Ennogie 12 mdr estimat
-
Jeg kan godt se hvordan du kommer frem til 44 mio men det er deværre sammenblanding af 2 set data
Nedenstående fra Q3 meddelelse
"Ordreindgangen for 3. kvartal endte på DKK 22,3m og samlet DKK 77,9m for perioden 1. januar 2022 - 30. september"
"Den eksisterende ordrebog gør, at vi ser ind i vores hidtil bedste kvartal i 4. kvartal, hvor vi forventer en fordobling af omsætningen fra 3. kvartal 2022 og positivt EBITDA."
Ovenstående er altså 2 forskellige ting. Nye ordre vs aktiveret omsætning på det tidspunkt hvor ordrene leveres
Nedenfor er den børsmeddelelse de sendste ud få dage før nytår. Dermed ved vi de har hentet nye ordre i Q4 på mindst 22,1 mio
"Børsmeddelelse nr. 36.2022 Ennogie runder DKK 100m i ordreoptag
Ennogie har d.d. modtaget ordrer, der bringer det samlede ordreoptag for 2022 over DKK 100m. Til sammenligning var ordreoptaget til og med uge 51 i 2021 på DKK 22,8m."
-
Så er vi ikke så langt fra hinanden. Nu er der endda specifikke områder hvor jeg ligger højere hen over årene

-
Grundet problemer i hele byggebranchen pt. hvor 30-50% af projekter udskydes pga høje renter har jeg nedjusteret Ennogies end of year target fra 48kr til 34kr. De er p.t over nedre grænse i deres omsætnings guidens for 2023 og derfor virklig god mulighed for, at opnå 100% omsætningsvækst i 2023. Der er panik i markedet og kortsigtede investorer presser prisen ned. Ser det store kursfald som en unik mulighed for, at komme ind til en fornuftig kurs som for den langsigtede invester burde kunne give x5 i afkast kommende 4-5 år. Entry 2023 ved 22kr, salg 2028 +110kr. Der er kun en vej for solceller/BIPV og med EU der fra 2027-2031 laver et rullende krav til der SKAL solceller på tage vil denne mega trend ikke stoppe kommende +10år. Ennogie er i den spæde start af dette grønne unikke eventyr som alle klima entusiaster burde deltage i. Selv AI vil ikke kunne true BIPV trenden.

-
"Der er kun en vej for solceller/BIPV og med EU der fra 2027-2031 laver et rullende krav til der SKAL solceller på tage vil denne mega trend ikke stoppe kommende +10år. Ennogie er i den spæde start af dette grønne unikke eventyr som alle klima entusiaster burde deltage i. Selv AI vil ikke kunne true BIPV trenden."
Som en klimaentusiast der arbejder indenfor energiomstillingsområdet giver jeg dig kun delvis ret. Integreret solcelleløsninger på eksempelvis tage = ja tak. Solcelleparker spredt ud i det danske land alene for at aktører som eksempelvis European Energy kan tjene penge på P2X = skal virkelig gentænkes ift. samfundsøkonomi. Så længe at Ennogie holder sig indenfor første område, så kunne de være interessante i mine øjne.
Er Ennogie med i det arbejde som omhandler at finde metoder til at genanvende solcellepaneler? Sådan en teknologi findes endnu ikke kommercielt (mig bekendt), hvorfor at de flere steder i verden graves ned sammen med vindmøllevingerne. Det vil være god ESG fra Ennogies side at deltage og/eller støtte sådanne projekter.
"At ROSI's high-tech plant in Grenoble, the solar panels are painstakingly taken apart to recover the precious materials inside - such as copper, silicon and silver.
Each solar panel contains only tiny fragments of these precious materials and those fragments are so intertwined with other components that, until now, it has not been economically viable to separate them.
But because they are so valuable, extracting those precious materials efficiently could be a game-changer, says Mr Defrenne.
"Over 60% of the value is contained in 3% of the weight of the solar panels," he says.
The team at Soren are hopeful that, in the future, nearly three-quarters of the materials needed to make new solar panels - including silver - can be recovered from retired PV units and recycled - to help speed up production of new panels.
Currently there is not enough silver available to build the millions of solar panels which will be required in the the transition from fossil fuels, says Mr Defrenne: "You can see where you have a production bottleneck, it's silver."
Challenge to stop solar panels becoming a 'waste mountain'
A French factory is pioneering recycling of solar units as experts warn of a waste mountain by 2050.
(www.bbc.com)
-
Tror vi er meget enige. BIPV er det jeg er tilhænger af. Vil mene man skal fokusere på BIPV som hovedsagligt er tage. Mener ikke man skal fælde skove og inddrage lanbrugsjord til store PV parker. Ennogie køber alle deres paneler fra Kina som jo levere ca. 90% af verdensproduktionen af BIPV paneler. Ennogies tage har mig bekendt en ydelsesgaranti på 25 år,, hvilket betyder, at solcellerne stadig vil producere mindst 80% strøm efter 25 år sammenlignet med da de blev monteret.
-
Ligesom at man i Europa var idiotiske ift. energiafhængigheden af russisk naturgas, så begår man langt henad vejen samme fejl i forhold til afhængigheden af Kina ift. solceller.
Ifølge det Internationale Energi Agentur sidder Kina på 79% af produktionen af polysilicium som er et helt centralt element. Historisk har eksempelvis Tyskland også været en producent, men man har stoppet da man ikke har kunne følge med kinesernes lavere produktionsomkostninger.
Derudover har Kina været "fantastiske" til at opkøbe miner rundt omkring på jorden ligesom man i forvejen har en fordelagtig geografi.
"High geographical concentration of production: Production of many energy transition minerals is more concentrated than that of oil or natural gas. For lithium, cobalt and rare earth elements, the world's top three producing nations control well over three-quarters of global output. In some cases, a single country is responsible for around half of worldwide production. The Democratic Republic of the Congo (DRC) and People's Republic of China (China) were responsible for some 70% and 60% of global production of cobalt and rare earth elements respectively in 2019. The level of concentration is even higher for processing operations, where China has a strong presence across the board. China's share of refining is around 35% for nickel, 50-70% for lithium and cobalt, and nearly 90% for rare earth elements. Chinese companies have also made substantial investment in overseas assets in Australia, Chile, the DRC and Indonesia. High levels of concentration, compounded by complex supply chains, increase the risks that could arise from physical disruption, trade restrictions or other developments in major producing countries."

-
Det er normal konkurence. Hvis det kunne betale sig, at producere i EU ville man gøre det men EU folket vil ikke betale de ekstra penge det koster for, at producere i EU. Samme med fladskærme hvor Kina sidder på 70% af verdensmarkedet og omkring 40% af alt ekektronisk udstyr. Det et spørgsmål om pris. Trenden er, at solpanelerne bliver billigere i.f.t ydelsen så det kan blive svært for EU at udkonkurere Kina som jo også er langt fremme med AI. Derudover er der mangel på hænder til fabriksarbejde i Danmark og andre EU lande.
-
Det er rigtigt, selvom mange langsomt er ved at flytte væk fra Kina til lande i samme område.
Tænker da også at der er mange steder i Europa der er rigelig arb. kraft og til lave lønninger.
Det østlige og sydlige europa har vel stor arbejdsløshed.Men min pointe var mere at et selskab er så afhængig af at få leveret fra Kina, for overhovedet at eksistere.
-
Ja det ville selvfølgelig være bedre hvis der også var leverandører i EU. Det er jo hele solar industrien som er afhængig af Kina og Kina vinder jo ikke noget ved, at stoppe med, at sælge solarpaneler. Ja der er en del arbejdsløse i Italien, Spanien og Øst Europa men deres lønninger og produktionsomkostninger er stadig meget høje i.f.t Kina, Thailand, Vietnam, Indonesien, Mexico og lignende lande. Selv Tesla får deres paneler fra Kina så de må være gode til at levere varen.
Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.
Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.
With your input, this post could be even better 💗
Tilmeld Log ind