Skip to content
  • Debatforum
  • Seneste
  • Populære
  • Bruger
Temaer
  • Light
  • Dark

Kollaps
FORSIDEN
Log ind Opret konto

Ennogie 12 mdr estimat

Planlagt Fastgjort Låst Flyttet Debatforum
17 Indlæg 1 Posters 0 Visninger
  • Ældste til nyeste
  • Nyeste til ældste
  • Most Votes
Svar
  • Svar som emne
Login for at svare
Denne tråd er blevet slettet. Kun brugere med emne behandlings privilegier kan se den.
  • StockBullS Offline
    StockBullS Offline
    StockBull
    wrote on sidst redigeret af
    #3

    Har opjusteret Ennogie salgsestimater. En hurtig beregning indikere der er kommet ordre i hus for over 50 mil kr sidste 3 mdr så et konservativt bud på 2023 salg må være +190 mil kr. Har også justeret forventede PE værdier for kommende 5 år. Der må komme en pæn opjustering inden udgang af Marts og i det hele taget ligner nuværende kurs på 29kr en god entrykurs for den langsigtede investor. Selv en recession i H2 burde ikke kunne bremse det forventede salg på 190 mil kr for 2023.

    110691_Skaermbillede_2023_02_21_143810_ennogie_revision.jpg

    1 Reply Last reply
    7
    • StockBullS Offline
      StockBullS Offline
      StockBull
      wrote on sidst redigeret af
      #4

      Baseret på Ennogies nyhedsflow er salg for Q4-2022 +44 mil kr. Så 190 mil for 2023 er tæt på 0-vækst i.f.h til q4-2022. Excel skema vil blive finjusteret efter årsregnskab som kommer 29 Marts - 2023. 2023 bliver året hvor Ennogie skal bevise de kan vækste i.f.t q4-2022 og gør de det godt er salg over 250 mil kr ikke utænkeligt. Markedet er som tidligere nævnt enormt i Tyskland som jo også har fjernet moms på soltage for hele 2023.

      1 Reply Last reply
      5
      • troldmandenT Offline
        troldmandenT Offline
        troldmanden
        wrote on sidst redigeret af
        #5

        Tak for opdatering SB

        Særligt i år er du lidt længere fremme end jeg. Jeg ligger med 150-160 mio oms i år.

        Man kunne regne ud Ennogie gik ind i 2022 med ca 20 mio på bogen. Få dage før nytår fortæller de at de har rundet 100 mio i nye ordre i 2023. Så hvis vi sætter den til 102 mio.

        De har en guidens for 2022 på 55-65 mio.

        Hvis vi tager midtpoint af 2022 guidens vil de altså have startet 2023 med (20+102)- 60=62 mio kr ordrebog den 1/1-2023

        Der bliver aldrig et bedre år end 2023 for tyskerne. Fordi momsen på 19% er fjernet i 2023. Og når man googler så kan man se der begynder at komme flere og flere almene boligforeninger der nævner solceller i deres tagrenovationer.

        Når de kunne hente godt 100 mio i nye kontrakter i 2022, så bør de også kunne runde 200 mio i år. Hvis halvdelen af de nye ordre bliver leveret (og dermed faktureret) i 2023, så giver det en oms i omegnen af 150-160 mio.

        Jeg har pt 20 mio på bunden i 2023

        Og jeg er enig med dig at årets første opjustering bør komme til marts når de præsenterer 2022 resultat.

        Det bliver endnu et godt år for Ennogie. Også selvom kursen ikke stiger 180% i år 🙂

        1 Reply Last reply
        3
        • StockBullS Offline
          StockBullS Offline
          StockBull
          wrote on sidst redigeret af
          #6

          Ja ok, tak info. De 190 er baseret på at Ennogie kan vækste fra kvartal til kvartal.

          Her copy / paste af deres børsmeddelelse.
          Den eksisterende ordrebog gør, at vi ser ind i vores hidtil bedste kvartal i 4. kvartal, hvor vi forventer en fordobling af omsætningen fra 3. kvartal 2022 og positivt EBITDA.

          Link Preview Image
          Børsmeddelelse nr. 33.2022, Delårsrapport 1. januar 2022 – 30. september 2022

          Bestyrelsen for Ennogie Solar Group (”ESG”) har d.d. godkendt selskabets delårs­rap­port for perioden 1. januar – 30. juni 2022. Adm. dir. Lars Brøndum...

          favicon

          GlobeNewswire News Room (www.globenewswire.com)

          Kan se jeg blander omsætning og orderindgang for q4 lidt sammen så det er nok som du har regnet dig frem til de 160 mil kr.

          1 Reply Last reply
          3
          • troldmandenT Offline
            troldmandenT Offline
            troldmanden
            wrote on sidst redigeret af
            #7

            Ja fordoble omsætningen. Den er dekoblet antal nye ordre. En ordre bliver først til en omsætning når den leveres til kunden. Så der kan sagtens være 12 mdr fra kontrakt underskrevet til den blive leveret og faktureret til kunden.

            Så den ordrebog de gik ind i Q4 med, der skulle en meget stor procentuel andel leveres i Q4 = fordobling af oms.

            Rent historisk ved jeg de generelt har meget fokus på ebitda. Så jo mere de kunne levere i Q4 des bedre samlet ebitda på året.

            Modsat når man presser på i Q4 for at levere ordre, så vil de alt andet lige også være enkelte ordre som måske først skulle være leveret i januar 2023. Altså flyttes der lidt 2023 oms til Q4 2022.

            Hvad det angår er Ennogie nu overhovedet ikke unik. Det ser man mange andre steder.

            Men ovenstående gør også jeg ikke tror der kommer en ret stor oms fremgang her i Q1 vs Q422. Det bliver fra Q2 omsætning begynder at accelere for alvor.

            Modsat forventer jeg en betydelig stigning i indgang af nye ordre Q123 vs Q122

            1 Reply Last reply
            4
            • StockBullS Offline
              StockBullS Offline
              StockBull
              wrote on sidst redigeret af
              #8

              Her opdateret til 160 mil kr.

              110703_Skaermbillede_2023_02_21_164611_rev._2_feb_20.jpg

              1 Reply Last reply
              7
              • troldmandenT Offline
                troldmandenT Offline
                troldmanden
                wrote on sidst redigeret af
                #9

                Jeg kan godt se hvordan du kommer frem til 44 mio men det er deværre sammenblanding af 2 set data

                Nedenstående fra Q3 meddelelse

                "Ordreindgangen for 3. kvartal endte på DKK 22,3m og samlet DKK 77,9m for perioden 1. januar 2022 - 30. september"

                "Den eksisterende ordrebog gør, at vi ser ind i vores hidtil bedste kvartal i 4. kvartal, hvor vi forventer en fordobling af omsætningen fra 3. kvartal 2022 og positivt EBITDA."

                Ovenstående er altså 2 forskellige ting. Nye ordre vs aktiveret omsætning på det tidspunkt hvor ordrene leveres

                Nedenfor er den børsmeddelelse de sendste ud få dage før nytår. Dermed ved vi de har hentet nye ordre i Q4 på mindst 22,1 mio

                "Børsmeddelelse nr. 36.2022 Ennogie runder DKK 100m i ordreoptag

                Ennogie har d.d. modtaget ordrer, der bringer det samlede ordreoptag for 2022 over DKK 100m. Til sammenligning var ordreoptaget til og med uge 51 i 2021 på DKK 22,8m."

                1 Reply Last reply
                2
                • troldmandenT Offline
                  troldmandenT Offline
                  troldmanden
                  wrote on sidst redigeret af
                  #10

                  Så er vi ikke så langt fra hinanden. Nu er der endda specifikke områder hvor jeg ligger højere hen over årene 🙂

                  1 Reply Last reply
                  5
                  • StockBullS Offline
                    StockBullS Offline
                    StockBull
                    wrote on sidst redigeret af
                    #11

                    Grundet problemer i hele byggebranchen pt. hvor 30-50% af projekter udskydes pga høje renter har jeg nedjusteret Ennogies end of year target fra 48kr til 34kr. De er p.t over nedre grænse i deres omsætnings guidens for 2023 og derfor virklig god mulighed for, at opnå 100% omsætningsvækst i 2023. Der er panik i markedet og kortsigtede investorer presser prisen ned. Ser det store kursfald som en unik mulighed for, at komme ind til en fornuftig kurs som for den langsigtede invester burde kunne give x5 i afkast kommende 4-5 år. Entry 2023 ved 22kr, salg 2028 +110kr. Der er kun en vej for solceller/BIPV og med EU der fra 2027-2031 laver et rullende krav til der SKAL solceller på tage vil denne mega trend ikke stoppe kommende +10år. Ennogie er i den spæde start af dette grønne unikke eventyr som alle klima entusiaster burde deltage i. Selv AI vil ikke kunne true BIPV trenden.

                    113063_Ennogie_analyse_9_Juni_2023.jpg

                    1 Reply Last reply
                    4
                    • M Offline
                      M Offline
                      Milito
                      wrote on sidst redigeret af
                      #12

                      "Der er kun en vej for solceller/BIPV og med EU der fra 2027-2031 laver et rullende krav til der SKAL solceller på tage vil denne mega trend ikke stoppe kommende +10år. Ennogie er i den spæde start af dette grønne unikke eventyr som alle klima entusiaster burde deltage i. Selv AI vil ikke kunne true BIPV trenden."

                      Som en klimaentusiast der arbejder indenfor energiomstillingsområdet giver jeg dig kun delvis ret. Integreret solcelleløsninger på eksempelvis tage = ja tak. Solcelleparker spredt ud i det danske land alene for at aktører som eksempelvis European Energy kan tjene penge på P2X = skal virkelig gentænkes ift. samfundsøkonomi. Så længe at Ennogie holder sig indenfor første område, så kunne de være interessante i mine øjne.

                      Er Ennogie med i det arbejde som omhandler at finde metoder til at genanvende solcellepaneler? Sådan en teknologi findes endnu ikke kommercielt (mig bekendt), hvorfor at de flere steder i verden graves ned sammen med vindmøllevingerne. Det vil være god ESG fra Ennogies side at deltage og/eller støtte sådanne projekter.

                      "At ROSI's high-tech plant in Grenoble, the solar panels are painstakingly taken apart to recover the precious materials inside - such as copper, silicon and silver.
                      Each solar panel contains only tiny fragments of these precious materials and those fragments are so intertwined with other components that, until now, it has not been economically viable to separate them.
                      But because they are so valuable, extracting those precious materials efficiently could be a game-changer, says Mr Defrenne.
                      "Over 60% of the value is contained in 3% of the weight of the solar panels," he says.
                      The team at Soren are hopeful that, in the future, nearly three-quarters of the materials needed to make new solar panels - including silver - can be recovered from retired PV units and recycled - to help speed up production of new panels.
                      Currently there is not enough silver available to build the millions of solar panels which will be required in the the transition from fossil fuels, says Mr Defrenne: "You can see where you have a production bottleneck, it's silver."

                      Link Preview Image
                      Challenge to stop solar panels becoming a 'waste mountain'

                      A French factory is pioneering recycling of solar units as experts warn of a waste mountain by 2050.

                      favicon

                      (www.bbc.com)

                      1 Reply Last reply
                      4
                      • StockBullS Offline
                        StockBullS Offline
                        StockBull
                        wrote on sidst redigeret af
                        #13

                        Tror vi er meget enige. BIPV er det jeg er tilhænger af. Vil mene man skal fokusere på BIPV som hovedsagligt er tage. Mener ikke man skal fælde skove og inddrage lanbrugsjord til store PV parker. Ennogie køber alle deres paneler fra Kina som jo levere ca. 90% af verdensproduktionen af BIPV paneler. Ennogies tage har mig bekendt en ydelsesgaranti på 25 år,, hvilket betyder, at solcellerne stadig vil producere mindst 80% strøm efter 25 år sammenlignet med da de blev monteret.

                        1 Reply Last reply
                        6
                        • K Offline
                          K Offline
                          koden
                          wrote on sidst redigeret af
                          #14

                          Kina 90%.. puha... virker som om man er meget afhængig af Kinas velvilje.

                          1 Reply Last reply
                          4
                          • M Offline
                            M Offline
                            Milito
                            wrote on sidst redigeret af
                            #15

                            Ligesom at man i Europa var idiotiske ift. energiafhængigheden af russisk naturgas, så begår man langt henad vejen samme fejl i forhold til afhængigheden af Kina ift. solceller.

                            Ifølge det Internationale Energi Agentur sidder Kina på 79% af produktionen af polysilicium som er et helt centralt element. Historisk har eksempelvis Tyskland også været en producent, men man har stoppet da man ikke har kunne følge med kinesernes lavere produktionsomkostninger.

                            Derudover har Kina været "fantastiske" til at opkøbe miner rundt omkring på jorden ligesom man i forvejen har en fordelagtig geografi.

                            "High geographical concentration of production: Production of many energy transition minerals is more concentrated than that of oil or natural gas. For lithium, cobalt and rare earth elements, the world's top three producing nations control well over three-quarters of global output. In some cases, a single country is responsible for around half of worldwide production. The Democratic Republic of the Congo (DRC) and People's Republic of China (China) were responsible for some 70% and 60% of global production of cobalt and rare earth elements respectively in 2019. The level of concentration is even higher for processing operations, where China has a strong presence across the board. China's share of refining is around 35% for nickel, 50-70% for lithium and cobalt, and nearly 90% for rare earth elements. Chinese companies have also made substantial investment in overseas assets in Australia, Chile, the DRC and Indonesia. High levels of concentration, compounded by complex supply chains, increase the risks that could arise from physical disruption, trade restrictions or other developments in major producing countries."

                            Just a moment...

                            favicon

                            (www.iea.org)

                            113094_2023_06_09_15_51_30.png

                            1 Reply Last reply
                            2
                            • StockBullS Offline
                              StockBullS Offline
                              StockBull
                              wrote on sidst redigeret af
                              #16

                              Det er normal konkurence. Hvis det kunne betale sig, at producere i EU ville man gøre det men EU folket vil ikke betale de ekstra penge det koster for, at producere i EU. Samme med fladskærme hvor Kina sidder på 70% af verdensmarkedet og omkring 40% af alt ekektronisk udstyr. Det et spørgsmål om pris. Trenden er, at solpanelerne bliver billigere i.f.t ydelsen så det kan blive svært for EU at udkonkurere Kina som jo også er langt fremme med AI. Derudover er der mangel på hænder til fabriksarbejde i Danmark og andre EU lande.

                              1 Reply Last reply
                              3
                              • K Offline
                                K Offline
                                koden
                                wrote on sidst redigeret af
                                #17

                                Det er rigtigt, selvom mange langsomt er ved at flytte væk fra Kina til lande i samme område.

                                Tænker da også at der er mange steder i Europa der er rigelig arb. kraft og til lave lønninger.
                                Det østlige og sydlige europa har vel stor arbejdsløshed.

                                Men min pointe var mere at et selskab er så afhængig af at få leveret fra Kina, for overhovedet at eksistere.

                                1 Reply Last reply
                                3
                                • StockBullS Offline
                                  StockBullS Offline
                                  StockBull
                                  wrote on sidst redigeret af
                                  #18

                                  Ja det ville selvfølgelig være bedre hvis der også var leverandører i EU. Det er jo hele solar industrien som er afhængig af Kina og Kina vinder jo ikke noget ved, at stoppe med, at sælge solarpaneler. Ja der er en del arbejdsløse i Italien, Spanien og Øst Europa men deres lønninger og produktionsomkostninger er stadig meget høje i.f.t Kina, Thailand, Vietnam, Indonesien, Mexico og lignende lande. Selv Tesla får deres paneler fra Kina så de må være gode til at levere varen.

                                  1 Reply Last reply
                                  3

                                  Hello! It looks like you're interested in this conversation, but you don't have an account yet.

                                  Getting fed up of having to scroll through the same posts each visit? When you register for an account, you'll always come back to exactly where you were before, and choose to be notified of new replies (either via email, or push notification). You'll also be able to save bookmarks and upvote posts to show your appreciation to other community members.

                                  With your input, this post could be even better 💗

                                  Tilmeld Log ind

                                  • Log ind

                                  • Har du ikke en konto? Tilmeld

                                  • Login or register to search.
                                  • First post
                                    Last post
                                  0
                                  • Debatforum
                                  • Seneste
                                  • Populære
                                  • Bruger