæftigelse og lave ledighed

    I USA er det også beskæftigelsen som er med til at understøtte privatforbruget, som udgør 70 % af nationaløkonomien

    1 år senere: Novo Nordisk, bankaktier og tankskibe som sejler som speedbåde

    Der er stadig betydelige udfordringer i økonomien. Inflationen er på vej ned, men det kommer til at tage tid. I Ukraine er der stadig ikke udsigt til nogen god løsning. Renterne er høje og stigende og det er en udfordring både for aktie- og obligationsinvestorerne. Hvis man har investeret tungt i Novo Nordisk har man dog ikke de problemer, og det samme gælder for investorer, som har større beholdninger i danske bankaktier eller i tankskibsaktier, som nyder godt af høje rater.

    Figur 1: Kursudvikling, Novo Nordisk vs OMX C25, Danmark

    Kilde: Nordnet

    110818_image001_3_.png

    1 Reply Last reply
    7
    • P Offline
      P Offline
      ProinvestorNEWS
      wrote on sidst redigeret af
      #2

      Figur 2: Prisudvikling, Europæisk naturgas

      Kilde: https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas

      110819_image005.png

      1 Reply Last reply
      5
      • P Offline
        P Offline
        ProinvestorNEWS
        wrote on sidst redigeret af
        #3

        Figur 3: Kursudvikling 1 år, Sydbank, Danske Bank, Jyske Bank

        Kilde: Nordnet

        110820_image004_1_.png

        1 Reply Last reply
        6
        • A Offline
          A Offline
          Aps_invest
          wrote on sidst redigeret af
          #4

          Og over 3 år, har Danske Bank en del tilgode 🙂 Hvidvask og rod har kostet 🙂 Men det er der forhåbentlig ryddet op i, så den kan følge med de andre banker. 🙂

          110825_FB154739_9435_402C_A78E_D4E21F033C48.png

          1 Reply Last reply
          4

          Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

          Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

          With your input, this post could be even better 💗

          Tilmeld Log ind

          • Log ind

          • Har du ikke en konto? Tilmeld

          • Login or register to search.
          • First post
            Last post
          0
          • Debatforum
          • Seneste
          • Populære
          • Bruger